Kalles Jul

image524

image522





önskar Vindruvan


4:e Advent

image468


image469

Adventskramar till Er Alla

/ Vindruvan


Jullov

image566

Här kommer en kär hälsning till Er Alla från mig!

image563

Var rädda om varandra!!!


Jag tillåter mig själv att ta image564 nu, men det betyder inte att Ni behöver sluta att kommentera min blogg för det, näe då, Ni är alltid välkomna hit, natt som dag. För det kan vara möjligt att även jag tar mig tid att skriva några rader här ibland fast att jag har ledigt.


Jag önskar Er........

image565

.......och en mysig julledighet med Dina nära och kära.

Julkramar från Vindruvan



årets julkort

image569

I tidigare inlägg har jag pratat om min julkortstillverkning, men inte presenterat något resultat.
Alltså sitter ni säkert i Era stugor och tycker att det har varit mycket snack och liten verkstad, men så är det inte.
För Er som inte fått se dem så sker presentationen på årets julkort här:


image567

image568

Har Ni skickat iväg Eran julpost nu?
Själv var jag klar i mycket god tid i år och det var riktigt skönt!

Kramis Vindruvan

Tomtar överallt

Kära tomten:

Min följeslagare har simmat färdigt och har torkat nu.

image562
Det betyder att jag tror inte att jag behöver önska mig en ny, den verkar fungera igen.......yiiiippieeee!
Himlars vicken tur ;-)


Ähm.....vart har Du varit och tomtat runt, Tobbe??

image559

image560

image561

Love U, min egen "Tomte björn"

Din / Druva

Julefrid efterfrågas

image557

Kom just på att jag inte kan göra allting samtidigt.
Är just nu en riktig virr-höna.
Slå in julklapp, blåsa håret eller dammsuga????
Shit......jag vet inte.....det snurrar rätt rejält i bollen just nu.......
Kanske borde blåsa håret och gå ut en sväng och hämta luft.
Jag som har uppmanat Er där ute att inte stressa.......ähm........känns som om att jag inte direkt är någon god förebild just nu....Sorry!!

image558
Jaaaaaa, så är det!!

Julefrid!!!!!

(Har samlat ihop mina splittrade tankar och faktiskt blåst håret redan är nog bäst att jag går ut i det vackra vädret en stund nu annars får jag nog frispel och det kan vi vara utan)

Kram igen från Vindruvan



Aachen julmarknad

image555

Jag var in till stan en sväng och kände på pulsen igår.
Den var riktigt hög så jag var glad att jag inte hade så mycket att utföra.
Jag tog det i min takt och sen promenerade jag hem därifrån, duktigt....jaa jag vet, uppskattningsvis har jag stegat ca 20 000 steg igår, eftersom jag även var i Wurmtal och gick på morgonkulan.

Här kommer några julmarknads bilder från Aachen, dock inte tagna igår, för då skulle det vara MYCKET mer folk i rörelse och det är det just inte på dessa bilder.
Kanske kul för Cattis att visa familjen i Concepcion hur det ser ut i stan hos oss kring julen.
Håll till godo:

image550

image551

image552

image553

image554

Fick höra berättas igår att det var en arbetskamrat till Tobbe som skulle åka till Stockholm och arbeta under ett par månader. Hon var så glad över att komma i juletid dit för då skulle hon minsann äta julbord och besöka julmarknaden i Gamla stan. Julmarknaden har hon besökt och hennes uppfattning var att: Vad liten den var!!!!!!!!
Det kan jag förstå att hon tycker när hon har tyska julmarknader att jämföra med.
Kanske inte undra på att svenskarna (och även andra turister)  gärna reser till Tyskland för att uppleva julmarknaderna. För min del är det inget speciellt längre, undviker nästan att gå igenom, men det är väl så att det man har inpå knuten det blir man blind på och uppskattar inte det på samma sätt.

Vad ska Du göra idag??

Nähä Ni, nu måste jag nog komma ur morgonrocken, det här håller inte längre.

image556
Kram kram kram / Vindruvan


Erkänner

God morgon!

Min dag har börjat sååå bra (till skillnad mot hur gårdagen var)!
Har precis kommit hem från en mycket uppfriskande och kylig morgon promenad i Wurmtal med Angelika.
Sträckan blev väl en sissodär 6-7 km lång och ca 10 000 steg.
Borde jag inte kunna vara lite mer noggrann kan man ju fråga sig??????
Borde ja, men det är inte alltid så himla lätt!!!!!!!

Jag brukar bjuda Er på mina egna dumheter ibland.
Den här visste jag inte riktigt om jag skulle dela med mig av, men jag insåg att jag inte kan komma undan med det hela utan att berätta.

image547
(I det här fallet förde det med sig bara ont i och för sig, borde kanske inte ha erkänt!)
Igår var en dag jag inte visste om jag skulle skratta eller gråta på.
För situationen är lustig, men resultatet förödande.

image549

Som ni vet bär jag alltid stegräknaren på mig hela dagarna nuförtiden och igår var inget undantag även om jag endast befann mig hemma.
Jag hade klämt fast den på mina joggingbyxor, den hålls inte fast lika bra som den gör när jag har jeans på mig och det fick jag ju bittert erfara efter exaxt 2886 steg!!!!!!!
Det hör till saken att jag har min röda vecka dessutom.
Innebär dels att toa besöken blir fler och sen får eran fantasi jobba lite.
Jag var till slut tvungen att uppsöka toan och väl färdig ska jag dra upp byxorna........
........varpå stegräknaren får vingar.......FLYGER som en katapult och landar.......
Jaaaaaaaaaa var tror DU????
I TOASTOLEN FÖRSTåS AV ALLA JÄ... STÄLLEN!!!!!!!
Jag tror nog aldrig att jag har varit så snabb med att fiska och få napp i samma andetag.
MEN det hjälpte inte image548
Mitt bästa tekniska redskap som slår följe med mig om dagarna är sönder.
Hur ska jag nu hitta motivation att knalla runt????
Jag vet, det är ju jul snart, tänkte inte på det......

