Vad händer i Argentina?


image1201


Här kommer lite nyheter från Argentina.
Matbrist orsakas av strejkerna som just nu florerar i landet.
Som tur är så mailade Cattis till oss och sa att det inte var
så farligt.

Artikel på Svt:

Strejk orsakar matbrist i Argentina

En strejk i den argentinska jordbrukssektorn som har
pågått i över två veckor, har gjort att många basvaror nu
saknas i butikshyllorna.

Bönderna protesterar mot en 25-procentig höjning av
exportskatten på sojabönor och olja som är landets två
huvudinkomster och en källa till välstånd för många lantbrukare.


image1200


Cattis ord direkt från händelsernas centrum:

Vet inte om ni känner till strejkerna här i Argentina men
jag tänkte i alla fall lugna ner er med att det inte är någon
som helst fara här i tucuman.
De har visserligen spärrat vägarna in till huvudstaden i tucuman 
och överhuvud taget till städerna i hela landet, men annars är det ingen fara.
 I Buenos Aires har folket gått ut på gatorna för att demonstrera
och där är det väl inte så smart att vara just nu.
Men här i Concepcion är det lugnt och det ända vi märker utav alltihop
är att det inte finns varken kött eller mjölk att köpa i affärerna
eftersom lastbilarna med mat inte släpps förbi vägspärrarna.
 (även grönsakerna har blivit väldigt mycket dyrare...jag tyckte mig höra
att affärerna inte ens köper in mer potatis eftersom det inte
lönar sig, en säck potatis=100 peso...)
Däremot släpps privat personer mestadels förbi ( i alla fall till tucuman)
och resebussar och taxi bilar också efter kl 18:00...
Vägspärrarna organiseras ju av lantbrukarna för att demonstrera mot regeringen...
men det verkar som att det inte hjälper så värst mycket,
det ända som händer är att vi blir utan kött :P
Slut på rapporten.


Hoppas att det hela löser sig snart för jag har svårt att tro att
argentinarna kan klara sig utan att äta kött under en längre tid.

Däremot kommer ni bli experter på att laga vegetarisk mat
hädanefter, det är ju inte fel det heller......mmmm....gott!

Tänker på Er alla i Argentina och hoppas på en snabb lösning!!!


image1202



Kramisar / Vindruvan






Kommentarer
Postat av: Tobbe

Ville bara tala om att jag skickat min fru på en låååång promenad efter våran lunchdate.
Själv sitter jag och jäser på jobbet och orkar inte röra mig.

Vad var det vi åt ?
Det får nog min fru tala om när hon framkallat bilderna.

Hepp


2008-03-28 @ 14:01:43


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0