Restaurangbesöket i onsdags


Det är härligt att kunna unna sig restaurangbesök emellanåt, eller hur ?
I förrgår var som bekant en sådan dag igen den här veckan.
....Gott gottigott gott....
För att inte tala om att det är skönt att ha ledigt från hushållsgöromålen.
Jag riktigt njuter av fulla drag.

Tobbe såg till att vi hamnade på ytterligare en sådan restaurang som
serverade speciell mat som kommer från Franken.
Roligt att få uppleva den "inhemska" maten.

Kettensteg hette restaurangen, mycket populärt ställe sommartid,
i onsdags var det lugna gatan, gäster fanns det men inte i överflöd.


Det här beställde vi.......



Problemet är väl att man blir så otroligt mätt och tung i magen efteråt.
Men det lät oss väl smaka i allafall.



Det här låg på vår tallrik, MEN jag orkade inte äta allt själv
som ni säkert förstår. Tur att Tobbe kunde stå till tjänst för det
hade varit synd att behöva lämna så här god mat.

Efter maten så promenerade vi (var ju välbehövligt kan jag ju säga) 
i närheten av borgen för att fota lite kvällsbilder.









Kvällen var varm i luften....
härligt....känns som om vi är på god väg mot våren.

Just idag har jag en lugn dag.
Tjingeling !!


Stadspromenad i Nürnberg


Här kommer lite dag och kvällsbilder på hur Nürnberg ser ut.
Roade mig med kameran igår, dock inte kvällsbilderna för de
har Tobbe knäppt med tripoiden på. Jag var mer en glad amatör
bakom kameralinsen jag.
Kanske borde ha väntat med att fotografera tills idag, för idag skiner
solen mer på mig än vad den gjorde igår.
Najaa, spelar roll....
Jag har fotat här i Nürnberg förut...då det var sommar.
Tyckte det var lite kul att leka turist bara.




Fågel på tork.
Det var lustigt att se för han stod länge med vingarna utbredda
sådär. Jag funderade ett tag på vad det kunde vara för en slags fågel,
men jag är ju ingen fågelskådare direkt så jag fick lämna ämnet obesvarat.
Kanske du vet ???























Tillbaka till köpgatan igen.
Jag flanerade runt lite i affärerna innan jag for tillbaka hem igen.
Väl hemma, vila en timme, för att sedan hoppa på tunnelbanan och
fara in till stan igen för att möta upp Tobbe.
Vi hade planerat för ett restaurangbesök på kvällen.
Mer om det sedan för nu ska jag bege mig ut i soooooolen....härligt !!

Kramis till er alla ;-)


♪ Vem kan segla förutan vind.....♪


Om du har tänkt att segla iväg på en rutt idag...jaaa...
då får du allt knacka hål på isen först...hihihi....


Skål


och

GRATTIS Dennis !!!!





Hoppas att du får en braaaa födelsedag
önskar Pia Tobbe & Cattis ♥

Hälsa familjen att de tar hand om dig på bästa sätt !




Gårdagen...

Igår tog jag tunnelbanan in till stan för att flanera runt en liten stund.
Var ju tvungen att kolla så att Nürnberg står kvar sen förra gången.

Jag fick ju lov att köra tåget själv som ni ser.....



....eftersom det var förarlöst (!!!)



Det gick ju bra det med, jag är ju inte född igår precis, köra tunnelbana
kan väl vem som helst göra.....hihihi.....

Vid den här stationen bor vi.



Ett stort tecken på att jag mår kalas just nu, det är att jag hamnade
som första anhalt i pysselbutiken när jag kom till stan...
Tror ni att jag gick därifrån tomhänt ?????
Neeeeej, självklart inte.
Man får så mycket inspiration att hälften vore nog.
Det här landade till slut i min varukorg.





På kvällen när Tobbe kom från jobbet så stack vi in till stan igen
för att äta.



Restaurangen ligger i det här fina huset.





Barfüßer heter stället.
Där finns det sååå god öl !!!!!





Det här är min mattallrik (!!!!)
Visserligen hade jag laddat hela dan för att gå ut och äta på kvällen,
hade inte ätit något nämnvärt under dagen, men fy bubblan vá mätt
jag blev och ändå hjälpte Tobbe mig att äta en del. Haja vilken stor
portion och det räcker ju inte med att man blir mätt utan man blir så
där tungt mätt, ni vet.
Mega gott var det iallafall och atmosfären i restaurangen gillar jag.



