Flyga drake






Efter första kapitlet var jag fast, inte likt mig, brukar ta ett tag in i boken
innan jag fastnar för en bok, det tyder på att den här boken är speciell.
Den har en väldigt bra handling och redan från de första sidorna
så var det väldigt svårt att lägga den ifrån sig.

Jag tycker om att läsa självupplevda böcker eller böcker som är skrivna
så att de känns som om författaren har upplevt det själv.
Det måste jag ju tacka Mari för eftersom det är hon som har väckt det
intresset hos mig och det är dessutom från henne som jag har lånat
den här boken. TACK MARI !!! Du är guld värd !!
Är lite osäker dock på huruvida den här boken är självupplevd eller ej.
Kanske någon som känner till hur det ligger till, berätta det gärna för
det intresserar, åtminstonde intresserar det mig jättemycket.


En väldigt kort beskrivning av boken:

Amir och Hassan växer upp under en omvälvande tid i Kabul som bästa vänner.
Trots att de uppfostras sida vid sida lever de i två helt skilda världar,
Amir är rikemansson och Hassan hans tjänare.
En gripande roman om vänskap, svek och lojalitet, om banden mellan fäder och söner,
där Afghanistans fascinerande och tragiska historia står i bakgrunden.

Beskrivningen kanske inte lyfter känslan av att självklart välja att läsa den här
boken, men det kanske räcker med att jag säger Läs den så förstår ni
säkert att den verkligen är värd att läsa.


Helt klart den bästa bok som jag har läst på jättelänge, till och med att det
kom tårar i mina ögon i slutet av boken och det brukar det inte göra när
jag läser utan det händer mest när jag ser på film, då kan känslorna
minsann rinna över.
Boken är skakande, fängslande, grym, den väcker massor med känslor
och tankar.......




Har du inte läst den redan, vilket jag tror ändå att många redan
har gjort och är du inte rädd för att bli berörd så LÄS den.


Nu är jag självklart jättenyfiken på att läsa Khaled Hosseinis andra bok
"Tusen strålande solar", men jag känner att jag måste bearbeta och
smälta "Flyga drake" först innan jag tar mig an nästa bok.


Japp, det var en liten inblick i böckernas värld.
Nu undrar jag lite smått vilken bok jag ska läsa efter den här?
Hmmmm.......det måste jag fundera på ett tag.

Min fråga till er är:
Har ni läst "Flyga drake" och vad tyckte ni isåfall om den???





Kramisar / Vindruvan






Kommentarer
Postat av: Marianne

Då har jag något att se fram emot i vintermörkret. Jag har nämligen den som talbok.


2008-08-18 @ 12:51:15

Postat av: Vindruvan

Jaa du har ngt att se fram emot, hoppas bara att den som läser boken gör det bra.

Det ska bli kul att få veta vad du tyckte om den sen när den är utläst.



Kram / Druvan


2008-08-18 @ 13:03:45

Postat av: Marianne

Det är Krister Henriksson som läser. Tror att det kan bli bra. Såg honom förra vintern i Dr Glas och han var suverän. Det var en monolog så det var bara han på scen. Hans röst och inlevelse trollband så när det var slut så tyckte man: inte redan!


2008-08-18 @ 14:30:18

Postat av: Bir

Jag har tittat på den där boken Flyga drake den ligger etta på pocket toppen. Men jag köpte några andra böcker istället. Det är ju aldrig försent att läsa en bok, det kanske blir draken vartefter.

Jag har hört att Krister Henriksson var jättebra i Doktor Glas jag läste boken för flera år sen och tyckte den var knepig men härom natten gick den gamla filmen på TV så jag spelade in den och såg den på dagtid. Den var O.K. Tyvärr somnade jag på slutet så jag måste se färdigt den någon dag.


2008-08-18 @ 18:57:13

Postat av: Vindruvan

....och jag som nästan tog för givet att du redan hade läst den här boken, Gittan, vad snopen jag blev :-0 men som sagt det är aldrig försent att läsa en bok.

Ngt att se fram emot.



Kramisar / Vindruvan


2008-08-18 @ 20:09:14

Postat av: Caroline

Hallå!



Nu är jag "back in space"!! Idag har vi haft en "datakille" här som fixat med datorn, så nu kan jag äntligen surfa igen. Jag har verkligen känt mig isolerade av att inte ha tillgång till nätet. Har inte insett hur mycket jag använder det. Både för nöjes skull och för att söka info och göra annat nyttigt.



Jag har precis börjat läsa boken och den verkar jättebra. Det är första boken jag läser sedan Evelina föddes och det är väl ett gott tecken?! Det känns som att jag börjar vänja mig vid att ha två barn. Sedan är Evelina en så go och glad tjej nu när koliken har försvunnit.



Är allt bra annars här på bloggen?



Kram C


2008-08-18 @ 20:32:36

Postat av: Vindruvan

Halloj Carro ;-)

Vad roligt att du är tillbaka här igen, Vi har saknat dig!! Men samtidigt har jag vetat att det är inte lätt att få livet att gå ihop när man är småbarnsförälder.



Kuul att du tog dig an uppgiften att läsa boken på en gång, ska bli spännande att höra vad du tycker om den. Imponerande att du ens har tid med att läsa, när du har 2 små knoddar som springer runt benen dina....men det är klart, när kvällen kommer så sover de väl förhoppningsvis och det är väl då du har egen tid att spendera tills du själv faller i djup sömn.



Allt är bra här på blogen så vitt jag vet.



Hälsa familjen!



Kramis / Druvan




2008-08-18 @ 21:00:03


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0