Här presenteras Vinnaren


Jag har alltid velat göra stora pepparkakhjärtan och sedan
dekorera dem fint. Vet inte riktigt varför det inte blivit av förrän nu,
men kanske är det stressen inför julen som har gjort att inte tiden
har räckt till ordentligt, jaaa ni vet säkert hur det kan vara.
Det här året har jag sett till att en stressfaktor är borta i ett tidigt
stadie och det är julkorten, redan klara som ni vet....hehehe....

Många gånger glömmer man bort att njuta av förberedelserna
inför julen pga att man stressar så. Inte bra !!
I år är min strävan att försöka ha mysigt både före, under och efter jul.

Filurade lite då på det där med att mysa med julen.
Vad kan man göra tillsammans för att skapa julstämning ??
Jooo baka stora pepparkakshjärtan och dekorera dem tillsammans
är ju jättemysigt tänkte jag och drog igång det nu i helgen.

Roligt att även Jens var här och kunde dela julmyset med oss.

Har ett jättebra recept på pepparkaksdegen......god att stoppa i
munnen när man arbetar......det är viktigt, eller hur ?

Vad behövs då när man ska baka sina hjärtan ?
Valfritt naturligtvis, men en pepparkaksdeg är ju en förutsättning
för att det ska bli nå´t av det hela.




Här står kreativiteten högt i kurs......





Baka e´ kuuuul, syns det ???





Här kommer det ni alla har väntat på......
.......vem har bakat vilket hjärta ??

Nummer 1 :



TOBBE


Nummer 2 :



Alien JENS


Nummer 3 :



DRUVANS


Nummer 4 :



CATTIS




För att ni allihopa ville engagera er i vårat pepparhjärtansbak
genom att rösta på vilket av hjärtana som föll er i smaken !!!!
Det har varit jätteroligt för oss här i tyska landet och följa.
Hoppas ni tyckte det var kul också !

Vi har nu kommit fram till en segrare.........tjoooohoooo !!!!!

En glad vinnare som inte trodde att det var sant !!!
.....hehehe.....
Vad var det vi sa, Tobbe, ditt hjärta ÄR jättefint ????





Här är 1:a priset !!
En liten uppmaning att förtsätta baka hjärtan....hehehe....
3st i olika storlekar och så en chokladtomte från Lindt....mmmm.....
GRATTIS TOBBE !!!!!!






     






Jens fick pris för att han vågade sticka ut och göra sitt
eget hjärta på sitt vis....det kallar jag kreativt !!!!

Jag är jättelycklig att ni ville baka med mig !!!

STORT TACK även till alla er andra som har medverkat !!!
Det har varit jättekul och jag är jättesporrad av att fortsätta
min resa här på bloggen, jättegulligt av er !!

Nu tror jag att inlägget är färdigt, himmel, det tog tiiiiid ska ni veta
att fixa till det med bilder och allt.

I Love You All !!!

Kramisar / Druvan





1:a Advent



Jag vill börja mina inlägg idag med att önska er alla en trevlig advent !!!
Lite sent kanske, men jag har haft annat i görningen under dagen
så data användandet ligger jag lite efter med kan man säga.

Nu har jag lite tid till övers och jag ska ta itu med att redigera lite bilder
för att ni ska få ta del av vem det var som vann kampen...hehehe.....
Jag ber er om lite tålamod bara, men det kommer ett resultat snart, jag lovar.












Trevlig advent till er alla önskar

Vindruvan



Jag e´lycklig

Hej,
Nu är det äntligen dags,
Här är tävlingen.

Vilken av de fyra pepparkakshjärtana tycker just du bäst om ?
Lägg din röst på din favorit.
Alla röster räknas och det kan bli knappt. Så glöm inte bort att rösta.
Men man får bara rösta en gång.
Röstningen pågår fram till klockan 13:00 den 1:a advent.

Här är de nominerade hjärtana.


1)






2)





3)




4)



Hepp

Lull i affären

Hej,
Här kommer en liten dags rapport ifrån ett soligt och varmt Aachen (18 grader).

Eller var det mulet och kallt (5 grader), jag kommer inte ihåg vilket.
Medans Cathrine var och körde bil (första bilskole körningen) och spelade tennis så passade Jens och jag på att gå till affären och handla lite mat.
För att inte köpa grisen i säcken så måste man provsmaka lite innan. Det tyckte i alla fall Jens.
Hade inte jag haft bråttom hade han nog fortfarande stått där och provsmakar alla kombinationer av Campari med Redbull/juice/läsk. På bilden är det Campari-redbull som testas.





Efter det så var det dags att köra lite gokart.
Vi tog oss till Schumachers egen kart-bana.
Där har de som tur är ingen alkocheck, annars hade Jens haft stora problem.
Nu hade han ju problem på banan istället. Han såg lite suddigt eller var det bara kameran som inte hängde med ?





Det blev en del tuffa kamper också. Med en del olyckor, bland annat undertecknad var inblandad i en ruskig krasch:
Tack vare de stränga säkerhetsnormerna kunde svåra skador undvikas.






Efter många hårda kamper blev upplopet oerhört spännande, inte ens målkameran kunde skilja ut segraren.
Istället blev det för första gången i världshistorien 3-delad seger.





Nu är det dags att börja förbereda tävlingen, Hav tålamod, snart börjar den.
Hepp

Uppfyller jag kraven nu ??


Det här är tillägnat Gittans svåger....hehehe.....
Det här är det närmaste lättklätt jag kunde komma.










Har jag uppfyllt kraven nu ????


Tjing tjingeling / Druvan





Första glöggen i år


♪ ♪ För det är ingen vanlig dag idag, för vi har fått roligt
besök idag......Hurra Hurra Hurra......♪ ♪

Den sången hade vi all anledning att sjunga på igår.

Det är ju inte riktigt första advent ännu, men vi tillät oss att
tjuvstarta lite med glöggen ändå eftersom det inte är varje
dag som vi har så här trevligt besök.

Här sitter alltså Jens och myser i soffan med endast glöggen
som sällskap.....hehehe.....ääh skoja bara.....det var bara han
som fastnade på kortet, vi andra hade svårt att inta en snygg pose.




Vi fick anledning att smaska på Charlotte Perrellis saffransbullar
till glöggen också, de är verkligen jättegoda.

Glöggen däremot, var ingen höjdare.
Det var den som Tobbe hittade i vår butik nu i veckan.
Visst hade den karaktär av glöggsmak, men det var ändå
inget sting i den, lam i smaken liksom......jaaaaa.......
vad ska jag säga, kanske en blandning mellan glögg och
glühwein ungefär.
Ni som har druckit glühwein vet ju att det smakar surt jävla rödvin
om det och sen blanda den smaken med glöggsmaken så får ni
fram vad det var vi drack igår kväll.
Ja ja.......huvudsaken mysigt.....och det hade vi  :-)





Ni har säkert redan tullat på första glöggen i år, eller hur ???
Föredrar du den traditionella smaken eller den smaksatta ???
Vilken glögg kan du rekommendera till mig som inte bor i Sverige idag ?


Kramis / Vindruvan



Centralt i Europa



Det är bra att bo "centralt" i Europa för det är ett stenkast
mellan Brüssel och Aachen och då kan man få överraskande
besök mitt i veckan....yiippiieeee !!
Här är bildbeviset på att erat barn, barnbarn, kusin m.m.
har kommit fram utan komplikationer.





Alla hos mig hälsar till er alla därute.........

Nu är jag tröööött och ska sussa kudden.





Natti natti !

Kramis / Vindruvan



Köttfärspiroger...mmh...gott !!


Jag har precis tillverkat dessa underbara verk och
tänkte vara lite snäll och dela med mig av det goda receptet.





