Snökaos i Norrköping


Det kom ett samtal igår
och jag blev så här glad......



Riiiiiing......

- Hej moster Pia, hur mår du ???
- Heeeeej Joel, jag mår bra !
  Hur mår du ???
- Jag mår bra....
  Det är myyyyyycket snö här och det
  får inte komma mera nu.
  Kolla här, moster Pia.......



Joel utanför sitt dagis.









Den som har tänkt att cykla idag han/hon får nog lov att kämpa en del.



Här ligger Joels brorsa Jakob i vagnen och har det skönt.
Jag tror nog att Linda fick kämpa en del hon också när det var
dags att lämna på dagis i morse.
Tänk er själva att dra vagn i den här snön....oj oj oj....
...ingen lätt uppgift precis.


Söööötnos !!!


Tack så mycket för snöläges rapporten.
Hos oss är det pyttelite snö som ligger just nu,
men det kan ju ändra sig för det hänger liksom i luften.



Tips på en perfekt plattång...


Nu ska jag promenera iväg för att ta hand
om mig själv som det så vackert heter.
Har ju lite svårt att sätta mig själv i första
rummet, men jag har insett att det är viktigt
att även jag mår bra....så jag jobbar på det.
Jag mår som bäst när jag har möjlighet att röra
på kroppen, det är ju inte alltid den funkar, men
när den gör det så måste jag passa på.

Har packat ryggsäcken med diverse prylar som
behövs när simhallen står på agendan.

Den här till exempel den kan jag knappast vara utan nu....





Den är kalasbra.
Remingtons "Wet 2 straight" plattång.
Precis som namnet låter så kan man använda
den på blött hår, passar ju perfekt när man kommer
ut från ombyteskabinen och vill ha torrt och platt hår
på samma gång.
Fick den i julklapp av min gulliga familj, puss på er !


Näeee, nu väntar bassängen på mig.....

 

Tjingeling


Jag är definitivt inte lat.....


Hej på er !!!

Veckan som har varit har innehållit mååånga steg
för mig, har dock inte räknat dem, men det känns
kan jag lova.

Medans de flesta människor sätter sig bekvämt i
bilen och brummar iväg till affären eller simhallen
så snörar Druvan på sig skorna och promenerar
till målet istället.
Det blev 4 ggr den här veckan som jag har promenixat
lååånga sträckor.
I onsdags till exempel var väl värst, för då gick jag
sammanlagt 8 km och dessutom simmade jag


 
40 längder = 1 km i simhallen.
'Tok-Fia'
Det ni....det gör man bara om man är en envis Druva.
För mig är det oerhört helande för både kropp och knopp
att få röra på mig.
Skulle ju önska att vågen var lika uppåt förstås (glad alltså) över
mina sportliga insatser, men NEJ.......
......fast huvudsaken är ju att jag är uppåt av min prestation och det är jag.



Dagens tänkvärda :

Skönheten kommer inifrån.
Du blir vackrare om du är lycklig
och tycker om dig själv.




Hur har din vecka varit ???

 


Julafton del 2


Nu tror väl ni att jag e´helt knäpp eller så....
....är jag väl oxå kan jag tro, men jag håller
alltid vad jag lovar, knäppt eller inte.

Det var ju så att jag har sagt i ett tidigare inlägg
att jag skulle lägga upp lite fler bilder från julen
och om sanningen ska fram så har jag inte haft
någon större lust med att fixa och trixa med dem
förrän nu, fick ett ryck idag mittemellan marktjänsten
och min "bondeverksamhet".
Så här kommer det ett par bilder till......

Först har ni mig då,
Knäppis-Druvan in action framför kameran....



Jag berättade ju för er tidigare att
här i Tyskland kommer tomten flera
gånger (!?!?) på julafton...detta är alltså tomte nr 2.

 

åh vicken fiiiiin tomte......




Hörrö mamma....kommer inte tomten snart ????
Glädjen var stooooor när han äntligen knackade
på våran vinterträdgårdsdörr.....
Finns det några snälla barn här ????



...Jamen visst....
klart att det finns nälla barn !!!



En brödlimpa (?!?!) om hungern sätter in....
Risken finns ju att man e´hungrig en dag som
den här så det var ju tur att du fick något att sätta
tänderna i "Knattis".......hihihi.....



