Tummen upp....


Var ju bara tvungen att publicera den här statistiken som jag nyss fick på min
mail från Ritva. Hon kan ju allt som har med kroppen att göra, kolla här bara......
Tack för ett gott skratt....... ;-)





Statistik om kroppen:

- det tar 7 sekunder för maten att komma från munnen till magen

- människans hårstrå kan hålla 3 kg vikt

- längden av mannens penis är lika med längden av hans tumme gånger 3

- lårbenet är lika hård som cement

- kvinnans hjärta slår snabbare än mannens

- på varje fot har vi runt tusen miljarder bakterier

- kvinnan blinkar två gånger oftare än mannen

- vi använder 300 muskler bara för att hålla balansen när vi står


Kvinnor har redan läst färdigt detta mail.

Männen tittar fortfarande på sin tumme. :-)






Ha en fortsatt trevlig lördagskväll !!


Tjing tjingalong / Druvan


Soppa till lunch


Go´kväll allihopa !!

Sitter med datorn i knä´t och lyssnar just nu till melodifestivalen samtidigt.
Vill ju inte missa låtarna och vem som går vidare, men jag vet inte, här kommer lite
klagan från mig......gillar inte riktigt det här spektaklet i år.....jag undrar då
börjar jag bli för gammal eller vari ligger felet ???
Antar att Petra Mede fortfarande stör mig en hel del.....
Vad tycker DU om melodifestivalen i år...?!


Focus på något annat istället....orkar inte klaga mer.....blir lätt surbulle då
och det kan vi vara utan......näeee, matfocus är bättre.
Tänkte passa på att dela med mig av ett gott lunchtips.
Till lunch idag gjorde jag en jättegod soppa som är värd att
göras fler gånger.





Den var inte bara jättegod utan den är garanterat bra i förkylningstider.

Ledsen att jag inte har någon bild på soppan, men det räcker väl med receptet...?!

Thailändsk spenatsoppa

2 1/2 cm färsk ingefära, skalad och finhackad
4 vitlöksklyftor, pressade
1 tsk thailändsk currypasta
500 g färsk eller tinad fryst spenat
12 dl grönsaksbuljong av tärning
1 dl kokosmjölk
salt och nymald svartpeppar

1. Fräs currypastan med ingefära och vitlök i en kastrull på svag värme.
Lägg i spenaten och tillsätt buljongen. Låt det koka ett par minuter.

2. Finfördela soppan med en mixerstav.
Blanda i kokosmjölken och smaksätt salt och peppar.

3. Hetta upp soppan, men låt den inte koka.

Bra att veta:
Den blev lite blaskig så vill man kan man ju reda av den lite.

Jag serverade ägghalvor och baguette till soppan.

......Mums......mums......

Vill gärna veta......
Lagar du gärna soppa i ditt kök...?!
Har du något favvo-recept...??





/ Druvan



Liten som en räka


Liten som en......



....går inte att.....




.......hehehe.......


JÄTTESTORT GRATTIS

till räkan som snart förändrar utseende till en söt liten.......






Vill ju veta ALLT....eller kanske inte direkt ALLT...... 
.....ehummm....blommor och bin kan jag redan så den biten
kan ni ju bespara mig, men det finns ju så mycket mer att få veta !!!

Skriv och berätta !!!

Lycka Till kramisar till Faycel & Linda från

Druvan....snart moster i dubbelpack....hehehe....spännande !!!



Blomkorg


Näääeeee.......
.....tänk va´ tiden rusar iväg, det var inte alls förra året jag köpte dessa två
(ja de är 2 stycken fast att det är bara en som syns i bild)
blomkorgar, det var i mars 2007 jag köpte dem, tur att kameran finns som minneshjälp
när inte huvudet är med mig.

Visst är korgarna fina ??
Hade som sagt tänkt att använda dessa i år också för att dekorera med vårblommor i,
men de är inte alls lika charmerande att fixa med i år....hmmm....himmlars !!!

Ja ja....det är väl bara att fixa med nya krukor.....en hållbarare variant den här gången.




De var fina så länge de varade.....


Nattiskramar / Druvan



Pyssel nörd


Ni anar inte vad jag har stått och pulat med för en stund sedan....?
Förmodligen är det bara jag som kommer på sådana här knäppa ideér....eller
finns det fler knäpp-pyssel--nördar ute i cyberrymden ??

Jag har nämligen målat............





.......jamen det är ju inget konstigt, tycker säkert ni ????

Näeeee, men det beror kanske på VAD jag har målat...!!!!

Kolla in här......




....Knäppt va´ ???

Såvitt jag vet så brukar blåbärsris vara grönt...inte gult som det här.
.....hehehe.....ja ja det är Druvan i ett nötskal minsann !!



Kan ju säga att det tog lite tiiiiiid.....
så nu har jag ingen vidare lust att måla mer som ni säkert förstår.

Ha en trevlig fredagskväll !!

Den består av dans kan jag tro !!

Tjingeling / Druvan



Me Like......Chocolate !!


Jag har ännu inte kommit igång med min brukliga träning
ute i spåret under höst och vintertiden som just nu råder
eftersom min rygg inte fixar det här med kylan...
Men ju närmare våren vi kommer, ju närmare spåret
kommer jag....kan ju behövas....hehehe....

Träning och choklad är två skilda saker som ni vet,
det ena är bättre än det andra.
Välj vilket som passar dig bäst och berätta varför du valde
just det alternativet...!
Jag har redan valt....hehehe....kolla här !





