Bestämt mig




image1379


Jag går här o funderar om jag ska kasta på mig
mina träningskläder och lufta lungorna i Wurmtal.
Jaa, gör jag det inte nu, ja då blir det inte gjort alls idag
och det är dumt, eller hur?
Brukar du också vela så här?

Druvan´s walking är ett nyttigt intag varje dag.
Jaaa så är det !!!
Jag har bestämt mig.............
...........på med träningskläderna och uuuuuut !


Det sägs ju att bad säsongen är i antågande...............


image1380



Vi ses !

Ciao / Vindruvan



Valborg


När jag nu ändå är inloggad så tänkte jag att
det är lika bra att önska er alla en riktigt Trevlig Valborg !

Vad ska du göra idag ?
Brukar du vara med och sjunga in våren vid valborgsmässoelden ?

Själv befinner jag mig i det tyska landet och här firas inte valborg.


image1378


Var rädda om varandra !!!

Kramisar / Vindruvan



Sjung för vår Kung



Det ramlar in födelsedagsfirare stup i kvarten.
Idag är det ingen mindre än................

image1374

Carl XVI Gustafs tur att fylla år.
62 år står åldersklockan på för vår käre Kung.

Vi sjunger väl en lite trudilutt för honom.........


image1376
..åh, Carl Gustaf, ljuva Carl Gustaf idag är det din födelsedag..
..Happy Birthday to you...Happy Birthday to you..


image1375


Grattis önskar tyskarna ;-)


Lyser solen över Stockholm idag ?



Spegel spegel.......


Jag gick förbi spegeln alldeles nyss........
.........och jag kan säga er att DET var ingen vacker syn alls !!!!!
Måste ha varit grädden till kakan som har satt sina djupa spår
på en gång.......herregud jag kan aldrig äta något onyttigt utan att det syns!

Kan du ????

Kolla själva så får ni se...........



image1372


Big is beautiful........eller ?!?


image1373


Dagens tänkvärda:

Det är vi själva och ingen annan
som är ansvariga för konsekvenserna
av våra val.


Ha en trevlig fortsatt tisdagskväll !!!!


Bye Bye / Vindruvan





Kaka till kaffet


Meeeeeeeen Angelika, vi som var så duktiga i morse, nuuuuuuu måste jag ju ut i
Wurmtal igen och gå minst lika långt för att bli av med din underbara kaka till kaffet
som du nyss bjöd på.........mmmmm..........den var helt sagolik god !!!!!
Jätteroligt att även få lära känna din närmaste granne, hon var väldigt trevlig !


image1371


Vi fick oss många goá skratt, det är som om det bubblar av skratt i mig
fortfarande...........TACK för en jätte trevlig eftermiddag !!!!

image1370



So long !!

Kramisar / Vindruvan




Rundan avslutad



image1369

Har precis kommit hem från en härlig runda i Wurmtal nu på morgonen
tillsammans med Angelika.
Svettig blev jag, duschat har jag gjort och nu känner jag mig
lite lagomt mör i kroppen.
Ska försöka ta mig samman och blåsa håret och fixa till mig så
det blir fortsatt ordning på den här dagen.


image1367




Hur ser din dag ut idag ?

Ha en trevlig tisdag vetja !!

Kramisar / Vindruvan




I korthet


Som ni nog märkte så har jag inte varit särskilt aktiv här på bloggen
under helgen, image1365, men livet består av en hel del andra saker
oxå och då ramlar en så´n sak som datorn långt ner på prioriteringslistan.
Det funkar säkert likadant hemma hos dig, eller hur?
Hur som helst så kan jag ju i några korta ordalag berätta vad vi har gjort i helgen.
Egentligen inget märkvärdigt, men härligt mysigt har det varit.

Det började ju med att vi åt Tacos när Tobbe dök upp på fredagskvällningen och därefter
stod det baaaaara fredagsmys på agendan........hehehe........

image1362


Överraskade Tobbe lite med frukost på sängen på morgonen.
På lördagen fixade vi lite inköp som behövdes göras.
Vi åt Sushi till lunch....mmmm....det vattnas nu igen i munnen, hur galen får man va´?
Efter lunchen kollade vi även runt i olika butiker vad de hade för chicka utbud på gardiner.
Var även på IKEA i det syftet, men där fanns inget av intresse och dååå tänkte jag.......
`äntligen kommer vi lyckas med att gå ifrån IKEA utan att handla ett endaste dugg´
............hmmmmmm.............
Trodde ni oxå på det ?
Ja, jag trodde verkligen att denna gång kommer vi att lyckas.
MEN VAD HÄNDER DÅ?????????
Tobbe (som inte är den köpglade precis) greppar ett fast tag i en "papp-portfölj - med
innehåll kökstrappstege gjort i trä" och stegar med bestämda
steg mot kassan.
Men hallåååå.........vi skulle ju inte handla något protesterar jag lite högljutt
(jag är annars motsatsen till Tobbe, alltså gärna lite köpglad).
Mina protester hjälpte föga.
Tobbe kontrade direkt med att en så´n här behöver vi så att du inte slår ihjäl dig när du
måste nå något högt upp i skåpen. Jag brukar nämligen kliva upp på de mest ostadiga
ting för att nå dit jag behöver. (Brås väl lite på min kära mormor antar jag) .
Och det där har aldrig Tobbe gillat riktigt därför tyckte han att det var på sin plats
att säkra hemmiljön lite, man blir ju inte yngre tyckte han. Omtänksamt ?!?!?!
Jag vet att man säkrar hemmet när man har småbarn, MEN att man även
gör det för 40-åringar det kände jag inte till.......hehehe......gjorde du ???

Hemma igen, dock utan gardiner :-(
Det känns sommar i luften.......kanske på tiden att byta till sommardäck, jag vet,
vi är lite sent ute men det är sån´t som händer när tiden är knapp.

image1363

Tobbe fixade bytet utan problem och såg även till att städa inuti bilen......
det var väl oxå lite på tiden antar jag.

Lördagskvällen blev italiensk rakt igenom vad mat och dryck beträffar.....mmmm.....jättegott !!!
För att göra våran vana trogen sedan förra veckan så fick whirl-poolen och
bastun sig ett besök.
Lagomt varma och goa av det besöket så hamnade vi sen till slut
uppkrupna tätt ihop i soffan och kollade Notting Hill, missade den från dagen innan,
men det gjorde ju inget när den ändå finns på DVD.


image1364

Det är en film som jag kan se om och om igen.
Gillar du den också?

Söndagen var somrig och lugn.
Vi gjorde en liten promenad i skogsmiljö bara för att röra lite på fläsket.
Här är bildbeviset att jag rörde på fläsket.........
Jaaaaa det var faktiskt kämpigt att kravla sig upp på stocken och posera..........


image1361

För övrigt var söndagen väldigt lugn.
Vi satt i trädgården och gottade oss i solen under eftermiddagen.

Helgen avslutades på bästa tänkbara sätt:
Vi pratade med Cattis på telefon ;-)
We love youuuuuu soooooo!!!!!!

image1366


Det var den helgen och nu är Tobbe i Nürnberg igen !
Tiden går fort hörrni.

Nu lägger jag ner skrivandet för ett tag och låter det hamna i era händer.

Ha dé !!!!

Kramisar / Vindruvan






Jag vann över mig själv



image1360


Ni vet säkert hur jobbigt det är att övervinna sig själv
när man inte har den minsta lust att sporta.
Jag kan tänka mig att det är många som nickar instämmande.
Själv skriver jag under med STORA BOKSTÄVER.

