Dags att fira



God morgon allihopa!

Idag har vi all anledning att fira...........
En trogen medlem i bloggfamiljen har nämligen födelsedag idag !!!!!
Vem kan det vara måntro?????

...............................


Näe, jag ska inte hålla er på sträckbänken så länge till utan
här presenteras dagens födelsedagsfirare..........












GRATTIS Marianne !!!!!

Hoppas du får en mysig födelsedag
tillsammans med dina nära och kära !

Vi önskar naturligtvis att vi kunde vara hos dig,
men vi får använda oss av den mentala förmågan
som så många gånger förr.

Kära Grattis hälsningar till dig

från

Pia, Tobbe & Cattis




Vinkultur


Häromdagen fick jag ett roligt mail från Emelie skickat till mig (tack Emelie, gulligt att du tänkte på mig !!!)
och det stämmer precis överens med mina egna vinkunskaper
så jag tänkte att det vore ju idealiskt att kunna dela med mig
av dessa här på bloggen.
Så håll till godo nu i dessa härliga grilltider, efter den här lektionen så vet ni lite mer om
vad för slags vin som ni ska välja beroende på vilket kött ni äter.......






Nu när det är sommar och snart semester, så skulle lite vintips kanske kunna passa?    


Jag , som är lite kunnig när det gäller vin, har några tips som jag tänkte dela med mig av.

Först och främst hur skiljer man mellan röda och vita viner:
Lättast skiljer man dessa båda vintyper från varandra om man skvalpar ut
en skvätt på en vit bordduk.
Det vin, som lämnar en lila fläck efter sig, är ett rödvin.
Riktiga kännare kan på bara smaken avgöra
om vinet är vitt eller rött. De vita vinerna smakar i regel ättika medan de
röda smakar stämpelfärg.
Man kan alltså genom att suga på en vanlig kontorsstämpel och sedan
jämföra smaken med ett vin, konstatera om detta är rött eller inte.

Till fiskrätter, såsom fiskbullar och matjessill föredrar de flesta vitt vin,
medan man till kötträtter såsom falukorv och sylta bör ta ett rött vin.  

Portvin är ett vin som man serverar i porten. Har man inte någon port,
kan man bjuda på det i trappuppgången eller i hissen.

När man serverar torra viner bör man se till att det inte är tvärdrag eller
att någon av gästerna råkar nysa, ty i sådana fall dammar vinet omkring i lägenheten.
När man serverar ett torrt vin är det därför lämpligt att ha en dammsugare i beredskap.

Om man själv ska bära hem sina flaskor från systembolaget
gör man klokt i att köpa ett lättvin,
så man inte får för mycket att kånka på.
Till vilt bör man välja något vildvin,
medan man till grillat och annat vidbränt kött serverar brännvin.
Renstek sköljer man ner med renat.

Saker som är svåra att säga när du druckit för mycket vin:
- Oöverträffat
- Innovativt
- Preliminärt
- Kvastskaft

Saker som är väldigt svåra att säga när du druckit för mycket vin:
- Västkustskt
- Konstitutionerad
- Substantiera
- Tillvägagångssätt

Saker som är i stort sett omöjliga att säga när du druckit alldeles för mycket vin:
- Tack, men jag vill inte ha sex ikväll.
- Nej tack, ingen mer sprit för min del.
- Ledsen, du är inte riktigt min typ   


Så, skål & ha en riktigt skön vinsommar!    



Har du själv något bra vintips till oss här på bloggen så
tar vi tacksamt emot det ;-)
Tala gärna om vad vinet passar till för kött.


Kramisar



Vädergudarna



Jag sa ju att det drog ihop sig till oväder här hos mig igår morse.
I efterhand kan man ju säga att vi här i "Wursten" kom skonsamt undan,
det var mest någon däruppe som släckte lampan mitt på dan gav ett
kraftigt regn över oss och ljudade lite med trumpeten efter att diverse
ljusfenomen hade uppstått.
Men lika turligt kan man inte säga att våra närliggande områden runtomkring
oss hade, de drabbades lite värre.
Det var ett svårt oväder som orsakade nedfallande träd, vattenmassor, bilar
spolades iväg med hjälp av de kraftiga regnmassorna på gatorna, hagelkorn stora som
.....ja jag vet inte vad......stora som golfbollar ----> tennisbollar ungefär.
I Jülich till exempel föll det 40 liter regn per kvadratmeter under någon timme,
hälften av vad en månad kan ge.
Tobbe var lite orolig över att vi hade drabbas också, för han fick veta från en arbetskamrat
som även befinner sig i Nürnberg just nu att där han bor i Krefeld hade dessa STORA
hagelkorn förstört hans bil i morse.......aj aj aj inte kul alls!!!!!
Ja som sagt, denna gången hade vi tur, men jag tror inte det är över ännu
för luften känns så tropisk att det behövs en urladdning och den lär nog
komma i ett nytt försök.





På grund av vädret så har jag haft en rätt jobbig dag med migrän
så jag har inte orkat titta in här förrän nu ungefär, men nu är jag
på banan igen.

Tänkte passa på att påminna er om att det är.........






Ha det mysigt i sommarvärmen.......
.......är grillen laddad med gott kött nu????