Det är spännande att öppna julklappar.....



åååhhhhh.....titta vad jag fick.....
precis vad jag önskade mig av tomten.
TACK !!!
Lönar sig visst att 'skriva' önskelista......



Cattis såg något som jag inte såg....uuupps!!!!



Inte nog med att tomten hade klappar med sig...
....postis hade också fått i uppdrag att leverera klappar
till oss i Tyskland. Niceee !!!!
Tack så hjärtligt från oss alla 3   



Naturligtvis värmde vi oss vid brasans underbara sken
på julafton, det var riktigt.....
....Stämningsfullt !!!!!




Det var allt för nu.....


Lotten.....


God morgon allihopa !!

Jag har fått tillåtelse att få visa upp
Linda o Faycals nya stolthet, kolonilotten.
Så här är den i sin fina vinterskrud.
Lite svårt att se grödorna som växer (?!?) ännu.
Men det kommer gott folk, jag menar måste man
inte så först....hehehe....???
Har hört att det växer 2 körsbärsträd på tomten iallafall,
 det kommer förstås bli smaskens när bären är klara....mums !






Gullig kolonilott, spännande att se sen när våren
och sommaren knackar på dörren.

Lycka Till med erat nya framtidsgöra !!!

Gröna fingrar ligger i generna så det här kommer ju gå
som på räls, eller hur du Linda ???

Ha en trevlig fredag !


Det omöjliga är möjligt !


     Det omöjliga har blivit möjligt....
     ....alltså med facit i handen så finns
     det inget som är omöjligt längre.

     En dag trodde jag det var omöjligt att
     få Gittan att ta steget, men hon gjorde det
     och i hennes fotspår kom snart Robin som
     även han var en motståndare till en början.
     Simpan däremot, han var ju den som redan
     hängde på trenden.
     Och så igår händer det absolut omöjliga....
     ...det som jag trodde ALDRIG skulle hända.
     Tobbe hade tryckt på knappen....
     .....utan att snacka med mig först.....
     ....jamen hallååå.....jag fick ju en chock juh   !!
     var ju tvungen att ringa och dubbelchecka
     att det stämde innan jag bekräftade.

     Den lilla filuren hade gått med i Facebook precis som "alla"
     andra fast att han var en stoooor motståndare till det.
     Jaaaa, jag kan bara sitta och mysa och skratta åt det hela.
     Jättekul är det, välkommen till allas vår mötesplats, hoppas
     att du kommer gilla att uppehålla dig där emellanåt.

                 

     Det finns 2 ännu större motståndare till FB som aldrig kommer att
     sätta sina fötter där och det är min brorsa och Mari....MEN......
     ....idag kan man inte vara säker längre.....när som helst kan det
     dyka upp en vänförfrågan från dem, man vet aldrig.
     Man ska aldrig säga aldrig......
     Kan Tobbe ändra sig så kan de.
     Nu väntar vi bara snällt på att min syster hittar tillbaka till Facet.
     När kommer du tillbaka igen, saknar dig juh !!!!


Gissningar....




Nyfiken i en strut snart tittar jag ut.....
Husvagn, Båt, Grill, Utedass med stuga,
Kolonilott.......
Jaaaa......vad har ni köpt nu då ???

Kolinilott tror jag mest på nu när jag fick
ledtråd nummer 2. 
Kuuuuul som sagt med gissningslekar.....

Tjingeling


Helg-Arbete...

...är det bästa om finns, eller hur ?

Banka, slå och förstöra, det var kul.
Sedan blev man ju tvungen att bygga upp det nya,
det var både kul och inte fullt så kul.
Speciellt lördag kväll, och inkoppling av första spotlighterna krånglade.
Då vågade inte Druvan att visa sin näsa i badrummet.

Cattis hade vi skickat hem till Marcel redan på fredagen
för hon reagerade väldigt när jag öppnade taket för
att sätta in elementet. Nu blev vi inte klara på lördagen som jag hade
hoppats, så Cattis fick stanna en natt till hos Marcel.
Fast hon var nog lika glad för det.

Idag gick allt så himmla mycket lättare, undrar varför?