Tidigare idag berättade jag ju för er att min lust och feeling
stod under noll sträcket, inte bara för humöret var uselt utan
för att det REGNAR hos mig idag.
Sommarvädret som var så härligt i helgen är puts väck, hade
ju behövt lite solsken för att bli lite uppåt.
Men men, det enda som gällde för mig var att inte duka under
utan det var bara att bita i sura äpplet (för surt var det) ta tag i mig själv
och gå UT, trots eländigt väder.



image1359



Jag stegade ner och gick min runda i Wurmtal trots strilande regn.
Det blev powerwalk alá Druvan, snabb walking växelvis med lite
jogging (hallååå......jag joggar.....näe......ni måste ha sett i syne !!!!!)
Och gissa hur jag känner mig nu?
Blöt, svettig, lerig, trött, men på ett strålande humör :-)

Som sagt man ska aldrig ge sig!
Livet e´ härligt !!!!

Tjingeling / Druvan



Next.....


Idag är en ny dag och då knackar nästa födelsedags firare på dörren........


 image1356


...........i å-berga, idag fyller du 14 år !!!

Hoppas du får en riktigt mysig födelsedag med god tårta
och maaaaassor av coola presenter !!!

GRATTIS än en gång önskar
Pia, Tobbe & Cattis !!


Här kommer din födelsedagssång från oss......hehehe.....





Bye Bye !


image1357





Veckans steg


Jäpp, då var det dags igen för rapporten........
Min vecka som är avklarad innehöll en del bra dagar
och en del mindre bra dagar.
Jag kom inte riktigt upp i genomsnittet på 10000/dag
men jag var uppe och nosade lite på sträcket i allafall.
Känns förstås lite snopet, jag borde ha räknat ihop mina
steg och gått ett par extra varv i trappan hemma innan jag gick
och la mig igår kväll, då hade jag klarat mig, MEN nu var
inte jag så smart :-(

Hoppas ni var smartare än jag och har gjort bra ifrån er
under veckans gång,
väntar alltså med spänning på era rapporter ;-)

Svart på vitt här kommer min:


image1354



Måndag 21/4:

11729 steg

Tisdag 22/4:

11057 steg

Onsdag 23/4:

14554 steg

Torsdag 24/4:

5519 steg

Fredag 25/4:

12122 steg

Lördag 26/4:

5632 steg

Söndag 27/4:

7762 steg

Sammanlagt:

68375 steg

Genomsnitt per dag:

9768 steg


Ny vecka nya tag !
Undrar bara hur många steg denna måndag kommer
bli för min del......regnar hos mig och lusten är på NOLL,
hoppla inga goda förutsättningar precis.
Vi får se hur det slutar, dagen har ju just bara tagit sin början än så länge.



Dagens tänkvärda:

Det bästa med framtiden är
att den kommer en dag i taget.


Bye Bye !


image1355

Dagens Födelsedagsfirare


Får jag presentera dagens.........
(inte dagens tänkvärda nu utan..........)

Dagens födelsedagsfirare

GRATTIS STEPHAN !!!!!


image1353


Här kommer en liten sång från rymden.....
närmare bestämt cyberrymden.....hehehe.....

Hoppas du får en trevlig födelsedag
önskar Pia, Tobbe & Cattis !!!!!!





So long !!!



Beatles - Here comes the sun


Halloj allihopa!

Jag sprang förbi datorn en kortis, har ju egentligen
inte tid med det här.......hehehe.....
Tobbe e´ hemma (härligt!!!) OCH
solen skiner :-)

Idag har även vi sommar, underbart!


image1352







Lite underhållning kommer här i form av lite musik.

Är allt bra med er allihopa???

Vi hörs !

Kramisar / Vindruvan



Ferrari


A little boy asks his dad:
- Daddy, a Ferrari, isn't that the red car with a horse?

Dad says:
- Yes it is son!
 
- Oh!!! then I guess I saw one this morning......

 
See the picture.......


image1341


image1342


image1343


image1344


image1345


image1346


image1348


image1349



image1347




......oooook......
hade ju förstås föreställt mig att Ferrari är av det coolare slaget......
.....men så var det tydligen inte.....hehehe....

Ha en trevlig fredagskväll !


Kram / Vindruvan




Står inte ut



image1339



Näääääää, nu står jag inte ut längre !!!
De fyra väggarna krymper och jag får knappt någon luft.
Måste helt enkelt uuuuuuuut, trots att jag har en del att
göra här hemma, men strunt samma !!!!

See ya !
Kommer tillbaka när jag fått ordning på andningen ;-)


Dagens tänkvärda:

Lita på din längtan.
Ingen annan än du vet
vad du längtar efter.


image1340


Tjingeling / Vindruvan


It´s Friday



image1338


Känner mig jätteglad !
Idag kommer ju min man hem och då vet ni att
jag inte kommer ha så mycket tid att spendera här
vid bloggen, men naturligtvis är jag tacksam om vi kan
hjälpas åt att hålla den flytande ändå under helgen ;-)
Ordet är fritt!

Tjooooohooooooo!!
Vad ska du göra i helgen ??

Kram / Vindruvan



Sen timme



Vad skulle vi göra utan cyber rymden ??
Jag bara undrar !?!?


image1335


Svårt att svara på.........
MEN det är bra att den finns, eller vad tycker du Hälge?

Japp, jag har inte hamnat i sängen ännu, fastnade vid mitt skrivbord
som jag försökte rensa lite, men jag ger upp nu för jag är
alldeles för trött för det här. Hittar ändå inga bra lösningar vid denna
sena timme.

Natti Natti


image1337

Rent hus


image1334

När min dag började idag så trodde jag nog inte att jag skulle
få så himla mycket gjort eftersom ryggen styr mina dagar,
MEN varefter timmarna fick gå, ju mer rörlig blev jag,
såååå jag har faktiskt varit ganska flitig ändå.

Att göra lista:

- Bädda rent i sängarna
- Dammsuga madrasserna

- Torka av skinnsoffgruppen
- Handla
- Torka rent alla trappsteg
- Tvätta rent vid ingången

- Torka av dörrarna o dörrfodren på entré planet
- Torka av dörrarna o dörrfodren på mellanplanet
- samt klippt gräsmattan
- Tvätta fönster
- Göra rent på gästtoa och badrum
......osv......

Det tar aldrig slut, att städa är ett evighetsgöra.
Jag måste säga att jag blir lite inspirerad av äckel programmet
"Rent hus" och använder mig gärna av deras geniala tips.
Idag har jag sprungit runt som en skållad råtta med en sprayflaska
i handen som innehåller såpvatten och torkat av diverse ytor
och det funkar faktiskt riktigt bra.
Behövs inte köpas alla dessa dyra städprodukter som
finns i handeln utan i fortsättningen kommer jag använda mig av
såpvatten i mångt och mycket.


Är det nu någon som kan hjälpa mig att tvätta fönstrena,
för nu orkar jag inget mer ?????

image1331

Tur att gräsmattan behövdes klippas, så jag fick komma ut
och känna lite på den härliga vårvärmen i dag ett tag.

Trots att jag har varit riktigt flitig så märks det inte så mycket på
stegmätaren, men det gör inget, jag vet ju att jag har jobbat
under stor del av dagen. Men nu är det färdigjobbat för idag.

Vad har du haft för idag?


Kramisar / Vindruvan



Det handlar om ynka 10 minuter


image1330

Det låter ju väldigt bra...........
MEN jag har lite svårt att leva efter detta själv........hmmm.......