Ska nog ta mig en lång promenad nu iallafall,
det sitter ju inte i vägen........

Ha en bra dag.....vad du nu håller på med idag...?!

Kramis / Druvan



Rosor till frun


Lyckliga jag har fått en kärleksblomma av min man idag
Det är inte bara i kungahusen som kärleken spirar...hihihi....
Gissa att jag blev JÄTTEGLAD.....Härligt !!!!!







/ Druvan



Victoria & Daniel


Jag VET att jag är en dag försenad med att
publicera det här förkunnandet med att Victoria och Daniel
äntligen har förlovat sig och att det sen står giftermål på
deras agenda under försommaren år 2010.
Men jag ville inte ta bort ......




.....från vår familj, födelsedagsfirande Dennis var ju faktiskt
viktigare att uppmärksamma, eller hur..?!
Misstänker att Kronprinsessan och hennes Daniel fick nog med
uppmärksamhet igår ändå, de saknade nog inte min uppmärksamhet
något nämnvärt och dessutom hade ni alla full koll ändå ute i era stugor
vad som förssiggick genom all mediabevakning.....jag behöver alltså
inte vara erat nyhetsankare.
Det betydde att kungafamiljen fick stå lite i skuggan av Druvans familj igår,
men idag är det helt ok att de får träda fram och tala om vad de vill ha sagt.
Ni har hört talet förut, men det skadar inte att lyssna på det igen.
Håll till godo !








STORT GRATTIS OCH LYCKA TILL I FRAMTIDEN






ÖNSKAR DRUVAN




Skepp O-Hoj


Lätta ankar och var beredd för......
.....här seglar dagens födelsedagsfirare in i rutan.......








Hoppas din dag blir fylld med trevliga överraskningar !!





.......hehehehe......
Det här är Dennis in action.........



Födelsedagskramarna kommer från

Pia, Tobbe & Cattis



Namnsdag



Här kommer en massa kramar till just dig idag Mats......
.....Du har ju namnsdag vetja !!
Undrar om din familj har namnsdagen under kontroll ??
Om inte annat så kommer det en liten påminnelse ända
från Tyskland...hehehe...







Tjingeling / Druvan med tillbehör



Fettisdagen är här


Visst är det JÄTTEGOTT, men..........




Hur är det med ditt semmelätande ??


Tjing tjingalong / Druvan



gissningslek,svaret

Hej alla,
är nu hemma igen och allt gick bara bra, ända tills man kommer till tyskland förstås.
Har ni hört talas om "Geisterfahrer" någon gång ? Inte det, men "Falschfahrer" då ?

Jag skulle skjutsa Cattis till en kompis igår kväll.
Vi kör upp på motorvägen, gasar på lite grand.
Framför mig (ca 200 meter bort) kör 2 bilar lite konstigt, den ena är på vägrenen och kör,
den andra har varningsblinkers på.





Jag saktar ner lite grann och tur är väl det. Sekunden senare kommer det en bil i omkörnings filen fast han kör åt fel håll !!!!!!!! Just det, vi möter bilen i våran körriktning. Som tur är kör vi i höger filen medans han/hon/den/det kör i vänster filen. När vi mött den kollar jag in backspegeln och det är många bilar som får väja.
Har alltid hört om dem på radion men aldrig trodde jag väl att man skulle få uppleva en riktig 'Geisterfahrer' i verkligheten.

Nu över till något roligare
Här kommer äntligen svaret.

LEDTRAADARNA

- Landet ligger bland de 10 främsta på FIFAs världsranking. ==> Plats1

- Landet har minst 5 officiella språk, enligt landets lag. ==> (Spanska, Katalanska, Baskiska, Galiciska,Occitanska)

- I denna stad finns en mycket berömd basilika. Den är berömd av en ganska speciell anledning. ==>
               Sagrada Familia , började byggas 1882 Fortfarande inte färdigbyggd

- Staden jag är i ligger i en region som har ett omtyckt svensk sällskapsdjur i sitt namn. ==>
               KATalonien (efter KATT)

- I denna stad har världsutställningen hållits. ==> 1929

- Samma tidszon som västra central afrika ==> UTC+1

- De har arrangerat VM i fotboll ==> 1982

- Denna staden har arrangerat OS ==> 1992

- Staden anses av många ha världens bästa klubblag i fotboll. ==> FC Barcelona

(Tyvärr har de ingen hemma-match medans jag är här.)

Rätt svar är : Europa, Spanien, Barcelona

Juryn har varit stenhård och bara accepterat fullständigt rätt svar för att få alla poäng, (sorry Carro)

Vi har en vinnare, Stephan med maximala 23 poäng.
  GRATTIS !!!!!!!

Listan ser ut som följer

Stephan   : 23

Ritva         : 19

Marianne : 14

BIR           : 12

Carro       : 10

Oma in stadt   : 8

Linda        : 7


Har du gissat och inte är med på listan.....
det betyder att dina poäng har ett minustecken framför sig..

Filurar fortfarande på vad priset blir ;-)
Håll ut !!

Tills nästa gång
Ha det gott.


Att bo i en flyttkartong....





Hur var det att sova i Hammarby sjöstad plötsligt ????

Misstänker att du har njutit i fulla drag trots all röra med
flyttkartonger högt som lågt ;-)

Hoppas att du kommer att trivas !!

