Vissa sallader är inte ätbara.....



Kabelsalladen är nu gömd !!!!!!



Det är Tobbe som dansar.....inte jag.....fniss !!


Tjing på er !!



Det är rörigt överallt....




VAD det är rörigt här hemma !!!!!
Hur ska det kunna bli snyggt och i ordning igen ???
Den frågan ställer jag mig.
Visst vi har köpt en möjlighet till att skapa reda,
MEN det innebär ju att andra saker runt omkring
som inte får plats skapar oredan.





Det känns rörigt och upp och ner i varje rum
för tillfället, hur nu det kan vara möjligt ???

......eller oxå är det bara i mitt huvud som det står
skrivet med stora bokstäver K A O S !!!!
......eller vad tror ni ???


Jag vill kunna tro att det kommer bli bra till slut,
men just nu ser det MÖRKT ut.

Tålamod Druvan tålamod !!!





Upptäcktsresande...







Cattis sitter på flyget just nu.

Hon far och flyger världen över minsann.
Den här gången bar det iväg till
Rom i Italien med skolan.





Skol/studieresan är ca 1 vecka.
Hon kommer tillbaka på lördag igen.

Hoppas det blir en kuuul resa, gumman !!!
Förvrid inte huvudet på italienarna bara !

Have fun !!!

Puss & Kram

Mamma & Pappa




Blev övergiven.....


Gårdagen.....

Det var lördag igår och klockan var 2 på eftermiddagen och plötsligt
blev jag lämnad ensam på en gräsplätt i Holland.....övergiven !!




Om jag ändå hade lite bra utsikt åtminstonde, men det hade jag inte.
Tur iallafall att det var varmt i luften och att solen sken på mig.
Jag sökte mig en ensam och rofylld plats på gräset, så rofyllt det nu
kunde bli vid detta industriliknande omåde.....och förresten ensam det
var jag endast till en början sååå  vid närmare eftertanke var det varken
ensamt eller rofyllt vid min lilla gräsplätt. Ja ja vad göra ??

Varenda tänkbar parkeringsruta fylldes snabbt upp av människor som
skulle hämta sina prylar på hämtlagret vid IKEA.
Ahaaaaa.......det var alltså där jag befann mig.
Tobbe & jag lyckades med bedriften att komma vid en bra tidpunkt för
det var inte alltför lång kö när vi kom dit.
Vi fick våra prylar och det packades in i bilen, trots att Tobbe e´bra
på att packa in pusselbit efter pusselbit så fick jag ändå inte plats i
bilen tillbaka. Jag hade även sällskap av ytterligare 3 kartonger + en påse





 som inte heller fick plats. Stackars oss !

Vad tusan har vi köpt kan man undra ????
Jaaaa, ni får vackert fortsätta att undra....för jag tänker då inte avslöja
något än på ett tag.
Det enda som är säkert just nu det är att vi gärna vill förändra vårat hem
till ett boende som vi tycker om. Sådana möbler som vi tidigare har köpt
har varit så att de var tänkta att bara ha några år eftersom vi skulle ju bara
stanna här i Tyskland i 2-5 år.
Nu blev det ju inte så och då får man väl ta och planera hur man vill att de
'permanenta' möblerna skall se ut.

Det är myyyycket som vi vill ändra på, men vi kan naturligtvis bara göra lite i taget.

En kväll i veckan som förflöt satte vi oss ner och spånade lite.
Vi gick igenom rum för rum och resultatet var skrämmande....uj uj uj.....
När vi hade präntat ner allt på papper så insåg vi att det första vi måste göra är
att starta ett tryckeri i källaren.....inte vilket tryckeri som helst.....
......utan sedeltryckeri......för detta skulle kosta en del......puuuuh!




Najaaa......
Igår tog vi iallafall ett steg i rätt riktning, sen får vi se hur det blir i framtiden.

På denna gräsplätt var jag naturligtvis inte utrustad med någon lap-top i knät utan
jag satt där med ett hederligt gammalt block och en hederlig "Kugelschreiber" i
handen. Tangenterna sitter jag nu och knappar på....snacka om dubbelt arbete.