Köttfärspiroger
ca 12 stycken

Deg:

25 g jäst
60 g smör
1 1/2 dl mjölk
1/2 tsk salt
1 äggvita
5-6 dl vetemjöl

Fyllning:

(Bör göras tidigt så den hinner svalna.)
300g nötfärs
2 gula lökar
1 purjolök, strimlad
1 klyfta vitkål, strimlad
1/2 röd paprika, fint tärnad
(vill man så kan man även ha i lite röd chilifrukt)
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
2 krm kött- och grillkrydda
2 msk tomatpuré
3 msk grädde
1 msk soja

Till pensling:

1 äggula
1 msk mjölk

Toppa med:

Sesam- eller vallmofrön


Degen:

Smula jästen i degbunken.
Smält smöret och blanda det med mjölken.
Värm till fingervärme, 37 grader.
Rör ut jästen med degvätskan.
Tillsätt salt, äggvita och det mesta av mjölet.
Arbeta ihop till en smidig deg.
Låt den jäsa övertäckt 35-40 minuter.
Ta upp degen och knåda den lätt.
Dela i 12 bitar och kavla ut varje bit till en rundel.

Fyllningen:

Hacka löken och fräs den sakta i pannan utan att den bryns.
Tillsätt färsen och bryn den.
Tillsätt purjo, vitkål och paprika (ev. röd chilifrukt).
Tillsätt även salt, peppar, kött- o grillkrydda, tomatpuré, grädde och soja.
Efterstek på svag värme i 5 minuter.
Smaka av och låt svalna.

Fördela sedan fyllningen på rundlarna.
Vik över så att det blir en halvmåne och tryck till med en gaffel längs kanterna.
Lägg pirogerna på bakpappersklädd plåt och låt dem jäsa ca 20 minuter.
Pensla med äggulan utvispad i mjölk.
Strö på sesam- eller vallmofrön och grädda i 225 grader 12-14 minuter.
Låt dem svalna och förvara dem svalt tills det är dags att äta dem.
Kan ätas både varma och kalla. Alltså en toppenidé när man ska på utflykt.
Går även utmärkt att frysa dem.







Brukar du göra piroger ?
Har du något toppenbra recept att dela med dig utav ?


Kramisar / Druvan



Tomt skrivbord....



Vad tyder nu ett tomt skrivbord då ????
Den frågan ställde jag i ett tidigare inlägg, fick inte många svar,
men det gör inget, här kommer i allafall svaret........





häh...........??????
Vadååå Jens..........??????

Jamen ä´ni tröga, eller ?

När du får oväntat besök....heter det i reklamen....hehehe....
Fast det var ju inte så oväntat, vi visste ju om det.

Jättekuuuuul !!!
Välkommen Jens !!!!
Han dyker upp ikväll och stannar över helgen.

Äntligen någon som dimper ner och lyser upp vår tillvaro.
Inte vilken någon som helst heller, ska bli görskoj....hehehe.....

Har hört att speljävulen har med sig ett nytt spel att testa, roligt !!!
Vi e´med på noterna, det vet du, speljävular som vi också är.

Ska försöka förmedla bilder under helgen till er när tiden tillåter.
Har även en sak som jag vill att ni hjälper mig med, men det
återkommer jag till när jag vet att det går av stapeln.
Så häng med under helgen !!!


Tjing tjingeling / Druvan




En vinter specialitet efter Svenskt recept

Jaha vad menas med det ?
Gissa det ni.

Jag kan ju säga att snart kan man fira jul i Tyskaland

Jamen det är väl inte konstigt tycker ni.
Jul firas det väl i Tyskland ?

Jovisst gör man det, men nu menade jag SVENSK JUL med allt vad det innebär.

Vi var och handlade idag och döm om min förvåning när jag stod framför detta.




"En vinter specialitet efter Svenskt recept"

11 års väntan är över. Nu slipper man pimpla surt Glühwein.

Bara julskinkan som saknas, sedan kan man tillbringa julen med alla tradionella tillbehör i Tyskland.
Vem hänger på nästa gång ?
/Bob-Bip

Mina julkort är klara - är dina?


Yeeeeeeees !!!!!!!

Det är inte ens december månad ännu och jag är redan
klar med julkorten......UNDERBART !!!







(Ni som följer bloggen och känner mig vet att jag tillverkar dem
från scratch varje år och nu vet ni andra det oxå. )

Förstår ni hur jag känner ???
YES, LÄTTAD är ordet !!
Jag brukar inte vara så här tidig, undrar vad jag har missat ??
Förresten klar och klar......adresserna måste ju skrivas förstås,
men det är ju en "piece of cake" om jag jämför med vad jag
har gjort med korten hittills.

Har till och med varit till posten och skickat iväg det första
kortet......
.........vá, redan tänker ni nog då?!?!

Det kortet ska fara ända till Argentina till Cattis familj,
Patricia, Trancelino, Eliana och Lukas. LOVE YOU !!
Postgången är väldigt långsam så jag får sitta här och
hålla tummarna att det ens hinner fram till julafton, fast mest får
jag hoppas på att det kommer fram överhuvudtaget, för det är
ju inte heller säkert.

Ni andra får lov att vänta lite till innan jag skickar iväg korten.


Har du fixat dina julkort ännu ????
Vad tycker du om att skicka julkort ????


En tradition som jag ALDRIG (fast man ska aldrig säga aldrig)
kommer bryta det är att tillverka mina julkort själv från scratch,
det kommer jag göra oavsett hur datoriserad
vår värld än kommer att bli.
Dessutom är det härligt att kunna skicka dem tradionellt med den
normala posten och inte via datorn.
Jag är väl lite gammeldags vad den biten beträffar.
Nämen, jag tycker faktiskt att det hör till julen och dess tradition
att man skickar en julhälsning till sina nära och kära, det hör till liksom.
Sen behöver man ju inte vara så tokig som jag att man tillverkar ca 40 st
julkort för egen maskin, näee, men jag tycker det är skoj !

Desto skojigare är det när jag har rensat skrivboret nu, det är fritt
från allt pysselmateriel.....Sköööönt !!!

Då är frågan:
Vad tyder ett rent skrivbord på ???






Ha dé !!

Kramiz / Vindruvan



Bloggintresset blir större



Upptäckte just att det är ytterligare en som har sällat sig till bloggfamiljen,
Va´ roligt.....VÄLKOMMEN !!!
Jag har nu 7 st som prenumererar på min blogg, det gör mig glad :-)
Bloggintresset har alltså ökat, kanske finns någon mening med att
fortsätta att blogga en stund till i allafall även om jag tvivlar emellanåt.

Har du också intresse att prenumerera så klicka på den här iconen
på höger sida om bloggen och följ anvisningarna.




Kram / Vindruvan



Körkortet i hamn







DUKTIGT !!!!

Du gjorde det inte särskilt lätt för dig, när du valde den värsta
ovädersdagen på hela året...hehe....men det klarade du ju med
lillfingret ändå. Du har all anledning att vara stolt över dig själv !!

STORT GRATTIS till dig
från oss i Tyskland

Och kör försiktigt Isac, Livet är skört !!!!

Kram till dig ;-)



Vädret.......en historia ...


Vädret.......en historia för sig.......
Jaaa, nu ligger det snö på taken (igen) och Druvan e´ fortfarande vaken.






Så här ser det ut i min blomlåda just nu.....hehehe......
Sköter jag inte mina blommor finfint när de blommar
fast att det är snö och kallt ute ?????
Gör om det ni om ni kan !!

Tjing / Druvan



Ena dan snö.....nästa ingen snö


Snön ligger INTE längre vit på taken och jag är nu vaken......

Japp, så ser det ut hos mig.
Vill man utnyttja snön här där jag bor så måste man ta vara på
den direkt annars är det försent....
Ledsamt men sant !





I Sverige har jag sett att ni har mer eller mindre snökaos,
det är ju inte roligt det heller.
Berätta gärna hur läget är hos just dig.

Tjing tjingeling / Druvan



Saffransbullar


Halloj allihopa !

Är det inte likadant varje år ???
Plötsligt dyker julen upp som gubben i lådan utan att ta hänsyn till
att vi inte har hunnit förbereda oss på det riktigt ännu.
Jag menar....nästa vecka är det redan 1:a advent, har ni tänkt på det ??
.....hallååå.......
......var det inte bara höst nyss ?????

Visst har jag haft lite julkänning på grund av julkorten, men ändå inte,
eftersom jag startar med dem så tidigt för att hinna.

Jaaa, jag har varit lite duktigt förberedande idag i allafall med tanke på att
advent knackar på dörren nästa vecka.
Kolla här......