Fläskfilé medaljongerna var stora som hus med jättegod svampsås till.





Mätta o nöjda for vi hemåt igen.



Idag är det en ny dag.
Vädret är grått och trist, dock snöfritt.
Jag har inte kommit ut ännu då ryggen spökar med mig
(inget ovanligt, jag vet), men jag tänker trotsa den och röra på mig
iallafall för det brukar bli bättre då.
Man kan inte alltid vila sig till styrka och bli fit utav det....neeeej....
röra på kroppen det är min melodi så gott det nu går.

Tjing på er, vi hörs


Waking up in.......


♪ Waking up in Nürnberg ♪



....inte lika glamouröst som Las Vegas då då....
men huvudsaken på ett väldans gott humör,
det var läääänge sedan som jag kände sådan här glädje.


Lite bilder från gårdagen......



Här har vi stannat för att fika lite mittemellan Aachen och Nürnberg.
Väglaget och trafiken var helt enkelt toppen, inga störningar alls.




KÄRLEK ♥



Framme i Tobbes lilla kryp-in.
Jag kastade mig upp på barstolen och undrade lite smått
om jag kunde få beställa något gott att dricka.

Neeeej sa Tobbe....det är OS på TV och jag har inte tid med
några sådana dumheter nu....jag lägger mig hellre här och kollar
in det uteblivna medaljregnet (Syyyynd!).




Jaaaa ni ser rätt !
Det är en sådan där säng som man ofta ser i amerikanska filmer.
Man fäller upp den i bokhyllan och vips är sovrummet bortstädat.

Vädret här är inte det bästa.
Grått och fuktigt....undrar om det inte regnar lite till och med ??
Kom just på att jag glömde mitt paraply hemma.

Fick en väderleksrapport från Mari och hon sa att de hade fått
30 cm nysnö igår i Göteborg + all den snö som redan innan fanns.
Dessutom låg temperaturen på -21 grader igår kväll....huaaa....brrrr....
Det är väl nästan så att ni har klagat färdigt över var snön har hållit hus
tidigare om åren i Sverige....nu vet ni.....den har laddat för den här vintern.
Vad lär vi oss av det hela ???
Sluta att klaga, eller ???

Najaaaa, nu ska jag njuta av min lediga tid här i Nürnberg tillsammans med
Tobbe, han jobbar visserligen på dagarna, men jag känner redan att det här
kommer göra mig gott. Har liksom dansat och sjungit runt i pyjamas i morse
.....jag mår TOPPEN !!!!

Hoppas att det är bra med er alla där ute i cyberrymden.
 
Nu har jag annat att stå i.....

Tjing.....


Vill bara säga.....


....Jag mår TOPPEN !!!!!!





Tjingeling !


Hjälte

Hej allihopa,
Surfade runt lite på webben.
hittade denna länk som visar en film
om en hjälte.
ta en flukt, videons budskap är bra och tänkvärt.

Kommentera gärna filmen här
Hepp

http://en.tackfilm.se/?id=1266345339409RA37


Tät trafik.....


Födelsedagarna duggar visst tätt här,
jag hinner juh inte med.....hihihi.....







.....hihihi.....
Du får lov att baka en STOR tårta idag......





Hoppas du får en mysig födelsedag Faycal =)

GRATTIS kramarna kommer från
inga mindre än

Pia, Tobbe & Cattis


Happy B-Day



♪ Waking up in Vegas ♪

Happy Birthday Emelie =)
Den här födelsedagen lär du inte glömma i första taget....hehehe....
Have FUN !!!!!





Grattis önskar

Pia Tobbe & Cattis




Karnevalen är i full gång....


......Syns det ?????

http://www.youtube.com/watch?v=cbCwVWB1KFg



















http://www.youtube.com/watch?v=S4pu1qXTTmU

http://www.youtube.com/watch?v=busOIAqFals&feature=related



MARATON


Hej Alla BloggLäsare

Ville bara berätta att jag (Tobbe) är inte hemma.
Näe, jag är borta.
Ok, ibland kan man vara borta fast man är hemma,
om ni förstår vad jag menar.

Nu är jag borta på riktigt.
Inte så långt borta, i Nuernberg.
Här har vi också snö och minus 6 grader

Nu var det inte det jag ville berätta.
Nä jag tänkte berätta att innan jag åkte ner till N-berg
så deltog jag i ett MARATON-lopp
Det ni. Betalade till och med för att delta.
17 Euro.
Hela summan gick oavkortat till jordbävningsoffren på HAITI.