Jag satt iallafall där och funderade en del i solen.....hade juh liksom tid med det.
Parkeringen borta vid IKEA är alltid proppfull, när man än kommer, här vid
hämtlagret fylldes det hela tiden bara på nya bilar och till slut var det även här
proppfullt (!!!!)
Så här ser det ut på vartenda IKEA, spelar liksom ingen roll i vilken stad eller
i vilket land vi pratar om. Vilket fenomen !!
Det betyder i princip att i vartenda hem från norr till söder från öster till väster
jorden runt så fyller vi våra hem med IKEA prylar.

Hur kul känns det ???
Jag menar......vi har ju samma saker som grannen nästan...eller åtminstonde vet
man exakt var han/hon har köpt sina grejor....man stod ju själv och funderade
om man inte skulle köpa med sig den där prylen hem förra gången man var på
detta inköpsställe.




Visst kan vi skriva under på att vårat förhållande till IKEA lätt kan benämnas som
hat/kärlek ?? Vi kan helt enkelt inte vara utan Kamprads affärsidé.

Ääähhhh för mig spelar det mindre roll vad grannen har hemma hos sig huvudsaken
jag trivs med det som vi har hemma hos oss.

Ändå dyker tanken upp......
TACKA vet ja mina fina köksgardiner som kommer från Hemtex.
(I Sverige är det säkert vanligt med Hemtax prylar också i var och vartannat
hem, men tack och lov inte här hos mig....hehehe....bra att bo utomlands ibland)





från ett soligt Tyskland






Födelsedagsflicka



 STORT GRATTIS

till lilla Embla idag




Hoppas din dag blir fylld med god tårta
roliga presenter och spännande överraskningar.


   Hurra hurra hurra hurra ropen   
kommer från
Pia Tobbe & Cattis





Fredagsmys....


Lite Fredagskul.........

OBS !!
Inget för pryda !  


Jag satt här och funderad på det här med att ha sex vid
olika slags åldrar som man befinner sig i.....
......och jag kom då fram till.....


Att ha sex.
 
För dom som är över 20 är det självklart.
för de som är över 30 är det lyx.
för de som är över 40 är det en bonus.
för de som är över 50 är det JACKPOT. 
för de som är över 60 kallas det nog äldreomsorg.
för de som är över 70 är aktiv dödshjälp.

Hur som helst i
vilken kategori ni än befinner er i
så se till att skydda er !!

Det var bara det jag ville ha sagt......fniss!!




Ha en mysig fredagskväll vetja !!

Kramis / Druvan






Lite korkad...


Ibland kan man minsann misstänka att jag är lite knäpp...hehehe....
Vem annars skulle åka ända till Stockholm för att köpa gardiner !!!!
Finns det inte gardiner att köpa här där jag bor kan man undra ?
Näääääeeeeee......det finns inte kökshanddukar heller....fniss !
Jamen det känns så skönt svenskt att få köpa med sig olika saker
som man tycker om ner till Tyskland när man är på semester.

Om du tänker efter så gör du likadant när du har semester.
Du kanske inte köper gardiner förstås, men du köper kanske med
dig något som du tycker är fint och som påminner om din resa som
du gjorde år 1800 kallt när det var som varmast....jaaa eller hur
visst är det så ??
Alltså är jag inte så knäpp som vi trodde från början

Tillbaka till min Stockholms shopping.
Var alltså inne på Hemtex och fick med mig dessa köksgardiner.



Det blev ljust, luftigt och det viktigaste, det blev SVENSKT !!!!!!!!!!!
Inget avancerat alls bara alldeles normala köksgardiner.
Jag (Vi) gillar dem, gör du ?


Dagens tänkvärda:

Förverkliga dina drömmar
så att du får plats med nya.






Ha en trevlig fredag !

Tjingeling / Druvan



Ny skönhet...


I brist på något vettigt att säga så kan jag
ju berätta att jag var in till stan en sväng igår
och köpte mig en praktisk väska.
En som jag kan ha runt kroppen även när
jag cyklar så jag slipper använda ryggsäcken varje gång.
Egentligen är jag en stor vän av väskor...skulle gärna köpa
flera att byta med som passar vid olika tillfällen, MEN det
är ofta så att jag lägger hellre pengarna på ett klädesplagg
att sätta på kroppen än en väska.
Därför är det ju extra roligt när jag för en gångs skull köper
den där väskan som jag så akut behöver.