Vi ska inte äta grillat ikväll utan det blir kycklingfajitas.....mmmm....gott!


Kramisar / Vindruvan




Tänt


Vem sjutton tände lampan?





......undrar bara.....

Ciao

Kolmörkt inomhus



God morgon igen,

Det blev visst inte mycket till skriverier från min sida på bloggen igår.

Just nu måste jag ha lampan tänd här hemma för det är riktigt mörkt inomhus,
det dröjer nog inte länge förrän vädrets makter slår till.
Fy sjutton !!!!
Jag som hatar åskan.
Önska mig lycka till att jag överlever ;-)







Kramisar / Vindruvan



Ny dag





(för att ta det på utrikiska den här gången....)

En ny dag har anlänt.
Hur ser din dag ut?


Bye bye / Vindruvan




Njuter av mitt kaffe






Sitter just och avnjuter mitt eftermiddagskaffe.....mmmm......gott!





Visste du att........

......kaffet kom till Sverige i slutet av 1600-talet med
Karl XII från Turkiet.

.....svenskarna dricker näst mest kaffe i hela världen.
Finland dricker allra mest    (......ehhhh inte bara kaffe antar jag....hehehe.....)





Här är ett recept som jag tänkte att ni kunde pröva,
själv har jag inte gjort det ännu, men det låter ju så gott
så endera dagen kommer kanske jag prova detta också.
Hinner någon av er före så kan ni väl tala om ifall det här
är gott även i verkligheten.


Kaffedrink med choklad:

Det här behövs till ca 4 glas eller koppar:

2 msk socker
2 msk kakao
3 dl starkt nybryggt kaffe
3 dl het mjölk
2 msk vaniljsocker
marshmallows flisad choklad

Gör så här:

1. Häll socker och kakao i en skål eller bringare.
Tillsätt kaffet och rör om så att sockret smälter.
Tillsätt den varma mjölken och smaka av med vaniljsockret.

2. Fördela drinken i 4 glas och lägg några marshmallows över.
Strö lite flisad choklad ovanpå.
Bjud genast !







Ciao  från Baristan
Vindruvan


Morgonmotion


 


Tisdagsmornar är ämnade åt walking med Angelika i Wurmtal
och så även denna morgon. Vi avverkade 7,4 km för att vara exakt.
Det är alltid lika härligt !
Vädret brukar aldrig vara någon bromskloss för våran del utan
vi fixar rundan oavsett väder.  Nu på morgonen hängde det regn i
luften och det droppade även litegrann, men det gjorde oss ingenting.
Egentligen borde man göra morgonprommisen lite oftare för
man blir så mycket piggare efteråt.
På tal om morgonmotion.
I söndags morse fick jag ett ryck, medans Tobbe fortfarande
hängde kvar i morgonrocken så kastade jag på mig träningskläderna
och sen ner till Wurmtal och joggade min runda.
Hade ju inte motionerat under veckan som var eftersom mitt knä
gjorde ont, men efter en veckas vila så funkade det att jogga igen.
Det var skööööönt, därefter var jag pigg hela dan ;-)

Brukar du även ha möjlighet att motionera på morgonen?







Dagens tanke:

Det är svårt att känna glädje över utsidan
om man inte arbetar med insidan.



Jepp. insidan mår nu toppen efter morgonmotionen,
konstaterar därefter att jag är skiiiiitsnygg......hehehe.....





Kramisar / Vindruvan



Veckans steg


Jaha ni då var det dags igen.......
Den återkommande sombolen känner ni igen vid det här laget :)
De knallande stegen......

Precis som förra veckan så är min rapport väldigt ojämn, men när vissa dagar
är kanonbra så orkar jag ju inte vara lika aktiv under hela veckan, det är en omöjlighet
för mig och min rygg.
Tycker ändå att jag utför ett rätt så bra jobb......eller hur?
Det känns ändå som om jag klarat min punkt som jag ska nå upp till i genomsnitt.
Vi får se här nu, jag har inte räknat ihop mina steg ännu.........
........så häng med vetja så får vi se hur det går.









Måndag 19/5:

18830 steg

Tisdag 20/5:

14285 steg

Onsdag 21/5:

10295 steg

Torsdag 22/5:

1782 steg (illa !!!!)

Fredag 23/5:

6214 steg

Lördag 24/5:

4329 steg

Söndag 25/5:

18511 steg

Sammanlagt:

74246 steg

Genomsnitt per dag:

10606 steg


Sköööööööööööönt!!!!!
Jag klarade 10000 sträcket denna veckan också.
Borde kanske höja ribban lite tills nästa vecka, men jag är rädd för
att jag faller hårt på underlaget när jag märker att kroppen inte orkar
ända fram......så min tanke får bli att, fixar jag mer än 10000 steg
i genomsnitt så är det en megabonus för mig helt enkelt.

Tänk att min stegmätare har blivit som en god vän som följer mig
dagarna i ända, det trodde jag inte från början.
Mina krav verkar inte vara så stora som ni hör....hehehe....
♪ "Stegge" o ja vi har det så bra ♫
Man blir liksom beroende av den och det är som att sätta på sig ett
klädesplagg på morgonen.

Hur har eran vecka varit?

Lycka till med den nya veckan som startar idag?

Vi hörs !