Min önskan till tomten lyder:

Snälla söta tomten, jag önskar mig av hela mitt hjärta en ny trogen följeslagare som jag kan bära med mig natt o dag, men jag gissar att jag borde ha en som man kan lägga i fickan av säkerhets skäl.

Jaaaaaaa, nu vet Ni hur klumpigt jag bär mig åt, men jag bjuder på det, alltid roar det någon.

Nu ska jag duscha!

Ha en trevlig dag!

Kramar / Vindruvan



Jubileum

   
image545image543image546



       
image542
                  
image544

 

GRATTIS Marianne!!!!!

Du har skrivit den 500:e kommentaren i min blogg!!!
En överraskningspresent väntar Dig!
Det måste firas!!!!!

image545

image544

TACK för att Du förgyller min blogg med dina ord ;-)

(Jag har suttit hela kvällen och väntat på den 500:e kommentaren och nu äntligen kom den!)

JubileumsKramar / Vindruvan

 

Vissa har redan kommit

TACK!!!!

För era jätte fina julkort!!

Nu hade Ni tur att jag hann publicera en del kort innan min julledighet börjar.


image542

image543

Kramar / Vindruvan


Vi är alla jonglörer

image546


Nu till jul har vi alla måååånga bollar som ska jongleras i luften samtidigt.
Det är inte alltid så lätt att hålla bollarna kvar i luften, en och annan faller kanske ner, men tänk på att det gör ingenting. Det var ingen annan än du själv som kände till att du hade tänkt dekorera med mera tomtar i år eller att du hade tänkt baka eller göra julgodiset själv till julaftonen.........Sänk kraven, lägg en ansiktsmask, vårda kropp och själ och njut av julen utan stress.
För hur man än gör så kommer julen i allafall och det är härligt om vi Alla kan ta emot den med ett leende.
Jag tycker det är viktigt att man inte glömmer bort att ha mysigt tillsammans, för julen är verkligen en underbar tid.
Var rädda om varandra och jag önskar Er alla en härlig julledighet!!

image547

Julkramar / Vindruvan


Födelsedag

image535




image534

Hoppas du har en riktigt trevlig födelsedag idag och att du blir gulligt ompysslad och uppassad av din man!!

Grattis kramar till dig från oss!!




Godaste drycken

ååå, vad jag längtar efter julmust!!!


image531

.....och hur knäppt är inte det då tycker säkert Ni.
Det är väl bara att gå till affären och köpa lite julmust, så stillar man den längtan......njaaaa riktigt så enkelt är det inte, för det finns ju inte i min affär, det kan finnas på IKEA i svenska butken förstås, men dit kommer jag inte innan jul. Så jag får fortsätta att tråna efter den godaste drycken man kan dricka i juletid.
Jag blir nog aldrig vuxen......hehehe........

Dagens tänkvärda:

image533


image532

Julkramar / Vindruvan


Veckans steg

image528

Måndag 10/12:
9426 steg
7,06 km

Tisdag 11/12:
12952 steg
10,51 km

Onsdag 12/12:
15261 steg
11,44 km

Torsdag 13/12:
4354 steg
3,26 km

Fredag 14/12:
8425 steg
6,31 km

Lördag 15/12:
9961 steg
7,47 km

Söndag 16/12:
10406 steg
7,80 km

Sammanlagt:
70785 steg

Genomsnitt per dag:

10112 steg/dag

Hur har din vecka varit??
Aktiv hoppas jag.
Min innefattade inte så många steg som tidigare, men jag har ändå ett genomsnitt på ca
10 000 steg och det är väl bra, eller?

Jag tänkte ta en sväng till IKEA och inhandla den nyinkomna spegeln, den verkar suverän!!!

image530

image529

Ha en stressfri vecka nu innan jul!!!!
Ingen blir glad av att du är irriterad och stressad!
Var rädda om varandra!

Kramar / Vindruvan


Bruce - I Love Your Music

Har precis varit nere i källaren och cross tränat.
Det blev 4,5 km i mycket trevligt sällskap.......
Hör här:



Har hunnit duscha och nu blir det film tajm med Richard Gere.

Ha en fortsatt härlig kväll.

Kram / Vindruvan


Julbak

image526

Juligt känns det här hemma, men det snöar inte,  inte än i allafall.
Fast det har blivit kallare, frost på bilrutorna på morgonen.
Har Ni någon snö?

Jag sa ju att jag skulle baka idag, och......
Här är resultatet av dagens deg:

image525

Borde ha gjort som Marianne,  vara ute och promenera i det vackra vädret istället för att fixa julbak.......
eftersom mitt problem är att det landar lite i munnen på vägen och det är INTE bra!!
Men jag får väl se till att cross-träna lite sen framåt kvällen, så känns det bättre.

Vad har Ni gjort idag?
Är det mycket julbestyr som har stått på Eran agenda idag?

Mmmmmm......det luktar så gott här hemma.
Tobbe håller på att laga revbensspjäll som vi alldeles strax ska äta.....mums!!

Kramis / Vindruvan


Säker period

Liten historia:

- Vet Du att också karlarna har en säker period?

- Nä, när då?

- Mellan jul och nyår förstås!

- Varför just då?

- Självklart, staken står i fönstret, kulorna hänger i granen och pungen är tom.


image521

Jahaaa.......självklart!!!!

Kramis / Vindruvan


3:e Advent


image518


image519


Adventskramar till Er Alla från

/Vindruvan


Har haft annat att göra

image516

Mitt tangentbord har varit låst idag......hehehe....
Ja man kan ju nästan tro det, jag är ledsen över att jag inte har haft tid att visa mig här något idag, men även om det kan vara svårt att förstå det så har även jag en del saker jag måste göra utanför denna "data dumburk".
Idag har varit just en så´n dag.