Lycka Till Kramisar från Druvan



Bodyguard


"Oma in der Stadt" var lite orolig över Cattis säkerhet.
En så´n här söt cowgirl behöver en bodyguard, tyckte hon.
Det kan jag ju hålla med om....är ju rädd om min tjej !!




Oma, du behöver inte vara orolig !!!
Inatt när hon jobbade på restaurangen så satt hon i kassan
för att ta betalt av karnevalssugna firare och alldeles bredvid
henne stod just security för att hålla säkerheten på topp.
De såg till att Cattis hade det alldeles tryggt och skönt i sin lilla
"kassabur".



....Tryggt, eller hur ??


Själv fick hon se till att inte ge några som helst uppmuntrande blickar
eller leenden för DET kunde lätt misstolkas av det manliga könet.....
....typ "Ska vi gå hem till dig eller till mig ?"
KARLAR alltså !!!


Efter arbetets slut blev hon sedan hemskjutsad av en mycket god vän.
Det kändes ju väldigt tryggt och skönt, TACK  Marcel, du är guld värd !!

Hon var hemma här vid kl.04.30 tiden i morse så nu sussar hon
kudden för fullt.
Själv satte jag på en tvättmaskin vid den tidiga timmen, för att
hon ska kunna ha fräscha kläder under resten av karnevalsdagarna.





Hon luktade HEMSKT när hon kom hem.
Askkopp är bara förnamnet....iiiish....!!!

Nu ska jag ut en sväng.

See you !

Kramis / Druvan



KARNEVAL















KARNEVAL 2009

Det här är typisk karnevalsmusik.........





 



 


 



 



 


Jag lovar att det är allsångsparty inne i stan till så´n här
musik från och med kl.11.11 i morse till och med tisdag
eller nå´t....ju fullare desto roligare......ähum....eller också inte.
Sjukvårdspersonalen kommer ha FULLT upp under hela karnevalen,
stackars dem !!!


Som ni ser startar karnevalen idag och jag lovade ju
att visa bilder på min söta cowgirl innan hon stack in
till stan och gjorde den osäker tillsammans med alla
andra karnevalsfirare........
Håll till godo !!!

ÖCHER ALAAAAAAF !!!!!





/ Druvan




Förberedelse inför karnevalen


Igår tog jag en rejäl promenad bort till karnevalsbutiken och tillbaka.
Vet inte hur långt det var, men jag var trött efteråt så då var det ett par steg
som jag gick.....som ni vet är jag ganska van att använda mina ben och blir
jag trött så betyder det att det var en rejäl sträcka som jag gick.




Jag fixade det sista för Cattis utstyrsel till karnevalen
som drar igång i morgon.
Dessa chicka ögonfransar till exempel.

Förra gången vi var i den här butiken.....ni kommer ihåg va´??
Då sa jag att det var mycket folk där inne........
Ehum.......igår var det inte bara megamycket folk utan det var
K.....A.....O.....S !!!!!!! med stort K
Herregud !!!!
Tur att jag visste vad jag sökte efter + att jag hade en liten hum
om var grejerna fanns. Plockade på mig sakerna så snabbt
det bara var möjligt.....gick ju inte så snabbt förstås eftersom
det var trängsel överallt, alltså "snabbt" iväg till kassan för att
betala....UT och få LUFT !!!!
Puuuh......!!!!. Vicken pärs!!




Vi får väl se om det var värt all ansträngning i morgon när
första karnevalsdagen dyker upp och första utklädningen äger rum.
Jag lovar att jag ska fota Cattis så ni får se hur
slutresultatet blev till slut.



Tjingeling / Druvan





Vad goer Tobbe egentligen ?

Ja, det aer saekert maanga som undrat det ?
En sak som jag och en kollega till mig har gjort haer nere aer att supporta det eventet/ som ni kan laesa om i
laenken nedan.
http://gsmworld.com/our-work/programmes-and-initiatives/rcs/index.htm

Kan ju saega at allt gick bra idag. Alla var noejda.
Nu ar det ju inte bara foer seminariet kockan 09:30-12:30 idag som vi har varit haer.
Har ju supportat samma sak i Ericsons hall hela veckan (om nu ngn undrar).

Skall bli skoent att kmma hem snart och sova i 3-4 dar ungefaer.
/Hepp

Funny....







Blondinen går in i tygaffären och säger:

- Jag vill titta på gardiner till min dator.

Affärsbiträdet:

- Man har inte gardiner på datorer.

Blondinen:

"Himlandes med ögonen"

- But Hellooooooooooo, jag har WINDOWS!



Tjing Tjingalong / Druvan



Susto en el Eixample por una alerta infundada de bomba ante el consulado de Marruecos en BCN

Halloj alla glada,
Ni vaentar paa inlaegg fraan mig har jag hoert men det aer inte saa laett.
Speciellt inte naer man laeser headlinen paa detta inlaegg.

Det staar ngtr om en bilbomb i Barcelona utanfoer marockanska knsulatet.
Nu aer det saa att det konsulatet ligger ca 400 meter fraan ingaangen till maess omraadet.

Men vi var lyckligt ovetande om all dramatik.
Fick reda paa det paa kvaellen.
Nu visade det sig vara falskt alarm.
En polis hund markerade bilen, en annan gjorde inte det.
Polisen tog det saekra foere det osaekra och spaerrade av gatan.
Men ingenting fanns i bilen.
Saa allt aer lugnt foer denna gaangen.