Tjingeling / Vindruvan



Mors dag


Äntligen fick jag lite tid över att sätta ner rumpan vid datorn en stund ;-)


Så jag tänkte då ta tillfället i akt att önska........





.......till alla mammor och framför allt till min egen lilla mamma.
Grattis på Mors dag som sagt, men det sa jag ju i luren alldeles nyss till dig ;-)
Love you!!!!!

Måste ju erkänna att Kristian Luuk räddade mig igår när han avslutade
kommenterandet av Melodifestivalen med att tala om att det just är Mors dag idag.....
......hade faktiskt ingen aaaaaning om det här i det tyska landet.
Har fullt sjå att hålla reda på den tyska juuuu.........


Ha en trevlig söndagskväll !


Kramisar / Vindruvan



Melodifestivalen 2008



Här kommer kvällens vinnare i Melodifestivalen 2008  :)
enligt mig då förstås, men jag brukar aldrig ha rätt.
Vi får se hur det blir idag, spännande.

Vilket lands bidrag vill du ska vinna?

Ani Lorak - "Shady Lady"






Jag har inte så mycket tid att sitta vid datorn
därav min frånvaro.

Ha en fortsatt skön helg !!

Kramisar / Vindruvan



Charlotte Perrelli - Hero



Grattis får vi ju lov att säga till Finlands bidrag som i tisdags
klarade sig i semifinalen i Eurovisionsschlagerfestivalen
och är nu med i finalen.
Idag är det Sveriges tur att vara med i den andra semifinalen
så det är ju bara att hålla alla tummar vi har att Charlotte Perrelli
ror hem det här så att vi också får vara med och leka i finalen.


Här är finalens uppträdande i Stockholm då hon vann
med låten " Hero".




Här är den officiella videon med samma låt  "Hero"





Vad gillar du hennes låt?
Jag tycker den är bra, den har liksom vuxit ju mer man har hört den.

Hon kommer att ha goda chanser att komma bra till i finalen
(för dit kommer hon utan snack)
men jag tror inte att hon vinner för det tror jag Ukraina gör.

Vad tror du?

Nu ska jag fortsätta med mina bestyr, nämligen strykning
och hur kul e´de´?

Kramisar / Vindruvan




Dagens händelser: ...



Dagens händelser:
Inget uppseendeväckande precis,
men då vet ni i allafall vad jag har gjort idag.





Jag tog ut och luftade min cykel idag på förmiddagen.
Tur att jag var kvar hemma så pass länge att det
efterlängade telefonsamtalet hann komma innan
jag stack ut.
Det var kvinnan från gardin affären som ringde och sa
att våra beställda gardiner hade nu kommit.
Braaaaaa, då var det ju bara att hoppa upp på cykeln
och ge sig iväg.






Först till banken och ta ut pengar.
Gardinerna kostade ju ett par euro.
Köpte med mig.........


                    


.........sushi på vägen hem.
Blev så otroligt sugen på det idag,
så det var ju bara att tillfredsställa den
suktelsen så jag inte skulle gå här och va´gnällig.






Har bloggat, men ytterst lite.
Lusten har inte riktigt infunnit sig.
Det krävs ju en del när man ska fixa inläggen......
......att vara kreativ t.ex. att ha lust framförallt och det är
ju inte alltid jag är på topp, så ibland blir det inte mycket gjort här.
Då är det ju tur att ni finns som trots min lilla medverkan ändå
fortsätter att kommunicera, det är kul tycker jag.




Rensade rosorna på torra blad och annat tjafs......
jag avskyr dessa blomster.....grrrr.....
Plockade trots allt lite vackra rosor från trädgården
och satte i flera vaser så det ska se lite
fint ut när Tobbe kommer ikväll.
Gillar ju inte dessa rosbuskar i trädgården egentligen, men det
passar ju fint att ta in blommorna och stoppa dem i vasen :)





När vi ändå är inne på det här med blommor så
var det ju lika bra att springa runt med vattenkannan
ett par varv.......puuuuuh.....det är jobbigt!



    



Har tvättat litegrann och hängt upp den på tork.







Därefter var det dags att trimma gräsmattan.
Gäller ju att man ser till att göra det medans man får.
Ni vet tyskarna håller rätt hårt på att det ska vara tyst
och lugnt när det är helgdag. I morgon är det alltså vilodag!!!!!
Som svensk har man ibland svårt att anamma detta, men vi ser till
att låta bli otyget gräsklipparen dessa dagar av respekt
till deras sätt att leva.

Jaaa och nu sitter jag här vid datorn och ska avsluta det här inlägget så jag
kan förbereda lite tills Tobbe dyker upp.
Värre än så har inte denna dag varit.
Urtrist om jag får säga min mening, men en del saker har ju blivit
gjorda så då får jag ju lov att vara nöjd i allafall.

Nu tackar jag för mig och det är nu eran tur.........





Tjingeling / Vindruvan





Vattnas i munnen


Har varit iväg på en cykeltur på f.m. och när jag kom hem
så var det lunchdax och gissa vad jag blev sugen på?
Jaaaa, sushi såklart, de orden sa jag inte för ett par
månader sen....hehehe.....
Men nu så bara älskar jag sushi och kan bli riktigt sugen
på det så att det vattnas i munnen, vilket var fallet idag.
Det här är alltså min lunch och det var jäääääättegott!
Nu väntas kaffeslurken.
Vad har du ätit till lunch?