De flesta tjejer/kvinnor vill gärna ha olika sorts väskor och
skor eftersom de används till olika tillfällen och tillsammans
med olika klädstilar, MEN vi har ett problem och det är att
övertyga det manliga könet om att det är både viktigt och
nödvändigt för oss, eller hur, visst känns det igen ??
Säg någon man som uppmuntrar sin flickvän eller fru
att köpa en ny väska eller ett par nya skor utan att gruffa
om att "du har ju redan en väska eller ett par skor att
byta med, den/de kan du ju slita på tills de går sönder" .
Är det inte så ??
Rätta mig om jag har fel.

Gillar du att köpa skor eller väskor ??

Här är iallafall min nya skönhet:



Nu ska jag lägga ner mina tillhörigheter i den
och bege mig ut.

Ha en skön dag i solen om den lyser på er...
i annat fall får du själv lysa som solen så märks
det inte att den är bakom molnen och lurar.



Dagens tänkvärda:

Idag är en bra dag att välja att
vara en glad skit hela dagen.




Kramis / Druvan




Strandmussla


Det kom en undran om strandmusslan.
Jag hävdade ju att det är ett måste på stranden
och faktum är att den är jättebra.
Den används dock inte som omklädningshytt utan.......




......den är perfekt för vindskydd, för det kan blåsa ganka mycket
vid havet som ni vet.
.....den är även perfekt för att söka upp skuggan i eftersom det
inte finns en gnutta skugga någonstans på den här stranden.
......den har även ett annat bra användningsområde och det är att
kunna förvara alla grejorna som man har släpat med sig 
eftersom vissa kräver ju lite skugga.

Tänk på det innan du åker till stranden nästa gång....
Strandmusslan är perfekt till mycket  

Hade egentligen tänkt fixa ett annat inlägg, men musslan kom
emellan....hehehe....en annan gång kanske.

Tjing och ha en bra dag allihopa !!




En underbar dag i Holland.....


Det här var första blicken som mötte oss
när vi äntligen var framme till slut.
Ser det inte inbjudande ut ??




Stackars Tobbe.......
Du fick minsann bära och kånka på våra grejor
innan vi hade hittat vart vi ville sätta ner våra rumpor för dagen.




Men.....
jag bar faktiskt oxå på en del saker.
Det kom lätt upp en liten undran i tanken om vi hade tänkt stanna
där i ett par veckor istället för bara en dag (!!!) .......najaa.......ni vet själva
hur det kan vara när man är på dagsutflykt till stranden, eller hur ??
Man behöver ju både det ena och det andra.......
Som till exempel den här kan man knappt vara utan........



.......och för att inte tala om Brassestolen,
även den är ett måste......jaaaa, eller hur ???
Ni kånkar på den oxå, jag vet !!




Naturligtvis var även frukosten nerpackad i kylväskan.
Så efter ca 2,5 timmes bilkörning och 24 mil i bagaget (!!!!!) var
det äntligen dags att sätta tänderna i frukosten.
Den smakade underbart och var väl värt att vänta på




Här skriver Tobbe sms till gumman för att tala om att vi var framme
.......men det kom aldrig fram, snyft !!!!!!
Teknik skit !!!!




Det här livet kan skrämma bort vicken stress som helst.
Jag är väldigt tacksam att vi kunde göra den här utflykten !!
TACK ÄLSKLING !!!





Inte ett moln så långt ögat kan nå....
Inte en droppe regn på heela dan....
(Tomas Ledin)
.





Det fanns mycket drakar uppe i luften eftersom
det blåste en hel del.....som tur var så var blåsten
inget som störde utan tvärtom det var bara svalkande.



Vill visa med den här bilden att det finns folk bakom mig ute
på den yttre strandremsan.....



På eftermiddagen blev det stressigt för en del av oss
som befann sig på stranden.....
Alltså på den yttre strandremsan som sagt....
Tobbe och jag behövde inte stressa för vi har varit med förr...fniss !!
Men det var många som fick skynda och använda diverse knep för att
ta sig över vattnet utan att bli blöta......eller åtminstonde så att deras
tillhörigheter inte skulle bli blöta.
Tidvattnet knackade nämligen på dörren......hehehe....det var många
förvånade ansikten som vi såg stressa runt.
Det var barnvagnar, handväskor, barn som inte kunde simma, strandmusslor,
strandstolar, madrasser jaaaa allt tänkbart som skulle tillbaka till torra land.
En och annan hund fick skjuts i någon form av flytetyg medans nästa
hund bara älskade att få simma i land.
Jösses vad roligt vi hade.....fniss !!


