Mycket att fira.......


Idag har vi all anledning att fira mors dag som ni redan vet,
men vi har även en födelsedagsfirare som är jätteviktig
att uppmärksamma........en som alltid har en värmande
kram att skänka och många uppmuntrande ord att ge
och dessutom är hon en flitig gäst här på bloggen.
Jaaaaa, vem kan det vara som jag pratar om..?!

Tam ta taaaaaaaa.........
Här kommer hon.........













Grattisropen kommer från Tyskland
Graaaaaaaattis

önskar
Druvan, Tobbe & Cattis






Mors Dag =)


Grattis alla mammor på Mors Dag !!!!!





  / Druvan



Pingsten knackar på dörren.....


........med vackert väder !!!!!!!!!!!!


 skiner
min man kommer hem idag....hääääärligt
och jag är på gott humör.


Tänkte passa på att säga........





Vad ska du / ni göra i pingsthelgen ???
Vad ska jag göra ???
Vet inte, som för det mesta, det som händer det händer liksom.


Kramis / Druvan



Läkarskräck.....


Det slog mig när jag låg på britsen hos läkaren tidigt i morse
att......
det här med att springa till doktorn med gud och alla tänkbara
symptom och krämpor, det är inte riktigt min grej - biter gärna ihop
och väntar in i det längsta,
men nu är även jag här fast att det går mig vansinnigt emot.
Och det handlar inte om en gång på 2-3 veckor....Näääeee......
jag börjar liksom bli deras dagliga inventarie.
Den här veckan var jag där både igår och idag och vore det inte för
lingonveckans skull så skulle jag ha varit där imorr´n oxå.
Jamen hallååå e´de´normalt eller ????

Mitt blodtryck är fortfarande högt.....
igår kl.10.30 mättes det till 140 / 90
kl.8.00 i morse mättes det till 164 / 100
det är heller inte normalt.....
men vem F_N har påstått att jag e´ normal ??



Vad vet jag idag som jag inte visste vid plasmagivningen ??
Får man lov att säga att jag inte har blivit ett dugg klokare..?!

Orsaken till det höga blodtrycket det vet jag inget om ännu, men en del
undersökningar är nu gjorda, har dock flera kvar att utföra.


EKG
Blodprover tagna (vad de kollar efter ??, vet inte !!)
Dokumentation av vad jag äter under en veckas tid.
Ultraljud på njurarna
Ytterligare ett blodprov med anledn. av kortisol mätning
(när lingonveckan är över ska jag samla urin i 24 timmar)
(Jag har lyssnat snällt på Dr. Hellberg  )
Har även en tid i juni till ögonläkaren för att kolla trycket i ögonen.

Har jag glömt något....det har jag säkert gjort ??
Äähhh jag vet inte.......
Att förstå sig på det här med sjukvården från en läkares mun på
sitt hemspråk svenska är inte alltid så lätt.......
 det känner vi alla till, eller hur ??
Tänk er då in i situationen att jag ska förstå den på TYSKA  


Mina känslor orkar jag inte ens sätta ord på just nu.
Sammanfattar det med : Lite lätt gråtfärdig......
men ändå ett försök till att vara tapper !!!!
Jag knäcks inte så lätt ska ni veta.






Tänkte ge er ett par tänkvärda ord i bagaget idag.....


Dagens ord:

Vi kan lösa problem genom att se
vad som är vår egen del i dem.



Jag varken röker eller dricker alkohol i någon anmärkninsvärd
mängd, men däremot har jag 10 kg extra att bära runt på och vad
jag kan göra åt min situation för att underlätta mitt liv
ÄR att gå ner i vikt - det kommer kanske hjälpa mitt blodtryck att
bli bättre förhoppningsvis.
En utmaning som jag tar på största allvar.


Vad kan du göra för att lösa dina eventuella problem ??????


Kärlek till er alla / Druvan 




Bonusfrågan

Eftersom det verkar vara den allmänna upfattningen att jag befinner mig i Stockholm
så tänke jag lägga in en liten bonus fråga.

Vilket hotell bor jag på ?

Ledtråd : 1) I måndags morse delade jag frukost med ngn av våran blivande idol.
                     dvs, Jag å frukost tillsammans med 30 trötta och hesa ungdomar som var på slutaudition för idol.
                     Om ni tittar på slutaudition senare i höst så kanske ni får se ett nylle som ni känner igen i bakgrunden
                     när (eller om) de visar intervjuerna de gjorde vid frukosten.

                 2) Med tanke på läget av hotellet så är namnet på hotellet inte speciellt originellt.

Hepp

Mums......