Har pratat med Cattis nu ikväll och allt är bra med henne förutom att hon är förkyld.
Hur man nu kan bli det i ett så varmt klimat?!?! Jorå möjligheten finns.....då temperaturskillnaden kan växla så fort. Igår hade de 38 grader och idag stod termometern på 15 grader och det är en viss skillnad.
Nästan så att det var dags att ta fram långkalsongerna Cattis vá.....hehehe?
Oförskämt av henne och säga att vi har "bara" 15 grader, medans vi andra stackare huttrar i kylan.
På tal om det så blev jag lite påmind av kylan igår när jag for in till stan.
Termometern stod endast på +1 grad.....brrrrrr.....
Då insåg jag att det var nog en bra påminnelse för annars hade jag förmodligen åkt till Sverige endast iklädd min höstjacka som jag jämt går omkring med här i Tyskland och inte tänkt på att det faktiskt är kallt i Sverige.
Har varit borta från svenska vädret alldeles för länge märker jag, man glömmer så lätt.

Jag lovade min dotter att lägga upp en bild på mig efter frissan besöket......lovat e´lovat......här är bilden.

image514

Nu e´jag dödens trött.
Finns bara en lösning.......
SÄNGEN!!!!!

image517

Kram / Vindruvan



Frissan

Hej allihopa!

Jag kan inte beskyllas för att tillhöra de mest aktiva på nätet idag.
Har Ni saknat mig???
Säkert inte!!

image511 
image513


Dagens tänkvärda ord:

Every 60 seconds you spend angry or upset is a minute
of happiness you'll never get back.


Saknat mig eller ej, vilket det än är så tog jag tag i mig själv och begav mig ut för att göra något upplyftande.
Som Ni vet hade jag en miserabel dag igår och det ville jag inte att det skulle upprepas idag också så därför beslöt jag mig för att göra mig vacker, hade egentligen tänkt göra det nästa vecka men vem vet hur nästa vecka ser ut???
Jag åkte in till stan till frisör salongen och gjorde slingor, 3 olika färger använde hon som harmonerade med varandra, en karamellfärg, en blond och en mörk brun ton..........alltså det blev SKITSNYGGT!!!
Dessutom fönade hon håret snyggt denna gången så jag blev helnöjd!!
Plockade även ögonbrynen så jag blir riktigt fin i juletid......hehehe.....
Kanske tomten kommer till mig BARA för att jag är såååå vacker.


image509


Hur har din dag varit så här långt??
Det är FREDAG!!!!!!

Kram / Vindruvan



Tänt varé här

Ljus med datum som brinner ner mot jul.


Kanske vore bra att börja räkna ner dagarna till jul nu, jag hjälper Er. Kolla in ljuset dag för dag så ser Ni att det brinner ner och till slut är julen här........inte många dagar kvar alltså.
Snart kommer tomten......Tjohooo!!

image508
Jag landar snart på kudden, hörs vi inget mer så önskar jag er Go´natt och en riktigt skön nattsömn!!

Kram / Vindruvan

Humorist - javisst!!

image507

Eller hur??

Kram / vindruvan


Megastolt

image504

Vill egentligen bara förmedla att jag känner mig mega stolt över min dotter som delar med sig av våra svenska traditioner i Argentina och att de nyfiket gärna tar emot och lär sig vad vi svenskar tycker är viktigt att fira.
Tänk gumman att du ställde dig och gjorde lussebullar under de knappa förhållanden som du har att leva efter där borta......image505
........och att du gjorde det så mysigt för dem i morse med alla levande ljus och Lucia uppträdande på webben.
Du är fantastisk!!!!

image506

Kramar från en mycket stolt Vindruva

Första Julkortet per normal postgång

image501

Jag sa till mig själv att den som skickar det första julkortet per normal postgång förtjänar att få platsa i min blogg.
Fick det igår och det roliga var att det är ett helt oväntat julkort. Men desto roligare. Det glädjer säkert Cattis också.
Det kanske inte är alla som kan läsa och förstå vad som står i det eftersom det är på tyska, men försök att förstå i allafall.
Julkortet kommer från YFU, den organisationen som Cattis åker med till Argentina. Kuuul och STORT TACK att Ni tänker på oss föräldrar i denna svåra stund när julen kommer och vi ska behöva fira den utan våran älskade dotter.
Det känns hemskt!!! Jag blir till och med så sentimental när jag skriver här och nu att mina tårar rinner. Jobbigt!!!

image498

Snyft........

Till Dig Cattis!

image503

Här är julkortet:

image499

image500

image502

Kram / Vindruvan



Luciamorgon

image496

.......Saaanta Luucia.........Santa Lucia.........

image497

God Morgon Alla Luciafirare!!

Tobbe & jag har haft morgonmys med levande ljus, lussebulle, pepparkaka och cappuccino i soffan tillsammans med Luciafirande på TV. Mysigt mysigt!!!!
Det är tur att vi kan se svensk TV här nere, det var rätt många år som vi inte kunde göra det och då kändes det som om vi bodde på månen, hade inte en susning om vad som hände i Sverige.
Men nu så kan vi till med vara med när Lucia firas, det är skönt.

Hur har du firat Lucia nu på morgonen?

Ha en bra dag!

Kram / Vindruvan


Shoppat

image493

Javisst fick jag lite shoppat idag, en del julklappar blev färdiga så nu är det bara en enda kvar att fixa, härligt!!
Vi kvinnor är svaga för vissa saker när vi är i affärer, det ena är väskor och det andra är skor och gissa vad jag köpte?

Jo......

image494

Vad tycks?????

Jag gillade dem och känner mig elegant i dem.

Nu håller jag egentligen på att slå in julklappar, men mest verkar jag sitta här och knappra på tangentbordet istället
illa....illa....

image495

Inte lätt när man e´fast!!

Kram / Vindruvan

Aachen here I come...

image492

Love you All!