Saffransdegen ligger på jäsning........syns det ??
Den hade börjat sin resa över kanten på bakbordet......
.......tur att jag tog hand om den innan den jäste över alldeles.....hehehe.....
Kan ju erkänna att jag inte brukar göra dubbel sats i vanliga fall, men jag
följde ett nytt recept och det var dubbelt, hjärnkontoret var inte med mig idag.
Många bullar blev det.....hehehe......





Dagens bak blev inte de traditionella saffranskusarna som jag
brukar göra....näe, jag var bara tvungen att prova Perrelli´s
saffransbullsrecept den här gången.
....mmmh........de var gudomligt goda......mums.......
Kommer passa jättegott till adventskaffet på söndag.


Nästa bild är precis tagen hemma hos oss......
Bildbevis på att även vi har snö.
Har dock inte gjort några snöänglar ännu, det är fortfarande
lite för lite snö för att jag ska kravla runt på backen för att få
roliga bilder tagna.










Har ni haft en bra helg ????

Det har vi !!

Kramisar / Druvan



FÖRSTA SNÖÖÖÖÖÖÖN.........



"Snön ligger vit på taken och endast tomten e´ vaken........."
Även i det tyska landet har det hänt nå´t.

Javisst titta vad som inträffade inatt när jag sussade kudden.




Jag kommer inte göra några snöänglar idag heller
även om vi nu har lite snö.......
.......med betoning på LITE.......gräset syns ju liksom igenom.
Kolla.......





Undrar om växterna på baksidan kommer att klara kylan ???
De har ju omplanteras från framsidan så flytten kan ju ha stört
deras "välmående" och nu så kommer kylan dessutom....hmmmm....
....undrar ja ??
Ja, det är väl inte värre än att vi får köpa nya om de inte klarar sig.





Cattis och Tobbe har åkt iväg till övningsbanan
nu på förmiddagen. Själv stannade jag hemma,
har liksom ingen lust att stå där och frysa rumpan
av mig......brrrrrrr......kylan är inte min grej, min apparat
funkar inte i sådant väder.


Vad ska ni göra i helgen ??


Kramis / Vindruvan



Dags för däckbyte


Det varnades för att det skulle komma snö hos oss idag.

Tjoooohoooo, tänkte jag, då ska jag minsann ut och göra snöänglar.
Passar fint att förmedla vädret här på bloggen med hjälp av de bilderna,
MEN problemet var att jag kom aldrig så långt som att jag skulle sätta
igång att kravla runt på backen. Synd va´?
Det fanns nämligen ingen snö att kravla runt i :-(

På bilden kan vi se resultatet av dagens snörapport
eller för att komma närmare sanningen så var det hagel som damp
ner från himmelen.





Den eventuella snön förde med sig något gott i allafall
och det var att Tobbe fick lite bråttom att byta till vinterdäck.
Bra jobbat !!!!

Har du bytt däcken på din bil ???





Rulla lugnt !!!


Kramis / Vindruvan




I affären


Ni behöver inte fundera var jag är någonstans.
Jag kommer inte att vara hemma på ett tag för
nu ska vi åka och handla.




Förhoppningsvis är det inte så mycket folk i affären
nu på kvällen för Alemannia spelar hemmamatch.
Cattis har därför stuckit ner till Tivoli, rejält påpälsad......
brrrr.......är kallt ute.......

Ni kan ju alltid underhålla er själva så länge.
Ses senare ikväll.

Ha en trevlig fredagskväll !!!


Tjing tjingeling / Vindruvan




Kate Perry - Hot N' Cold


Måste ha lite musik i mina öron här vid skrivbordet.
Dock ingen julmusik då fast att jag sitter med julkorten i 
högsta beredskap.
Huvudsaken bra musik !


Här kommer ytterligare en låt från Kate Perry som är bra.
Jag gillar den i allafall.
Lyssna och bedöm själva.

Kate Perry - Hot N' Cold




Visst var den bra ???


Kramis / Vindruvan



Snö pågång







Det sägs att det ska snöaaaaa hos mig idag.
......Brrrrrrrr.......kaaaallt !!!
Vi får se under dagen om det stämmer.





Inte har vi vinterdäcken på ännu, slarvigt slarvigt !!!!
Det är likadant varje år hos oss, för det tar en stund
innan vi fattar att det är vinter.
Vi är lite senare i utvecklingen än vad ni i Sverige är, kan man säga.
Ta bara en så´n sak som jacka, jag springer fortfarande omkring
med höstjackan och förra året när vi skulle fara till Sverige över julen,
jaaaa, då höll jag på att missa min vinterjacka eftersom jag var van
vid att gå runt i höstjackan här hos mig.
Så det är lite skillnad.
Men att det ska komma snö hos mig idag är ju rätt intressant,
känns ju lite väl tidigt ur Aachen perspektiv.


Nääää ni........
Nu ska jag kasta in mig i duschen så jag kommer igång.


Ha en bra dag alla söta !!!!


Kramis / Vindruvan




Charlotte Perrelli - RimfrostJul






Här sitter jag fortfarande och pysslar, fixar och trixar med mina julkort.....
.....med risk för att bli lite tjatig förstås, men det bjuder jag på ;-)

Grått, trist och regnigt är det utanför min dörr idag så egentligen är det
ett perfekt väder att sitta inne och fixa.
Det enda som saknas är den där julstämningen som jag skulle behöva
när jag sitter här och kämpar. En rätt viktig detalj är att känna harmoni.





Föreställ er Charlotte Perrellis nya julskiva snurrandes i CD spelaren
medans man håller på att julstöka i hemmet. Det är harmoni det !!!
Jaaaaa, det är vad jag längtar till just nu, här där jag sitter.
Vill höra hela skivan !!!!


 


Hur vill du ha det när du julstökar hemma ???


Kramis / Druvan



Pysslar


Skrivbordet formligen svämmar över med pysselsaker just nu.
Måste fixa med julkorten.........
........HJÄÄÄÄÄLP !!!!

Det här är bara en pytteliten del av vad jag använder mig utav idag.




Kan ju inte direkt visa vad jag gör för tillfället för det
avslöjar alldeles för mycket hur julkorten kommer
att se ut i färdigt tillstånd.....och det vill vi väl inte ?
Överlämnar det till eran fantasi.

Vad jag egentligen vill med det här inlägget är att tipsa
er om ett väldigt viktigt hjälpmedel när man håller på med
pappersarbeten.

Klister i all ära.......
jaaaaa....men det är inte alltid att det är idealiskt att arbeta med.
Jag har använt flera meeeeeeeeter av den här dubbelsidiga
transparenta tejpen nu när jag har gestaltat korten, just för att
det inte syns igenom och att det inte "bubblar" sig när jag sätter
fast de röda banden eller "flis-pappret" som ni ser här på bilden.
Jag behöver alltså inte ödsla tid med att lägga arbetet i press
när jag använder den här tejpen.....visst låter det skitbra ;-) ??
Det är det också.





Kanske du har något bra pysseltips att dela med dig av,
det skulle ju vara megaskoj !!
Jag tar tacksamt emot tips.


Nääääääee har inte tid att underhålla er mer just nu.

Bollen e´rund och jag har kickat den till er......hehehe......


Ciao / Vindruvan




Skvallerpressen



Brukar du också passa på att läsa skvallerpressen när du är hos frissan ??
Jamen det är ju bara ett måste, eller hur ??
Jag satt ju även hos tandläkaren i väntrummet i veckan, där hade de dock lite mer
seriösare tidningar att välja på. Kul det också.
Idag då hann jag med en del skvaller eftersom jag gjorde slingor som tog sin lilla tid.

Gissa vad jag hittade i tidningshögen ???
Jag trodde inte mina ögon......hallååå !
Snacka om att bli förvånad.............
.............kolla här............





Veckans Covergirl.....woooow.....!!!
Artikeln inne i tidningen var väldigt intressant, den handlade om
mode, styling, heminredning, härligt goda recept och hur man
flyttar på bästa sätt, vad man bör tänka på och så vidare.
Köp veckans nummer av Vogue, den är värd varje krona.

Kan ju passa på att önska lycka till vid den första etappen av flytt här då.
LYCKA TILL !!!!!