Byggar-Tobb in Action



Sista skruven dras i




Spottarna är ESL (Energi Spar Lampor), eller som ni kanske säger
i svedala, Låg Energi Lampor.
11 Watt styck, Det motsvarar ungefär 60 watts lampor.
Fyra spottar á 11 watt ==> motsvarar ungefär 240 watt vanliga lampor.

ESL har ju den egenskapen att det tar en liten stund innan
de fått upp full ljus-styrka. ca 30 sekunder tar det för dessa spottar från
det att man sätter på dem, tills de har full ljus-styrka.

Om man nu är lika morgon-trött som jag är så är det alldeles ypperligt.
Man knatar upp, trött och ögorna är helt igenmulade.
Knäpper på ljuset i badrummet.
Gud vad behagligt med ett soft uppvaknande, inte den normala
chocken man kan få när man tänder lampan i vanliga fall och
det känns som om man tittar rakt in i solen.

Nu är det listerna kvar, få se hur länge det dröjer innan
de kommer på plats. Sedan måste ju även skyddet
framför Jalusin fixas till, den ser lite grå ut nu.

Ni som är uppmärksamma kan se på en av bilderna att jag redan
 har förberett nästa fas, just det byta kakel.

HEPP


Rätt generation ???


I fredags eftermiddag kom Tobbe hem och var lite down...
konstigt tänkte jag, han som var så laddad inför att börja
fixa i badrummet.
Det kröp sen fram vad det var.....

En arbetskamrat till honom hade sagt:
- Wooooow !!!!
  Ska du byta innertaket själv ???
  Det är nog bara DIN generation som klarar det,
  min generation skulle aldrig klara det.

Den kommentaren satte sina djupa spår i Tobbe-boy, stackarn !!
Najaaa, man blir hela tiden äldre så är det bara.
Jag är stolt över dig min kära man, vilken generation du än tillhör.



Som ni ser så fick han slita igår en del på slutet innan sängen kallade.
Svetten lackade, men till slut varde ljus !!!!
Vi trodde nog att hela arbetsförloppet skulle gå smidigt utan några
större problem, MEN alltid är det väl nå´t som ska spöka.
Tobbe fick slita en del innan de första spotarna var på plats och funkade.
Klockan stod på 22.36  när den här bilden togs.



Det går sakta men säkert framåt, den här bilden tog jag precis nyss.
Taket består av vit panel med inbyggda skitsnygga spotar....tjoohooo!
Det kommer att bli snyggt.
Eller vad tror ni ??


Badrumstaket


Igår tog Tobbe fram kofoten och gick brutalt fram med den
i badrumstaket.
Fanns inget att vara rädd om utan det stod förstöra i pannan
på honom....hehehe....äntligen !
Det betyder alltså att vi inte ska använda gipsskivorna
på nytt. Näeee, bort med det gamla, in med det nya.




Det här är bara en bråkdel av gipssivorna i
förstört tillstånd.
Gissa att hela badrummet såg ut som en krittillverkningsfabrik
när han höll på att riva ner taket.



Taket ser inte så snyggt ut, men nu är det fritt från gipsplattorna.



Detta fixade 'Byggare-Tobb' igår.....
.....idag ser det inte lika jobbigt ut.....
...eller hur Tobban ????



En kopp kaffe och löst hängbiljett på dörrposten....
Oj oj...hur ska detta sluta ???



Jag sticker ut och skottar nu.
Ingen bra förutsättning för min rygg förstås, men min kära man
kan ju inte var på 2 ställen samtidigt.
DET SNÖAR.....och det har SNÖAT så det ligger mycket
SNÖ på uppfarten våran.
Jisses, vilken vit snöskrud landskapet har förvandlas till.