/ Vindruvan



Annorlunda när "jag" gick hit

En kvinna är till läkaren för sitt årliga besök
Sjuksystern frågar om grundläggande frågor.
- Hur mycket väger du?
- 65 kg svarar kvinnan
Hon ställer sig på vågen och systern
antecknar 74 kg.
Sjuksköterskan frågar:
- Vad är din längd?
- 1,73 svarar kvinnan
Sjuksystern mäter och antecknar 1,66

Så tar systern blodtrycket och säjer till kvinnan
att det är mycket högt.
- Ja, vad fan förväntar du dig!
När jag gick hit var jag lång och slank!
Nu är jag liten och fet!

image490

Inte lätt.......jag förstår problemet kan man säga.......

Ska gå in till stan idag......och då menar jag bokstavligen gå, så då kanske jag blir lång och slank igen....hehehe...

Dagens kloka ord:

image491

......jag ska lyckas en dag!!!
(...jag sa inte vilken dag vá??)
.....gäller bara att inte tappa tron på sig själv!!!

Kramis till Er Alla / Vindruvan

Timbaland - Apologize



Timbaland - Apologize

I'm holding on your rope,
Got me ten feet off the ground
I'm hearin what you say but I just can't make a sound
You tell me that you need me
Then you go and cut me down, but wait
You tell me that you're sorry
Didn't think I'd turn around, and say...

It's too late to apologize, it's too late
I said it's too late to apologize, it's too late

I'd take another chance, take a fall
Take a shot for you
And I need you like a heart needs a beat
But it's nothin new - yeah yeah
I loved you with a fire red-
Now it's turning blue, and you say...
"Sorry" like the angel heaven let me think was you
But I'm afraid...

It's too late to apologize, it's too late
I said it's too late to apologize, it's too late

It's too late to apologize, it's too late
I said it's too late to apologize, it's too late
It's too late to apologize, yeah
I said it's too late to apologize, yeah-
I'm holdin on your rope, got me ten feet off the ground...

Jul kul

image488




image479



image480

Garnering:
Kokos, florsocker eller färgglatt strössel

1. Smält blockchokladen i vattenbad.
2. Blanda i kokos och den pressade citronen.
Smaka gärna av så att du får lagom mängd citron i.
3. Ställ smeten svalt och låt den svalna lite.
Viktigt! Smeten får inte hinna stelna helt.
4. Forma till små kulor.
5. Rulla kulorna i garneringen.
6. Förvara i kylen i tillsluten burk.
Jag misstänker att man även kan frysa dem.
7. Receptet kan dubblas vid behov.

image481

Det är så knäckande att göra knäck.
Jag gjorde två satser i micron varav den första blev "bra" och den andra blev kola istället för knäck.
Vet inte varför samma problem uppstår år efter år.
För att hitta något positivt kring det här med knäck så är det ju att det är praktiskt att göra dem i micron i allafall för det går fort och smidigt.

image489

Jul stökar ni något i köket inför jul?
Vad brukar du i så fall göra?
Har du något trevligt recept att dela med dig?

Julen är en härlig tid!

Viktigt!!!
Kramas mycket och ofta!!
Kärlek till Er från mig!!

Kramar / Vindruvan

Fikapaus

Jag tar en  image483 nu......

Har även beställt massage så jag orkar fortsätta med hemmets bestyr efteråt........

image484

image485

Du är också värd en fikapaus, hälsa din chef från mig!!!!!
Självklart behöver chefen också en paus.
Det är bara att hänga på vetja, men kanske inte alla på en gång, det vore dumt om Sverige (Världen) stannar pga att jag har uppmanat till fikapaus, det vill jag inte
ha på mitt samvete.
Så mina vänner ni får allt försöka dela upp er.

image486

Tjing tjing / Vindruvan




Om jag gör så här.....

God morgon allihopa!!

Här kommer en passande serie för dagens problem.
Marianne kommer inte fram på våra mail adresser, men vi själva lyckas skicka till varandra (även från Tobbes jobb adress), så jag förstår inte riktigt vari problemet ligger.
Men det hade jag inte räknat med att jag skulle förstå heller för jag är ju inget tekniskt geni precis.
Det kanske Du är och kan lösa denna gåta åt oss????


image478

Ha en bra dag / Vindruvan



Alla timmar på dygnet

image475

Min blogg håller öppet alla timmar på dygnet, det är bara att titta in.
VÄLKOMNA!!!

Själv är jag grusig i mina ögon och behöver landa på kudden nu.
Tvivlar inte en sekund på än att vi ses i morr´n igen, eller hur?

image476

Natti Natti

image477

/ Vindruvan





Julgodis

Har precis gjort färdigt det här julgodis receptet på smörkola.
åååhhh himmel vad god den blev......mums!!!!

image471

image473

image470

Smörkola

100 g smör
2 dl vispgrädde
1,5 dl strösöcker
(i grundreceptet skulle det vara dubbelt mer med socker.....bläääää)
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker

Gör så här:

1. Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull.
2. Rör ner vispgrädde, strösocker, sirap och vaniljsocker och låt
koka utan lock i ca 50 minuter.
(i grundreceptet står det ca 15-30 minuter, men det funkade inte hos mig)
Rör om då och då.
3. Gör ett kulprov för att veta när smeten är färdig.
4. Häll upp kolan på en bakplatspappersklädd plåt som man har oljat in lite (på pappret alltså). Låt svalna.
5. Klipp eller skär kolan i bitar när den stelnat och slå in kolan i smörpapper, förvara kallt.

Kulprov:
Det gör man lätt genom att droppa en bit smet i ett glas kallt vatten. Om kolan stelnar och går att forma till en liten kula med fingertopparna så har den kokat färdigt.


Lycka Till!!

image472

image482


image474

Kram / Vindruvan



Kaffeved

Nu har sopbilen varit och hämtat våra gamla madrasser som vi ställt ut utanför vårat hus.
Det blev kaffeved av alltihopa eller så kan sopgubbarna spela image463med träribborna i kaffepausen.
Sopbilen knäckte varenda ribba i dem. Hårt och hänsynslöst.
Men vi är inte ledsna för det trots att de har hängt med oss i ca 20 år nu varken Tobbe eller jag kommer att sakna madrasserna för våra nya är gudomliga att sova i.
Det bästa köp vi nånsin gjort tror jag.
image464
Men visst det tog ett tag innan man vande sig vid dem och framför allt med kudden, men nu funkar det jätte bra.