Tjing tjingeling / Druvan

.....hehehe....




Frissan



Idag for jag in till stan på grund av detta problem...............





Jag har dragit ut på det här besöket länge nog nu.
Kunde inte stå ut längre så idag eller aldrig tänkte jag
och kastade mig på bussen in till stan.
Jag vet ju att min frissa jobbar onsdagar och fredagar
så det passade ju perfekt egentligen.
När jag sen kom dit så visade det sig att hon var sjuk idag.......
jahaa min vanliga otur.......hmmmm......vad gör jag nu?
Ähh, tänkte jag.....varför vara så himla inrutad, det finns väl för tusan
fler än hon som kan klippa hår.
Japp, så fick det bli, hon som tog emot mig fick äran att ta
sig an mitt burr.....hehe.....





I efterhand är jag väldigt glad över att ödet gjorde så att jag
fick glädjen att lära känna den här kvinnan, för hon var BRA !!
Jag slingade håret i en mörk ton och en lite rödaktig ton
och nu ser håret glänsande och friskt ut, härligt !!
Hädanefter kommer jag att gå till henne.......sorry.......





Som ni vet är mitt hår väldigt lockigt och jag gör allt för att slippa
det därför använder jag plattången ganska mycket.
Det är ju inte bra att hålla på med för ofta, eftersom håret förstörs
lätt av det, men jag har inte vetat bättre hur jag ska komma tillrätta
med håret annars.......ända tills idag.
Hon har verkligen gett mig bra råd, vilken produkt jag ska använda
i håret innan jag blåser det med hjälp av en stor rund borste.
Ska bli spännande att se i morgon om det funkar ;-)

Gick runt lite på stan och kände mig snygg efteråt.





Dagens ord:

What happens,
happens for a reason.




Tjing tjingeling / Druvan



Första inlägget idag





Vill börja min blogg dag med att uppmärksamma ett namnsdagsbarn.

GRATTIS Linda, det är din namnsdag idag....hehehe.....!!!!!!





Kram / Syrran



Svettloppa


.............45 minuter senare..............

Crossen var alldeles förkrossad där nere i källaren över att ingen bryr sig
om den......så jag var tvungen att muntra upp den lite i en sisodär 7 km.
Toppen.....jaaaaa, eller hur ???
Känner mig stolt att jag sparkade mig i rumpan och satte igång.

Så här glada blev vi båda två efteråt:








Dagens ord:

En del väntar på att de ska se ljuset i tunneln.
Varför inte ta ett kliv framåt och tända det där
jäkla ljuset själv ?


Jäpp, jag hittade lysknappen.......hoppas jag minns var den sitter
även tills nästa gång.





Tjing tjingeling / Druvan



Väger bly


Nuförtiden är det trögt hos mig.
Jag har inte tränat på jättelänge, vilket innebär att jag har börjat
tröstäta istället, så mitt duktiga jag har riktigt falerat.
Hopplöst !!!!
Hur ska jag komma tillrätta med mig själv igen ???



Fast jag har kommit på att det här med att sporta är inte bra för vikten.
Hör här bara:
Ni vet ju säkert att muskler väger mer än fett och jag då väger ju redan
på tok för mycket så varför sporta och få muskler som väger bly dessutom.
Det kan ju aldrig vara nyttigt, eller hur ???


Näääääeee ni jag ska nog vandra ner till källaren nu och titta på cross tränaren....







Ha en fortsatt trevlig kväll hörni !!!

Kramis / Druvan



Gapa......större !!!






Idag var en jobbig start på dagen.
Ja just det, tandläkaren stod på agendan.
Det var länge sen sedan sist , har liksom inte velat gå dit.
Har haft tur under många års tid nu, jag har endast
behövt ta bort lite tandsten i övrigt har jag inte haft några hål.
Det har ju känns megabra varje gång eftersom tandläkaren
är det värsta ställe jag vet.
Men jag visste att den här gången skulle det förmodligen inte
sluta lika lyckligt då jag har kännt att det är något som stör inne
i munnen, det har inte gjort direkt ont, men någonting är det.
Mycket riktigt.........
Ett pyttelitet hål i en tand och dessutom vill hon byta ut en utav
mina tidigare fyllningar i en annan tand för den "färgar" av sig.
.......Iiiiiiiiiihhhh.......INTE KUL !!!

Tobbe o Cattis klarade sig utan hål, duktiga ni är.
Däremot har Cathrine varit till Kieferortopeden som konstaterade
att hon har 4 st visdomständer som ännu inte är framme, men som
ska tas bort nu i december månad för att de inte ska förstöra hennes
annars så jättefina tänder som hon har.
Alla fyra på en och samma gång.......oj oj oj........Stackars Cattis !!
Ja ja, lika bra att få det gjort så slipper hon besväras av dem
i framtiden.
Har du eller har du haft visdomständer i din mun ??
Själv hade jag bara 2 st och de har jag dragit ut.







Jag ska tillbaka till tandis i början av december och få ordning på
mina tänder igen. Tyck lite synd om gotte-grisen !!!


Vad gillar du att gå till tandläkaren ?
Har du bra tänder ??


Kramis / Druvan



Julkortspyssel


Min plan för helgen var egentligen att sitta och pyssla med julkorten,
men som med allting annat så blir det inte alltid som man har tänkt sig.
Har dock fått mycket annat gjort istället som också var nödvändigt.

Jag har suttit en stund nu på förmiddagen och pysslat, men det räcker ju inte
heller på långa vägar. Är ju så mycket som måste göras......puuuh !!!!

Jag vet att Marianne hade intresse av att få veta mer om julkortens uppkomst.
När jag nu ändå är inne på det här med julkorten så kan det ju vara läge att
visa er lite hur jag har gjort i mitt pysslande.

Inget märkvärdigt pyssel denna gång, men dock rätt tidsödande.





För att tillverka mina granar så har jag först använt mig av
ett transparent papper som just ser ut som en gran med
små söta tomtenissar på.
Det pappret klistrade jag upp på ett grönt kartongpapper
för att åstadkomma stadga i min kommande grantillverkning.
Viktigt att lägga papprena under press så inga bubblor uppstår.





Granfeeling i på nära håll.....





Jag behöver inte förklara mer, tror jag, eftersom det står
beskrivet på bilden hur jag har gjort.
Det enda konstiga är väl att jag har filat med en vanlig
nagelfil på kanterna av julgranen för att åtstadkomma
lite liv i bilden. Knäppa jag.....jaaa, jag vet.

Mer hade jag inte att berätta just nu.
Ni får helt enkelt använda er fantasi över hur korten kommer
att se ut, jag kan ju inte avslöja allting.......eller hur ???

Hoppas att din start på den nya veckan går som planerat.

Kramis / Druvan



Överlevde ni helgen ???



Är tillbaka.........
Jag tog mig friheten till en........






........i helgen.

Hoppas att ni överlevde det utan större saknad.

Jag hade fullt upp med annat så datorn var knappt på under hela
helgen och jag måste säga att det var riktigt skööönt !!
Prova själva någon gång vetja, det är oerhört avkopplande.

Kramis / Vindruvan




Cattis utforskar Tyskland igen



Kändes lite som om saker och ting upprepar sig.
Det är fredag och jag kånkar på en lika tung väska som för
2 veckor sedan, Cathrines packade väska,
skillnaden är att jag ber att Tobbe skjutsar in mig till tågstationen
den här gången för att jag ska slippa bära på den så mycket.
Jag har ju varit me´ förr nämligen....hehehe.....
Tusen TACk för hjälpen, Tobbe !!!!




Har nu varit och vinkat av Cattis vid tåget igen.
Hon fick ledigt från skolan under stor del av dagen idag
eftersom hon ska åka till Walkenried, där YFU har ordnat med en
träff under helgen för alla som har intresse av latinamerika.
Om ni inte redan känner till det så kan jag berätta att YFU är den
organisation som Cattis åkte med till Argentina 2007/2008.
Många utav Cattis YFU kompisar kommer att träffas under helgen.
Det kommer garanterat att bli ett kärt återseende....Jättekul !!!





Cool bild som jag fick till vá ?
Den när Cattis sitter inne på tåget.
.........utan att redigera den....hehehe....