Hur kan man delta i ett MARATON-lopp mitt i vintern i Aachen ?
är det inte kallt tänker ni ?

Inte så farligt för det hölls i gångarna på TIVOLI,
Aachens nya hemma-arena i fotboll.

Se på bilderna nedan.

Här är jag innan, ser ganska glad ut eller hur ?

 

 

Här är jag, efter. Lite trött kanske men helt OK, orkar ju stå upp.

 

 



Här är jag under loppet

 

Just det, MARATON-klippning,
vad trodde ni det var för sorts MARATON-lopp ?

Detta MARATON-loppet passade mig som handsken.
25 frisörer som klippte från klockan 08:00 till 20:00
Jobbigast var att köa.

Hepp


Snö snö snö.......


Idag var det dags för snön att komma till oss igen,
lagom till karnevalen, den drar igång i morr´n.



Har precis varit ute och skottat.
Förra gången jag skottade var det megatung snö
att ta hand om.
Idag var det "fjäderlätt" snö som låg på backen.
Vicken tur ! Tänk vad olika det kan vara .


Här kommer svaret på vår väntan....


I torsdags tog Cattis sitt förnuft till fånga och gick till
vår husläkare då hon har haft ont i magen under
stor del av veckan, mer eller mindre.
Läkaren undersökte och tog blodprov, svaret skulle vi få
som igår eftermiddag(fredag), därav den jobbiga väntan.
Eftersom misstankarna låg nära till hands att det var
blindtarmsinflammation som Cattis hade.
Kändes tungt att behöva vänta när Cattis hade så ont.

Efter mycket om och men så ringer husläkaren hem till
oss och ber oss fara in direkt till sjukhuset där han själv hade
jouren (lyckans oss). Blodvärdena visade ett förhöjt värde
så misstankarna kvarstod och han bad oss att förbereda oss
kvar att Cattis skulle bli tvungen att stanna kvar över natten.
Vi for iväg allihopa.
 



Här sitter lilla gumman i rullstolen och försöker hålla huvudet högt.
Inte lätt när det gör smärtsamt ont och dessutom mår hon skit
efter alla blodprover som de tog från henne. Stackarn !!!



Så här ser man ut när man måste tampas med sjukhusmiljön...
närmare grön i ansiktet.....



Plötsligt var det dags att bege sig till ultraljudet.
Tobbe o Cattis var snabba nog att hänga med läkaren
medans Marcel o jag inte var särskilt snabba i starten för att
vi skulle ställa undan rullstolen.....vad händer då ???
Jaaaa vi missade var de tog vägen så vi sprang och irrade en
bra stund i korridorerna innan vi hittade ultraljudet.
Här ser vi Marcel som hittade vägen åt oss till slut,
själv blir jag en riktig virrhöna och hittar ingenting om
jag råkar komma bort mig.
Tur att du var med Marcel ;-) 



Cattis kommentar:
- Kommer jag att bli sittande så här hela livet ???



Alla trodde vi att det stod en blindtarmsoperation på agendan...
Döm om vår förvåning när kirurgen (inte vår husläkare) 
säger att det inte visade några tydliga tecken på det.
Ni får gå hem och komma tillbaka imorgon igen (idag alltså)
efter att Cattis gjort vattenlavemang och är på fastande mage.

Vi har precis kommit tillbaka från sjukhuset ännu en gång och
det troligaste är att smärtan kommer från äggstocken eler att
det är en äggförändring och det måste gynekologen kolla upp.
Om det inte blir akut värre så får vi lov att vänta ännu en gång
tills Cattis gynekolog öppnar på måndag igen. Jobbigt !!!! 
Stackars min lilla flicka !!!

Just nu ligger hon i soffan och kvider så fort hon rör sig, inte kul alls !!
Jag antar att fortsättning följer i ärendet, men just nu är det 
relativt lugnt trots allt.
 


Varm i hjärtat....


Moster Pias gullungar =)



Joel




Jakob

Jag måste bara få lyfta fram något som gjorde mig
varm om hjärtat alldeles nyss när jag läste
kommentarsfältet här på bloggen.
Barn är verkligen det allra bästa som finns här i livet.
Min systerson Joel har måååånga frågor som han vill ha
svar på nuförtiden....3 år som han är.
...hihihi...