Har jag förresten berättat för er att jag tycker om att vara kreativ..??
Kan nästan tro det va´
Man kan vara kreativ på en mängd olika vis och alldeles nyss
svängde jag ihop en deg och skapade dessa underverk.
Doftar härligt....smakar underbart gott !

Tänkte jag kunde låta er prova mitt goda bakrecept.
Här kommer det så medans ni läser kan ni plocka
fram ingredienserna och starta baket....det lönar sig,
jag lovar.......




50 g jäst
5 dl vatten
1/2 dl olja
1 1/2 tsk salt
2 msk sirap
3 dl rostade solrosfrön
6 dl rågsikt
7 - 8 dl dinkelmjöl

Gör så här:

Värm vattnet till 37 grader. Smula jästen i en degbunke
och rör ut den i lite av vattnet.
Tillsätt resten av vattnet, olja, salt, sirap, solrosfrö, rågsikt
och det mesta av dinkelmjölet.
Arbeta till en smidig deg i några minuter.

Låt jäsa övertäckt i ca 30 minuter.

Knåda degen och dela den i två delar och rulla ut varje del till en längd.
Skär varje längd i 9 bitar och rulla till släta bullar och lägg dem på en plåt.

Låt jäsa under bakduk ca 45 minuter. Bullarna ska vara väljästa.

Pensla med kallt vatten och grädda mitt i ugnen i 250 grader ca 10 minuter.


P.S. Från början stod det att det skulle vara vetemjöl i receptet,
men eftersom jag behöver tänka i den nyttigare banan så bytte
jag helt sonika ut det till dinkelmjöl istället......puuuurfekt skulle
jag vilja påstå att det blev. D.S.



Lycka till med baket !!



Hade inte mer på hjärtat just nu.....

Tjing Tjingalong / Druvan



Dag 4

Jaja, vad de hittar paa.
Litet hus paa toppen av globen. Hoppas den staar kvar i sommar saa vi faar se hur det ser ut.

Nu boerjar det komma in lite gissningar, men det saknas fraan Bir och Linda.
Sitter de kanske och slaar i uppslagsboeckerna ?

Naagra fler ledtraadar.

Dag fyra
Rätt Värdsdel    : 0 poäng
Rätt land            : 1 Poäng
Rätt stad            : 2 Poäng

Giftermaal mellan homosexuella aer tillaatet i detta land
Bland de minst tätbefolkade länderna i världen
landets "regeringschef" bragdes om livet i denna stad

Hepp

På allvar...



Jag trotsade regnet och stack ner till Wurmtal
vid 18-tiden ungefär.
Crazy kan tyckas.....men.....
Är det nu så att jag måste gå ner i vikt för hälsans
skull så måste jag ju ta det hela på allvar och röra
på kroppen.....regn eller inte.....
......det är ju det enda sättet att få bukt med kilona.
Finns liksom inga genvägar....bara senvägar.




Jag joggade/gick rundan på 37 minuter igen.
Det kändes bra hela vägen.
Nu är jag stolt !

Vet ni vad det roliga var..??
Precis när jag var klar med min joggingtur, flåsande
svettig och rödrosig om kinderna, så stöter jag på
chefsläkaren från plasmagivningen.
Två gånger har jag hunnit träffa honom innan, men det var inga
problem än att han kom ihåg mig......kanske inte var så konstigt
förstås  det var ju lite turbulent kring mig där ett tag.
I alla fall var han glad att se mig och uppmuntrade mitt sportande.
Jag visste sen senaste samtalet med honom att han och hans fru
ofta sportar i Wurmtal så det var ju bara en tidsfråga tills jag skulle
stöta på honom där nere.

Det känns ju tryggt att veta att det finns läkare som kutar i spåret
om något skulle inträffa.

När jag kom hem fick jag ett anfall.......
ett riktigt skrattanfall, plötsligt började jag känna igen mitt gamla jag...




Lyckohormonerna gjorde sig tillkänna och det var härligt....
....det riktigt bubblade av skratt i mig.

Nu är jag trött !!
Ska förbereda mig lite inför imorgon, ska till läkaren då,
få se om han har något genialt att komma med.
Håll tummarna att det är till min fördel.
Jag vet ju förstås inte vad som kan vänta mig, har undvikit
att forska runt angående min hälsa, det skulle bara göra mig
mera orolig, det räcker liksom med oron som det redan är.



Hoppas allt är bra med er ute i cyberrymden !!




Kram och go´natt
Druvan



En röd liten stuga.....


Ser jag i syne.......
.....eller ????

Byggdes min nya röda lilla svenska stuga
med vita knutar där uppe på kullen...???