På tal om det......
Jag har mycket att göra idag ska försöka börja 10 minuter tidigare....
ser ju fram emot tiden som man sedan kan använda
att slappna av på......hehehe....

Vad gör du idag ?

Kramisar / Vindruvan



Bad hair days



Jag var till frissan igår.
Slingorna och klippningen är jag nöjd med, men sen när hon skulle
blåsa till håret så såg jag riktigt för jä..ig ut efteråt.
Så stressad får man inte vá så att inte kunderna blir nöjda i slutänden.
Det kändes inte kul när man betalar dyrt för att bli snygg i håret och man
går därifrån med känslan att jag kan inte visa mig ute.
Jag hade planerat att gå på stan och strosa i det vackra vädret efteråt,
men glöööööm det och inte kunde jag ta bussen hem heller så som jag
såg ut, näe då jag gick hela vägen hem istället.
På ett sätt var det ju bra för då fick jag upp mina steg på mätaren, men det
var oxå det enda som var positivt.

Har du upplevt något liknande någon gång, berätta?

Här är resultatet:


image1329


Ska fixa till håret på mitt sätt nu.......

Hoppas ni får en trevlig dag !


Kramisar / Vindruvan



Njuta av våren


image1327


Under tiden kan vi fundera över vad denna blomma/buske heter ?

Själv har jag som jag tidigare sagt......NOLL KOLL !
Men jag kanske lär mig till slut.
När jag sitter där som 90-åring och gungar på min gungstol så
kan jag stolt berätta för mina barnbarn hur en maskros
(har jag ju hela tiden trott att jag har vetat hur en så´n såg ut, MEN den kan
visst förväxlas med en fibbla.....hade jag ingen aaaaning om)
, fibbla
(fortfarande lite osäker vad dessa 2 beträffar)
och vintergröna ser ut.....hehehe.....


Självklart har jag en dagens att presentera idag igen.....


Dagens tänkvärda:

Det svåra blir enkelt ju mer vi övar.

Ja självklart!
........måste alltså öva lite mer på det här med blommor.......


image1328


Ha en underbar dag i solen !!

Kramisar / Vindruvan



Morr´n



image1326


God Morgon !



.........Zzzzzzzzz...........




image1323


Natti Natti !!!!

Nattis kramar från Vindruvan

Siffrorna på rätt plats ?


Hur ser det ut ?
Har du fixat till din deklaration ännu ??
Faller inte siffrorna på rätt plats såsom du har tänkt dig..........
Gör som jag och Snobben, skicka ett brev till skattemyndigheten...........

Kära skattekontor..........


image1322



Alla bra tips mottages med tacksamhet.....hehehe.....


Tjingeling / Vindruvan



Mitt i naturen



image1314


Jag har varit ett med naturen idag.
Krupit runt på marken som en annan knäppgök.
Alla som såg mig tyckte nog att jag betedde mig rätt märkligt,
men för att jag ska lyckas med ett bra foto så gäller det att koppla
bort vad omgivningen tycker och tänker och följa min tanke.


Ett par visdomsord:

Det gäller att ha mod att vara den man är,
och inte tappa modet för att man är den man är.


Här är några bilder som naturen hade att erbjuda idag:


image1316

image1317

image1318


Till och med jag hinner med att plåta en snigel........hehehe......
Gjorde mina försök att hinna med att knäppa fina kort på fåglarna
i skogen, men dels var de för kvicka för min del och dels räckte inte min
zoom någonstans (behöver en bättre kamera o det bums) !!

image1321

Fick nöja mig med den vackra fågelsången.

Lite stolt över fjärils bilden är jag dock för den flög runt runt hela tiden,
men till slut satt den still under någon kort sekund och då passade jag på.


image1319

Här kommer en avslutande bild från den här promenaden.
Som ni vet så är jag inte bra på det här med blommor.
Ni kan säkert hjälpa mig........................
Så min undran till er är.............

image1320

Hoppas ni har kunnat njuta av den härliga vårdagen idag med ;-)
Det har jag gjort och nu är jag så där skönt trött som man kan känna sig ibland.
Nu tänker jag bara mysa runt i mina joggingbyxor resten av dagen.

Kramisar / Vindruvan



Ny dag



image1312


Nu är jag rustad med min kamera
och jag måste uuuuuut och få luft under mina vingar.



Dagens tänkvärda:

Vänta inte på den stora lyckan
så att du missar den lilla!


image1313


Ha en skön dag ;-)

Kramisar / Vindruvan



Vårbilder



image1306

Jag har varit ute och promenerat i det härliga vårvädret.
Kunde ju inte låta bli än att hala fram kameran ibland.


image1307

image1308

image1309


Om jag ändå hade en systemkamera att krypa runt i buskarna med.....
då ni, då skulle mina bilder kunna säljas dyyyyyyrt.........hehehe......


image1310


Dagens tänkvärda:

Ditt liv är härligt och
fullt av möjligheter !


Vad har du gjort en underbar vårdag som den här?


Kramisar / Vindruvan



Veckans steg


Ni är väl vakna så där runt klockan 05.00 på morgonen?
Jaaaa, jag är vaken (och pigg dessutom) vid denna okristliga tidpunkt.
Tobbe har nu farit iväg med taxin och jag är ensam igen :-(
Får hoppas att tiden går snabbt den här veckan.
När jag ändå är vaken så kan jag passa på att rapportera mina steg
för veckan som har varit.
Hur aktiv har veckan varit ??


image1304



Måndag 14/4:

9048 steg

Tisdag 15/4:

21124 steg

Onsdag 16/4:

12051 steg

Torsdag 17/4:

6865 steg

Fredag 18/4:

6406 steg

Lördag 19/4:

5662 steg

Söndag 20/4:

9110 steg

Sammanlagt:

79314 steg

Genomsnitt per dag:

11330 steg

Sköööööönt, denna gång kom jag över 10000-sträcket i genomsnitt per dag i allafall ;-)
Nu känner jag mig nöjd!

Hur har din vecka varit?
Förmodligen lika bra eftersom vädret har mest varit underbart promenix väder.


image1305

Kramisar / Vindruvan



Inte så konstigt

Här kommer ett litet levnadstecken från mig.
Det är riktigt att vi myser tillsammans så mycket vi kan, Tobbe o jag,
därför är jag inte här så ofta. Men just nu har jag satt lite arbete i händerna
på honom och då smet jag upp till datorn för att underhålla er lite i allafall ;-)

Vad gör ni nu på helgen?
Vi har uträttat lite ärenden under dagen och ikväll blir det whirl-pool och bastu!!!!
Härligt vá?

Min underhållning består av en liten historia som
fixades till lite i hastigheten........heheheh......


image1303



En apa går in i en bar, sätter sig vid bardisken och ropar på bartendern.
Bartendern kommer fram och apan beställer en öl. apan betalade med en 100-lapp.
då tänkte bartendern att han kunde skämta lite med apan
och gav bara tillbaka en femma. men apan reagerade inte
utan stoppade femman i pälsen och började smutta på ölen.

Efter ett tag säger bartendern: Det är inte ofta vi har apor här.
Då säger apan: Det är väl inte så konstigt när ni tar 95 spänn för en öl?!


image1277


Ha en skön lördagskväll !!

Kramisar / Vindruvan


Svett loppa


image1301

(det var dock inte en motionscykel jag tränade på, men nästan)


TACK Mari, det är helt och hållet din förtjänst att jag gjorde ett
pass på cross tränings apparaten alldeles nyss.
Nu är jag lagomt svettig och vill in i duschen snart.
Då kommer jag ju lukta gott...mmm...när min man kommer hem....hehehe....