Angaande gissningsleken saa haaller juryn oeverlaeggningar foer tillfaellet.
Resultatet var inte klart vid denna artikels tryckning.
Hepp

Förväntan





Med STOR förväntan ramlar jag in här lite då och då
för att se om Tobbe gjort något nytt inlägg, MEN jag
har inte sett till nå´t ännu, har ni...?!
Hhmm.....undras när det kommer ??
Kanske....kanske......hmmm......kanske kommer svaret idag....eller ?!

Själv har jag inte mycket att komma med just nu mer än att
Cattis e´ hemma från skolan idag och är sjuk, hon sover fortfarande.
Krya på dig gumman !!

Ha en bra dag!

Kramiz / Druvan




Kelly Clarkson´s nya


ORKA...?!
Jaaa, med träning och musik känns det lite lättare igen.
Tänk vad lite kan göra underverk.......kroppen är en märklig "maskin".





"Kelly Clarkson - My life would suck without you"




Godnatt kramar från mig till dig !

/ Druvan



Kroppsfocus


Tänkte gå ner i spa-rummet och träna en vända..........





......hoppas jag lyckas bättre än björnen på filmen..


Snygg kommer jag bli iallafall....hehehe....




/ Druvan



Samma level


ORKA...?!





Näeeee, inte alltid.......
Mitt humör och min energi till livet är nere i källaren för tillfället.

Jag är nog lite trött idag........
Ligger efter med min skönhetssömn.

Kanske borde ta en powernapp efter lunchen
det borde nog hjälpa, eller vad tror du ?

Hjälper säkert.....men att tillåta sig själv att göra en så´n sak
det är minsann svårare. Det är verkligen mitt problem...

Jaaa....vi får se hur det blir.....lunchen har inte hamnat i kistan ännu
kanske blir piggare då...?!

Ha dé / Druvan



gissningslek dag 5, naer kommer svaret ?

dag 5: 1,4,6 poang


Ledtraadar

==========

Samma tidszon som vaestra central afrika

De har arrangerat VM i fotboll

Denna staden har arrangerat OS

Staden anses av maanga ha vaerldens baesta klubblag i fotboll. Tyvaerr har de ingen hemma-match medans jag aer haer.


Vad haende igaar ?

Tja, jobb jobb och mera jobb. startade vael ungefaer 09:00 paa morgonen och vi gick daerifraan vid 21:00-tiden. sedan blev det en bit tapas vid en av alla de smaa tapas barer som det finns saa otroligt mycket av i denna stad.
Det finns ett till lag i denna stad som spelar fotboll i hoegsta ligan.

De hade hemma match igaar. Deras arena ligger precis bakom daer vi jobbar. Hade hoppats kunna gaa paa deras hemma match men ack vad jag bedrog mig. Faar vael bli naesta gaang antar jag.


Lite bilder
========

Var aer Tobbe?
Nu maaste det vael vara solklart ?



Haer putsas det in i det sista. Till och med stolparna skall putsas



Vestibulen paa ericssons hall
Foere



Efter




Info disken




Relax avdelning, med bar till vaenster, och till hoeger.
Nu skall ni inte tro att det aer foer oss som jobbar haer,..





Lycka Till...!!


Halloj

Vill bara kika in och önska dig (Tobbe) och ditt team LYCKA TILL
idag och under veckan som kommer !!








Tjing Tjingalong / Druvan




gissningslek dag 4

dag 4: 2,5,7 poang
Ledtraadar
==========
landet aer medlem i EU
Landet har baade hoega berg och laanga straender.
I denna stad har vaerldsutstaellningen haallits.

Lite bilder
=========




Igaar var det jobb jobb och mera jobb, som vanligt (10:00- 20:30).
Sen middag, klockan 21:00. ngt Mexikanskt, nachos med guacamole och sedan inbakad kyckling file.
Kanon gott.
Tyvaerr har vi inte haft tid att titta paa staden saa mycket.
Bara till och fraan tunnelbanan.
Appropaa tunelbana. Tunnelbane naetverket i stan aer enormt. Stockholm kan slaenga sig i vaeggen.
Tur taetheten aer ocksaa kanon bra. I morse til exempel (klockan 09:00 paa en soendag) saa gick taagn (paa vaaran linje) var 4:e minut. 

Appropaa naer svaret skall presenteras, saa beror det paa.
Man vet aldrig naer svaret kommer. Kanske idag, kanske paa onsdag, kanske aldrig...

Hepp 

Alla Hjärtans Dag


Här kommer lite kärleksförklaringar till er alla från eran
egen "lilla" Druva en speciell dag som den här.......










Hur har ni tillbringat eran dag i kärlekens tecken ???
Skriv gärna o berätta ;-)





/ Druvan



gissningslek dag 3

dag 3: 3,6,8 poang
===============
Marianne hade en fraaga.
Om jag nu bara skrivit Rom åker jag då bara 1 poäng bak om det är fel? Om det är rätt....räknas det då även fast jag inte skrivit världsdel och land?
Svar: poaengen raeknas bara foer de saker man gissar paa. Om man bara gissar en sak, t.ex. en stad men inte vaerdsdel eller land saa blir det bara -1
Om staden aer raett saa faar man bara poaengen foer raett stad. Eftersom man inte skrivit vaerdsdel och land saa faar man inte raett foer det.
Exempel. Dag 1, afrika,egypten,kairo ==> afrika raett, land fel, stad fel ==> +5-1-1 = 3 poang
         Dag 2, Marocko, agadir      ==> Marocko raett, agadir fel ==> +7 -1 =6, totalt 6 + 3 = 9 poaeng
         Dag 3, kapstaden            ==> kapstaden fel ==> -1 ==> totalt 8 poaeng
         Dag 4, afrika, marocko, marakesch ==> alla raett men land och vareldsdel redan gissat ==> 7 poang foer stad ==> totalt=15 poang

         Dag 5, amerika    =>> fel ==> -1 och poaengen foer afrika (5) forsvinner eftersom man aendrat vaerldsdel.
Solklart eller ?