Nog för att mitt krav var att jag skulle få utsikt över vattnet........
......MEN är inte ändå placeringen lite väl överdriven....eller ???
Kolla in länken !!!

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/inrikes/article5226361.ab



Tjingeling / Druvan



Dag 3

God morgoooooooon
Har ni inte slagit upp era blaa aennu ?

Värst vad ni är snåla  på att gissa.
Nu när ni inte får några minus poäng så kommer det knappt en gissning.
Förra gången bara regnade det in gissningar.
Kan det vara så att ledtrådarna är för svåra ?

Ok, då blir det ytterliggare lite lättare.

Dag tre
Rätt Värdsdel    : 1 poäng
Rätt land            : 3 Poäng
Rätt stad            : 5 Poäng

Landet har ingen officiel nationalsårng
Landet är bland de 20 minst korrupta länderna i världen
staden har arrangerat en världsutställning
världens största av sitt slag finns i denna stad
Kullinariskt är det västerländsk mat som gäller i landet

Hepp

Stooora gubbar....


Ähum........jamen visst har vi sååå stora jordgubbar redan......





.......eller oxå inte....fniss!!!




......hmmmm......eller var det affärens jordgubbar som råkade hamna
i Tobbes jordgubbsodling..?!
....hehehe...


Tjingeling på er



Klaga inte på värmen....


Här har man längtat och längtat efter värmen.....
....och gissa vad Druvan gör..?!

Jaa jag var tvungen att gå inomhus ett tag och svalka mig
för att det är så himla varmt ute.....nämen nu ???




Jag passade på att ta kort på dina jordgubbar, Tobbe,
titta vad fint de växer när inte du är hemma !





Dagens ord:

Alla dagar är betydelsefulla.






Kramis / Druvan


 

Dag två

God morgon, god dag, god eftermiddag, god kväll, god natt
Ovanstående beror på var i världen man befinner sig.
Vilket är det rätta foer mig tror ni ?

Nu gnuggas det i stugorna kan jag tänka mig.
Det var inte mycket att gå på som Marianne utryckte det.
Nä, me inga minus poäng ==> bara att slänga iväg en gissning.
även om inte staden är rätt så kan ju landet/världsdelen vara rätt och ge poäng.

Ok, nu blir det lättare

Dag två
Rätt Värdsdel    : 3 poäng
Rätt land            : 5 Poäng
Rätt stad            : 8 Poäng


Landet har inte ett officiellt huvudspråk men däremot flera officiella minoritetsspråk
Landet har haft en våldsam och krigisk historia men deltog inte aktivt i andra världskriget
Staden har bara varit intagen 1 gång av en främmande arme.
På 1700-talet var staden hemsökt av pesten varav ca 1/3 av stadens befolkning dog.
Påven har hållit mässa i staden

Hepp


Sköna söndag....


Jag har haft en lugn, skön och avkopplande dag idag.
Bakat o lagat mat, tvättat.....jaaa det har jag förstås gjort,
men sen har jag bara latat mig i solen
med en god bok i handen, det var verkligen sköööööönt !!!!
Det är fortfarande varmt ute (22 grader) fast att klockan e´ 23.15,
den här värmen kan gått hålla i sig nu ett bra tag framöver.

Har ni oxå haft somrigt väder idag ???

Jag låg ute i solen och undrade lite smått var min man kan tänkas
hålla hus..?! Ledtrådarna är inte många så jag har svårt att komma
fram till en bra gissning 



Nu ska jag nanna kudden.


Kramis / Druvan




Veckans hjärngympa

Hej Hopp
Nu är man ute och reser igen.
Då passar det väl bra med en gissnings lek
Reglerna.
- Bara två gissningar per person och dag
- Inga minus poäng utdelas
- Poäng ges för rätt Världsdel/land/stad, För att få poäng i alla tre delarna måste man även ange dem.
  Man kan inte bara ange staden och tro att man får poäng för landet automatiskt.
- Vid uträkning av poäng så är det den senaste rätta gissningen som gäller.
- Dubbla poäng utdelas till de som kommer fram till svar utan att "googla" det vill säga, inte har sökt svaret på internet.
  Var snäll och ange vid erat svar om ni googlat eller ej
 (man kan väl lita på er ? eller fuskar ni när ni lägger patiens ?).

Nu kör vi.
Jag har varit lite förutseende och samlat fakta om landet/staden och denna information kommer att ligga till grund
För mina ledtrådar.

Dag ett.
Rätt Värdsdel : 5 poäng
Rätt land         : 7 Poäng
Rätt stad         : 10 Poäng

Det finns många länder (fler än 10 länder) i denna världsdel.
Landet är bland de 10 största i sin världsdel.
Staden ligger vid en sjö.
Området där staden nu ligger har varit bebodd i minst 7000 år.
Mitt flyg utgår från Düsseldorf.