För att hoppa till något helt annat.
Är det någon som vet hur långt före jul man kan tillverka julgodis?
Och hur ska det förvaras så att det är lika gott idag som på julafton?

image465

Kram / Vindruvan




Veckans steg

image461


Mina steg förra veckan:

Måndag 3/12:
8630 steg - 6,47 km

Tisdag 4/12:
15633 steg - 11,72 km

Onsdag 5/12:
18933 steg - 14,20 km

Torsdag 6/12:
9414 steg - 7,06 km

Fredag 7/12:
8041 steg - 6,03 km

Lördag 8/12:
20932 steg - 15,69 km

Söndag 9/12:
11724 steg - 8,79 km

Sammanlagt:
93307 steg

Genomsnitt per dag:
13329 steg / dag

Här är mtt rörelsemönster under veckan, hur har det gått för Er ute i stugorna?????
Själv är jag nöjd med hur jag rör mig, men inte med min disciplin med intaget av sötsaker o.dyl. och det visar sig naturligtvis på vågen.

image462

Ha dé och LYCKA TILL med era steg under veckan som är!!!!

Kramis / Vindruvan



Bubbel

Har varit lite frusen idag för våran värmepanna krånglar en del.
Jag fann inget annat råd än att hoppa in i
Spa(t) avdelningen.
Nu är jag varm o gó igen!!!

image460

Det här hjärtat är tillägnat dig vår älskade dotter, från mamma och pappa.
Vi pratade nyss med varandra och det är så härligt att höra din röst och framför allt är det så skönt att höra att du trivs så jättebra i Argentina.

Ha en fortsatt skön kväll önskar jag Er Alla!

Pussar & Kramar

/ Vindruvan



Jag är en godisråtta

Är det fler med mig som känner igen sig??

image459

image458

Kramis / Vindruvan



2:a Advent

image457


image456

Adventskramar till Er Alla

/ Vindruvan



Julhandlat i Köln

image449

Julklappsköp i Köln stod på agendan idag.

image450

Nu ska Ni höra........hehehe.....

Är man ute i julhandeln så är det bara att räkna med att man får stå i kö när man ska betala en vara.
Enkelt, eller hur? Inget konstigt alls.
Tycker i allafall jag som svensk.
En tysk däremot har rätt svårt att leva efter det här med kösystem.
Finns möjligheten så nog f_n tränger de sig gärna före och låtsas som om det regnar.
Visst jag ska inte dra alla tyskar över samma kam, nej då, det är säkert bara en bråkdel som gör så, men det har hänt mig så många gånger nu att jag snart kommer tappa tålamodet och explodera.

image451

Men dagens historia har ändå lite solsken i sig.....hehehe...
Hör här:
Framför mig står paret som ska betala, sedan är det min tur och plötsligt dyker det upp tre män på sidan om mig och ställer sig efter det betalande paret fast på den andra sidan om dem än vad jag står..
Jag reagerar med hela kroppen att: Hallå DET ÄR FAKTISKT KÖ HÄR!!!!!
Killen i sällskapet som ska betala varken ser eller hör mig, men den ena kompisen han uppfattar att, oj då vi trängde oss visst. Jag ler och menar med mitt kroppsspråk att det var ok och schysst att de uppmärksammade det hela varpå de ställer sig bakom mig.
Det är då jag får ett ännu bredare leende på läpparna.......hehehe.....
Ena killen säger till den andra: Inte ens Du min vän går före en skönhet!!!!!!
Oj oj oj snacka om att jag kände mig smickrad!
Det här kommer jag leva på länge.

image454

Bara för det ska jag visa Er det sista vi gjorde innan vi for från Köln idag.

image452

och igen...

image453

Bilderna är tagna med våran lille digitalkamera med Tobbe bakom styrpanelen förstås, måste säga att jag är ganska nöjd med bilderna för att vara tagna med den kameran.

Natti Natti nu orkar jag inte mer!!!!!!

image455

Vi var INTE ensamma

image445

We are back in town now and I´m very very tired!!!

image446

Vi har haft en jätte trevlig dag i Köln idag....
MEN vi var inte ensamma där som Ni kan se!!!!
Puuuuuh, det var mega ansträngande!!!!

image447

Ledsen att bilden är väldigt suddig, MEN det gick inte på annat vis.
Tobbe tar bilden medans vi går och att stanna mitt i kom inte på frågan det hade varit förenat med total livsfara, denna köpgata var som en jädra Autobahn idag.
image448
Om Ni kollar in bilden så ser Ni att på höger sida går folket med ryggen mot kameran och på vänster sida går de med ansiktena mot oss. Ja här var det filkörning i den högre skolan.
Det är bara att tänka hur det är i rulltrapporna i Stockholm, man vet spelreglerna annars riskerar man livhanken.
Därav denna suddiga bild, hoppas Ni har förståelse över detta.

Skickar iväg det här inlägget nu så att Ni ser att vi lever. Kommer kanske fler så småningom, om jag orkar vill säga, det är inte säkert.

Tjingeling / Vindruvan


Inte hemma idag

image444

Sovit gott??

Vill bara önska Er alla en jätte mysig lördag!

Det kan dröja innan jag besöker bloggen idag för vi ska åka till Köln under dagen, MEN det hindrar inte någon av Erän att Ni kan titta in här och lämna fotspår efter Er.
Ni har säkert mycket att berätta för varandra.

Varmt välkomna!!

Kramis / Vindruvan



Idolfinal 2007


image487

GRATTIS Marie Picasso, du förtjänade att vinna !!!!

image443

Nu ska jag krypa till kojs.......

Ses i morr´n igen!!

Go´natt

image442

/ Vindruvan



Mäta först

image440

En man stiger in på en bar.

I sällskap har han sin lilla tama apa.