Ledtraadar
==========
En av faergerna i flaggan aer roett
Staden jag aer i ligger i en region som har ett omtyckt svensk saellskapsdjur i sitt namn.

lite info
======
Vad haende igaar ?
Tja, jobb, jobb, och mera jobb, daeremellan lite aakarbrasor foer att haalla vaermen.
Nog foer att jag visste att det skulle vara kallt, men inte saa kallt.
Borde nog koepa mig ett par laangkalsonger.

Eftersom jag bor i laegenhetshotell, saa faar jag fixa min egen frukost.
Hittade ngt praktiskt. Broed med choklad inbakad i sig. Praktiskt.
Bara ta ett bar skivor och sedan aer det bra med det.
Till lunch blev det Pizza, mums.
Och till kvaellen blev det sallad och sedan kotelett med pommes.
Killen som aegde restaurangen var nog indier, pratade engelska som en indier och saag ut som en.

Idag fortsaetter vi med jobbandet, det maaste bara fungera innan vi aaker hem naesta vecka paa fredag.


En stor operatoer i detta landet



En kaend person?


Fyller år idag




Mååånga ljus blir det för dig att blåsa ut idag, Faycal....hihihi.....
Räcker inte luften i lungorna till så tror jag bestämt att
din son hjälper dig med att blåsa ut ett par 





Hoppas du har och får fortsatt en trevlig födelsedag idag !

STORT GRATTIS
önskar vi i Tyskland



Tänderna måste skötas


Nu är det dags för..........




.....och sen är det sängen som kallar.

Natti natti alla söta

Ses i morr´n !!



Fredagstest


Vill bara kolla upp er lite där ute i stugorna.........

Själv har jag INGA problem att läsa,
visst har jag druckit porlande, MEN endast
bubbelvatten, så roligt har jag det en fredagskväll
som den här  

Är lite ensamt för tillfället.........
Cattis har stuckit in till Tijuana för att jobba och Tobbe är
bortrest....jaaaa, gud vet var.....får ju inte säga nå´t.....
är ju en hemlis lixsom, tills han själv har lust att berätta.

Hur klarar du syntestet ??????





Ha en trevlig fredagskväll vetja !!!

Tjing tjingalong / Druvan



gissningslek dag 2

dag 2: 4,7,9 poaeng
=================
Skulle nog foerklarat poaeng raekningen lite baettre.
vaerdsdel,land och stad = 3 gissningar.
-1 poaeng foer varje fel gissning. => Alla tre fel = -3 poaeng.
Eftersom jag inte foerklarade det saa blir det bara -1 poang foer fel gissning igaar.

Jag misstaenker att Ritva hade foerstaatt det eftersom hon bara gissade vaerdsdel och land, men inte stad.

Fraan och med nu saa raeknas -1 foer varje fel.
exempel, raett vaerdsdel, fel land, fel stad = 4 -1 -1 = 2 poang idag.
Om man gissade raett vaerdsdel igaar och idag fel vaerdsdel och imorgon raett vaerdsdel sa aer det morgondagens poaeng av vaerdsdelen som gaeller (3 poang) och man faar -1 foer fel gissning av vaerdsdel idag.
Allt solklart ?
Spelar ingen roll, huvudsaken jag kan raekna.

Lite ledtraadar.
=============

Landet ligger bland de 10 fraemsta paa FIFAs vaerldsranking.
Landet har mer aen ett officiellt spraak, enligt landets lag.
I denna stad finns en mycket beroemd basilika. Den aer beroemd av en ganska speciell anledning.

Nu lite bilder.


Igaar aat jag ngt vaeldigt gott till lunch. Det blev sallad till foerraett och stekt korv/aegg och pommes frites till huvudraett.
Efter det en mycket god espresso.
Till middag blev det, skivad korv, skinka, stekt potatis och en rysk tonfisksallad.

Jobbet har startat bra. Hoppas det fortsaetter paa det viset.
Som ni ser paa bilden saa aer det rejaelt kallt inomhus daer vi sitter och foersoker jobba.
Paa bilden har jag: T-shirt, skjorta, fleecetroeja och vinter jacka ==> jag fryser aendaa !!
Skall nog saetta paa mig handskar och ngt som vaermer naesan foer den bir iskall direkt.
Kaffet hinner knappt landa i koppen innan det aer kallt.



Emelie firar sin födelsedag idag








Vicken tajming Emelie......
Fylla år på fredagen den 13:e........scary........eller ??

Hur ser ditt firande ut idag ??


Hoppas att du får en trevlig födelsedag  
önskar vi i Tyskland



Otursdagen...?!


God morgon....eller oxå inte...?!

Visst är det många av oss som längtar till att fredagen
i veckan ska komma...?!?!

MEN kanske inte just till den här fredagen........

DET ÄR NÄMLIGEN.....



.....IDAG !!!

Scary.....jaaa, jag vet !!


Därefter när den här dagen är över.....OM.....man har livet i behåll vill säga....
så övergår otursdagen till alla dag !!
Från otur till kärlek bara över en natt....hehehe....lite komiskt, eller hur ??