Hepp

Grattis Mats =)







Jaaa du Mats.....det är inte lätt när åren tickar på.....
det är rätt svårt att få plats med alla ljusen på tårtan då....hihihi....
Men som tur är har du ju en liten krabat där hemma som håller dig
ung och fräsch    
så vi behöver inte stirra oss blinda på hur många ljusen är....eller hur ?!





GRATTIS på din födelsedag !!

Hoppas det blir ett lugnt och mysigt firande idag....
för jag vet ju att det var desto mer hektiskt igår....din filur där....
ta ut födelsedagsfirandet i förskott....hehehe....





Grattis hälsningarna kommer från oss i det tyska landet !!

Kramar
Pia, Tobbe & Cattis





Mätningen klar...


För er som vill undvika sjukdomssnack kan sluta läsa NU.....


Eftersom jag var lite korkad nog att berätta om mitt blodtryck
förra veckan så får jag väl stå mitt kast med att berätta vidare.

Jag var ju till läkaren i måndags för att undersökas och få veta
resultatet av 24-timmars mätningen.





En mycket  bekymrad läkare berättar för mig att under hela tiden
mätningen skedde, oavsett om det var dag eller natt, så var mitt
undertryck (eller vad det nu heter) alldeles för högt.
Ni vet det här genomvärdet ??? / 100
Det pendlade mellan 95-117 dagtid.
Förut när jag mätt blodtrycket hos läkaren så har jag legat på ett
lågt tryck så därför var han desto mer bekymrad.

Jag genomgår nu en del undersökningar, vissa tar längre tid
att utföra än andra.
Har även blivit uppmanad att gå ner i vikt (visste jag ju sen förut),
helst 10 kg....huuuuga....hur ska nu det gå till ???





I vicket fall skriver jag nu upp allt jag äter under en veckas tid så
får vi se nästa vecka vad läkaren kommer med för geniala tips.
Har ju liksom kämpat med vikten förut men inte lyckats jättebra.
Fast å andra sidan är ju det här med hälsan en varningsklocka
som bör tas på allvar och då får man ju hoppas att Druvan e´så
pass klok att ha den där disciplinen som annars saknas, eller hur..??

Min situation utreds nu som sagt och det kan vara möjligt att jag
måste börja med att äta blodtryckssänkande medicin.....F-n också
så gammal e´jag väl ändå inte !!!!
Gör man inte det när man typ e´ 100 år eller så ???
Inte vid 41 års ålder i allafall !!!!
Näeee, det här är inte kul !!

Jag har haft svårt att ta in det här eftersom även jag har börjat
oroa mig. Ett högt blodtryck är ju som bekant inte att leka med.
Samma dag som jag hade varit till läkaren så ringer Mari som
jag alltså kan prata med om precis ALLT och
jag kunde inte ens prata med henne om det hela, kunde inte sätta ord
på allt, var tvungen att ringa upp dan efter då jag hade kunnat bearbeta
i ett dygn vad som händer med mig.
Skitjobbigt är vad det är, ni får lov att ha tålamod med mig för jag vet
att jag är konstig just nu, svarar inte på mail....kan inte ta till mig saker
som bör göras, orkar inte uppdatera här som jag annars brukar,
har svårt att funka i vardagen, kan inte planera ett endaste dugg,
kroppen slår bakut.....tål ingen stress.....jaaaa listan kan göras megalång.


Upp och ner är väl det minsta som jag känner mig just nu.


Nu tänker jag iallafall att blåsa håret och gå ut och promenera lite
det är ju bra för både vikten och själen  



Dagens ord:

Vi kan välja att ta ansvar för vårt liv
och våra handlingar oavsett vad livet
har fört med sig tidigare.



Kram till er alla / Druvan



Sliten...



Ska jag vara ärlig så tog simturen musten ur mig
En fråga....borde man inte få energi av att sporta ??


Tjingeling / Druvan



Blöt om fötterna....





Dagen e´ nu igång......

Tobbe och jag har varit duktiga nu på morgonen
och pallrade oss iväg till simhallen.
Jag gjorde mina 40 längder som motsvarar 1 km....
för Tobbe vet jag inte riktigt hur det gick, han stod still och
vilade ibland när jag pustade förbi.....räknade du ens dina
egna längder eller hade du fullt upp att coacha mig??

Skööööönt var det i allafall !!
Därefter promenixade jag hem i det vackra vädret.
Medans Tobbe begav sig till jobbet som ligger ett stenkast
från simhallen.
Hur långt kan det vara att gå från hallen och hem, Tobbe??