(Mannen tar sin strandmussla och andra ägodelar över sitt huvud
 och börjar vada iland)

......Hehehe......all denna uppståndelse var väldigt underhållande för oss
som redan var torrskodda....fniss !!
Självklart fanns hjälpberedskapen om det visade sig att de skulle behöva
den hjälpen från oss, men de klarade sig dock bra över.



På kvällskvisten.....
När stranden hade tömts på en hel del folk så
vågade vi oss fram med grillen.....det knorrade lite
i våra magar minsann.
Tur var väl det.......för dessa entrcôte skivor var inte att leka med.
Fick bara plats med köttet på våra tallrikar och lite Galiamelon....
Salladen kan jag vara glad att jag fick i mig till lunch för den platsade inte nu.
Grillmästaren !!!
Ville bara säga att det var underbart gott !!




Gissa vem mer som var hungrig ??




På kvällen när det inte var mycket folk på stranden
så dök de stora grabbarna upp med de stora drakarna !!
Används huvudsakligen i vattnet, men de stod nu på stranden och övade.
Tänk dig att få en sån drake som dimper ner i huvudet när man solar.
Det gör nog rätt ont skulle jag tro.





Vi kom till stranden bland de första och vi stannade kvar
till bland de sista.....snacka om att utnyttja dagen till fullo.



Det här var vår dag i bilder....
.....hoppas att det var lite underhållande i allafall.

Kram till er alla från en lycklig och avstressad Druva



Stranden kallar....


Tobbe & Jag sticker.........




.........nu !
Cattis kunde ledsamt nog inte hänga med
hon hade andra planer.....en annan gång kanske.

Stranden ligger inte runt hörnet precis utan vi får allt
lov att packa in oss i bilen och fara ett par miiiiiil......

Men det är det värt !

Vi ska nämligen till Holländska kusten.

Ses i morr´n igen, för när jag kommer hem så lär
jag vara rätt  kraschad.

Hoppas att ni har en trevlig helg !

Kramis / Druvan



På 4 hjul......


Cattis dröm är ju förstås att en dag ha råd att köpa
en egen bil som hon kan ratta runt med....

......den dagen dröjer nog
för det är ju ingen billig historia som ni vet.

Men vem har sagt att man måste köpa en bil på 4 hjul
när man har tagit körkort ???
Funkar det inte lika bra med dessa ??
Visserligen 4 hjul på vardera fot, borde juh funka det med,
det bör ju i allafall bli stadigare förstås.......
Ähum.......eller oxå inte......







Ena är Marcels och den andra är Cattis.....









Nääääeeee Marcel
Jag kommer att ramla omkull när du försöker hjälpa mig.
Jag fixar det hellre själv........






Inte så fort
INTE SÅ FORT SAAAA JAG !!!!!

HJÄÄÄÄÄLP !!!!!




Vi reserverade en plats på ortopeden för säkerhets skull.....hehehe.....


Tjaoooooo / Druvan



...iiiiihhhh...Aauch...


När du får oväntat besök......

......skriiiiik så högt det bara går !!!! 

Det gjorde jag alldeles nyss......iiiiiiiihhhhhh.....
Blodådrorna frös garanterat till is hos mina grannar
när de hörde mig.
Om de hörde mig skulle jag väl vilja säga för det var
ingen som kom till min dörr och undrade vad som var på tok.
 Najaa......
Själv blev jag paralyserad av skräck, sen samlade jag mig,
kutade upp efter kameran och rafsade åt mig flugsmällaren (!!!)
i bara farten.

Tog bild och drämde sen till av bara faaaaan......Aauch !!

......tänkte dock inte på att smällen inte var så jättekraftig
eftersom flugsmällaren är en aningens för mjuk för att lyckas
döda detta äckliga kryp.

Den blev dock lite omtöcknad, men sen försvann den snabbt därefter in bakom pianot.
Bra gömställe, ingen vettig människa flyttar juh runt på det utan vidare.





Vad som har slagit mig i efterhand är......
.....jamen tänk om den är giftig ???

Har inget mer på hjärtat just nu...
...har du ??