Hoppas eran dag blir en bra dag trots allt.

Men berätta gärna om det inträffar märkliga saker en dag som den här !

Kramisar / Druvan




giss-lek

Hej Hopp alla glada,
Dags foer en ny gisslek.

Var aer jag  (Tobbe) ?

Varje dag laegger jag upp en ny ledtraad och drar bort en poaeng.
Idag aer poaengsumman 10,8 och 5 foer raett svar, imorgon aer den 9,7 och 4 osv.
Men se upp, gissar ni fel sa faar ni 1 minus poaeng (foer varje fel gissning).
exempel. Gissar ni ett fel idag hamnar ni paa -1, om ni gissar raett imorgon saa faar ni 9 poaeng foer raett svar, men eftersom ni staar paa -1 efter idag saa blir slut summan 8. Enkelt ?
Ni kan gissa paa
Vaerdsdel, land, stad.
Idag aer poaeng summan
Vaerdsdel : 5 poaeng
Land          : 8 poang
Stad           : 10 poang

Se paa bilderna och gissa.


Ngt av planen tog jag.




Paa flygplatsen



I stan.

Vi ses i morgon.
Daa blir det lite ledtraadar med laesning.
Hepp

Pengarna är sluuuuuut......


Oj vad lurad jag blev......
Jag har suttit här och trott att ingen har gissat på vad vi hade köpt
eftersom det visar 0 kommentarer under det tidigare inlägget
angående pengarna...grrr...jäkla blogg som inte kan räkna 1+1 = 3  
Fick precis en vink från Tobbe som sa att det var många av er som
visst hade gissat.......känns ju jättekuuuuul att ni är med på noterna !!!!

Önskvärt vore att pengarna hade gått till något njutbart, en resa eller så.
För att inte tala om att VI är SIST i hela världen med att byta ut vår tjockis
mot en smalis.....jaaaaa.......ni vet vad jag pratar om......PLATT-TV:n förstås.
Gick en sväng förbi vardagsrummet nyss och drömde om en.
Det är endast blott en dröm.......undrar när den blir sann ???
Egentligen snart eftersom vår TV sjunger även den på sista versen,
ljudet gör lite som det vill, förändras utan att man rör kontrollen och
dessutom är det svårt att se den lilla texten som ibland förekommer
i hörnen på TV:n.
Då säger ni förstås att jag börjar bli gammal och behöver glasögon   ,
må så vara, men isåfall behöver hela min familj glasögon...!!!
Inget att fundera mer över......DET BLEV JU INGEN TV...!!!

Näeee, ni det blev inget glamoröst, roligt köp, men dock oerhört nödvändigt.
GRATTIS Stephan, du hade allt under kontroll, vet precis vad saker och ting
kan kosta. Naturligtvis finns det ett pris-spann på alla produkter som finns.
men som sagt du gissade helt rätt.....tjooohoooo.....
Det blev en tvättmaskin.
Våran gamla hade sett sina bästa dagar.
Tvätten blev ju inte ens ren och luktade surt när den kom ut rentvättad....urk !!!
Nu kan jag njuta av mina besök nere i tvättstugan, doftar ljuvligt !
Javisst, jag har redan hunnit tvätta, här är man snabb, hörrni......




Man kan ju tro att vi kör med pengatvätt här hemma........




Vi är helnöjda med torktumlaren så det fick bli en tvättmaskin av samma
märke, så nu har de gott sällskap av varandra.....bror o syster, eller nå´t.

Det var det om detta.....
TACK för all medverkan från er alla, det gör mig glad...!!!

Tjing tjingeling / Druvan



Sötnosar har också namnsdag




GRATTIS lilla Evelina
det är ju din namnsdag idag !!!





önskar Pia, Tobbe & Cattis


...undrar om dina föräldrar vet om att det är din namnsdag idag ???
Om inte annat så kommer den lilla påminnelsen här....hihihi....

Kramisar från Tyskland



Levererat


Leveransen kom till slut....puuuuh..!!
Vicken tur !!

Vad var det då som vi har köpt..?!

Det kostade så här mycket + en handpenning på 88 Euro......




Det blev ett så här stort hål i duken och ni vill nog
inte veta hur plånboken såg ut efteråt.....




Frågan är då....
Vad har vi köpt ???
Någon som kan gissa ??

Jaaaa....nu fick ni vara nyfikna en liten stund till.....hehehe.....

Tjingeling / Druvan




Boring


Att vänta på en leverans av en vara som man köpt är öde.

Jag sitter just nu och väntar och väntar och väntar,
har väntat sedan klockan 12.00 på dan och nu är
klockan 16.00 och den har inte kommit ännu, irriterande !!

It´s sooooo boring......




Tjing / Druvan


Söndagsfika


Har ni lust att ta en fika..?!
Saknar ni inspiration till något gott att ha till kaffet...?!





Här kommer ett tips till er, fast jag kan inte säga med mina
egna smaklökar att det är gott utan jag har fått förlita mig på
min familjs goda smak.
De tyckte att det var jättegott !

Även om jag själv ska undvika dessa godsaker så har jag
ju lite svårt att avstå från att baka. Älskar ju att baka !!
Fick ett litet ryck alldeles nyss och snodde ihop dessa muffins.