Ha en skön onsdag!
För oss startar helgen redan....hehehe.....
Hörde jag lite avundssjuka?!?

Tjing Tjingeling / Vindruvan



Bästa samtalet


Har inte så mycket att säga, mer än............





Kram / Vindruvan



Shopping läker







Nääää,faktum är att jag hade en hel del problem att skriva
på tangenterna igår så därför blev det inga fler inlägg.
Var glad att jag överhuvudtaget fick iväg stegrapporten.
Jag tröttnade rejält och stack ut på stan och shoppade.
Befriande.......




När jag sen kom tillbaka tillfredsställd med diverse kassar i handen
så kunde jag tänka klart......
....ahaaaaaa, självklart behövde jag byta batterierna i tangentbordet för
att det skulle kunna tryckas nya bokstäver på skärmen ;-)
Sååå enkelt var det löst !
Men det behövdes ett rejält miljöombyte innan hjärnan fattade galoppen.
Jajajaja.....tekniken o jag går inte hand i hand, jag vet !!!


Dagens tanke:

Var närvarande i det du gör
när du gör det.






Kramisar / Vindruvan




Veckans steg


Håll i er nu för här kommer en riktigt ojämn steg rapport från mig,
men jag klarade 10000 sträcket så då gör det ju ingenting.




Måndag 12/5:

3254 steg

Tisdag 13/5:

24596 steg

Onsdag 14/5:

16063 steg

Torsdag 15/5:

8532 steg

Fredag 16/5:

11607 steg

Lördag 17/5:

1695 steg !!!!!

Söndag 18/5:

6879 steg

Sammanlagt:

72626 steg

Genomsnitt per dag:

10375 steg


Jaaa, så skrittade jag runt i veckan som var
hur såg din vecka ut?

Jag förväntar mig ingen rapport från dig Mari
eftersom ditt knä har spökat med dig, MEN
den ursäkten fanns inte veckan innan sååå
upp till bevis hur det gick för dig inte denna
rapport utan rapporten innan??????

Kramisar / Vindruvan




Ändra bakgrund på bloggen



Är det någon som har bra länk tips till mig hur jag kan
ändra bakgrunden på min blogg?
Jag söker inte direkt hur man går till väga för
att göra bytet för det har jag redan en bra länk till,
utan det är mer lite fina bakgrunder som jag är intresserad utav.
Jag är väldigt less på hur den ser ut, med rosa och allt.
Skulle behöva lite uppfräschning.
Självklart skulle jag bli jätteglad om du kan ge mig ngt hett tips ;-)







Har du även andra länk tips som du gärna delar med dig av sååå.......
.......tar jag gärna emot dem oxå, det är bara kuuuul!





Tjingeling / Vindruvan



Lugnt tempo


Jaaa ni......
idag är jag inte lika imponerad över min kropp :-(





Såå dagen ser ut som följer, allt går i ett väääldigt lugnt tempo.
Hos mig iallafall, men jag har sett till att Tobbe har något att
göra under tiden, så han inte är arbetslös....hehehe...

Vädret hos oss är betydligt sämre än vad det var förra veckan.
Jag tror vi har ca 14 grader och regnet hänger liksom i luften.
Man får i allafall inte dåligt samvete att man är inomhus.

Hur ser det ut hos er?

Ha en skön lördag trots allt!



Kramisar / Vindruvan



Min kropp





Jag är farscinerad över min kropp......hehehe.....
(du oxå? Jaaaaa Jag förstår det ! Vem skulle inte vara det ! Fniss)
......från det att vara väldigt passiv idag
(orkade inte så mycket, jag var egentligen både stel och trött)
till det att jag fick en oerhörd sukt och längtan ut i joggingspåret.
Det var ju bara att kasta på mig träningskläderna innan anfallet
gick över. Sagt och gjort....och så iväg!
Visserligen var min tur i Wurmtal ingen dans på rosor direkt, det var segt,
men skam den som ger sig, tänkte jag, har jag kommit så här långt.....jaaa
då är det ju bara att kämpa vidare tills jag är hemma igen.
Jag joggade i lugnt tempo nästan hela biten utom där det är asfalt,
där var det snabb walking som gällde.
Jag är lika förvånad som du att jag faktiskt joggar.

Någon gång på eftermiddagen pratade jag med Mari och då sa
jag att min stegmätare stod på ynka 642 steg !!!!!!!
Knappt inga alls alltså.......
.......men nu ni har jag stegat upp mig till 10895 steg......skööööönt!
Då kan jag lugnt trappa ner tempot nu då.

På tal om steg.......jag saknar en del rapporter denna veckan....hmmmm...
slarvigt slarvigt !!!!!
Kom igen nu, tappa inte sugen!
Världen är redan full av tappade sugar ;-)

Ha en skön fredagskväll vetja!!!
Det ska jag ha !





/ Vindruvan




Take care


Jag fick ett par tänkvärda ord skickat till mig från
Marianne alldeles nyss. Tack ;-)
Då tänkte jag mig att jag snyggar till bakgrunden lite
och förmedlar även dessa ord till er därute i cyberrymden.
Kan vara bra att bli lite påmind ibland...eller hur du Mari !!!!
Du minns väl vad jag sa till dig för någon timme sen ?
Jag ska ha rapport....hehehe.....
kanske att jag får den redan till helgen ?
Spännande värre!