Hur ser din dag ut idag......för den har väl börjat.....fniss....????


Kram / Druvan





Namnsdagsbarn.....


GRATTIS Cattis......

det är ju din namnsdag idag






Kramisar Mamma o Pappa



Stämningen är lite tryckt.....


Jag ringde läkarmottagningen redan igår morse
och berättade om min situation.
"Syrran" bad mig komma till dem för att mäta trycket
vilket jag gjorde omgående....jag har alltså tagit det
här på största allvar. Inte ens jag kunde smita ifrån mig själv nu


I vilket fall så beslutades det att jag skulle komma tillbaka kl.12.00
för att bli fängslad i en bärbar blodtrycksmätare som skulle bäras
i 24-timmar som i sin tur mäter trycket varje kvart.
Dessutom har jag dokumenterat så gott det går vilka aktiviteter som
jag utfört under den tiden.
Ska lämna den åter kl.12.00 idag för att sen invänta mitt läkarbesök på
måndag förmiddag.....jag har alltså inte träffat läkaren ännu






Jag kan ju berätta att trycket har varit högt i stort sett hela tiden.
Nattetid vet jag inte, jag beslutade mig att inte läsa av den
eftersom det skulle störa min trötthet, räckte ju med att jag
vaknade varje gång den mätte, den var inställd på nattmodus
så den mätte inte varje kvart som tur var.

Mer nytt har jag inte att komma med för tillfället......


Hoppas allt är bra med er !!

Kramis / Druvan



Har överlevt plasmagivningen...men...


......det gick väl inte direkt strålande  





Till det positiva hörde att alla prover som var tagna
på mig förra veckan var väldigt bra och jag fick
kommentaren från den kvinnliga läkaren att
"så här ska det se ut"
Äggviteprovet, hemmaglobinet osv........är toppen !
Det betyder att jag har möjlighet att lämna plasma
2 ggr / vecka, dock inte mer än 38 ggr på ett år.
Jättebra tänkte jag, ska göra mitt bästa på den fronten.
Men ibland går det inte som man har tänkt sig.
Till det negativa hör.....

Jag fick tillträdelse till plasman idag av den kvinnliga läkaren
även fast mitt blodtryck fortfarande var för högt.
Spänd inför vad som väntade mig tog jag plats i stolen.
Förklarade för tjejen som skulle sticka mig vart det möjligen
fanns en ven att finna i min arm, (fick jag veta förra veckan),
man har väl koll på venerna i kroppen...
Var förstås inte lätt att hitta den bara genom att känna på armen,
2 st syrror stod vid min sida för att hitta den, men icke, den ena säger
- jaaaa, det är bara en lyckoträff om jag hittar rätt här !!!
Hur känner jag mig då..??
Så här.....



Första försöket träffar rätt........puuuuuuuh turen var på
min sida den här gången i allafall.

För att göra en lång historia kort.....
så reagerade min kropp med att kollapsa (chefläkarens uttryck)
Här kan man snacka om att åka berg o dalbana i kroppen.
Från högt blodtryck till blodtrycksfall.
Ska det vá så här påfrestande att lämna plasma satt jag och tänkte.
(viktigt att notera: normalt är det naturligtvis inte så här besvärligt)
Det var många turer kring mig kan jag säga, lyckades nästan hela
vägen fram till slutet och jag kände mig positiv....hade bara 100 ml
kvar att lämna och det är då chefsläkaren dyker upp och undrar hur i
hela friden jag mår, jag såg garanterat blek ut, men vid det tillfället
tyckte jag att jag hade återhämtat mig "rätt bra".
Jag svarade att jag mådde "bra".
Han kontrade med, när han mätt blodtrycket igen, att vi måste avbryta
lämnandet pga min hälsa.
Han var skit-sur över att den andra läkaren släppte in mig
överhuvudtaget för att lämna plasma när hon såg mitt höga tryck.
Mitt besök varade från kl.11.30-14.20 då kan ni ju räkna ut själva
att jag inte var ett normalt besök, när ett normalt besök tar 1 timme högst.

Fick stränga order om att kontakta min husläkare för att gå dit
imorgon och kolla upp blodtrycket.
Så då vet ni vad jag gör i morgon

Tur att personalen var hur gulliga och hjälpsamma som helst,
det gör ju att jag kommer att våga mig dit igen trots det som
inträffade idag....dock inte nu 4 veckor framöver eftersom min
hälsa går före.