Mannen beställer in en öl och slår sig ner.

Under tiden går apan runt i baren. Vid ett bord står en skål med jordnötter.

image437

De äter apan raskt upp.

Vid ett annat bord står det ett drinkglas med en citronskiva i, som apan också

äter upp. Och sådär fortsätter det. Apan äter upp allt den hittar. Till slut

kommer apan fram till biljardbordet. Där stoppar den raskt i sig en boll och

sväljer den.

- Hallå där! säger bartendern. Såg du vad din apa gjorde?

- Nej.

- Den åt upp en biljardboll för mig!

image436

- Oj då, jag är ledsen. Självklart betalar jag för alla skador han ställt

till med. När mannen druckit ur sin öl betalade han och gick därifrån.

Efter ett par veckor kommer mannen och apan tillbaka till baren. Mannen

beställer in en öl igen och apan går runt i baren igen. Vid ett bord hittar

den ett körsbär som den stoppar upp i stjärten och sen stoppar in i munnen.

image438

- Åh fyfan vad äckligt, säger bartendern. Såg du vad din apa gjorde?


 
- Nej. Vad gjorde han nu då?

- Han stoppade upp ett bär i stjärten innan han stoppade det i munnen.

- Jaha. Jo, han äter fortfarande allt han ser, men sen han svalde

biljardbollen så mäter han det först!

image439

Jäpp.......det gäller att ha koll ;-)

/ Vindruvan

Lyckan

image435

Puss & Kram / Vindruvan


Kolla in tidningen

Halloj!

Jag var ute i det regniga och blåsiga vädret alldeles nyss för att köpa tidningen och KOLLA vad jag hittade i tidningsstället.......
I Argentina händer det grejer utan att man får veta något.......hmmmmm......
Kanske börjar bli dags att plocka hem min dotter snart.


image433

Hoppas Ni har en bra dag!

image434

Tjingeling / Vindruvan


Viktigt med uppmuntran

Har Ni läst tidningen i morse?
Då upptäckte Ni säkert huvudrubiken....eller....?
Var Ni inte uppmärksamma på den så kan jag hjälpa Er lite på traven.....
Så här såg det ut.....

image430

......Ahaaa, vilken överraskning!
Det är fredag igen, tiden går fort hörrni!

Jag har något viktigt att förmedla idag när det är fredag och dessutom när det snart jul:
Hör här:

image432

Det är snart jul,
då är det tid till eftertanke.
Tid att tänka på sina kollegor
och tacka för gott samarbete.

Glöm inte,
 
att uppmuntra dina arbetskollegor
 
genom att då och då
 
klappa dem på axeln
 
som tack för det goda samarbetet
 
under året som gått.
 
 

I
I
I

I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
v

image431

Det är viktigt med uppmuntran, glöm inte det!!!!!

Tjingeling / Vindruvan




Musik

God morgon allihopa!

Kan börja den här dagen med att prata lite musik.
Har Ni något musikintresse?
Jag har det och jag tycker det är roligt att följa ett program som heter "Popstar on stage" här i Tyskland.
Har varit tvingad att göra det ensam i år :-( annars brukar Cattis och jag kolla tillsammans.
Förra året grundades en väldigt framgångsrik grupp som heter "Monrose" .
Vet inte om Ni känner till den i Sverige?
Tidigare år har det grundas t.ex. en grupp som heter "No Angels" osv.......listan kan göras längre.
I vilket fall som helst så var det final igår och en ny grupp har fötts som heter
"Room 2012" (engelskt uttal).
Hela programidén tycker jag är bra på så vis att deltagarna får lära sig mycket på vägen under 1/2 års tid till att bli proffessionella artister. För att inte tala om vad de lär sig om sig själva. Personerna som är inblandade och tränar artisterna är tuffa men rättvisa, inte som de är i Idol, ofta kränkande mot de som tävlar.
Det går definitivt INTE att jämföras med Idol, för Idol spelar överhuvudtaget inte i samma liga (enligt min mening).
Nog snackat:
Här är den nya gruppen......
Från vänster: Sascha, Tialda, Julian och Christobal.

image427

........och därtill kommer det också 5 stycken dansare image428som även de har gått igenom samma program innan de kom med i den nybildade gruppen.

image429Deras debutalbum heter "Elevator" och kommer i handeln
den 14/12.
Ska bli intressant att höra om de görs till känna även i Sverige.
Jag tror att det är en bra mix i gruppen och att de blir framgångsrika, så håll utskik om intresse finns.

Kramar / Vindruvan





St. Nikolaus

Den 6:e December - Nikolaus

Det kanske inte är så många som känner till varifrån Nikolaus egentligen härstammar.
Tobbe och jag tog reda på den saken ganska grundligt i oktober månad då vi åkte till Turkiet.

Nikolaus firas pga en biskop som levde och verkade i staden Myra (Idag Demre) på slutet av 300-talet och i början på 400-talet e.Kr i Turkiet.

image422

Varje morgon den 25 December hittade de fattiga människorna i församlingen Myra guldförsedda äpplen, godis, nötter och leksaker till barnen framför sina fönster och dörrar vid deras hus.
Ingen hade till en början någon aning om vem den omtänksamma givaren var.
I många år levde människorna i ovisshet över vem det var som var så givmild, men till slut en natt den 25 December upptäcker en stadsväktare denne gestalt komma gående med en jättestor säck fylld med alla möjliga fina förnödenheter. Stadsväktaren tar helt sonika och drar av kapuschongen på mannen och upptäcker att det är självaste biskopen från Myra som är den givmilda herren.
Han blev vid senare tillfälle även helgonförklarad eftersom St: Nikolaus var en herre med ett vädigt gott hjärta som utförde många fler goda verk än så här.


image423

Varje år den 6:e December sker en religiös ceremoni i den Heliga Nikolaus kyrkan.

image424

Namnet Nikolaus betyder folkets seger, det sägs att Nikolaus dog den 6:e december
och av den anledningen firas denna dagen till hans minne i bl.a. Tyskland.

image425

Nå, har Ni haft något besök av Nikolaus idag?
Det har Tobbe & jag haft....hehehe.....
Kolla här nedan.....

image426

.....och jag hoppas att Cattis, Eliana & Lukas även har haft Nikolaus besök idag och fler med dem naturligtvis.
Hoppas Ni får en trevlig Nikolaus dag idag.