Det blev 4,2 km på 27 minuter och lite mer steg på mätaren än vad jag hade
när jag startade. Tur.......puuuh!
Tack igen, så ska en pepp kompis vá!
Fast du hajade nog inte att du fick igång mig.....hihihi.....


Nu riktigt läääääääängtar jag efter Tobbe image1302

Ha en skön kväll, det ska jag ha ;-)

Kramisar / Vindruvan




En liten fundering...



image1300


.....undrar bara.....hihihi.......


Tjing Tjingeling / Vindruvan



Glömde bort


Nu ska ni få höra vad tankspridd jag är..........

Mitt humör är det inget fel på idag, men jag har ändå gått omkring med
lite tungt och dovt huvud på förmiddagen, lite på vippen att det ska tippa över
till huvudvärk.
Plötsligt kom jag underfund med varför........
Jamen hallå, mitt viktigaste intag på hela dan hade jag glömt bort, hur man nu kan glömma
det, det förstår jag inte själv ens.
Men jag är ju en liten virr-höna, såå det är kanske inte är så konstigt.
Jag har haft lite mycket att göra på morgonen så jag glömde helt enkelt bort att
dricka mitt kaffe.
Det var ju bara för mig att fixa en dubbel espresso och ta den svepande på stående fot ;-)
Vad blev resultatet av det?
Jooo, jag mår prima just nu.....hehehe.....
det var det enda som behövdes.
Snacka om att vara koffein beroende.

Har du samma problem?

image1298




Dagens tänkvärda:

Mycket få människor lever idag.

De flesta gör förberedelser för att leva imorgon.



Stämmer rätt bra.
Lite så var det ju för mig i morse när jag glömde mitt kaffe,
hade ju annat och tänka på, sån´t som skulle hända sen.


Är i fixar tagen så jag har ju inte tid att sitta här.

image1299


Ciao / Vindruvan


Är tillbaka på banan igen


image1297


Det är fredag och jag är på mycket bättre humör idag ;-)
Vicken tur !

Hur ser din fredag ut?

Min ser ut som följer:
Förbereder för god mat och tårta tills Tobbe kommer hem ikväll........hehehe......
Han kommer rätt sent, men ändå, vi får göra som Argentinarna helt enkelt,
de äter vid 22.00 tiden på kvällen och så lär det nog bli hos oss också idag.
Han fyllde ju år i veckan så det blir förstås lite firande när han dyker upp.

Måste fortsätta fixa lite.........

Glöm inte att fixa fredagsmyset !!!!!
Ha en skön fredag !

Kramisar / Vindruvan



Ingen lust



image1296


Har du lika mycket lust som jag ??

Ja, just nu är det både ensamt och lågt humör
hos mig, så har det varit nästan hela dan.
Därför har jag inte haft någon lust att blogga och den
lusten verkar inte ni heller ha haft idag, synd!
Vad beror det på måntro ?

Hoppas på bättre stämning imorgon igen :-)

Kramisar / Vindruvan





Vindruvan´s Hålkakor


Det fanns önskemål om receptet på mina hålkakor och här kommer det.
Jag gör er kanske lite besvikna, för det är inget hokus pokus recept, ett vanligt bara.
Hade ju önskat att få använda min farmors gamla recept förstås, men gud vet
om det är bevarat ens en gång. Måste fråga mamma ;-)
Håll till godo med detta så länge, funkar ju det också.


image1294


Hålkaka 4 st

50 gr smör
1/2 l mjölk
50 gr (1pkt) jäst
1/2 dl sirap (jag hade ljus sirap hemma)
2 tsk salt
1,5 msk brödkryddor (det använde jag)
(men i receptet stod det 2 tsk anis o 2 tsk fänkål finstött)
800 gr (1,5l) rågsikt

1. Smält matfettet i en kastrull.
    Tillsätt mjölken och värm den till 37 grader (fingervarmt).
2. Smula ner jästen i en degskål.
    Häll över degvätskan och rör om tills jästen har löst sig.
3. Mät upp mjölet. Häll det luftigt direkt ur påsen i ett litermått.
    Skaka ej måttet.
4. Tillsätt sirap, salt, brödkryddor och mjölet men spara 1 dl till utbakningen.
5. Arbeta degen kraftigt, ca 3 min med maskin eller ca 6 min för hand, tills
    degen känns smidig.
6. Låt degen jäsa övertäckt med bakduk ca 40 min.
7. Knåda degen smidig på mjölat bakbord.
    Dela degen i 4 delar och forma dem enligt beskrivning nedan.
8. Låt kakorna jäsa under bakduk ca 30 min.
9. Grädda kakorna i 200 gr mitt i ugnen ca 10 minuter.
    (jag var tvungen att lägga till 2 extra minuter)
10. Låt bröden kallna på galler under bakduk.

Så här formar du hålkakorna:

Forma delarna till runda bollar.
Kavla eller platta med mjölad hand, ut bullarna till runda kakor, ca 15 cm i diameter.
Tag ut ett hål i mitten.
Lägg kakorna på bakplåtspappersklädd plåt och nagga dem med gaffel.



image1295


Bye Bye!
See you tomorrow !

Hugs and Kisses
Vindruvan

Namnsdagsfirande



Nu äntligen har jag fått tid över att fixa till ett litet namnsdags GRATTIS
till Patricia, Cattis mamma i Argentina. Som tur är så är det en tidsskillnad på
5 timmar så alltför sent publiceras det inte ur Argentinsk synvinkel  i allafall ;-)


image1293
Patricia & Cattis


Grattis kramar från Pia & Tobbe ;-)


Tjingeling / Vindruvan



Bakat



image1291


Mmmmmmmm.............det börjar lukta ljuvligt hemma hos mig just nu.
Jag har bakat hålkakor nu ikväll.
När jag stod och bakade ut dem så gjorde det mig väldigt nostalgisk.
Vi tar och backar ett par steg bakåt i mitt liv..........
När jag var liten tog min mamma alltid hand om städningen hemma hos
min farmor & farfar och ofta när vi kom hem till dem vid lunchtid så hade min farmor
klivit upp mellan 04.00 och 05.00 tiden på morgonen och bakat hålkakor.
Hon var alltid så där morgonpigg.........jisses......vilken kvinna!!!
Jag kan lova er att det var inte en sats som hon hade slängt ihop.........nej då jag
kan gissa att hon hade gjort mellan 5-6 satser. Det doftade ljuvligt och hålkakorna
bara väntade på att få sina första gäster.......mmmmm......underbart gott!!!!

För att återgå till nutid så kan jag ju berätta att jag bakade EN enda sats
med 4 st hålkakor !!!!
Jaaaaa, jag vet, jag är lite lat, inte lika effektiv som min kära farmor var.
Men lite av hennes egenskaper har jag ärvt i allafall och det är ju att jag
bakar dessa bröd själv istället för att gå ut i butik och köpa dem.
Det gör mig förstås lite stolt ;-)

Alldeles straxt ska jag prova och se om de är goda.
Blev ni lite sugna nu vá???


image1292


Nu tog det ett litet tag innan jag fick iväg och kunde publicera det här inlägget.
Så under tiden har jag hunnit att provsmaka dessa bröd och jag måste
säga att de var minst lika goda som min farmors hålkakor var på den tiden
.........hehehe......Du & jag farmor, tror jag det !
Du ska veta att jag saknar dig jätte mycket!