Jag vill nu inte att min berättelse ska avskräcka er från att börja
med blod eller plasma givning.
Gör en insats för andra människor om du kan !!!!
Det är viktigt att förstå att förmodligen ligger det ett problem bakom
mitt höga blodtryck som först måste kollas upp och åtgärdas.
Jag har känt mig konstig på sista tiden, nästan som en svid och
brännkärring ni vet, alla möjliga krämpor hit och dit, men när även
hjärtat gör sig till känna då förstår till och med jag att jag måste
till läkaren. Ville bara invänta vad proverna sa och om det höga
blodtrycket höll i sig idag också.

Ja så kan det va´ ......
men så fort jag är tillåten att lämna plasma igen så kommer jag
att göra det.......
"ingenting kan stoppa mig, de kommer hitta mig som död"


Nu har jag pladdrat en lång stund och dessvärre om "sjukdomar"
Sorry folks !!



Kram till alla och envar !

Tjingeling / Druvan


Livet är viktigt !!


Det gäller inte bara mitt liv........


För en vecka sen var jag för första gången till Plasmacentrum här
i Aachen för att kolla upp om jag är en bra givare.
Det var då jag fick vetskapen om mitt höga blodtryck som läkaren
blev lite bekymrad över och sa "att det här måste vi hålla koll på"....
(För som vissa av er redan vet så går jag definitivt inte till läkaren
i onödan och kollar upp sådana saker......illa illa......jaaa kan tyckas,
men mitt förtroende för läkare och dess ingrepp är väldigt stukat
eftersom min diskbråcksoperation inte blev bra.....
......ja ja det är en annan historia....nu till dagens händelse)

Det höga blodtrycket till trots så fick jag ändå

grönt ljus   från honom vad alla ifyllda papper beträffade
och hans läkarkontroll, men jag har ju ännu inte fått svar på
blodtagningen, men hoppas förstås att det är ok även där.
Mitt järnvärde var bra, låg på 13,4.
Idag har jag min första tid för givning så jag håller som bäst
på att dricka en hel mängd med vatten nu för att vara väl förberedd.



Lånad bild från nätet.


Jag har mången gång tänkt att jag ska antingen börja ge blod eller
bli plasmagivare, men inte vågat ta steget till det.....lite pipplig e´jag allt.
Min mamma har i många år varit en hjälpande hand först vad blodgivning
beträffar och sen övergick hon till att lämna plasma på slutet, så det första
intresset har ju naturligtvis kommit därifrån.
Men det är faktiskt Cattis som har lockat in mig till att ta mig i kragen
att verkligen göra det. Tack gumman !!!

Så idag mitt på dan kan ni ju ägna en och annan tanke till känsliga mig
för då kämpar jag nog med att inte tuppa av där i stolen   


Är du blod- eller plasmagivare ???



Dagens ord:
Vi mår bra av att vara generösa.
Öva dig på att vara generös idag.


Kärlek till er alla




/ Druvan





Facebook...


Jag lär mig använda Facebook ungefär lika
snabbt som snigeln på bilden tar sig över vägen.......





......men vem har bråttom..??
Tekniken och jag tar alltid lite tiiiiiid innan vi blir sams.

För några månader sedan var jag inte ens registrerad där
och tänkte väl i princip att jag inte skulle "regga" mig heller,
men allting har sin tid och plats.
Nu är jag även där och härjar precis som måååånga andra
ute i världen och det är ju lite kul i allafall.



För att inte tala om överraskningsmomentet som dök upp
häromdan.......
.....vill du vá min vän var det någon som undrade..??
Den sista eller näst sista efter mina föräldrar då då som
inte ens har dator är inne på Facet och kommunicerar.
Nu är det nog Gittan som står näst sist i kön
eller möjligen Mari, eller hur ni..??

Klart jag vill vá din vän Ritva....dum fråga !!!
Roligt att du har gjort dig en egen profil, måste ju fråga hur
det kom sig eller vem som kunde locka in dig på det spåret..??

Ja ja hur som helst......
man kan slå ihjäl en del tid där i allafall om man inte har något
bättre för sig......
.........och det har jag faktiskt för jag ska bege
mig ut och lufta mig lite nu.
Tjingeling på er alla........Ses när vi ses !!



Dagens ord:

Vårt liv är här och nu och bara vi
kan välja vad vi vill göra med det.







Ha en bra tisdag vetja !!

Kramis / Druvan





Om natten....


Mina nätter innehåller en del andra saker än att sova.
Som inatt till exempel så var jag uppe och nattvandrade
uppe i Cattis rum.
Smög mig försiktigt upp och undrade om allt stod rätt till.

Klockan var ca 02.00 och lamporna lös för fullt där uppe....
medans hon själv låg så gulligt på kudden och sussade  
Misstänker att hon hade somnat över sina studieböcker.
Kan ju göra vem som helst trött....eller hur??