Ha en trevlig helg  och ta vara på varje dag
som om den vore en gåva !!


Kramisar / Vindruvan



Stinker fortfarande


Efter mitt bak igår så ställde jag mig att steka köttbullar
och det luktar tamejtusan köttbullar fortfarande fast att
fläkten var på på fullt drag och att jag även har vädrat och
gör fortfarande, det är inte sant!
.....äckligt med köttbullestekosdoft i näsan!!!






Men de var himlars goda må ni tro, hemlagade köttbullar
är alltid bäst, tycker jag.
Självklart skulle jag tillverka dem oftare om det inte vore
för allt det vidriga stekos som uppstår, ja ja ja.

Lagar du dina "bullar" själv???

Måste ju tillägga här när jag nu har köttbullar på tapeten.
Cattis ställde sig och fixade köttbullar i Argentina till julen
fast att hon aldrig någonsin har tillverkat sådana här hemma.
Gissa att jag kände mig mycket stolt över henne då.





Hennes familj älskade dessa bullar förstås och de tog slut
på ett kick.....mmmm.....
Ingenting är omöjligt!!





Det är fredag idag, ni har inte missat det va´?
Vad ska du göra idag?


Kramisar / Vindruvan



Provbak


Det luktar härligt gott här hemma just nu.
Kunde ju inte låta bli än att testa ett recept som jag hade liggande.

Dagens bak ser ut så här:





Nu har jag en fråga till alla bakfantaster:
Kan man frysa in dessa muffins när de har en topping ovanpå sig ?????
Visst man kan frysa in allt tänkbart, MEN smakar det lika gott när man
tar ut dem från frysen igen, det är just det som är frågan?

Tacksam för svar idag, så jag vet hur jag ska göra.......
.......hehehe.......jag kanske måste äta upp alla direkt.....mmmm.....






Kramisar / Vindruvan




Touch my body.....


Lite musik kanske mitt i lunchen
eller fikat, eller vad ni nu håller på med.......





Jag behöver i allafall få lite underhållning
när jag går runt här i huset och städar.
Hur kul e´dé om man inte har musik i öronen?

Det blir Mariah Carey´s nya låt  "Touch my body"........





.........ehhhh........
.....kanske bäst att du kommer hem nu, Tobbe ;-)





Gillar du låten ?


Kramisar / Vindruvan



Namnsdag


Grattis "Knattis"
idag är det din namnsdag ;-)





Visserligen står det Sofia i almanackan och du heter
Sofie som andra namn, men för att du skulle få en
namnsdag när du var liten så var det här det närmaste
 vi kunde komma.

Undrar om du har fått kaffe på sängen idag.....hehehe.....
förmodligen inte, för du har nog säkert knappt koll på själv
att det är din namnsdag idag.
....och förklara det där med namnsdag för Argentinarna var heller
inte det lättaste kommer jag ihåg att du berättade för ett tag sedan.
Vi, pappa o jag har i allafall kommit med frukost till dig mentalt.

Tänker på dig ofta o mycket, gumman !




Ha en trevlig dag !!

Tjingeling / Vindruvan



Joggingturen klar


Eftersom jag har varit lite down på det sistone så har
jag gjort mitt bästa för att tillföra energi i min kropp med hjälp av..............


............CHOKLAD !!!!
.....och hur bra är det då om jag får fråga ?!?!

Men jag har insett att det inte har varit så himla bra idé för ni
vet ju var den sätter sig fast utan att fråga om lov först.
Näääääääääää...................

Det enda sättet för mig att få ny energi och ny blodtillförsel i kroppen
var att bege mig ut i jogging/walking spåret.
Kommer precis som en härligt go´ svettloppa därifrån nu.
Den här gången joggade jag större delen av sträckan förutom där
det kom vissa partier med asfalt, för det är döden för min rygg att springa på.
Snacka om att jag blir imponerad av mig själv.....hallååå....jag är ju ingen joggare!!!
Jag tog samma sträcka som när du var med mig i söndags, Tobbe, visst har jag
varit kanonbra som orkade jogga så mycket idag?





Nu står duschen på min agenda.
Vad gör du just nu?
Mer än läser min helt ointressanta blogg,
men det är ju helt och hållet ditt beslut att läsa den.
Jag är i allafall jätteglad att du stannar till här och sätter
ditt tass avtryck, fortsätt gärna så då är vi alla nöjda o glada.

Tjingeling vetja !

Druvan vid spakarna





Miss you


Igår pratade jag med Cattis.