Mina mänskliga rättigheter

    
     Dessa ord måste bara få komma fram på bloggen så man lätt
     kan komma tillbaka till dem och påminna sig om att JAG liksom DU
     har rätt till så mycket.
     Tack Marianne för att du är så jätteklok !!!
     All kärlek till dig

Mina mänskliga rättigheter

1. Jag har rätt att fråga efter vad jag vill.
2. Jag har rätt att säga nej till förslag eller krav
3. Jag har rätt att tala om mina känslor, positiva eller negativa.
4. Jag har rätt att ändra mig.
5. Jag har rätt att göra misstag och är inte perfekt.
6. Jag har rätt att följa mina egna värderingar.
7. Jag har rätt att säga nej till vad jag inte är redo för, som inte
    känns bra, eller inte överensstämmer med mina värderingar.
8. Jag har rätt att själv prioritera.
9. Jag har rätt att inte ta ansvar för andras beteenden, handlingar,
    känslor eller problem.
10. Jag har rätt att förvänta mig att mina medmänniskor är ärliga.
11. Jag har rätt att bli arg på någon jag tycker om.
12. Jag har rätt att vara unik.
13. Jag har rätt att känna mig rädd.
14. Jag har rätt att säga "jag vet inte".
15. Jag har rätt att inte ge anledningar eller ursäkter för mitt beteende.
16. Jag har rätt att fatta mina egna beslut baserade på mina känslor.
17. Jag har rätt att ha tid för eftertanke och ro.
18. Jag har rätt att vara lekfull och ha roligt.
19. Jag har rätt att vara mer hälsosam än människor runt mig.
20. Jag har rätt att inte vara i en missbrukande eller farlig miljö.
21. Jag har rätt att ha och lära känna nya vänner.
22. Jag har rätt att förändras och utvecklas.
23. Jag har rätt att ha min vilja och mina behov respekterade.
24. Jag har rätt att bli behandlad med värdighet och respekt.
25. Jag har rätt att vara lycklig.


Jag ska lägga upp lite bilder när Tobbe förstör vårat hem så småningom.


Känner mig sviken....

    
     Vill göra er påminda om att det här är MIN blogg och jag skriver
     precis vad jag vill här.
     Vill jag skriva i glada toner så gör jag det eller som nu i deppigt
     tillstånd, jag bestämmer själv helt enkelt !
     Däremot är det helt upp till dig som läsare om du vill fortsätta uppehålla
     dig här eller inte, där bestämmer du !!


     Vari finns syftet att jag skriver ner dessa ord så alla kan läsa dem ??
     Jag vet faktiskt inte.....kanske för att jag har svalt och svalt och svalt
     tidigare att jag inte kan svälja längre, det stockar sig i halsen av både
     gråt och smärta, känslorna måste få ta sig uttryck på något vis.
     Det känns helt enkelt skönt att få skriva.
     Har behövt göra det under lång tid egentligen, men med respekt mot
     andra så har jag låtit bli.
     Frågar mig då....har det visats respekt jäntemot mig ?? 
     Näääeee är svaret för isåfall hade jag mått bra idag.
     Nåväl, det tjänar ingenting till att älta det som varit, det kommer som sagt
     nya bekymmer hela tiden, däremot kan det vara skönt att få skriva av sig
     för att om möjligt kunna lämna skiten bakom sig.
     Jag har inget behov av att någon läser mina ord, men jag förstår ju att
     ni gör det såklart. Det är inte av den anledningen jag skriver utan det
     är rent egoistiskt, jag behöver hitta min väg ut. 
     Låt mig bara få ge luft åt mina instängda ord.
     Ni behöver absolut inte agera eller reagera över vad ni läser.
 
     

     Jag ångrar mig brutalt att jag öppnade dörrarna till
     mitt gömställe, mitt sårbara inre, förut kröp jag in där
     obemärkt och kunde sitta ensam i fosterställning länge länge 
     för att låta mig tröstas av mig själv. 
     Till slut kände jag mig tillräckligt stark och kunde resa mig och visa
     världen ännu en gång hur "bra" jag mådde. Har slutat räkna vilken
     gång i ordningen som jag gjort så.
     Jag log med hela min kropp för att inte avslöja mig...
     ...idag ler jag väldigt sällan, åtminstonde känns det så. 
     Vilse i mig själv är rätt ord att använda eftersom jag är en glad och
     positiv människa egentligen, men tiden av lidande har gjort att jag
     har tappat bort mig själv.
     Jag var ensam med mina känslor förut, eller jag kan förresten inte 
     säga att jag var helt ensam för det var jag aldrig, det finns ett par
     personer i min närhet som jag är med hela mitt hjärta oerhört tacksam över
     att ni har funnits vid min sida när jag har behövt gråta och lätta mitt hjärta.
     Tack, ni har varit beundransvärda !!!! 
     Jag var ensam ur den synpunkten att jag självmant kröp in i mitt gömställe
     utan att ta med mig någon annan och jag gjorde det för att jag ville ha 
     kontrollen över mig själv och min sårade själ och ville heller inte belasta andra. 
     Idag är det annorlunda, jag är lika sårbar som förut, skillnaden är den att
     idag syns det och jag kan inte dölja min smärta hur jag än försöker.
     Smärtan kan dyka upp utan förvarning, spelar ingen roll om jag finns ute
     bland folk, tårarna bara rinner och kroppen reagerar med ångestattackar.
     Hur ska det kunna dämpas och hur ska jag kunna hitta tillbaka till mig själv igen ?