Ha en bra dag och var rädda om varandra!

Ciao / Vindruvan



Shoppat

Är det någon mer än jag som har reflekterat över att jag är ute och går väldigt mycket?
Ja jag tänkte väl det, Ni tycker väl att jag är helt galen. Men det är jag inte, kanske lite hälsosam.....hihihi.....
Medans andra tar bilen eller bussen dit de ska så ser jag till att gå istället.
Det funkar faktiskt väldigt bra som terapi för mig för när jag är ute och går så längtar jag inte lika hjärtskärande efter Cattis som när jag är hemma mellan fyra väggar.
Idag gick jag från Würselen in till Aachen och väl där inne så shoppade jag runt lite. Lyckades få en julklapp köpt och det känns sköööööönt!!!!!


image420

Baksidan med allt gående är ju att jag är totalt slut på kvällen, men då kan jag lägga mig med gott samvete när jag vet att jag har varit nyttig mot minkropp.

Gå och lägga sig ja.......det är precis vad jag ska göra just nu, så jag orkar upp till min träning i morgon bitti.

image421

Tjingeling / Vindruvan



Lyckliga föräldrar

Idag är det en lycklig dag i mitt och Tobbes liv.
Postlådan brukar oftast innehålla räkningar och annat tjafs, men se det gjorde den inte idag.
Vi har nämligen fått vykort från vår älskade dotter Cattis.

image418

image417

Och för Er som inte redan vet det så befinner hon sig i Argentina för ca 1 års tid.

Här är bildbeviset:

image416

Tack så jättemycket gumman!!!!

image419

We love You!!!

Mamma & Pappa



Gnisslar du tänder på natten?

image412


Någonsin funderat över varför man gnisslar tänderna under natten?  



image411


Å´sen undrar du över varför du har sån smak i munnen på morgonen...

image415

Den d
åliga smaken är lätt att fixa till:

"Använd Listerine och munnen känns för en stund som en tickande bomb......"

image413

Efter bomben har smällt har du en lysande andedräkt.

Oj då.....
Vad blev det utav det här inlägget då??
Mer eller mindre lite tandhygiens reklam.
Det var kanske inte min tanke från första början, men ok då, alltid är det väl nå´n som går på reklamen.
Jag använder själv Listerine och den är super bra!!!

Kram / Vindruvan



Min morgon är upp & ner

Mina morgonrutiner blev lite omkullkastade i morse, vilket slutade med glas kross i vårat !!!!stengolv!!!! i vardagsrummet.
Det är för jäkligt, jag sitter på ena sidan bordet, råkar putta till glasljusstaken som står på fot på andra sidan bordet, för långt borta för att kunna fånga upp den...........och man vet att den kommer gå sönder långt innan glaskrosset i backen hörs. Skriker till även innan det krossas.......KROSS.......varefter jag gnyr och förbannar min klumpighet.
image409
Min dag har INTE börjat bra, undrar hur det kommer fortsätta?

Hoppas att din dag är av det bättre slaget, dela gärna med dig så kanske mitt humör vänds till det image410
också till slut.

Bye Bye / Vindruvan


Skööööööönt!!!!!!

image407

Yeeeeeeeeeees...
Yeeeeeeeeeees...
Yeeeeeeeeeees!!!!!

Nästan i skrivandes stund har jag lagt handen på det sista julkortet........tjohooooo
image408
Det blev sammanlagt 31 st hemsnickrade kort i år.
Inse fakta, JAG ÄR KLAR!!!!
Nu kan jag ägna mig åt helt andra saker fram till jul än att stressa ihop dessa kort i sista minuten som ibland har varit fallet för mig vissa år. Men guuuu´vilken jätteskön känsla!!!!

Tjingeling / Vindruvan

Mitt första julkort i år

image406

Här kommer mitt första julkort för i år, fick det alldeles nyss per mail.
Tänkte att Ni kunde få vara delaktiga och "läsa" det med mig.
Tack Marie!
Kram / Vindruvan


image404



Scrolla ner och se snoppen på tomten!

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

Men herregud.......hur gammal är du.... det finns ingen tomte!!



Glädjespridare

Linda (min syster) är en av de mest positiva personer som jag känner.
Jag är oerhört stolt och glad över att få vara din syster.
Har pratat med syrran på telefon alldeles nyss och jag känner mig sprudlande glad i hela kroppen.
Du har verkligen förmågan att ge glädje till andra.
Ville bara säga att Du är värdefull!!!!

image402

Ville bara tala om för världen att:

image403

Kramar Syrran


Naturen var inte på humör

image399

Har precis kommit hem från tisdagens återkommande jakt på stegen i Wurmtal.
Det blev ca 6,5 km som Angelika och jag avverkade idag (inte helt säker på slutresultatet för jag glömde sätta på mätaren i tid, men det är på ett ungefär)
Det såg inget upplyftande ut i naturen just nu, träden står där alldeles kala, löven ligger blöta och sörjiga på marken, geggigt i spåret pga allt regnande och ingen sol!!
Längtar man ut och gå då, kan man fråga sig?
Svaret är enkelt:
Jaaaaaaa, det gör man!

image400
För det gör ingenting, naturen kan inte alltid le från sin vackra sida, även den måste ha tillåtelse att få kunna ha lite sämre dagar.
Det gäller bara att plocka fram det positiva i allting och det gjorde vi.
Solen saknade jag heller inte så mycket för jag hade ändå med mig min privata sol i form av Angelika.
Alltså är min slutsats att det var härligt i Wurmtal idag precis som alltid annars.