Blåbärsmuffins med crumble





Grundrecept på muffins:

100 g smör
2 dl mjölk
Skal av 1 citron
2 ägg
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

1. Sätt ugnen på 200 gr.
2. Smält smöret och tillsätt mjölk och rivet citronskal.
3. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt.
4. Rör ner den ljumma vätskan.
5. Blanda vetemjöl, bakpulver, salt och vänd ner det i smeten.
6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna
till 2/3 med smet.
7. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter.
Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.


Blåbärsmuffins med crumble

En sats muffinssmet

Fyllning:

3 dl färska blåbär eller frysta

1. Gör muffinssmeten enligt grundreceptet.
2. Placera ut pappersformar i muffinsplåt och varva
smeten med blåbären tills formarna är fyllda till 2/3.
Lämna några blåbär till garnering.


Crumble

75 g kallt smör
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1/2 dl strösocker

1. Tärna smöret och nyp ihop med havregryn, vetemjöl och
strösocker i en bunke.
2. Strö lite crumble på toppen och garnera med några blåbär
på varje muffins.
3. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter.


De är som muffins och smulpaj i kombination.
Jag serverade vaniljglass till, men det skulle ha
gått lika bra med vaniljsås.

Receptet hämtade jag från min mysiga bakbok som heter
"a piece of cake - med Leila Lindholm"
Jag förändrade det dock genom att minska sockerhalten
både i grundreceptet och på crumblen.
Det som står angivet här var precis det som jag använde mig utav.


Hoppas fikat kommer att smaka bra !!


Vad gör ni en dag som den här...?!
Ha en fortsatt trevlig söndag !!

Tjingeling / Druvan



Får jag lov ??









Ha en trevlig fredags kväll !!!!

Kramis / Druvan



Snart dax för karneval hos oss


Igår kväll for vi till karnevalsbutiken här i Würselen för att
komma underfund med vad Cattis kan klä ut sig till under
karnevalsdagarna. Det viktiga var att hitta en outfit som även
passar när hon ska arbeta.


Vi hade fullt sjå att prova alla lustiga saker där inne.
Kameran var dessvärre inte alltid framme annars hade
det blivit mycket fler roliga bilder.
Lite foton tog vi i allafall. Håll till godo.





Det finns hur mycket som helst i den här butiken.
Den har en yta på 1000 qm med bara utklädningssaker
och då är den här butiken en av de mindre som finns i vår omnejd.
I Heerlen är butiken 2000 qm stor och i Köln är den 3500 qm stor,
då kan ni kanske förstå att det här med karneval är något som är
rätt så viktigt för många. 



Det var mycket folk där inne så den här affären går nog inte omkull
i första taget.....jisses !!
Kostymerna är ju inte direkt billiga heller som ni säkert förstår,
men det är ju bara karneval en gång om året resonerar folk och
då ska här festas.....tjoooohooooo......
Jag säger bara.....Buttricks kan ju slänga sig i väggen i allafall,
de har inget att komma med om man jämför.





Att förändra utseendet med hjälp av peruk var hur kul som helst.
Cattis provade flera stycken....hehehe....

Själv hade jag lite svårt att se hur hon såg ut så jag var
tvungen att sätta på mig ett par glasögon.....





Mjaooooo.......
Sött ja....men nej ingen cool outfit.....
Kan ju säga att det var verkligen inte lätt att hitta fram till
slutresultatet.....men Cattis hade en idé redan från början och.......








........det blev cowgirl till slut.

Cowboy hatten köpte Cattis i Argentina så den var ju redan klar.
Håret var det som köptes igår....
visst är det snyggt ??
Snusnäsduken lånas av mig och resten är inte klart ännu,
men det löser sig nog till slut.
Att köpa en hel kostym för att vara cowgirl under ett par dar
känns ju väldigt onödigt och dyrt om vi kan fixa till det med
gamla kläder som redan finns här hemma.

Spännande !!
Jag lovar att jag ska visa bild på Cattis när hon har all
utstyrsel på sig, ni får ha lite tålamod bara.

Nu har ni fått veta i princip allt vad som hände igår.
Idag är det inte lika roligt som det var igår....
.....JAG STÄDAR.....




och hur kul e´dé ????

Har du något kul att berätta ??

Kramisar / Druvan



Gårdagen


Min dag igår var jättetrevlig.

Det började med att jag fixade ett inköp av jeans på Esprit
för halva priset....nice !!
Då har ni räknat ut att jag var på stan.
Därefter mötte jag upp Cattis efter att hennes skola hade slutat.

Jeansköp stod på schemat ännu en gång och vi var inne i en
affär som verkligen kunde det där med service.
Killen sprang som en skållad råtta för Cattis skull.
Skönt då kunde jag ta det alldeles lugnt.
Han lyckades hitta flera par som passade henne som handen
i handsken bara egentligen genom att se vilken kroppsbyggnad
hon har och vilka önskemål som hon själv hade.
Vips.....så var vi klara....
Jamen hallååå, hade ju räknat med att det skulle ta tiiiiid
att hitta jeansen, men icke sa nicke....
....desto bättre.....



Nu hade vi gott om tid att njuta av maten.
Vi gick till Café Extrablatt som ligger på marknadsplaten.
Cattis åt spenatlasagne medans jag tog en karibisk sallad...
...mmmmh...kanongott !!
Och så en härlig kaffe också förstås.

När vi sen var klara att gå så händer något lustigt.

Kyparen (han hade tagit hand om oss vid bordet), en ung kille, kommer emot oss.
Jag stegar först och han säger hej då och önskar en trevlig dag
och går förbi mig.
Han sköter sitt jobb bra tänker jag.
Bakom mig kommer Cattis och det är då jag råkar vända mig om
och ser att kyparen lämnar en liten hopvikt lapp i Cattis hand.
...........