Det är inte direkt någon drömresa hon ska ut på.
Jaa, jag är inte ett dugg avundssjuk över att hon måste byta stup i kvarten.
Cattis åker med 5 olika tåg nämligen innan hon är framme.
Måååånga byten blir det.




Jag pratade med henne när jag visste att hon satt på
IC tåget från Düsseldorf och hon berättade att det var
bara tur att hon hann med det. För hon hade endast 2 minuter
på sig att byta från spår 7 till spår 18, kan ju säga att hon SPRANG
med den där tunga väskan ni vet och hon formligen kastar sig på
tåget,



de stänger dörrarna och rullar iväg..........
Det är då funderingarna kommer........Sitter jag på rätt tåg ???
Jaarå, klart att hon gjorde.
Hon har inte huvudet under armen hon inte.
Hade det varit jag som skulle byta tåg under sådan stress
jaaaaa, då hade jag nog varit på väg mot Paris eller
något liknande vid det här laget, förvirrad och osäker som jag är.


Vart ligger nu Walkenried på kartan ???
Vänta......
Jag ska visa er !



(Aachen - Walkenried 418 km)

Hoppas det blir kul !





Skönt att höra att Evelina är på bättringsvägen !!!!!!!


Vad ska du/ni göra i helgen ???


Oj vicken tid det tog att fixa det här inlägget.
Nu blir det ingen mer datatid för mig just nu
för då blir nog mina ögon fyrkantiga och det
vill vi ju inte.

Ses lite senare istället när ögonen har tagit
sin rätta form igen.

Ha en skön och trevlig fredag allesammans.


Kramisar / Vindruvan




You made it !!!


Fick ett mobilsamtal för en kort stund sedan..........




Jamen vad tror ni det handlade om ????

Jaaaaa, självklart !!
Jag hade en sprudlande glad Cathrine i andra änden av luren.......
Hon fixade teoriprovet med lillfingret.......tjoooohoooooooo......
INTE ETT ENDA FEL, det ni !!!





Guuuu´ vá skönt för henne att ha en sak mindre att stressa med.


JÄTTESTORT GRATTIS GUMMAN !!!!!

Gissa att mamma och pappa är stolta över dig.








Som sagt......det händer saker hela tiden......hinner inte med !
Men så länge det är roliga saker så är det bara härligt.

Hoppas att eran dag är lika glädjande som min !!

Kramisar / Druvan



Teoriprov


När vi nu är inne på det här ämnet om körkort.........
Cattis sitter på TÜV och skriver sitt teoriprov just nu.
Jooohoooo, vad spännande !!!!



STORT LYCKA TILL GUMMAN !!!
Mamma och pappa håller ALLA tummar vi har.







Kramis / Druvan



Körkortet gick som en dans


Jag hann inte med bloggen något nämnvärt igår som ni kanske märkte.
Finns ett liv utanför den här burken också.
Hinner inte ens med mailen nuförtiden, sorry, jag vet att vissa av er väntar
på mail från mig, det kommer, jag lovar.
Det är tidskrävande att arbeta med bilder i datorn och att hålla bloggen vid liv.
Den biten förstår man nog bara om man själv håller på med det.
Ibland känns det som om jag inte räcker till på alla plan, i och utanför "burken". 
Ja ja....nog om det nu.

När jag sen fick tid att sätta mig och kolla om det vatt nå´t så har det hunnit
hänt en del.......hehehe.....Kuuuuul !!!!

Som det här, kolla bara !!








Det var ju en riktigt glädjande nyhet   

Kör försiktigt nu i framtiden, Sofie
och STORT GRATTIS än en gång !!

Grattiskramar kommer från Pia, Tobbe & Cattis




Always in my eyes







.............and you are always in my eyes !





Love you sooooo much !!

Hugs and Kisses
from your Mom



Hedersmordet på Pela


I somras lånade Cattis med sig den här boken från Emelie ner till Tyskland.
Den var ju så fängslande att den blev utläst redan i bilen ner förstås.
Hon sa genast till mig att - Mamma!! Den här måste du läsa !!
Vilket jag nu har gjort.
Finns tiden så slukar min dotter gärna böcker, men idag är tiden väldigt knapp
för henne så det blir inte mycket bokläsning för tillfället.
Vad mig själv beträffar så läser jag också gärna, men det går i perioder.


Den här boken är ytterligare en i raden där händelserna är sanna.
Därför blir det levande, mycket skrämmande och intressant läsning.
Jag misstänker att ni säkert kommer ihåg den här händelsen om Pela.
Mordet på Pela hände den 24 juni 1999 och i och med det fick svenska
språket ett nytt ord: Hedersmord.





Boken handlar om en kurdisk ung flicka som blev mördad av sin egen släkt.
Den unga flickan hette Pela Atroshi som var nitton år och mördades för att hon
ansågs vara en skam för familjen. Skälet till det var att hon blev för "svensk" och fri.
Syftet med hedersmord är att tvätta bort skammen från släktens namn.
Tanken var att Pela skulle glömmas bort, men hon har en lillasyster och hon
har sett till att Pela har fått uppättelse genom att vittna mot sin egen släkt.


 

Farfadern i familjen är så att säga ledare i varje släkt och håller stenkoll på
sina släktingar oavsett var de befinner sig.
 Det var han som bestämde att Pela skulle dö när han ansåg att hon hade
dragit skam över familjen.

 Att vara oskuld till bröllopsnatten i en muslimskt släkt är absolut det viktigaste.
Pela hade en pojkvän utan att vara gift eller förlovad,  vilket i släktens ögon betydde
att hon hade haft sex.


I Sverige bodde även hennes två farbröder, Rezkar och Dakhasz Atroshi med sina familjer.
Pela och hennes lilla syster, Breen, hade tröttnat på sin fars stränga regler.
De hade alltid någon som vaktade vad de gjorde, vart de gick och hur de var klädda.
Därför bestämde sig Pela för att göra som hon ville.
 Hon bodde ju i Sverige där allting är så mycket friare.
Fadern upptäckte vad hon gjorde och han kunde inte kontrollera henne längre.
Inom Islam är det vanligt att flickorna gifts bort därför bestämde han att Pela
just skulle giftas bort. 
Hon  var tvungen att lyda sin far och åka ner till Duhok i Irak för att träffa sin nya man.
Men hon blev lurad, hon skulle inte alls giftas bort, hon skulle dödas så att släkten
kunde bli av med skammen som hon hade orsakat.

Farfadern tyckte att hans son inte var tillräcklig stark, psykiskt för att döda sin dotter.
Han sade istället till hans andra söner Rezkar och Dakhasz att utföra mordet.
Pela skjuts med två skott av sina farbröder i huvudet, mitt framför ögonen
på sin lillasyster, Breen.

Breen var så pass stark att gå emot sin egen släkt genom att hon
 bestämde sig för att anmäla sina farbröder och sin far för den svenska polisen.
Utan henne hade de aldrig blivit dömda. Hon vittnade mot sina farbröder i Sverige.
Efter en massa rättegångar fick hennes farbröder livstidsfängelse till slut.
Fadern tog på sig skulden för mordet och dömdes till sex månaders fängelse i Irak.
Ett mord som har med heder att göra är dämpande enligt irakisk lag.

Breen är fortfarande utsatt för dödshot från hela hennes släkt.
Hon lever numera någonstans i världen under ny identitet.
Det är genom hennes ögon (Breen´s ögon är på omslaget av boken)
och berättelse som denna bok har kommit till.
Den är skriven av Lena Katarina Swanberg.

Har du läst den ?
Om inte......det är en......
Mycket läsvärd bok !!


Tack Emelie & Cattis för det här boktipset !!

Hittade en fin bild på er som jag tog i somras ute på Dalarö.
Här är den !




Det var allt för den här gången.

Kramisar / Druvan



Embossingteknik


Självklart ställer jag upp på att förmedla något som jag kan
och gillar att hålla på med när nu intresse finns från eran sida.
Se och lär !!!!


Ni som har fått julkort eller födelsedagskort av mig tidigare år
kan se att jag just har använt mig av den här tekniken.
Det är ju lite pyssligt men uj så kul !!!
Ett enda tips kring det här.
Var aldrig stressad när du ska embossa, det har jag varit
ett flertal gånger och det blir BARA fel då.
Dumt att ni gör samma misstag som jag, ok !!