DAGENS ORD:

Ge akt på dina tankar och träna medvetet att byta varje negativ tanke mot en positiv.

image401

Kram/ Vindruvan



Make over

Halloj!

Angelika frågade mig en dag om jag hade lust att följa med på en sminkkurs en kväll i december månad.
image398
Ja, varför inte, tänkte jag. Eftersom jag inte är någon hejare på att sminka mig så kan det ju aldrig skada att få lite tips på vägen.
Mina smink kunskaper kan knappast bli värre utan snarare tvärtom, men risken när man går på sådana här tillställningar är ju att det kan bli en dyyyyyr historia.
Men vi får hoppas att de inte försöker pracka på oss en massa utan att de lär oss att sminka oss rätt, för det är det kursen är till för.
Så ikväll ska vi till Malu Wilz i Aachen för att snygga till oss lite.

Image
Bye bye, måste sticka nu!
Ha en trevlig kväll!
Det ska jag ha......hihihi.......

Kramar / Vindruvan




Födelsedagsbarn

Hej Joel!

Hoppas att Du får en riktigt rolig födelsedag med mååååånga presenter och härligt god födelsedagstårta önskar
moster Pia, Tobbe och kusin vitamin Cattis.

image396

Synd att vi inte kan komma och fira Dig idag, men vi är hos Dig fast att vi inte syns.
Bra vá??
Massor med födelsedagskramar till Dig Joel från oss i Tyskland & Argentina!!!!

image395

Pussar & Kramar

image397



Veckans steg

image394

Mina steg förra veckan:

Onsdag 28/11:
22035 - 16,52 km

Torsdag29/11:
14305 - 12,62 km

Fredag 30/11:
17594 - 15,83 km

Lördag 1/12:
16531 - 14,87 km

Söndag 2/12:
8251 - 7,42 km

Sammanlagt:
78716 steg

Genomsnitt per dag:
15743 steg / dag


Inte illa, eller?????
Jag är helnöjd, med stegen, men inte med vågen. Har visserligen inte gått upp, men jag står och stampar på samma resultat. Trots att jag har rört på mig bra denna vecka. Ja ja det är så livet är när man är en knubbis.

Vilken bra stegmätare du har Marianne som lagrar 7 dagars steg!!
Du satsade på en som är riktigt bra verkar det som.
Bra då kan du hänga med från början.
Undrar om det är bara du och jag som tampas eller om det finns fler intressanter ute i stugorna????

Ha dé och LYCKA TILL med stegen önskar jag Er Alla!!!!!

Kram / Vindruvan




Listan

image393

Först och främst vill jag visa Er hur det kan se ut när jag gör mitt bästa att roa Er där ute, då blir jag liksom lite belönad genom att hamna på "mest aktiva listan".
Ju fler inlägg jag gör på en dag, ju enklare är det att hamna på "mest aktiva listan" och så var fallet igår kväll........förmodligen är det inte så längre.......
but who cares?????

image391

Jag är pa G med att föra in mina steg som jag började räkna i onsdags.
Ni har väl inte glömt att min utmaning till Er alla startar idag?
Sätt på Er era stegmätare och dokumentera hur mycket Ni rör på Er om dagarna, ganska intressant faktiskt.
LYCKA TILL!!!

Ha en bra dag / Vindruvan


Reparerat stegen

Jag var tvingad att kliva på min cross-trainer alldeles för en stund sen eftersom min steg mätare visade katastrofala siffror på displayen. Nu har jag förbättrat det hela och jag känner mig nöjd med det.
Annars har jag varit inne hela dan, myst med glögg och lussebullar och sen suttit och pysslat med de sista julkorten. Gör man så aktiva saker.........ja då blir det inte mycket steg i mätaren.
Men som sagt det går alltid att reparera och det har jag gjort nu.

image389

image390

......for passing by!!!!

Love & Kisses / Vindruvan




Glögg time

Visst är det 1:a advent, men julkänslan utomhus är inte som den ska, det blåser mycket och regnar här hos oss i Aachen. Däremot inomhus är det mer juligt det sprids härliga dofter från såväl som glögg och lussebullar.......mmmm.....!!!!

image387

Tobbe har fixat glöggen i år med hjälp av Malmqvist´s recept......mmmm......
underbart gott!
Tack för receptet, Marie, det kommer användas flitigt i juletid här hos oss.
Hur gör Ni ute i stugorna, fixar Ni eran egen glögg eller köps den färdig??
Vilket Ni än gör så smakar det garanterat juligt gott!!


image388
Ha en fortsatt trevlig adventsdag önskar
/ Vindruvan


1:a Advent

image386



image385

Adventskramar till Er Alla

/ Vindruvan




Sov gott!!!

Idag har det varit en riktig

image378image379image380 image381image382image383


men nu är dagen över och jag ska krypa till kojs.
Sov gott allihopa, ses i morr´n!!!

image384

/ Vindruvan



Promenad

image376

Kanske måste lägga in ett nytt inlägg här igen eller vad tycker Ni?
Har inte varit hemma något särskilt idag.

På förmiddagen packade vi ryggsäcken med lite smått och gott och for iväg ut för att vandra lite.
Efter en del klättrande kom jag upp till fotograferinspunkten.......

image375

..........det värsta var att jag skulle ta mig ner därifran oxå och det gick INTE så jättebra!!!!!
Bjuder även idag på min klumpighet......jaja.....så är det när man inte är så smidig, skratta inte!!!!!!

image377

Snygg rumpa vá??
Var inte avundssjuka över den, skaffe Er en egen vetja!!!!
Big is beautiful ;-)

Kramis / Vindruvan



En fråga

image374

Jag har en liten fråga så här den 1:a december......

Är det någon som känner till varför tomten är röd??
Inte?!?!
Det gör jag och här är förklaringen............


image373
Alltså föredrar tomten röd glögg och inte vit.....hehehe......

Det trodde Ni inte vá?
Nu vet Ni hur det ligger till.
Tur att jag kan lära Er något på vägen.

Ha en jättetrevlig helg!

Kram / Vindruvan


RSS 2.0