Vid tangenterna
eran egen lilla Vindruva




Stilpoäng när jag cyklar......hehehe......


image1289


I morse trodde jag inte att jag skulle komma upp ur sängen
pga min jä..a rygg som styr mitt liv, men när min morgon fick
förlöpa i ett väldigt lugnt tempo så mjuknade min rörelseapparat
till slut så pass att jag faktiskt vågade mig ut på eftermiddagen.
(Hade förstås blivit tillsagd av Mari att bara ta det lugnt idag, meeeeen........
jag är en envis rackare och solen sken ju så vackert och jag längtade ut)
Vad göra?
Jaaa, inte lyssnade jag på dig Mari iallafall utan jag följde min inres röst och
begav mig ut.......hehehe.......vid den tidpunkten var jag rätt ok igen.

Jag tog med mig cykeln så att jag växelvis kunde gå lite och när orken
inte var med mig så cyklade jag. Funkade jättebra faktiskt.
Ungefär så här såg det ut när jag trampade på min cykel....hehehe....
Akta så att ni inte blir sjösjuka ;-)

image1290



Vääääääänta måste bara svara i telefon...................

Det var Maj-Britt som ringde.
Tack för ett trevligt samtal :-)

Snart ska jag sätta mig i soffan och softa med dumburken snurrande
framför ögonen.

Ha det gött så länge !

Kramisar / Vindruvan




Happy B-Day



image1286


........på födelsedagen älskade Pappa och min Älskling !


image1287


Hoppas att du får en trevlig födelsedag idag trots att du inte är hemma.
(Ja ni hör ju själva hur det låter........min dotter var inte hemma på sin
födelsedag och nu är inte heller min man hemma på sin.)

Kunde därför inte komma med kaffe på sängen till dig min älskling,
men lite skönsång på telefon blev det i morse i allafall ;-)


GRATTIS pussar & kramar
till dig Tobbe
från Cattis & Pia


image1288



Natti natti



image1285


Nu är jag sååå trött att jag inte hänger ihop längre........
Natti natti......sov gott!!!!

Kramisar / Vindruvan



Som ny


Har precis tagit mig ett varmt och avkopplande bad.
Det var härligt att stoppa ner mina stela lemmar i karet
och sen efter 20 minuter kunna kliva upp därifrån och känna
värmen sprida sig och mjukheten i alla lederna är ett faktum.
Helt enkelt.........Härligt!!!!
Prova du med vetja, det stressar av hela kroppen......
......och du kliver upp som en ny människa därifrån........under förutsättning
att du får vara ifred med dina tankar i badrummet förstås.


image1284

Jag känner mig fräsch nu i allafall.

Ha en skön kväll!
Vad ska du göra ikväll?

Tjingeling / Vindruvan



Turen inställd



image1283


Angelikas och min tisdagspromenad blev inställd idag,
men det hindrade inte mig från att ge mig ut och gå.

Jag gick hemifrån mig ner till city, strosade runt där en stund
och sen gick jag hem också.......hallååå.......då är man galen.
Ena sträckan är ok, men båda.........då är man slut, särskilt om
man har något att bära på när man går hem.
Och det hade jag ju förstås......puuuuuh!!
Kan ju säga att den turen gav mig 20000 steg på mätaren,
då förstår ni att det var en bra bit som jag har knallat.
Men så har jag mycket att ta igen oxå.
Jag är inte den som ger upp i första taget, inte vad beträffar att gå i allafall.

Tänker landa i ett bad och slappna av senare, det är jag värd ;-)

Ta hand om varandra !

Kramisar / Vindruvan



Ljuset brinner för lilla Engla



image1282


Tänder här ett ljus till minne av lilla Engla.
Hennes fruktansvärda öde berör långt in i hjärtat.
Mina och min familjs tankar finns just nu
hos Engla och hennes anhöriga.

Varma kramar till Englas familj.



Steg efter steg



image1280


Måndag 7/4:

3679 steg (Båt + Bil)

Tisdag 8/4:

6037 steg

Onsdag 9/4:

13526 steg

Torsdag 10/4:

11007 steg

Fredag 11/4:

12302 steg

Lördag 12/4:

5054 steg

Söndag 13/4:

7006 steg

Sammanlagt :

58611 steg

Genomsnitt per dag:

8373 steg

Det är ett misslyckande även denna vecka.
Kommer ju inte upp i genomsnittet på 10000/dag som
jag minst strävar efter, men en liten ursäkt har jag även denna
gång.....det är att jag nästan satt still en hel dag i måndags när vi
satt i bilen och kånkade hem.
Sååå.......det är bara att kämpa vidare.

Hur har din motionsvecka varit ?

Kramisar / Vindruvan




Väckarklockan är ett riktigt otyg



image1276


Hjääääälp!

Idag ringde väckarklockan 03.50.
Det är hemskt att behöva gå upp den tiden på dygnet.
Visst jag var uppe fram till 04.30 då Tobbes taxi kom,
men sen kunde jag gå och lägga mig igen som tur var.
Värre var det för Tobbe, hans dag hade nu börjat vid den tiden.

Här hos mig är det regn rusk väder idag och det är inte kul
eftersom jag hade planerat att fara in till stan och fixa lite ärenden.
Men det känns inte som om det tilltalar mig så mycket.
Vad som än händer så måste jag trotsa vädret och gå till posten i allafall.

Hur ser din dag ut?


Vi hörs !

Kramisar / Vindruvan



Har nästan inte varit här under helgen

image1275


Snart sticker Tobbe till Nürnberg igen......
.....och det är inte alls kul......
Visst kan det vara skönt att få vara ensam ibland,
men inte hela veckan, det känns trist.
Men å andra sidan har jag lite att fixa under veckan så
tiden kommer nog att gå rätt så fort ändå.

Just därför har jag inte varit här på bloggen just någonting
den här helgen utan vi har ägnat oss åt varandra......mys mys......

Vad har du gjort i helgen ?

Nu ska jag fortsätta mysandet så.......
vi ses väl under veckan igen ;-)

Kramisar / Vindruvan




Nå´n där ?



image1274


Knack knack...........
Nå´n där????

Jag är i allafall vaken nu, men har inte så mycket att
berätta.......har du??
Ordet är fritt ;-)

Ciao / Vindruvan




Gääääsp !



image1273


........kanske bäst att jag landar i sängen nu innan
jag blir för trött för att ta mig till sovrummet........gäääääsp !!

Sov gott alla !!
Ses i morr´n !

Kram / Vindruvan




Vatten



image877  image882  image883

Har du någonsin frågat dig vad som händer om du dricker mycket vatten?
( skrolla ner)

|
|
|
|
|
|
\/
|
|
|
|
|
|
\/
|
|
|
|
|
|
\/
|
|
|
|
|
|
\/
|
|
|
|
|
|
\/

image878

Nu vet du det!
Man får vatten i lungorna!


image879  image880  image881


Jäpp så är det......
var försiktig med vattnet !!!

Lite skoj måste man få ha så här på fredagskvisten.

Tjing tjing / Vindruvan




Tuffe tuffe tåget går



image1272


Ville bara tala om att Tobbe sitter på tåget och tuffar fram
i 300 km/tim just nu. Med den hastigheten lär han hinna hem
innan måndag när det är dags att fara tillbaka till Nürnberg igen.
Fram och tillbaka, fram och tillbaka.....


Kramisar / Vindruvan


Smile


Då är det dags för lite morgonprommis för min del.
Jag ska dock inte motionsgå utan bara ut i friska luften och stega
lite med "Stegge", det är enda sättet att få extra steg på mätaren.......
......att bara lunka på här hemma med dammsugaren eller andra göromål
det ger inte mycket i steg räknat.
Sååå vi ses väl sen igen hoppas jag.