Hon sa att hon ville färga sitt fina blonda hår till rött.
- "Neeeeej, snälla gör inte det vädjade jag."
- "Ähhhh, det har jag redan gjort, kontrade hon."
- "Stöööööön, inte det också, tänkte jag."
- Cattis säger : "Problemet är att här i Argentina har de ingen pålitlig rödfärg
att färga med så jag fixade det på mitt eget lilla vis......hehehe...."
- "Vadååå, vad har du nu hittat på?"
- "Jo du förstår mamma, jag har precis kommit hem från sjukhuset.
Innan det besöket så var mitt hår rött.
Rött av blod !!!!"
- "Vaaaaaaa, lilla gumman, vad är det som har hänt, är det allvarligt???"
- "Nej, var lugn, det är inte allvarligt."
- "I skolan slog jag hål i huvudet i ett vasst fönster när jag reste mig upp.
Det blödde jätte mycket, men som tur var så var inte hålet så stort när
det väl hade tvättats rent ordentligt på sjukhuset, så det behövdes inte ens sys."
- "Åh, hjälp vad du skrämde mig, vad du får vara med om mycket där borta,
inte bara roliga saker!"
- "Jaaaa, här är det livat."
- "Jag tror jag ångrar mig, jag vill nog behålla mitt blonda hår i allafall....hehehe....
- "Ja, jag tror inte att rött hade passat dig så bra, åtminstonde inte den röda
färgen som du nu använde....... ;-) "


Här är en nytagen bild på min goa tjej.
Som ni ser så har hon köpt sig en cool cowboyhatt.





Vill även passa på att tala om med det här inlägget att.......





........och Jag älskar dig såååå !!!!
Puss & Kram från din mamma!!!


Till er andra.....
Kramisar / Vindruvan



Öppet




Jaaaa jag vet, morgonen är ju över för länge sen, men jag vill bara
visa mig här och öppna upp bloggen för idag.
Annars kanske ni undrar var jag håller hus ;-)

Nu ska jag ut och lufta vingarna lite så att de inte rostar igen alldeles.

Vad gör du idag ?

Ha en skön dag !


Kramisar / Vindruvan


Druvans walking






I morse klockan 8.00 var jag ute i Wurmtal
för att motionera och för att om möjligt få igång lyckohormonerna.
Halva sträckan joggade jag i lugnt tempo och halva sträckan
 var det walking i högt tempo.
Kände mig nöjd över min prestation eftersom jag vet att jag INTE
är en joggare egentligen, men det är aldrig försent att börja jogga
så jag kanske blir en till slut....hehehe.....
Den motionen gav mig 10000 steg ungefär och när jag kom hem
var det duschen och lite vila som gällde, men jag kände fortfarande att myrorna
i brallan och huvudet behövde ge sig ut igen just för att undvika att jag
skulle falla tillbaka i mitt deppar jeppar humör igen.
Det var bara för mig att gå ut och promenerade vidare.
Min stegräknare håller näst intill på att få frispel idag, den står just nu på
23636 steg, kan ju behövas eftersom gårdagen var katastrofal för mig, kom jag
upp i 3200 steg så var det ju bra.
Är ju inte på topp direkt, men jag mår ändå bättre än mina tidigare dagar.
Däremot är jag riktigt trött i kroppen efter allt gående, puuuuh!!!!!





Har precis läskat mig med lite färsk ananas nu och det var
gudomligt gott, jag älskar ananas....mmmm....
Gillar du det också?


Kramisar / Vindruvan






Veckans steg



Här är nu min stegrapportering från förra veckan:






Måndag 5/5:

7130 steg

Tisdag 6/5:

23232 steg

Onsdag 7/5:

14032 steg

Torsdag 8/5:

9030 steg

Fredag 9/5:

6312 steg

Lördag 10/5:

9025 steg

Söndag 11/5:

11340 steg

Sammanlagt:

80101 steg

Genomsnitt per dag:

11443 steg


Trots depp under veckan så lyckades jag åtminstonde
med någonting och det var att få ihop mina steg.
Tur att tisdagen var en stegrik dag, den räddade nog mig rätt bra.
Jag är helnöjd med mitt resultat i allafall.

Hur har det gått för dig ????
Hoppas att även du är lika nöjd !


Kramisar / Vindruvan



Måste lära mig dyka


Hej allihopa !

Jag kan förstå att ni har undrat var jag har hållit hus under
ett par dagar nu. Ledsen över det.
 Men jag orkade inte ens titta in här på bloggen
pga att jag har varit väldigt låg.
Vet knappt själv vad det har varit med mig.
(lite orsak vet jag förstås men långt ifrån allt varför jag blev så här låg)
Kallas det vårdepp fast att det är sommar ??
Strunt samma, ville inte förpesta luften med mitt humör här så
jag har hållit mig ur vägen.
Skönt att se att jag har varit saknad i allafall,
OCH självklart har jag saknat ER ALLA ;-)
Ska försöka hålla mig ovanför vattenytan nu,
det har varit lite svårt de här dagarna när jag har varit under........
hade ju behövt kunskapen om att dyka och lite dykutrustning.
Snabbkurs på lill-jollen "Blackan" med Jens som instruktör kanske vore nå´t ?!?





Jag vet att jag ligger efter med stegrapporteringen, men jag lovar att
den kommer komma under dagen, fortare än ni tror kanske för jag
ligger ju riktigt efter vad beträffar kommunikationen här på bloggen.
Ingen är perfekt.........inte ens jag.........hihihihi.......


Era kommentarer under tiden har värmt mitt hjärta TACK
Med det här inlägget vill jag även att ni ska veta att...........






Vi hörs nog igen under dagen!