    

     Det gör ont. Jävligt ont !
     Känner mig sviken av det allra viktigaste i livet.
     Glaskulan har inte vårdats som den borde...den låg länge på kanten och
     snurrade kämpade för att inte trilla...men en dag for den till slut i backen
     och gick i kras.
     Den är i tusen bitar, första tanken är att den är omöjlig att kunna laga, men
     livets svåra pussel är ännu inte färdiglagt för någon av oss, pusslet pågår
     ju hela livet, om man är lite uppmärksam.... 
     ...det är ju naturligtvis därför det kallas livets pussel, jag har ett ansvar...
     liksom du jäntemot dina glaskulor.....så därför måste jag se till att glaskulan
     blir hel igen.
     Ingen lätt uppgift, men med kärlek och en något stukad framtidstro kommer jag
     att lyckas laga den sköra glaskulan igen. Det tog tid innan kulan sprack så om
     man funderar ur det pespektivet så är det rimligt att det kommer att ta tid att
     laga kulan. 
     Kanske är det är dags att krypa in i mitt gömställe och hela min smärta. 
     Inget ska kunna knäcka mig helt...inte ens det viktigaste i livet,
     det gäller bara att kämpa.

     Svar på varför jag varit som jag varit finns här.
     Jag är ledsen om jag orsakat vredesutbrott, aggression, känslostormar,
     ledsamheter och frågetecken över mitt beteende, men det har varit oerhört
     tungt att axla den här bördan, jag har helt enkelt inte orkat att vara på topp.  

     Jag hade ingen aning om att man faktiskt kan bära på en stor sorg
     även fast ingen har dött.
     Nu vet jag att det är möjligt.


      


     Tack kära dagbok för att jag fick sätta ord på min smärta
     och att du lyssnade på mig.

     Nu ska jag ta på mig lager på lager och skölja huvudet i Wurmtal,
     det är en skön tillflyktsort när man mår kasst.
     Jag kommer att komma som hel och ny tillbaka igen.

     Kanske att jag ångrar mig när jag trycker på publicera-knappen...
     ...men då är jag redan i Wurmtal och då är det försent.

    

     Hej igen,

     Skönt att veta att du fanns hos mig i dag, du grät med mig, jag känner
     och vet att du förstår precis varje ord och känsla jag beskriver.
     Du är en sann vän, Mari, du ger mig mycket kraft att kunna bli hel igen.
     Jag är dig evigt tacksam. 
     Det sorgsna förvandlades till varm glädje efter en stund, det kändes skönt.
     Jag kan le, jag har inte glömt bort hur man gör. 
     
     Det hör till saken att jag tryckte aldrig på knappen innan jag gick iväg.
     Jag lyssnade till ditt råd, Mari, och tänkte över det hela under min runda.
     Nu har jag tänkt och jag önskar att ni inte kastar er på telefonen och undrar
     hur jag mår, för jag kommer bara att svara att allt är bra.
     Orkar inte prata om det hela, vill jag prata så pratar jag och då vill jag
     kunna välja själv när och med vem.
     Däremot är det helt ok att skriva i kommentarsfältet, det är upp till dig.



Det orsakade merarbete.....


Ledsen att jag inte är i någon bloggfas just nu,
men just nu har jag en del ledsamheter som läcker ut
och då har jag inte velat skriva och förpesta luften för er.
Ups and downs you know !

Tänkte berätta vad som händer hos 'Byggare-Bob' eller jag
menar förstås 'Byggare-Tobb'.
I mellandagarna planerade vi att utföra ett arbete här
hemma när vi ändå stannade kvar i Tyskland över jul.
Tobbe var ju dessutom ledig så det passade ju bra.