Tänkte att ni skulle få ett litet smile från mig innan jag går så känns allting bra....hehehe....
......men det förstås, idag är det ju fredag och då är allt automatiskt bra, eller hur???


image1271


..........HEHEHE.........


From your SmileyDruva


Kvällsprommis


Medans resten av världen sitter och hänger framför TV:n
eller datorn på kvällskvisten så sticker Angelika och jag
ut i promenadspåret på bästa sändningstid.

Because we are..............

image1269


Gissa att det var en härlig promenadkväll.......underbart helt enkelt !!!

Vad har du gjort ikväll ???
Ja just det, sa jag inte det, antingen suttit vid TV:n eller vid datorn......
visste jag väl.....hehehe......

Nu börjar det bli dags att knyta sig så man orkar med nästa dag också.

image1270


Kramisar / Vindruvan



Sen veckorapport


Sen i starten......jaaa jag vet ;-)



image1268



Måndag 31/3:

11402 steg

Tisdag 1/4:

10169 steg

Onsdag 2/4:

10053 steg

Torsdag 3/4:

8744 steg

Fredag 4/4:

7683 steg

Lördag 5/4:

8576 steg

Söndag 6/4:

3569 steg
(Bil + Båt)

Sammanlagt:

60196 steg

Genomsnitt per dag:

8599 steg


Något strålande resultat var det inte direkt, men det var ok med
tanke på att det var flera packardagar och bilresan där det inte
gav många steg alls.

Nu har jag i allafall lämnat min rapport och det var ju på tiden förstås ;-)


Ciao / Vindruvan


Färdigplanterat



image1266

Har precis planterat blommorna klart nu som jag
köpte tidigare idag.
Dammsög även på entré planet och insåg att jag hade glömt bort
hur jobbigt det är att städa ett helt hus (jag har ju fler våningar att städa i vårt hus)
....hehehe....det var ju lite praktiskt
att bo i lägenhet i allafall, täääänkte inte på det.
Hade ju önskat att orken hade räckt till att fixa lite i trädgården
också, men jag måste tänka på ryggen så att jag inte förtar mig.
Angelika och jag ska ut och promenera ikväll också och det är viktigt
att jag orkar med den prommisen.


Lite tänkvärt från mig idag:


image1267


........Jaaaaa, eller hur????


Vad har du gjort idag??

Tjingeling från en glad Druva



Man blir glad av blommor



I morse ringde det på dörren, inte särskilt tidigt
egentligen, men jag hade tagit morgonen med ett väldigt
lugn så jag hade inte ens ätit frukost ännu.
Tröttheten hängde väl kvar sedan förra morgonen då jag var
uppe klockan 04.00 och sprang, Tobbe skulle ju fara till Nürnberg
vid den okristliga tidpunkten.
I vilket fall, för att återgå till den här dagen så var det Angelika som
undrade om jag hade lust att hänga med till.......

image1265

......ett blomsterparadis i Holland.
Jaa....javisst.....självklart, men ge mig ett par minuter att
fixa till mig och få lite frukost i kistan så hänger jag med ;-)
Tur att jag hade hunnit duscha redan innan.

Efter ett par snabba minuter kom vi sedan iväg.
Man blir glad i hela kroppen av att flanera runt bland alla blomster.
Köpte med mig ett par blommor som jag snart ska plantera i
vår vinterträdgård, så det ser lite trevligt ut därute.
Min stora önskan är ju att få ordning på vår trädgård både på fram
och baksidan så det ser inbjudande ut (det gör det inte just nu), men
det krävs lite mer tanke och planering bakom den omvandlingen så
jag fick nöja mig med att köpa mindre blommor som passar sig i
vinterträdgården än så länge.
Det är naturligtvis roligt det också.

TACK att du ville ha mig med dig idag, Angelika!!

image1264


Ha en bra dag !

Kramisar / Vindruvan



Hygien


Jag kollade på programmet "Rent hus" nu ikväll.
Såg du det också?
Det är så äckligt !!!!!!
Hur kan folk leva på det där viset med sina sopor, matrester, mögel,
kläder och allt annat bråte i en lägenhet vecka ut och vecka in?
För mig är det helt obegripligt.
För att inte tala om hygienutrymmet........dusch, toa osv........
Fy sjutton vad vidrigt!
När jag tänkte på det här så kom jag på att jag har en passande historia
som handlar om män som kissar stående..........

Jag avslutar med det för idag sååå
ses vi imorr´n igen.

 Kramisar / Vindruvan





Peeing In The Snow


"Varför männen kissar stående"


När Gud hade skapat Adam och Eva, hade han två saker kvar som han tänkte ge dem.
Gud sa "Jag har två saker kvar till er, den ena är konsten att kissa stående . . ."

Adam avbröt "JA ! ! ! Jag vill ha den, det skulle vara riktigt kul, livet skulle vara mycket lättare och roligare ! ! !"

Sen tittade han på Eva och Eva nickade och sa: "Varför inte, det är inte så nödvändigt för mig."
Så Gud gav Adam den här gåvan.

Adam skrek av glädje, hoppade upp och kissade runtom, skvätte på väggarna och sprang till stranden och kissade

och beundrade mönster han gjorde i sanden.

Gud och Eva tittade på Adams glädje och Eva frågade Gud "Och den andra saken som Du skulle ge bort som gåva ?"
"Hjärna, Eva, hjärna"

= )






Hemresan


image1262


Det känns som om vi kan den här rutten nu per bil mellan
Sverige och vårat hem i Tyskland.

Denna överresa med båten klaffade allt (brukar inte göra det...hihi...)
Ingen av oss var sjuk, inte en enda krusning på vattnet så jag blev
inte heller sjösjuk (skööööönt ! ), vi kunde då unna oss att äta i alá carte
restaurangen eftersom båten inte gungade ett endaste dugg.
Vi åt och drack gott och hade det jätte mysigt.
Jag vann på enarmade banditen så jag kunde finansiera en varsin
god drink efteråt.......hehehe.......

Jag brukar heller aldrig kunna sova ordentligt på båten i vanliga fall
men till och med den biten klaffade, det hade ju förstås med att göra
att vattnet var så oerhört stilla, jag njöt i fulla drag.

Bilresan gick bra så när som på en insident som kunde ha slutat i krock,
som tur var hade vi lyckan på vår sida den här gången.
Men fy sjutton vad svettigt det var efteråt.
Vid Düsseldorf ungefär ligger vi i filen för svängande ner till nästa motorväg
varpå en polsk lastbil plötsligt inser att även han ska svänga av, vilket han gör den
jävla dumskallen utan att se att vi redan ligger i den svängande filen, det medför
att han är en hårsmån från att preja oss och då menar jag en hårsmån.
Tobbe hänger sig på signalhornet, bromsar hårt och gör sitt bästa att hålla undan
och lyckligtvis klarade vi oss från att krocka. Tur att Tobbe var snabb i tanken.
Hade inte varit kul att få en stor fet lastbil i sidan.
Det otäcka är att det spelar ingen roll hur duktig man själv är att köra bil utan
det finns allting en hel del nötter ute i trafiken som inte kör som man bör sååå......
det gäller att vara alert, att ha ögonen på allt och vara beredd på det mest konstiga.

Nog ältat om det.........allt gick ju bra!