Kramisar / Vindruvan




Har krupit in i mitt skal





Var är Vindruvan ?
Ja det kan man undra,
sitter själv och undrar.
Ibland hjälper det inte ens att det är
fredag och härligt väder ute.
Oroa er inte......
jag finns här i bakgrunden i allafall,
men orkar inte riktigt va´ positiv.

Vi hörs !!

Var rädda om varandra och ha en trevlig helg.


Kram / Vindruvan



Orkar ingenting


Sitter här och orkar i princip göra................ingenting !
I flera dar nu har jag hållit på att skrapa, borsta och tvätta våran mur
på baksidan i trädgården.......det är skit jobbigt kan jag säga er.
Ändå ser den fortfarande gråååå ut, men om det är någon tröst så
ser den betydligt bättre ut än den gjorde innan i allafall, för då var
den både svart och grå, den bör vara vit.
Vi får se vad nästa steg blir i uppfräschandet av muren.
Orkar inte tänka på det just nu i vilket fall som helst.
Och förresten säger jag upp mig, säljer huset och sticker härifrån NU!



Har jag fått solsting?
Jaaaaa, kanske det.
Jamen, vad sjutton ska jag göra här i Tyskland, hela min familj har ju
övergett mig och jag tycker det är skiiiiiiit jobbigt att vara här just nu,
Neeeej, jag har inte PMS, har precis haft min mens,
men jag är allmänt gnällig just nu..........bläääääää........även glada Vindruvan
kan spy galla ibland, det trodde ni inte vá, näe men så är det !

Nu tänker jag kasta mig i soffan och trösta mig med glass.
Är det något jag älskar så är det glass.
Efter det intaget är jag säkert på bättre humör igen, får vi hoppas.
Gillar du också glass, vilken är favoriten i såfall ???





Flytten gick bra






Jag vill bara tala om att min blogg är flyttad nu
och som det verkar har det funkat bra, vicken tur !!!!
Snabbt gick det också dessutom, Tack för det :-)

Hos mig är det underbart väder, 25-26 gr i skuggan ungefär
inte ett moln i sikte och.....





......skiner !

Jag håller på att leta som en tok efter 2 par av mina sommarskor
som verkar ha gått iväg på egen hand, i detta väder behöver jag dem.
Hallååå.......JAG HITTAR DEM INTE!
Så frustrerande, de kan ju inte bara försvinna!!!!!

Måste lugna ner mig lite, jag sätter mig i trädgården med en kopp
cappuccino och samlar tankarna, nånstans måste de ju vara....hmmm....


Kramisar / Vindruvan




Trött i ögat


Är det någon som kan tala om för mig hur man behandlar soleksem?
Har fått lite prickar på ovansidan på båda händerna.
Jag kan ju själv räkna ut att jag borde vara försiktig med solen förstås,
men utöver det geniala tipset, finns det någon annan hjälp att få?

Nu känner jag mig väldigt trött och tänker kasta mig ner i min sköna
säng och bara njuta tills drömmarna tar vid.

Natti natti !


image1404


Kramisar / Vindruvan



På sjön


I det här vackra sommarvädret lockas båtfolket ut på sjön.........
......ääähh, ville bara uppmana sjöbusarna att vara lite försiktiga.......
Allt kan hända på sjön !!
Det gäller att veta vem som har företräde.......





Ciao / Vindruvan




Mitt tempo är reducerat idag




image1402


Vill bara tala om att jag är på benen igen.......
.......behövs dock lite hjälpmedel idag.........hehehehe.......
Nääää, var inte oroliga, jag är vid rätt så gott mod trots allt,
men jag måste nog ta mitt liv i ett lite lugnare tempo idag.



Dagens tänkvärda:

Även om vi går sakta
kommer vi fram till slut.


image1403


Vad gör du idag?

Vad som är säkert är att jag kommer inte sitta inne och ruttna
bara för att min rygg är besvärlig, nääää det är jag som har
kontrollen över mitt liv, inte min rygg !!!!!
(önskar förstås att de orden skulle stämma, sanningen är en annan
och det vet ni allihopa som har rygg problem)
Det är underbart väder ute idag igen och jag längtar ut,
får se om jag orkar ta mig ut till slut.


Kramisar / Vindruvan





Korkad är bara förnamnet



åååh hjälp, idag har jag varit mer än dumdristig, jag erkänner utan krumbukter.
Inte nog med att min stegmätare står på 23207 steg just nu (inte illa vá?)
utan jag har dessutom gjort ett megastort kroppsarbete i trädgården idag.
Vi har en mur på baksidan som jag har försökt borsta ren med en stålborste,
inte hela muren då förstås för det är alldeles för jobbigt,
nää jag är tvungen att ta det i omgångar för det är riktigt skit jobbigt.
Nu skriiiiiiiker naturligtvis min rygg och jag vet att jag får skylla mig själv.
Jag tror ju hela tiden att jag är stålkvinnan och fixar det mesta,
men sanningen brukar komma ikapp mig till slut och den är oftast bitter.
Även om timman är sen så tänker jag lägga mig i ett.............

image1399


...........nu, för att om möjligt lindra mina besvär en aning.
Dyker jag inte upp här i morgon, jaaaaaa då vet ni
att jag inte kan ta mig ur sängen.
Det är verkligen illa nu..........

image1400

Hoppas att vi kan ses i morgon.
Annars får ni hålla ställningarna utan mig.