Det här behövs när du ska använda dig av embossingtekniken
på ditt julkort t.ex.

- Varmluftspistol eller en brödrost
(har själv inte lyckas bra med brödrosten så jag köpte
varmluftspistolen istället, men det ska funka med
brödrosten också om man har lite tålamod)

- Embossingpulver finns i olika färger

- Embossingstämpeldyna (genomskinlig)

- Stämpel





När du nu har ditt materiel så är det bara att starta.
Tryck stämpeln i stämpeldynan så du är säker på
att hela ytan har fått den genomskinliga stämpeln på sig.
Därefter trycker du den bestämt och stadigt mot ditt kort
som du ska tillverka. 





Därefter häller du på embossinpulvret ovanpå den
stämplade ytan.
Var säker på att pulvret täcker överallt.





Så här ser det ut när pulvret ligger löst ovanpå det stämplade
motivet. Nu måste man handskas väldigt varsamt med kortet
så att pulvret inte flyger av kortet för att du kanske andas lite
häftigt eller stöter till det.





Det är nu du tar fram pistolen......ehum....
.......jag menar förstås varmluftspistolen.
Den håller du en bit ifrån pappret, men ändå inte för långt borta.
Det måste man prova sig fram hur nära man kan hålla.
Plötsligt när värmen kommer på pulvret så börjar pulvret att smälta.
När man ser att hela motivet har smält, inget löst pulver kvar,
jaaaa, då är det färdigt !!!

Eftersom pappret reagerar känsligt mot värmen så gör jag
alltid så att jag lägger kortet direkt i press efteråt så den
återfår rätt utseende igen.

Jamen ni det här var ju inte alls svårt, eller hur ???
Jättekul är det dessutom.

Nu fick ni en liten inblick i vad jag tycker om att arbeta med
när det har med papper att göra.
De som känner mig vet att jag älskar det mesta vad pyssel
beträffar, men jag har mest gått över till sådant som har med
papper, scrap-booking och liknande att göra.


Hoppas att jag har kunnat inspirera er lite grann på pysselfronten
nu iallafall så ni kan pröva på hur megaskoj det här är.

LYCKA TILL !!!!

Ha en skön måndagskväll !!!





Tjing tjingeling / Vindruvan



Pysselteknik



Har ni lust att lära er lite pyssel ???







Kramisar / Vindruvan



Spelberoende


Måste ju berätta om Tobbes intelligens.......





Vi har kommit in i en period som vi tycker är roligt att
spela yatzy när vi har en ledig stund, periodare som vi är....hehehe.....
När vi spelar så är det Maxi-Yatzy som gäller, det är roligare
än det traditionella yatzy spelet, tycker vi.
Vet inte om ni känner till Maxi´s spelrad ???
Här är den i allafall, den innehåller alltså flera fält som måste
prickas in till skillnad mot den vanliga.

Spelare 
Ettor 
Tvåor 
Treor 
Fyror 
Femmor 
Sexor 
Delsumma 
Bonus 
Ett par 
Två par 
Tre par 
Tretal 
Fyrtal 
Femtal 
Liten straight 
Stor straight 
Full straight 
Kåk (2+3) 
Hus (3+3) 
Torn (2+4) 
Chans 
Maxi Yatzy 
Summa 


Stegarna består av liten, stor eller full stege.
Den lilla går mellan nummer 1-5.
Den stora mellan nummer 2-6.
Den fulla innehåller alla 6 tärningar, alltså 1-6.

I denna omgång som vi spelade så skulle vi hoppa i spelraden,
först däruppe och sedan därnere, ok!

Jag kommer inte ihåg riktigt vad det var som jag samlade på
när jag slog tärningarna, men när mina 3 slag var avverkade
så fick jag en glädjekommentar från Tobbe som sa:
- Haaaaaaa !!!! Du fick ju inte ens ett par !!!
(Det var nära att han sprang upp och gjorde glädjedans runt bordet.)

Den som nu är lite snabb i tanken fattar ju vad som hände, eller hur ?
Däremot tog det en stund innan Tobbes 25-öring trillade ner.....hehehe.....




Jamen visst jag kammade ju hem 30 poäng !!!
Hur bra som helst =)
Ni förstod väl att det var full stege som jag fick......
......inte undra på att det inte blev ett par ens, eller hur Tobbe.....fniss !!

Inte lätt alla gånger.
Ibland är det bättre att vara tyst med vad man tänker....hehehe....
Men jag fick ju något kul att skriva om så det var ju bra !


Vad gillar du att spela för spel ???


Ciao / Vindruvan






Växlande färger



GRATTIS MARTIN

Det är din ju namnsdag idag !!!!


Hade lite svårt att bestämma färg på rosorna
så därför får du blommorna i lite olika kulör.
Coolt va´ ??






Hoppas att allt är bra med dig ;-)


Tjing tjingeling / Vindruvan



Sitter och undrar






.......allihopa !!!!

Måndag morgon igen och jag undrar som jag brukar.....
......vart försvann helgen ????
Gjorde jag något vettigt ????
Gjorde jag något kul framförallt ????

Har inget svar.....sitter fortfarande i morgonrocken och undrar.

Hur var det hos dig ????
Har du gjort något roligt i helgen som kan liva upp mig i mina tankar ??


Kram / Vindruvan



Söndagsfräckis


Ahaaaaaa........Marianne önskade lite joke time......
jaaaa jag är inte sen att nappa på det.....e´du ???

Läs inte detta inlägg om du är lite känslig !!!!



Gurkan, Bananen och snoppen

Gurkan, bananen och snoppen pratade om hur besvärligt de hade det
Gurkan
-De skär mig i bitar och äter upp mig !
Bananen
-Mig klär de av naken och äter upp





Snoppen
- Ni har det bra ni !
Mig väcker de mitt i natten , drar en påse över huvudet
och skakar mig fram och tillbaka tills jag mår illa och spyr !!!


Hoppas att ni tål fräckisar annars får ni blunda.....hehehe.....


Tjing / Vindruvan

Prenumerera på min blogg








Ni har väl inte glömt att prenumerera på min blogg ????

Jag vill ju också ha en ca 9552 prenumeranter som
poppis bloggarna har......ähhh......just nu har jag
6 stycken som gillar mig så jag har ju en bit kvar
att vandra.....men ingenting är omöjligt !!
Tack alla ni som prenumererar redan !!
Det stärker mig från topp till tå =)





Klicka på iconen "follow this blog" till höger i min blogg
och följ instruktionerna.....lätt som en plätt.......
......och det är dessutom GRATIS, tänk vá, inte mycket här i världen
som är gratis....gäller att passa på....hehehe..... !!

Kramis / Druvan



Fars dag


 

Ni vet väl om att det är.......





.....idag ????
Dock inte i Tyskland utan det är svensk fars dag som firas idag.
Kunde tyvärr inte besöka min pappa och gratta honom eftersom
avståndet är rätt häftigt långt, men han gladdes lika mycket över
telefonsingnalen från mig så det var ju bra :-)

Det blev ingen skönsång vid sängkanten idag....ledsen för det Tobbe,
men det berodde på att vi hade nattagäster här så vi fick ta igen det vid
eftermiddagsfikat istället.
Gick ju bra det också antar jag.


Var ju rätt så skönt att få sova ut eftersom min natt sömn blev ju lite störd
kan man säga. Tjejerna kom inte hem förrän 03.45 inatt/ i morse och
hönsmamma som jag är hade jag lite svårt att sova.
Partyt deras hade varit jättekul !!


Ha en fortsatt trevlig söndag !!


Kramis / Druvan





Let´s party


Tjenixen allihopa !!!

Nu först är jag inne här och kollar att allt står rätt till.....
Ledsen att jag inte har underhållit er idag, men jag har haft fullt upp.
Jag har fortfarande inte tid egentligen, men jag hinner med att publicera
bilden jag tog alldeles nyss på Cattis & Fabio innan de stack iväg på ett
disco som 3 av deras kompisar har hyrt nu när de fyller 18 år.