Hon gjorde väl ett tappert försök att vinna lite tid....
som bekant innehåller ju dygnet endast 24 timmar.

Vad har du själv för dig om nätterna ??



 Dagens ord:

Att drömma är som att så,
Somliga frön gror, andra inte.


......undrar vad Cattis drömde inatt..??






Kramis / Druvan



Det har flyttat in en jävla kärring i mitt hem......


Om ni tycker jag är lite frånvarande, trött och konstig så
ska jag berätta en sak för er så att ni lättare kan förstå mig.
En konstig gammal kärring har flyttat in hos mej,
vet inte vem hon är eller var hon kommer ifrån.




Jag har inte bjudit in henne, vet bara att en dag fanns hon där.
Hon är en listig jävel.
Hon håller sig undan för det mesta, men när jag går förbi en spegel
kan jag se skymten av henne.
När jag ställer mej framför spegeln så står kärringfan där
och täcker nästan hela mig,
så att jag inte kan se min förtjusande spegelbild.
Jag har försökt att ropa åt henne att sluta - men hon ropar bara tillbaka.




Jag tycker det är ganska grymt.
Om hon nu tänker hänga hos mig, så tycker jag att hon kan betala
någon sorts hyra i allafall,
men nej...så långt har hon inte tänkt, snylta på andra bara.

Hittar ibland nån liten slant i en ficka eller under
soffdynan, men det är bara småpotatis.
Saken är nämligen den att jag tror - även om jag
inte vill göra några förhastade slutsatser - att hon stjäl av mig.
Varje gång jag har varit till bankautomaten och
tagit ut pengar - så bara försvinner dom!!!
JAG kan ju inte under några omständigheter slösa
bort så mycket pengar, min enda slutsats är att kärringfan stjäl.
Hon ser ut att behöva föryngringskrämer dessutom,
inte har jag några sådana att erbjuda heller,
försöker säga till henne att hon får suga ut det från någon annan istället....
..........en som har det hemma.
För jag tillhör ju dem som är ung och inte behöver.....




På tal om att hon stjäl, det försvinner saker här hemma dessutom,
Mat har en konstig förmåga att på oroväckande sätt försvinna,
speciellt såna saker som choklad, vin, kex och annat gott.
Jag kan inte ha sånt hemma numera, hon tycks vara riktig sötrövad.
Men hon borde nog se upp - kilona kommer fort.
Tror att hon förstår problemet - säkert justerar hon min våg så att den visar
för mycket när jag stiger på - och på så sätt får hon mej att tro
att jag ätit allt och gått upp i vikt.





Stackars kärring, för att vara en gammal människa är hon
väldigt barnslig.
Hon ändrar på mina kläder så att dom inte längre passar mej.
Sen så rotar hon även i mina papper och andra saker så att jag inte
kan hitta nåt längre.
Detta är särskilt tungt - eftersom jag alltid har haft bra ordning på allt.

Hon hittar de mest fantastiska sätt att reta mej på, texten i min post
och i tidningarna suddar hon ut, så att jag knappt kan se vad som står.
TV:ns och radions ljud har hon fingrat på så jag hör bara mummel.
Trapporna har hon höjt, dammsugaren har blivit tyngre.
Hon sätter superlim på paket, burkar och flaskor bara för att jag
inte ska få upp dom.
Tycker ni att hennes sätt att återgälda min gästfrihet är rättvis ???
På nätterna snarkar hon så hårt att jag vaknar -  mycket störande.
Hon följer mej vart jag än går.
När jag går till en klädbutik för att prova nåt nytt - provar hon samma plagg
och står framför mej i provrummet, så jag inte kan se mej i spegeln.
Det enda jag ser är hur dåligt kläderna sitter på henne.
Jag trodde inte att hon kunde hitta på nåt mer sätt att jävlas med mig på
- men vad tror ni hände när jag skulle ta ett nytt passfoto?
Just som det blixtrade till ställde hon sej framför mej.
SÅ NU MÅSTE JAG HA HENNE I PASSET 10 ÅR FRAMÅT !

Är det inte förj_vligt ??

Förbannade kärring !!!!!!







Min start på dagen....perfekt!!





Jag kastade på mig träningskläderna och begav mig
ner till Wurmtal nu i morse.
Skönt att starta dagen med motion, fågelsång, sol och ängar
fulla med smörblommor, klöver och hundkex....känns somrigt liksom.

Kände mig inte så stark visserligen, MEN gjorde ändå rundan på
37 minuter IGEN....2 ggr i rad nu.
Jag var nog stark i allafall.