Kramisar / Vindruvan



Jag har redan motionerat



image1397


Jag har startat min dag tillsammans med Angelika i Wurmtal idag.
En underbar runda med underbart väder !


image1398


Det innebär att jag redan är uppe i ca 10000 steg och då vore det ju
lite smart att stega på lite extra idag eftersom gårdagen inte gav full pott.
Hoppas orken kommer tillbaka lite senare på dagen så att det sker.
Har ju även lite annat att pyssla med här hemma så vi får se hur
det blir helt enkelt.

Vädret är som sagt toppen här hos mig.
Solen skiner från en klarblå himmel och det är vaaarmt,
ungefär som en svensk sommardag !!!!

Vad ska du göra idag?


Kramisar / Vindruvan





När knoppar brister


Jag har inte så mycket att säga för tillfället, men ni kan få hålla
till godo med ett par bilder som jag tog på vår söndagspromenad.

image1396

image1393

image1394

image1395


Dagens tänkvärda:

Man får bara en resa genom livet,
så glöm inte att stanna upp och lukta på blommorna

Stämmer !
Ha inte för bråttom i livet !


Kramisar / Vindruvan



Veckans steg


Min stegrapportering kommer här:
Var håller din rapport hus????


image1392




Måndag 28/4:

11673 steg

Tisdag 29/4:

11569 steg

Onsdag 30/4:

15257 steg

Torsdag 1/5:

1876 steg
(En rygg knäckande dag)

Fredag 2/5:

12643 steg

Lördag 3/5:

5656 steg

Söndag 4/5:

11539 steg

Sammanlagt:

70213 steg

Genomsnitt per dag:

10030 steg


Yes!

Klara mig på håret denna veckan ;-)
(Knallade ju runt som en tok innan jag gick och la mig igår)
Synd att min kropp inte orkar vara igång alla dagar
annars hade det gått bättre för mig, men jag är nöjd ändå.

Lycka Till med denna stegande vecka!

Kramisar / Vindruvan



Morgonhumör




image1391


Gaaaaah............det är ju helt omänskligt att behöva
vakna till väckarklockan 03.50 på en måndagmorgon !!!!!

Jasså, du ligger och gottar dig under täcket fortfarande
och har det bra.........jaaaaa jag ska också krypa ner igen,
för jag tänker inte vara någon duktig husmor och ställa
mig och baka frukostbrödet vid denna okristliga tidpunkt.
Värre är det för stackars Tobbe, han sitter i taxin på väg till
tågstationen för att sen åka till Nürnberg igen. Inte kul alls!

Nu kryper jag ner i min varma säng igen.........

Ciao

Vi hörs när jag har piggnat till lite mer.

Kram / Vindruvan



Bloggfri dag



Solen skiner, vi har mycket att göra och det är en.............


image1389


.........som gäller !!

Vad ska du/ni göra idag ????

Ordet är fritt, jättekul om ni lämnar era tass avtryck även om jag inte
är så aktiv ;-)


Vill bara tala om att du lyckades skicka mail till mig, Gittan.
Förra gången glömde du ju sätta på frimärket, men nu har du förstått
hur man gör........hehehe.......

Jättefina bilder, TACK!!!!!


image1390


Ha en fortsatt mysig helg tillsammans!!!!!

Kramisar / Vindruvan



GRATTIS Robin !!!



image1387

STORT GRATTIS ROBIN..........

.......till körkortet önskar

din stolta faster Pia, Tobbe & Cattis !!!!!!!!


Sa jag inte att du skulle fixa det med vänstern sittande bak o fram ??
Jag visste det !!!!


........Men snacka om att bli grundlurad........

Jag hade markerat den 19:e maj i min lilla hjärna att det var då
uppkörningen för dig skulle ske..........hmmmm........fyyyyy dig att
lura din gamla faster såååå.........hihihi.......

OK, det här betyder bara EN sak.....hehehe.....
Nu äntligen kommer det inte dröja länge förrän ni står och plingar
på vår dörr....hehehe....för vem vill inte pröva på att åka på......


image1388


Framför allt om man är biltokig som du Robin och nu får du ratta
själv dessutom......hehehe.....hur coolt e´ inte det???


Stora GRATTIS kramen från

Vindruvan med familj ;-) !!!!!!!






De vackraste rosor man kan tänka sig


Nu ska ni få höra.........


Min älskade man kom hem från Nürnberg igår med famnen
full av de vackraste rosor man kan tänka sig........åååhhhh.......
Blomsterfånget var till mig, kan ni tänka er vad gulligt !!

Det gör mig rörd varje år när han kommer ihåg vår bröllopsdag.
(Självklart är det hans uppgift att komma ihåg den
och det gör han braaaa ;-P )

Jag måste ju hålla med om att åren går, vi har nu redan varit gifta i 9 år ;-)

Här är de vackra blommorna, 9 till antalet, jag ser redan fram emot
när vi har varit gifta i 40 år......många rosor blir de´.....hihihi.....

image1384


image1385


Jag älskar dig Tobbe !!!!
Du är den bästa man jag har haft !!!!!

Puss & Kram
Din fru image1386



Stör ej


image1382


Tjingeling / Vindruvan


image1383



RSS 2.0