Detta är min syster Lindas ord.......

"Hur förklarar man ordet glädjetårar när ens barn kommer hem med en
bukett blommor som han själv ville handla till mig.

Faycal och Joel var halvvägs hem när Joel sa till Faycal att han skulle
gå tillbaka till affären och köpa blommor till mamma.
Kommer sedan hem och säger:
-Varsågod mamma, dom är till dig, dom har jag köpt.
Jag kände bara hur mina ögon fylldes av glädjetårar.
- Är du ledsen mamma?
- Näe, jag blir så glad, så jag blir ledsen."

Hur ska en 3-åring kunna förstå ordet glädjetårar
och hur ska man kunna förklara det så att barnet förstår ???
Jaaaa, inte lätt......men en nyfiken 3 åring vill ha svar på ALLT
så det är bara att försöka förklara på bästa sätt så gott det går.

Jag kommer också så väl ihåg när Cattis var liten när hon frågade
om något som hon ville veta...man svarade...men hon nöjde sig
aldrig med svaret för att det kom hela tiden följdfrågor
och man svarade igen och hon frågade vidare så det tog liksom aldrig slut.
Häääääärligt !!!

Jag kan bara uppmana alla småbarnsföräldrar att njuta av tiden
för den går så himla fort......
Min babies är inte 3 år längre.....näeeee hon är snart 19 (!!!!!).
Haja......vart tog tiden vägen ????


Kaos i Aachen


Hej och hå vad det snöar !!
Det är ju ganska behagligt om man inte måste ut i
trafiken förstås.
Kolla här bara vad trevligt det ser ut när jag skottar.






Det trevliga slutade när vi skulle skjutsa Cattis till jobbet.
Eftersom dubbdäck är förbjudna i Tyskland så blir det lätt
blankis på gatorna när bilarna packar ihop snön.
Tänk på det ni....alla ni som nu är emot dubbdäck !!!
Finns för-och nackdelar med det mesta.
Det tog en timme att köra till Cattis jobb idag och normalt
tar det en kvart.
Kön började redan i Würselen.
För bilarna vågade inte åka nerför backen till Aachen.
De 2 bilarna framför oss bara kanade i sidled i backen, den ena
tröttnade och körde upp på trottoaren, den andra fick för sig att han
skulle vända mitt i backen (!!!) med sommardäck, vad han gjorde
ute överhuvudtaget det fattar vi inte.
När äntligen de nötterna var ur vägen så kunde Tobbe gasa
nerför backen 'utan' problem för vinterdäck har man ju åtminstonde
på bilen när det är vinter, annars har man inte mycket vettigt i kolan.
Riktning mot Würselen stod både bussar och timmerbilar på
tvärsen och kunde inte ta sig upp.
Kön sträckte sig ända från Aachen till backen i Würselen dvs
ca 5 km i dubbla spår.
Inne i Aachen var det lika kaosartat, vi höll på att bli rammade
av en glidande buss som inte hade någon kontroll alls på sin bakdel.
Jaaaa som ni märker har vi egentligen haft vårat äventyr idag MEN
om 10 minuter ska vi sätta oss i bilen igen för att hämta våran
lilla söta guldklimp, anledningen är att bussarna kan man inte lita
på i detta väder.

Tjing på er !!


Söndagspromenad


Ett litet livstecken från Tyskland kommer här.

Som ni ser har även vi lite vitt på marken
nu igen, dock inte så mycket som ni har i Sverige,
men tillräckligt för att det är ett förrädiskt
väglag både för fotgängare och trafikanter.

 


Söndagspromenaden var till en början solig.
Den orkade dock inte slå sig igenom molnen som
sen tornade upp sig, men det gjorde inget eftersom
det fortfarande var väldigt skönt ute.
Tur att Tobbe stod på sig den här gången att vi skulle ut
för jag var inte direkt positiv till en början MEN
jag var glad att promenaden blev av för jag fick extra
energi att förbruka när vi kom hem sen igen....sköööönt!







Här blir jag beskjuten från en lekfull man av diverse
snöbollar.....
.....han fick in en fullträff på mig medans jag tar kortet,
tur att snöbollen inte träffade kameran....
....tääääänkte inte på det ;-)



Roligt värre när den träffade....hehehe...!!



Det snöar hos mig precis just nu !!
Ganska mycket faktiskt.....



Hoppas att eran helg har varit bra.
Det har min.

Tjingeling


RSS 2.0