Golvvärme i all ära, men det är inte alltid det passar.
När Cattis rum gestaltades så bestämde vi oss för att
sätta in golvvärme istället för element, men det beslutet
har vi ångrat en hel del sen rummet blev klart, 
orsaken är det höga elpriset här i Tyskland.
Tobbe du kan det där med siffrorna vilken skillnad det är
mellan el och gas priset, berätta gärna för oss.




Cattis kollar in hur det ser ut i taket från badrummet
eller i golvet från hennes rum.



Rörläggar-Tobbe har vatt i farten...



Inspektion att rören inte läcker....



Elementet är på plats och det ger värme....jiippiieeee !
Det funkar....fy tusan vad du är bra Tobbe.
Till Cattis stora glädje, nu slipper hon att frysa.....gumman.



Kunde inte låta bli att visa er.....kolla här.....
Snacka om att lämna ifrån sig ett bomärke efter sig....hehehe....
Jaaaa, det här är det kända fotavtrycket som Tobbe fixade
till när han jobbade uppe i Cattis rum och råååkade trampa
fel....missade balken och trampade snett....resulterade i en
urtjusig spricka i badrumstaket.
Har man retat sig på den under alla år nu ???
Jaaaa, det har vi !


 
Kolla in den här bilden....
Tobbe har sina fötter på 2 tvärbalkar och däremellan
ligger isoleringen och därinunder ligger naturligtvis taket
ner till badrummet. Man bör inte sätta fötterna fel...för då....
Sen kan ni lista ut resten vad som hände i juni 2006 någon gång...

I allafall kanske det börjar bli dags att fixa till den där sprickan
en gång för alla, eller vad tycker du Tobban ???
Elementet orsakade merarbete, men det är väl alltid så när man
startar ett projekt, det ena ger det andra liksom.

I helgen skickar vi iväg Cattis hemifrån för hon reagerar väldigt
allergiskt mot isoleringen och sen öppnar vi upp HELA badrumstaket
för att chicka till det, till det bättre förhoppningsvis.

Det var rätt roligt att kolla in bilderna från vårat MEGA arbete
med upprustningen i Cattis rum, borde du också kolla in Tobbe
och kanske göra en kul sammanställning.
....hehehe....
....som text under varje bild 'Tobbe gör alltid jobbet minst 2 gånger'

Jaaaa, men det gööööör inget, för det blev ju bra till slut.

Tjing från Druvan


 


Om kroppen...


    
      Statistik om kroppen:


     - det tar 7 sekunder för maten att komma från munnen till magen

     - människans hårstrå kan hålla 3 kg vikt

     - längden av mannens penis är lika med längden av hans tumme gånger 3

     - lårbenet är lika hård som cement

     - kvinnans hjärta slår snabbare än mannens

     - på varje fot har vi runt tusen miljarder bakterier

     - kvinnan blinkar två gånger oftare än mannen

     - vi använder 300 muskler bara för att hålla balansen när vi står


     Kvinnor har redan läst färdigt detta inlägg.

     Männen tittar fortfarande på sin tumme  


                          



Autobahn = Snabbt....eller typ INTE : - s


Cattis och Marcel är på väg hem från Hamburg nu.
De formligen kryyyyyper fram på Autobahn, stackarna !! 
Autobahn är känd för sin snabbhet, men dock inte när det
är halt och dimma ute.
De ringde från typ Osnabrück för en timme sen, Cattis satt 
vid ratten och hastigheten låg på 15 km/tim.
Mååånga timmar tar det innan de är framme. Inte kul alls !!



Den här bilden togs dagen innan nyårsafton klockan 06.40
på morgonen. Då var bilen packad, och jag menar verkligen
packad.....den var FULL av grejor/mat.
Lyckliga for de iväg mot Hamburg, resan dit var inga problem,
MEN NU är det värre....oj oj oj !!!
Vad mamma (dvs jag) är orolig nu, men jag är ändå glad över att
höra att de är förnuftiga i sitt körande, anpassar hastigheten
efter väglaget.

Det här var mitt första inlägg det här året, undrar vad det betyder ??



RSS 2.0