När vi sedan kom hem så spred sig värmen i hela kroppen.
Det första vi träffar är Angelika och Kristin som smittar oss med sin glädje.
På vår dörr hade barnen satt upp fina välkomst teckningar, på fönsterbrädan
stod nyplanterade blommor i blomlådan för att inte tala om innanför dörren
står en bricka dekorerad med serpentiner, 2 champagne glas + champagne
och en burk med jordnötter.
Gissa att vi kände oss riktigt välkomna hem.
Leendet på våra läppar gick inte att sudda bort på hela kvällen.
Vilka underbara vänner och dessutom grannar vi har!!!!
Tusen TACK Angelika med familj ;-)
Vad skulle vi göra utan er????

image1263


Här var alltså en liten berättelse över vår resa hem.

Hoppas allt är bra med er allihopa!!!

Nu har jag lite annat att plocka med, kan ju inte sitta här och joddla
hela tiden då får man ju inget vettigt gjort, men å andra sidan har jag
ju underhållit er en kort stund nu så lite har jag väl lyckats göra.

Ciao / Vindruvan



Stolt faster



image1261




GRATTIS Robin !!!

Jag sa ju att du skulle fixa teoriprovet lätt......hehehe.......
Här sitter din stolta faster och ler :-)

Skönt att du fick uppkörningstiden på den här sidan om sommaren
i allafall, det var ju inte så lätt att få snabba tider berättade du ju sist.

Jaaaa, då är det bara att ladda för nästa Lycka Till spark i rumpan
nämligen för uppkörningen.

Lycka Till ;-)

Du kan sitta baklänges och köra och du klarar det ändå.....hihihi

P.s. När kör du halkan??? D.s.


Tjingeling / Vindruvan



Tänker och tror på dig !



image1258


Våra tankar är hos dig idag ROBIN !!!!
Stort  Lycka Till  med teoriprovet !!!!
Det där klarar ju du med vänstern sittandes upp o ner.....hehehe......
We always believe in you ;-)


image1260


Du kan väl skyltarnas betydelse????


Lycka Till sparkar i rumpan

från

Pia, Tobbe & Cattis





Home again


Hej allihopa!

Nu är jag är tillbaka här på bloggen igen, kanske inte i så jättestor
utsträckning ännu eftersom jag måste hinna landa i mitt hem ordentligt först.
Som tur är sköter ni bloggen strålande under tiden jag är borta.........TACK allihopa!!!
Det var ju ett par månader sen sist som jag var hemma här och precis
som Ritva nämner så är det lite känslomässigt jobbigt att bo med ena foten
i ena landet och nästa fot i ett annat land.
Man vill liksom inte släppa taget mot sina hemtrakter.
Det brukar vara så när jag kommer tillbaka till Tyskland att jag hamnar i en deppig
svacka under någon veckas tid eller så innan jag har aklimatiserat mig här igen.
Men sen reser jag mig och allt är som vanligt igen.
På något vis kändes det lite skönt att få bekräftat att jag inte var ensam om denna känsla
utan det var Ritva som tog upp saken när vi träffades sist och hon talade om att även
hon hamnar i en liten deppig period när hon kommer tillbaka från Finland till Sverige.
Men att det sen blir bättre igen efter en kort tid.
Jag som trodde att det var jag som var lite knäpp, känslig och framför allt ensam
om att känna mig lite nere vad den här saken beträffar, men så var inte fallet.

Tobbe & jag tyckte det var underbart att få sova i våra egna sängar inatt i allafall.
.........och självklart är vi glada över att vara hemma igen bland våra prylar.


image1257


Återkommer i nästa inlägg och berättar om nerfärden och hemkomsten.
Ville egentligen bara visa mig lite kort här och säga att vi var framme nu så att ni vet.

Har lite att ta hand om som ni säkert förstår, men som sagt vi ses snart igen.


Kramisar / Vindruvan




Lågvatten



image1255


............å ena sidan känner jag mig väldigt låg just nu
när jag vet att vi åker tillbaka till Tyskland i morgon igen.
Dessa 2 månader har varit guld värda både för Tobbe o mig.
Vi har kunnat träffa familjen och våra vänner under lite längre
tidsperspektiv än vad vi annars brukar göra och det har känns skönt.
Trots det, har det ändå inte varit tillräckligt, vi har ändå inte lyckats göra alla till lags :-(
Japp så är det, men vi är inte mer än människor!!!
Ledsen att vi inte har hunnit med allt och alla, sorry!!
Tänker man på 2 månader så låter tiden lång, men tänker man på hur många
helger 2 månader innehåller så är det inte särskilt många, eller hur?

.........men å andra sidan så har vi gjort vårat val att bo i Tyskland, vi har vårat
hus och våra vänner där vi trivs bra, så visst vill vi även tillbaka.
Framför allt saknar jag dig, Angelika, riktigt mycket, du är solskenet
vid min sida som gör att jag känner att även jag kan trivas i det tyska landet.
Inte att förglömma.........våran dotter kommer ju snart hem igen och då
kommer allting kännas så tryggt och skönt när vardagen är tillbaka i sitt normala
spår igen. Det längtar jag riktigt mycket efter ;-)

Jaaaaa som sagt, man lär sig hela tiden nya saker.
Skulle man bara vara kvar i sitt gamla hjulspår hela tiden utan förändring,
ja då lär man sig inte mycket, så den här tiden har helt enkelt varit
underbar och lärorik.

TACK till er allihopa för att ni är en underbar familj
och TACK även till alla goa vänner......skönt att ni finns!
Love you ALL!


image1256



Nu ska jag landa en sväng vid dum burken tillsammans med min man
och goda räkor.....mmmmm......

Hoppas ni alla har det bra där ute i cyber rymden!

Kramisar / Vindruvan





Morgonkaffet är det bästa



Ja då var det morgon igen.....
Ibland undrar jag vart tiden tar vägen.
Min kaffe tarm har vaknat och ropar efter
det dagliga morgonkaffet.

image1253


Kaffet på morgonen är det bästa kaffet på hela dagen.
Känner du likadant?
Jag ska fixa till mitt kaffe nu så jag stillar mitt behov.



image1254


Kramisar / Vindruvan



Trött



Nu går ögonen i kors på mig,
så jag önskar er alla.......



image1252



Ses imorr´n igen!

Kramisar / Vindruvan



Liten fräckis


Här kommer en liten fredags fräckis.


Något stort och hårt

Lärarinnan ställer frågor till barnen.

- Vad är det som har fyra ben, är brunt och lever i skogen?

- Älgen, svarar Elsa.

image1244


- Rätt tänkt, säger lärarinnan, men det kunde också vara ett rådjur.


image1246


  Vad är grönt och hoppar i gräset?

- Gräshoppan, svarar Ulla.


image1247


- Rätt tänkt, men det kunde vara en groda också.


image1245

Då ställer Gösta en fråga till lärarinnan.

- Vad är det som är stort och hårt när fröken stoppar det i munnen
men litet och mjukt när den tas ut?

Lärarinnan blir förskräckt och ger Gösta en örfil, men han fortsätter:

- Rätt tänkt fröken, men det kunde vara tuggummit också!!!


image1248



image1249




Rätt tänkt, kan ändå vara så fel.


Tjingeling / Vindruvan



Money money money



Har lyssnat lite på Abba nu på morgonen.
De var verkligen mina stora idoler när jag var ung.
(Ähh.......ung är jag väl fortfarande, eller?)
Intresset att lyssna på dem igen väckte faktiskt  Cattis
nu i veckan. Hon ville att jag skulle köpa en oroginal skiva från
Sverige med just Abba, för CD skivor man köper i
Argentina är bara plagiat alltihop.
Så jag var på stan igår och köpte dubbel CD:n
ABBA - The definitive Collection som jag skickar
i nästa paket till Argentina, bra vá?