Hoppas eran helg blir härligt skön !!!

Kramis / Druvan




Berg o dalbana...


Tro nu inte att jag är ute och  fortfarande.......näääee.....

......jag åker      

......och det är ingen harmlös sådan som ni nog redan har listat ut.

Högt blodtryck fick jag reda på nu i veckan att jag har och
det är heller kanske inte så konstigt...?!

Nåväl, vill bara säga att jag finns här, men jag orkar inte
kommunicera, har egentligen flera mail som väntar sig svar,
men som sagt Druvan e´ inte sitt vanliga jag just nu så det kommer
svar när det kommer helt enkelt.


Kram till er alla / Druvan


Vad var det som sprang förbi...???


I morse.......

Det fanns de som vände sig om och undrade vad i helsike
var det där som sprang förbi...........



Vad ser man när man vänder sig om för att kolla efter ???
Joooo......en BIG rumpa som kan göra vem som helst
sjösjuk i spåret..........stackars medresenärer !!!!



Jassååå ni undrar......
....vems rumpa ??
Det överlåter jag till eran egen fantasi......


Så här såg det ut från sidan i allafall.......




För att citera Orup i en av hans låt texter när målet
nåddes idag så lät det så här...

"Ingenting kan stoppa mig...
de kommer hitta mig som som död"

(Vilken låt är det ????)

Jäpp......så är det !!!
Kämpade tappert i morse och kom runt på 37 minuter,
det niiiii......en förbättring på en minut Tjoooohoooo !!
Tänk er själva att dra med sig DEN rumpan runt den
ca 5,5 km långa rundan utan att kollapsa.
Jaaa, respekt till mig själv, synd om mina medresenärer bara....



Dagens ord:

All förändring är möjlig.


Jaaa, eller hur ??

Dessa ord får avsluta det här inlägget.

Kramis / Druvan





Tittar in en smula.....




Ledsen att mitt bloggande har varit torrt som öken,
men ibland finns bara inte energin.....
......känner ni till vad jag menar ???
Egentligen vill man, men man orkar liksom inte ta itu med det.
Det har varit solsken ena dan och regn andra dan i mitt sinne
(typ såsom vädret har uppfört sig ungefär)
så datorn har inte varit aktuell att slå på ens en gång.
Annars hade jag ju naturligtvis kommunicerat med er.......
Roligt att ni har satt era tassar här i allafall, det glädjer mig.
TACK ALLA !!!





Känner mig lite rostig efter mitt uppehåll med skrivandet.....
....fast å andra sidan är ju inte mitt innehållsvärde på bloggen
något att skryta med skriftmässigt direkt så egentligen har jag
väl inte rostat ihop så mycket.....det är väl bara att tuta och köra igen
med mina enkla ord.....hur svårt kan de´va´ ????


Till att börja med så måste jag ju berätta vad som låg i paketet....eller hur ??
Ingen bröllopsresa dock som Stephan gissade, kan man ju lätt tro förstås
eftersom jag inte har visat mig här på bloggen på ett bra tag.
Nääääe......kolla in mitt fina kärlekssmycke, med pärlemor som skimrar
runt hjärtat.....visst är det fiiiint ??
Jag blev alldeles varm och jätteglad i mitt hjärta när Tobbe uppvaktade
mig med det på morgonen.



Tusen Tack älskling !!!! 


Det serverades en god drink före maten som jag tänkte att
ni kunde få ta del utav.....mmmmh gott





Passoa Exclusita

3 cl Passoa
3 cl Cointreau
12 cl Apelsinsaft
Krossad is

Häll alla ingredienser i en shaker och skaka runt...
Shake Baby Shake.....
Lägg krossad is i botten på glaset och fyll upp drinken.
Garnera med en jordgubbe på glasets kant.

Det här är mumma för näbben som Gittan skulle ha sagt....fniss!!


Under tiden vi myste med vår drink så stod
den här underbara skapelsen i ugnen minsann.....




Vi hjälptes åt att fixa middagen i köket, men det var Tobbe som
hade planerat allting och gjorde det största arbetet som den
duktiga kock och goa man han är   

På menyn:

 Parmalindad helstekt oxfilé med rödvinssås
Hasselbackspotatis
Grönsallad med fetaost

Efterrätt:

Glass med jordgubbar




Snålvattnet börjar rinna.......


Nu är mina ideér slut och jag e´ trött.
Har vi tur hörs vi i morr´n, men det får vi se då...
....jag e´glad att jag har fått till det här inlägget.

Hoppas allt e´ bra med er alla därute !



All kärlek till er !!!!

/ Druvan




Titt - uuuut.......










RSS 2.0