Nämen.....se vem som fyller år idag då....



WAKE UP MARCEL !!!!!

It´s your birthday today !!!!












Du får ta ett riktigt krafttag för att orka blåsa ut alla
ljusen på tårtan, Marcel...hehehe...





Stort Grattis
på födelsedagen

Önskar
Pia Tobbe & Cattis



Ich bin ein Berliner....



En lustig sak hände förra veckan och jag tänkte
att det måste jag förmedla

Fast vi börjar väl med lite historia först.

Ich bin ein Berliner
myntades av en mycket välkänd politiker på 60-talet.
Om han bara visste vad Berliner egentligen betyder
så skull han nog aldrig sagt så.
  
Nu är ju inte han den enda som misstagit sig med ordet Berliner,
även jag skall erkänna att jag gjort det.

Till min ursäkt skall väl sägas
att jag inte hade varit så länge
i tyskland när detta hände.

Vi hade avdelningsmöte, i våran kaffe hörna,
så vi satt väl en 40 personer och lyssnade.
Strax efter att chefen startat mötet nämnde han att
vi skulle få besök av ca 50 Berliner till mötet.

Jag kollade mig omkring och tänkte, var tusan skall de
50 personerna från Berlin få plats någonstans.
Som tur var sade jag inget.
Och mot slutet av mötet kom det in 50 st sådana här.




  


I Achen kallas dessa bakelser nämligen för Berliner.

Så nu vet ni vad en Berliner är.

Vad hände förra veckan ?


Jo Druvan och jag var och handlade, och när vi skulle ut ur affären
så såg vi i bageriet att de hade Berliner till försäljning.
De är ju bara för goda, så vi bestämde oss för att köpa
några stycken.
Det låg en skylt med erbjudande när man köpte Berliner.
3 st : 1.99 Euro
5 st : 2.99 Euro


Men vi var 4 så jag behövde bara 4 och detta är hur
konversationen gick ((jag) == jag, (b.d. == Bakom Disken)).


                                          (jag)    4 Berliner tack
                                          (b.d.)   Ser ni att vi har erbjudande för 5 stycken
                                          (jag)    Hur mycket kostar 1 Berliner ?
                                          (b.d.)   89 cent
                                      Snabbt räknar jag ut att 3 st för 1.99 plus 0.89 = 2.88 Euro
                                           (jag)    tack men jag skall ha 4 Berliner
                                           (b.d.)   Då blir det 3.56 Euro
                                           (jag)    ??????
                                           (b.d.)   Ja du tog ju inte ngt av erbjudandena
                                                      så då måste du betala 89 cent styck.
                                           (jag)    ok, då ändrar jag mig,
                                                      får jag 3 stycken för 1.99
                                                      och sedan tar jag en till för 0.89
                                           (b.d.)   Ok, då blir det 2.88
                                                      (Och detta sade hon utan att reflektera över
                                                       att hon kanske skulle ha komit på detta själv)


Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta.
Att ngn köpte 4 stycken var tydligen inte med i deras rutin.

Dessa knasiga utlänningar som inte kan hålla sig till
reglerna och köpa precis det antalet som står på erbjudandet.

Hepp


Nytt rekord, .... eller vart tog den fria farten vägen



Skulle egentligen gjort ett inlägg om Berlinare
men det får komma en annan dag.
Måste bara berätta om det nya rekordet.


Igår sattes ett nytt rekord i NRW i Tyskland.
Kanske inte så smickrande men ändock ett rekord som måste meddelas.
När ni ser rekordet så undrar ni säkert vad det har med mig att göra ?
Jag jobbar ju normalt bara 10 minuters väg ifrån hemmet.

Nu är det så att sedan 5 veckor pendlar jag till Duesseldorf varje dag
(detta är sista veckan, tur är väl det)

Nu hade jag väl lite tur igår också eftersom min resa på morgonen
var "normal" om man nu kan prata om normalt när man skall ut och åka
på de tyska motorvägarna på morgonen.

Vad var det nu för rekord ?

Über 300 Kilometer Stau in NRW

över 300 Kilometer kö i NRW på morgonen

Nu skall ni veta att NRW är jämförbart med Jämtland
i storleksordning. Fast dubbelt så mycket folk som i Sverige.

På radion brukar de rabbla upp köerna
och igår nämnde de bara de köer som var längre än 10 kilometer,
och ändå fick de snacka i flera minuter.
Jag hade kollegor som satt 2 1/2 timme i bilien
för att köra 70 Km till jobbet igår.
För mig tog det som vanligt 1 timme och 20 minuter
att köra de 90 Kilometrarna.
På kvällen när jag kör hem tar det ca 50 minuter.

Fri fart på tyska motorvaegar i NRW
existerar inte mellan 6:00 - 10:00 och mellan 16:00 - 20:00

Hepp


Födelsedagar kommer och går....



Det är den 1:a november idag och varje år vid den här tidpunkten så
är det dags att sjunga
 
♫ Jaaa må hon leva....
Jaaa må hon leva....
Jaaa må hon leva uti hundrade år ♫


Jamenvisst tårta sång och presenter till min egen mamma
som fyller 65 år idag !!!
Oj oj oj då vad tiden snabbar sig på !
Najaaa det är väl inget att gräma sig över utan
det är bara att göra det bästa av situationen.
Låta dig firas.

Grattis mamma, svärmor och mormor ♥





 
STORT GRATTIS
önskar

Pia Tobbe & Cattis






RSS 2.0