Cattis var lika paff som jag....

Vad står det då på denna lapp ?
"Om du har lust att ta en kopp kaffe någon gång så ring mig"
Killens namn och hans mobilnummer.

Jo jo, det kallar jag att flirta så mamman vet vad klockan är slagen
redan från början....jisses !!

Cattis kommentar till mig (killen vet ju inget) var ju att visst var det
smickrande, MEN.....
- Jag går inte ut med konkurrenter !!!

Hennes restaurang som hon har börjat arbeta på ligger nästan
vägg i vägg med den här som vi var in på.
Tijuana heter den, men det är mysigare att gå dit på kvällen.

Här är länken dit, men som ni ser så är sidan under uppbyggnad
därför finns det inte mycket info att hämta där ännu.

http://www.gmk-media.de/webseiten_alle/tijuana/index.html




Efter maten gick vi en kort sväng till på stan, men sen började
klockan bli mycket, Cattis hade tid för att få massage och jag
tog bussen hem. Vad vi gjorde senare på kvällen kommer i ett
senare inlägg.

Ledsen att jag inte har några bilder att förmedla, hade ju inte kameran
med mig på stan.

Tjingeling / Druvan


Här kommer ett litet Quiz


Det är alltid roligt att gissa på kändisar.
De kan se ut precis hur som helst beroende
på om de är sminkade eller osminkade.

Jag satt och surfade runt på nätet och hittade många
bra bilder egentligen, men jag fastnade för den här och....

....tänkte att ni skulle få chansen att gissa vem kändisen är...?!




Lycka Till !!!

Svar kommer kanske imorr´n någon gång
beroende på om jag fått några svar eller inte.


Kram & Go´natt

/ Druvan



Nytagen bild


Jag stressade ihop en nytagen bild på eran Druva
allt för att ni ska kunna må lite bra idag....hehehe....
det är bara att plocka fram bilden på näthinnan när det
känns lite tungt så är ju hela daaaaan räddad....eller hur ??

Vem vill DU skänka DITT leende idag ???


Jag sticker in till stan nu.......
Håll tummarna att bussen går som den ska,
jag menar det ligger ju lite pudersnö här hos mig
och det mina vänner kan orsaka kaos i trafiken.
Vana vid snö...?!
Näeeee, skulle inte tro det.
Fast det e´klart...Cattis har lyckas ta sig till skolan i morse
så då ska det väl inte vara några problem....eller ?!?!








Ha en toppendag, det ska jag ha....

Kramis / Druvan



Mattips


Har du idé torka vad matlagningen beträffar ???
I såfall kan jag ge förslag på en maträtt som vi åt
häromdagen, den var jättegod och omtyckt av alla.


Det här är ett viktväktarrecept därav lite försiktighet med
ingrediensernas fetthalt.




400 g kassler
400 g broccoli
1 liten purjolök
1 tsk flytande margarin
2 dl fraiche (max 8 %)
2 dl lättmjölk
1 dl riven ost (max 17 %)
paprikapulver
salt och peppar

Dela broccolin i mindre buketter och förväll den i saltat vatten, ca 5 minuter.
Skär purjolöken i strimlor och fräs den i margarinet.
Skär kasslern i små tärningar.
Blanda samman purjolök, kassler och broccoli, lägg det sedan i en
smord eldfast form.
Blanda fraiche, mjölk, riven ost och kryddor, häll det över kasslern.

Gratinera i ugnen i 200 gr ca 20 minuter.

Servera med nykokt potatis och en härlig grönsallad till.





Hoppas det smakar !


Vår maträtt idag innehåller något helt annat.....
Vi ska äta stekt kycklingfilé, kikärtssallad, vitlöksdressing och
(för de som får) så blir det basmatiris till.


Tjingeling / Druvan




Inget kaffe = Morgonmuffel






Är det fler än jag som står på startsträckan med en rykande
färsk kopp kaffe på morgonen ?

Jaaa, det är tämligen ett viktigt inslag för att jag ska komma
igång, MEN i morse var upplevelsen inte lika härlig som den
brukar vara......gör mig lite orolig förstås.

Det har hänt förut också att jag reagerar med yrsel och måste
lägga mig ner och vänta tills anfallet har gått över.
Antar att koffeinet i kaffet och att jag är beroende av att
dricka den där koppen på morgonen som gör att jag reagerar.

Jag har tänkt tanken att det vore nog bättre att övergå till att
dricka grönt te istället, men det känns ju inte lika inbjudande,
inget emot te nu för det gillar jag, men morgonkaffet är ju
sååå viktigt.

Är det fler än jag som kan känna så här ?
Varför uppstår yrseln, någon som vet ?
Borde jag ta det mer på allvar eller håller min teori om koffeinets verkan ??



Vill passa på att säga till alla er därute..........







Kramisar / Druvan




Lottovinsten utebliven på Druvans blogg....sorry !





Vi gjorde vårt bästa för att göra oss alla i vår bloggfamilj ekonomiskt
oberoende genom att vara med i lottodragningen......
MEN vad lyckades vi pricka in...?!
Jaaa, som mest ett rätt i varje lottruta........
Det fanns istället de som lyckades den här veckan,
kolla här det står att läsa i aftonbladet till och med.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4308973.ab


Bättre lycka nästa gång som det så vackert heter.

Tjingeling / Druvan

RSS 2.0