 




Lite tänkvärt om Pengar



Det kan köpa dig ett Hus, men inte ett Hem
Det kan köpa dig en Säng, men inte en god Sömn
Det kan köpa dig en Klocka, men inte Tid
Det kan köpa dig en Bok, men inte Kunskaper
Det kan köpa dig en Position, men inte Respekt
Det kan köpa dig Medicin, men inte Hälsa
Det kan köpa dig Blod, men inte Liv
Det kan köpa dig Sex, men inte Kärlek
Så där ser du, pengar betyder egentligen ingenting

MEN det hör ju till saken att det underlättar en del om man har dem.
Kanske att man borde tänka lite på orden trots allt, för de säger en
hel del.


Det är skillnad mellan att vara lyckad
och att vara lycklig.
Vad gör dig lycklig?
Är det pengar och framgång eller är det
just det där som man inte kan köpa för pengar???



image1243



Japp det tål att funderas på ;-)

Nu måste jag fixa lite med packning och städning här hemma.

Glöm inte att det är FREDAG idag!

Kramisar / Vindruvan



Namnsdag


GRATTIS Marianne

Idag är det din namnsdag ;-)

Lite kaffe på sängen kommer här till dig.........



image1237



Kramisar / Vindruvan



image1239

Drömmar ur snö


Jag känner mig lite som en boknörd i allafall.
Har precis läst ut nästa bok som heter:



image1235



"Drömmar ur snö" är en typisk deckare.
Ett brott begås och polisen försöker lösa det, i det här fallet är det
kriminalare Maria Wern som står i fokus.

Boken flyter på bra, den är inget jobbig att ta sig igenom.
Upplösningen blir mer spännande än vad man kunnat ana och helt oväntad.
När man tror sig veta vem mördaren är så tar det sig plötsligt en ny vändning.

I romanen väver också Anna Jansson in två samhällsproblem på ett bra sätt.
Det ena är när ungdomar möter likasinnade på nätet för att sedan naivt stämma träff
med den personen och därefter slutar det hela i en väldig tragik.
Det andra samhällsproblemet är anklagelse mot invandrare när brott begås.


Ja jag tycker boken var helt klart läsvärd och jag har intresse av att läsa flera
av Anna Janssons tidigare utgivna böcker.


Anna Jansson har hittills gett ut 7 deckare:

Stum sitter guden, 2000,
Alla de stillsamma döda, 2001,
Må döden sova, 2002,
Silverkronan, 2003,
Drömmar ur snö, 2004,
Svart fjäril, 2005,
Främmande fågel, 2006.


Jag undrar ja vilken bok jag ska läsa nu???
hmmmmm........det tål att funderas på.

Känns som jag är inne i en liten bokperiod just nu.
Måste ta vara på anfallet innan det går över.....hehehe.....


image1236



Kramisar / Vindruvan


Lunchen var mumma


Gissa vem som bjöd mig på lunch idag igen??
Japp.......alldeles rätt, min man förstås.
Är han inte en gentleman så säg??
Det är riktigt mysigt, jag rekommenderar varmt
att komma iväg och luncha tillsammans någon gång.
Finns möjligheten.....överraska din andra hälft en dag
med lunch på stan vetja.

Vad vi åt??
Frågan är lite överflödig, tycker jag, men ok, vet ni inte redan
så kommer svaret här:


image1233

Jag har alltid undrat var Nemo är,
nu vet jag för jag hittade honom idag......stackarn ;-)

Mmmmmm.........det var lika gott denna veckan och till och med
godare eftersom jag lät wasabin ligga kvar orörd på tallriken.
Det räckte med wasabi smaken som redan fanns på sushin
för mina smaklökar.

Ha de gott !!


image1234





Nybakad


image1232



Ikväll har vi varit och hälsat på Carro, Dennis, Gustav o lilla Evelina.
Det var roligt att vi kunde komma och träffa er innan vi sätter oss i
bilen för att fara hem till tyskland igen.
Tack Gustav för att du o jag kunde leka tillsammans med dina
bilar, det var jätteroligt och det måste vi göra om, eller hur?????
Kramis på dig bus-Gustav....hihihi.....


image1231


Evelina är jättesöööööööööt ;-)
Titta själva på bilden nedan vad gullig hon är
när hon sover i min famn.
Tänk att de små "nybakade" liven är så små,
det märks att det var länge sedan som min
dotter Cattis var så här liten (17 år, närmare bestämt).


image1230


Var rädda om varandra !!!!

Kramisar / Vindruvan






Dags för en ny födelsedag


Mina tankar finns även hos min vän i Göteborg idag.
Mari, du fyller ju år.......även du blir äldre.......  
tänkte inte på det vá? .......hehehe.......

Här kommer massor med GRATTIS kramar till dig.........


image1229



image1227


.......från

Pia, Tobbe & Cattis

Hoppas du får en mysig födelsedag med uppvaktning med start
redan kl.05.00 på morgonen, det är väl då lill-snuttan vaknar........hehehe.......


Grattis Kramisar från din vän
Vindruvan med familj



Shopping, bra för hälsan


Jag hade inte så mycket tid över att sitta vid knapparna
och plita igår, så jag tänkte börja den här dagen med
att tacka Ritva för en jätte trevlig eftermiddag i city som
vi avverkade i vårens och solens sken igår.
Det var en sådan härlig dag, både väder o humör var på topp.



image1226



Tur att du fick det köpt som tanken var från början, Ritva,
men det var knappt........i sista minuten lyckades vi hamna
på rätt avdelning........hehehe........
Inte lätt när plånboken gärna öppnar sig även vid andra butiker.


           Dagens tanke:

         Fånga nuet och lev i det !!


Ha en bra dag ;-)

Kramisar / Vindruvan


Veckans steg


 

Få inte en chock nu, men min stegrapport är suverän den här veckan.
Snacka om att knäcka alla mina tidigare rekord.....hehehe.......


image1222



Måndag 24/3:

19035 steg

Tisdag 25/3:

10240 steg

Onsdag 26/3:

10131 steg

Torsdag 27/3:

13743 steg

Fredag 28/3:

17031 steg

Lördag 29/3:

12505 steg

Söndag 30/3:

8672 steg

Sammanlagt:

91357 steg !!!!!!!

Genomsnitt per dag:

13051 steg !!!!!!!!


image1225


Jamen hörrni, jag känner mig mer än nöjd,
men också rätt färdig efter mina strapatser.

Hur har din stegvecka varit?


image1224


Det är nog bäst att publicera det här direkt så det inte
händer något oförberett på vägen.

Kramisar / Vindruvan





Funkar....åtminstonde en liten stund


image1221



Äntligen funkar det igen, men gud vet hur länge det varar den här gången.
Jag hade ingen chans att hinna meddela mig att det skulle ske omfattande
arbeten i bloggsystemet, ett nytt bloggverktyg skulle installeras, men
det verkar som om det inte funkar riktigt som de har tänkt sig så det
kan innebära att det kommer vara fortsatta problem framöver.
De har varit tvingade att återgå till det gamla systemet igen pga strul med
den nya tekniken......ja ja.......teknikens värld!!


image1220


Det har inte varit särskilt kul när det har strulat så här, då inser jag att
det är lite viktigt med bloggen i allafall.....hihihi......
Vad tycker du?

Nu ska jag försöka få in min stegrapport från veckan som var som
mitt nästa inlägg, håll tummarna att det funkar.

Kramisar / Vindruvan





RSS 2.0