Hoppas att ni får det megaskoj !!!!








Till er andra: Ha en fortsatt lugn och skön lördagskväll.....
 ......om ni inte gör som Cattis förstås och går på party för då är
det ju bara att rocka loss !!

Tjing tjingeling / Druvan



Idol - Vem gillar du ?










Jag gillar Kevin, han rockar fett !!!!
Inte bara idag utan han har varit jättebra varje vecka.
Så ur min synpunkt står han som finalist i Globen
tillsammans med Alice........
........sorry, men Johan Palm kan faktiskt inte sjunga !!!!
(Han har gjort ett bra framträdande och det var förra veckan
då han blev coachad av Charlotte Perrelli
så jag hade ju en vild förhoppning om att han hade lärt sig
att hantera rösten efter det.....men NEJ.....det funkade endast
en gång, idag har det låtit för jävligt stundtals)
Min åsikt !

Vad tycker du ???



Ha en fortsatt trevlig fredagskväll !!!

Kramis / Vindruvan







How did you get in there ???



Igår gjorde jag ALLT för att fly hushållssysslorna.....





........och jag lyckades för stunden !!
Idag är en ny dag och verkligheten har kommit ikapp mig.....
.....jäklar oxå.....
Men jag valde rätt dag med tanke på vädret för idag är det
mulet ute och inte alls lika fint som igår.

Det var ingen som fixade drivorna som växt sig stora här hemma
igår så jag måste helt enkelt finna min "Husa" som jag letar efter......

Tobbe var är du ???




......men Tobbe.....
Hur gick det här till ???


Det är fredag idag !!!

Ha dé gött !!

Tjing tjingeling / Druvan



Translate my Blogg






.....that you nowadays can translate my Blogg
to your own language without any problem ?????

Just go to the right side of my Blogg and there
you find a Google tool who will help you :-)

I have seen that you can also get a BIG smile in your
face when you use the tool because the translation isn´t correct.
But it is better than nothing !!!






So go for it and Good Luck !!!!!


With Love

Druvan


Höstpromenad


Jag hade en hel del att utföra idag egentligen, MEN många
planer har redan gått i stöpet.
Lite synd faktiskt, men jag får lov att se positivt på det
hela.....jag valde att se om min hälsa istället för att jobba
med hushållsarbetet som nu har landat i drivor pga ryggproblem
under veckan.
Idag kände jag mig lite piggare, med betoning på kände, för
nu är det jobbigt med ryggen igen, det är den här kalla årstiden
som jag inte fixar.
Längtar till varmare breddgrader........
Som ni säkert har reflekterat över så var det ett bra tag sen som jag var ute
i Wurmtal och sprang, det beror just på att ryggen tar sådan stryk utav kylan.
Nu har jag gnällt färdigt !!!!!


Jag tog på mig mina skönaste gympa skor och begav mig ut i
det underbart vackra höstvädret som råder här hos mig.
Det gäller ju att ta vara på dessa gulddagar när de kommer
för plötsligt är det grått, trist och svinkallt när man ska gå ut
och då kan man se tillbaka på just sådana här härliga dagar
och vara glad över att de finns lagrade i minnet.

Hade ju inte glömt kameran......bra vá ?









 - Är dé du eller ja´som e´galen, Anton ?
- Dé e´ koa !!

Jaaa det fick mig att börja tänka på Emil i Lönneberga
när jag gick utefter hagen med korna som jagade fram.
Ledarkon hade full koll att de andra hängde med i hennes
tempo......hon muade så det lät över halva Würselen, men
hon muade inte vidare förrän hon hade fått svar förmodligen
från den sista kon i skaran.
Varför de inte bara stod still och betade berodde på att bonden
just höll på att förflytta dem från ena hagen till den andra.
Jäpp, korna var rätt galna idag.
Nästan som när de släpps ut på våren.







Gillar du hösten ?????





Dagens ord:

Du vet väl om att DU är värdefull  :-)




Tjing tjingeling / Druvan




Vem älskar vem ??



Du undrade ju lite förut.......
vem som älskar dig då med en liten stött känsla......

Är det möjligen morgonens efterspel som gnager i dig....
......

........mmmm.......ibland bör du tänka före innan du öppnar munnen.

Även fast man har olika åsikter så slutar man inte att älska
varandra bara så där, eller hur ?


Till dig Tobbe och
bara till dig !!!!!





Kramis Druvan



Vem får blommor idag....joooo....






Blommorna är TILL DIG GUSTAV !!!!!

Det är din ju namnsdag idag.....hipp HURRA !!


Kramisar från

Pia, Tobbe & Cattis



Har du full koll ???



God morgon allihopa!

Idag tänkte jag börja dagen med att ge er alla ett gott råd........





Tiden nuförtiden är för oss alla en riktig bristvara, jag vet inte varför,
förut var det inte alls på samma sätt, eller hur ???

I vilket fall så tänkte jag försöka underlätta för er här på bloggen.
Jag är jätte tacksam över er trogna läsare som redan följer mig
och jag vore oerhört tacksam ifall det även dyker upp nya som har lust
att ta del av vad som händer här på bloggen.
Jag har skrivit här under ett års tid nu och det kanske är dags
att göra mig lite mera synlig och tillgänglig än vad jag tidigare har gjort.
Är värt ett litet försök i allafall.

Därför mina vänner har jag anmält mig till blogglovin´ på hemsidan
bloggkoll.se, det är som sagt inte helt till min fördel utan det kommer
även att underlätta för dig ???
För oftast är det så att man har ett x antal bloggar som man gillar
att läsa och gärna återkommer till, dessa bloggar kan man med hjälp
av blogglovin´  följa.  Så fort det dyker upp nya inlägg på era favoriter
så får ni vetskap om det........praktiskt va´????

Hur gör man nu för att det ska funka ???


Jooooo, på den högra sidan om min blogg ligger en icon som heter
"follow this blogg"......klicka på den och följ anvisningarna........
inga svårigheter alls, jag lovar.
Jag såg nu när jag var inne där att jag har redan 2 stycken som gärna
vill följa mig på min resa genom cyberrymden......det gör mig glad !!!
........Tjooooooohoooo.......





.......Men jag har lååååångt kvar till de siffror som "blondinbella" har.........
Det är väl en sisodär 9552 st som följer hennes blogg.....äehh!!!!
Vad har hon som jag inte har ????
Fattar ni ????


Du ser väl till att du har full koll i framtiden ????





Kramisar från eran tillgängliga Druva



Jag sticker ut hakan.....


Kan någon tala om för mig varför det ska vara så svårt
för en man att raka sig varje dag ????





Det känns som om jag alltid får tjata på min man angående rakningen.
Det är inte kul !
Jag tycker att det tillhör den dagliga hygienen att även raka sig
i ansiktet som man.
Ok, rakar man inte bort allt så ska det åtminstonde se ansat och stilfullt ut.
Visst , jag är fullt medveten om att det finns vissa män som ser riktigt
sexiga ut när de är lite orakade. Men de har en viss stil, en viss
utstrålning som gör att det passar dem.

Tobbe talade om för mig att i Peking minsann, där rakade han sig varje dag.
Jahaaaaaa, hur ska jag tolka det ??
Här hemma är det inte lika viktigt att vara snygg inför sin fru ?!?!
.......hmmmmm......sur min.......



Vad tycker du om män och deras ovanor att inte raka sig ?


Kramis / Druvan



USA´s nya president



Det har nog inte undgått någon att det skedde
en historisk seger i USA inatt !
Stora förändringar står skrivet i pannan på
Barack Obama, USA´s nya president.

Det ska bli spännande att se vad detta medför
för det amerikanska folket och även utanför
landets gränser.

Segervinken från en lättad och lycklig
president.....smaka på den du Obama........
 USA´s nya president !!!





Några reaktioner ????

Jag tror i allafall att det här valresultatet kommer att
förändra USA till det bättre.






Men det e´klart..........
Mitt val gick till en rätt okänd kandidat som skulle
ha gjort hela världen till det absolut bästa tänkbara.......
Kolla in mitt val.............
Min kandidat snubblade lite på mållinjen kan man säga............