Hälsningar från Druvan
 med skräck i rösten







Här kommer lite gamla nyheter.....


För er som inte redan vet vad som hände
dagen innan vi for iväg på semester till Sverige.......




Det verkar som om Cattis har lagt beslag på bilnyckeln......

Jäpp........
















STORT GRATTIS igen Cattis
till körkortet....
det gjorde du toppen-braaaaa






Vardagen är här....


Vardagen har kommit ikapp oss.
Cattis har startat sista året (13:e skolåret) i skolan,
Tobbe har börjat jobba och jag fortsätter där jag slutade,
nämligen att ta hand om hemmet    
och dessutom började jag veckan med att besöka doktorn igen (!!!!!!).
Snart flyttar jag till en öde ö för det är i lugnet som jag funkar
bäst konstaterade jag under semestern.
På Öland var mitt blodtryck tipp topp, sen barkade det utför igen...
...och nu vid läkarbesöket ligger det på gränsen.
Det positiva är att läkaren beslutade att jag ska fortsätta med min
medicin i den "låga" dos (jag anser att den är hög, vill juh inte medicinera alls)
som innan semestern, sen får vi se vad
min kropp säger, har återbesök om en månad ungefär.....

Jag frågade om jag kunde återvända till plasmagivningen nu och
då blev han väldigt eftertänksam och svarade....
- Ja om de vill ha dig   

....Hääääh....
Vadååå är jag inget attraktiv på marknaden längre ??
Förbrukad......har överskridit bäst-före-datum......dags att
bytas ut mot något fräschare......livet är inte rättvist !!!!
Jahaaaa, det betyder kanske att jag borde vänta lite till, eller ??



Dagens tänkvärda:

Du KAN få allt. Men du kan inte
få allt på samma gång.


Det är bara att gilla läget och fortsätta kämpa.......


Kramis till er alla / Druvan



Fotbollsyra i Aachen.....


Nuuuuuuuu alldeles nuuuuuuuu invigs den nya chica fotbollsarenan
här i Aachen, det är slutsålt och Cattis e´naturligtvis där, hon har självklart årskort.

Stadion tar 32 900 varav 11 681 är ståplatser.
Cattis befinner sig i hetluften på ståplats förstås.















.......skulle ju önska att matchen är lika chic som stadion......
MEN Alemannia ligger under med 0 - 4 mot FC St. Pauli
i 38:e minuten !!!!!!!!
Alemannia har svängdörrar i försvaret.
Det här är ju piiiiiinsamt !!!!
.....illa illa.....

JÄTTEILLA !!!!!!!!!!!
Kan inte va´sant, eller ??




Fotbollsfesten kom visst av sig

Stadion e´ i allafall jäkligt snygg

Jag ger mig nu......

Tjing från Druvan




I´m here again....


Här hos Vindruvan har det varit.......



........som ni säkert har märkt.
Jag har endast varit inne på datorn en kortis när vi var på Öland
för att ladda upp lite bilder på Facebook som ni kunde kolla på
annars har jag inte haft möjlighet att surfa runt i cyberrymden.
Det var faktiskt sköööönt.
Lite dåligt samvete har jag förstås haft under tiden....då det finns
en del av er som har fyllt år under tiden och jag har inte gjort några
grattis hälsningar här på bloggen, sorry !!!
STORT GRATTIS till alla er som känner er träffade !!!!
Finns kraften hos mig så kommer hälsningarna komma i efterhand,
men jag lovar inget eftersom jag själv inte funkar som jag borde för tillfället.
....och dessutom saknar jag foton....och då är det lite krångligt att göra
födelsedagskorten.....


Hoppas att ni har haft en skön och avkopplande sommar =)
Skriv gärna och berättta vad ni har haft för er.



En dag........när tiden och lusten finns så........
skulle jag vilja få ett snyggt och stilrent utseende på min blogg.....
.......jag är liksom väldigt trött på att se hur den ser ut just nu.......
.......förresten jag behöver kunskapen dessutom.....var köper man den ???
Najaa, vi får väl se om den biten går att lösa en dag.
Det är ju fortfarande sommarväder och då tänker jag inte tillbringa
särskilt mycket tid vid datorn så det så, alltså, tålamod till er alla.

See ya =)

Kramar från Vindruvan



RSS 2.0