Klicka på startpilen i videon så ser du mitt val av presidentkandidat.

http://www.tsgnet.com/pres.php?id=362289&altf=Upccf&altl=Gpsthsfo



(Ledsen att ni får skriva in den här länken i webläsaren för hand, men jag
vill inte lyfta undan spärren jag har på mitt blogg materiel. De som vill och
kan kommer naturligtvis lätt förbi spärren ändå, men inte alla klarar den tekniken. )


Det var bara det jag ville för tillfället.......
........att dokumentera världens händelser, jag brukar
egentligen inte göra det på min blogg, men jag kunde
inte låta bli idag.


Vill passa på att önska er
en trevlig onsdag !!

Kram / Druvan




♥-lichen Glückwunsch




Igår fixade Cattis till den här fina tårtan till
sin kompis Julia som fyller år idag.
Hon använde sig av sin kreativa ådra och
gjorde den så här fin !!!
Så jag misstänker att ungdomarna ska äta
tårta i skolan snart när rasten börjar.
......mmmm.....hoppas att den är god oxå
så att det inte bara ser så ut.

Naturligtvis var Tobbe snäll och skjutsade Cattis
in till stan imorse så hon slapp baxa den på bussen.


Nu till födelsedagsbarnet:

HERZLICHEN GLÜCKWUNSCH

ZUM GEBURTSTAG JULIA !!!!!





På fredag ska kompisarna ut och fira henne
på puben/krogen/discot eller vart de nu ska,
ingen aning. Kuuul är det i allafall !!!

Hoppas du får en mysig födelsedag, Julia !!!


GRATTIS

önskar

Pia, Tobbe & Cattis



Det rinner över....


Hör här....nu ska jag dela med mig av min tankspriddhet....

Så här går det när man blir distraherad av sin dotter......
- MAMMA kan du hjälpa mig med en sak ???
Jamen visst självklart kan jag det och släpper allt jag har för händer.

Jamen vad tänker jag med.........



Ja just det.....rumpan såklart !!!!!!!
Glömde att jag höll på med annat......oj oj oj......





Det är inte fullt förräns det rinner över, finns det ju något som heter.
Tänkte testa om det stämde verkligen.
........och........
 jaaaa, det stämmer !





Brukar du oxå vara lika tankspridd ??


Tjing tjingeling från Druvan



Jag smäller av...





Jag e´tröööööött !!!
Till skillnad mot vissa andra galna typer........

I morse höll jag på att smälla av..........
Jag menar e´de´normalt att Tobbe kliver upp
redan klockan 04.45 och är pigg som en mört ????
NEJ, det är definitivt helt galet !!!!

Jamen hallåååå................

Hans Kina resa har fört med sig mycket märkliga ting
 i bagaget......oj oj oj......ni skulle bara veta........

Missade att fota honom i lördags kväll......synd !
Han somnade nämligen i soffan redan klockan 20.00
med fjärrkontrollen i högsta beredskap, undrar vad han
skulle ha den till mellan snark attackerna ?


Helgen har i allafall varit väldigt lugn och skön.
Bland annat njöt vi av god mat, gott vin och som avslut på
en underbar dag blev det ett besök i bastun och bubblande
i poolen.....hääääärligt !!!!
Bastun hade för övrigt fått sig en ny rosendoft som spred sig
härligt i våra sinnen och även i huset.
Tack Cattis för den goa doften som du hade köpt !!




Det var helgen i en oerhörd förkortning, men det behövs
inte sägas mer antar jag.
Vi hade det bra helt enkelt =)


Hoppas allt är bra med er allihopa !!

Kramisar / Vindruvan




Morgonstund har guld i mund

Vaknar med ett pling och är klarvaken klockan 6
Jippie, nu blir det frukost på sängen igen tänker jag.
Upp och hoppa, ner till köket, fixa i ordning frukost, upp till sängen, sjung en trudilutt
så min fru får en liten mjuk start på dagen.

Nu sussade hon kudden, precis som igår och det tog halva frukosten idag
innan hon vaknade till liv och sade första orden ;
     "är du alltid hungrig när du vaknar så tidigt"

Vd kan hon mena med det tro ?
Ngn som är bra på att tyda kvinnor ?
(borde väl vara ngn av de kvinnliga läsarna)

Nu är frukosten uppäten och klockan är inte ens 7 på en söndag.
Vad skall man göra resten av dagen ?
Tänkte inte på det !
Hepp

Cattis är i Würzburg






Igår (fredag) direkt efter Cattis skola så skulle hon ta tåget
hem till Jannik, en kompis som bor i Würzburg.

Snäll som jag är så erbjuder jag mig att ta med hennes packning
per buss till tågstationen så slapp hon att släpa på den i skolan
och dessutom kunde jag ta hennes skolgrejor som hon
inte behövde under helgen med mig hem igen.

Jag kan ju säga att JAG VISSTE INTE VAD JAG GJORDE !!!!
Borde ju ha förstått eftersom jag själv är tjej....men NEJ !!!

Väskan var inte bara tung......den var SVINTUNG !!!!!
Hade ont överallt när jag hade burit runt på den, det dumma
var ju att jag även behövde uträtta ett ärende på stan med den
där hängande på axeln.




(Aachen - Würzburg 366 km)





Så här ser vår tågstationsbyggnad ut.
Passade på att ta upp mobilen och knäppa en bild på
stationen innan jag gick in där för att vänta på Cattis.





Här står hon och kollar att biljetterna stämmer.

Gissa att hon var lycklig när hon skulle fara iväg.
Äntligen......Slippa sina jobbiga föräldrar.......hehehe.....
Näevars, hon var så glad för det är rätt länge sen som Jannik
och hon har träffats, de håller tät kontakt via dator och telefon,
men som sagt det var ett tag sedan som de sågs live.
Det är ju inte direkt billigt att ta tåget, i annat fall hade det nog skett oftare.




Nuuuuuuuu åker min dyrbara skatt iväg...........

Självklart stod mamma (jag alltså) med tårarna
glimmande i ögonen när hon for iväg.
Jaaaa ja, jag vet, jag är lite känslig av mig, men det är så
jag är skapt....går liksom inte att ändra på.


Because I´m..........



........WHAT´s your excuse ????


Som jag har förstått det så skulle de gå på party både fredag
och lördag så vår dotter kommer nog vara ganska kraschad
när hon kommer hem i morgon kväll, eller vad tror ni ???

Hoppas i allafall att du har megaskoj tillsammans med Jannik !!



Detta betyder mina vänner att det är ungdomsfritt här hemma !!!!!
......hehehe.....
Vänta......
Tooooooobbe......vad är klockan ???






Måste bara fixa klockan så att tiden kryyyyyper fram.........


Vad gör ni i helgen ??



Tjing tjingeling
från

eran "lilla" Druva



Happy B-Day



Till Mamma, Mormor & Svärmor !!!!

GRATTIS på födelsedagen












Önskar

Pia Tobbe & Cattis


Hoppas att du får en trevlig födelsedag
firande tillsammans med familjen.
Ledsen att vi inte kan komma, men vi e´ me´ fast
vi inte syns....hehehe.....

Goá födelsedagskramar
från oss i Tyskland !!







Tam tam taaa, klockan är sex

Här hemma händer konstiga saker, kan det vara Halloween som spökar ?
I fredags vaknade Tobbe redan klockan 4 och var klarvaken.
 Sedan somnade Tobbe igår kväll framför TVn vid 9-snåret.


Och idag vad hände då ?
Tobbe vaknar klockan sex och är klarvaken, på en lördag.

Senast det hände var det 2 torsdagar is samma vecka.


Tobbe smyger upp och gör i ordning frukost åt sig och sin Druva.

Smyger uppför trappan och stämmer upp i en skönsång.




Vad händer ?

Druvan ligger helt utslagen och kan inte riktigt uppskatta frukost på sängen.




Vadan detta ?

Det är för tidigt !

Tja tar ca 10 minuter, sedan är druvan vaken också och kan njuta av frukosten.


Undrar om jag vaknar lika pigg i morgon bitti också ?

Vad tror ni ?


Jag misstänker att jag snart kommer in I mitt vanliga morgon trötta spår och är som en zombie ända fram till nio-slaget på morgonen

Hepp


RSS 2.0