Embossingteknik


Självklart ställer jag upp på att förmedla något som jag kan
och gillar att hålla på med när nu intresse finns från eran sida.
Se och lär !!!!


Ni som har fått julkort eller födelsedagskort av mig tidigare år
kan se att jag just har använt mig av den här tekniken.
Det är ju lite pyssligt men uj så kul !!!
Ett enda tips kring det här.
Var aldrig stressad när du ska embossa, det har jag varit
ett flertal gånger och det blir BARA fel då.
Dumt att ni gör samma misstag som jag, ok !!




Det här behövs när du ska använda dig av embossingtekniken
på ditt julkort t.ex.

- Varmluftspistol eller en brödrost
(har själv inte lyckas bra med brödrosten så jag köpte
varmluftspistolen istället, men det ska funka med
brödrosten också om man har lite tålamod)

- Embossingpulver finns i olika färger

- Embossingstämpeldyna (genomskinlig)

- Stämpel





När du nu har ditt materiel så är det bara att starta.
Tryck stämpeln i stämpeldynan så du är säker på
att hela ytan har fått den genomskinliga stämpeln på sig.
Därefter trycker du den bestämt och stadigt mot ditt kort
som du ska tillverka. 





Därefter häller du på embossinpulvret ovanpå den
stämplade ytan.
Var säker på att pulvret täcker överallt.





Så här ser det ut när pulvret ligger löst ovanpå det stämplade
motivet. Nu måste man handskas väldigt varsamt med kortet
så att pulvret inte flyger av kortet för att du kanske andas lite
häftigt eller stöter till det.





Det är nu du tar fram pistolen......ehum....
.......jag menar förstås varmluftspistolen.
Den håller du en bit ifrån pappret, men ändå inte för långt borta.
Det måste man prova sig fram hur nära man kan hålla.
Plötsligt när värmen kommer på pulvret så börjar pulvret att smälta.
När man ser att hela motivet har smält, inget löst pulver kvar,
jaaaa, då är det färdigt !!!

Eftersom pappret reagerar känsligt mot värmen så gör jag
alltid så att jag lägger kortet direkt i press efteråt så den
återfår rätt utseende igen.

Jamen ni det här var ju inte alls svårt, eller hur ???
Jättekul är det dessutom.

Nu fick ni en liten inblick i vad jag tycker om att arbeta med
när det har med papper att göra.
De som känner mig vet att jag älskar det mesta vad pyssel
beträffar, men jag har mest gått över till sådant som har med
papper, scrap-booking och liknande att göra.


Hoppas att jag har kunnat inspirera er lite grann på pysselfronten
nu iallafall så ni kan pröva på hur megaskoj det här är.

LYCKA TILL !!!!

Ha en skön måndagskväll !!!





Tjing tjingeling / Vindruvan





Kommentarer
Postat av: Linda

Kul att få vetskap i hur du gör, vet inte om mitt tålamod räcker till just detta med embossing. Har FORTFARANDE INTE kommit igång med mitt pyssel, men tanken är god och den kanske måste ligga o gro ytterligare ett tag? Kram Kram.


2008-11-10 @ 21:25:19

Postat av: Linda

Somliga straffar Gud direkt! Idag var det mun tur. Vid lunchtiden drog det in regn o blåst här o jag som skulle sluta jobbet 13.15 Men jag hade tur, för det hade slutat att regna då o det började ljusna mer o mer. Tanken att stanna o handla innan jag hämtar Joel kom plötsligt upp i mina tankar, vilket jag ALDRIG brukar göra. Jag följer reglerna mycket godtroget eftersom jag är i samma yrke. Regeln lyder: Du får ha ditt barn på förskolan din arbetstid + restid. Men idag kände jag bara att det skulle underlätta lite om jag handlade först (om jag cyklade snabbt skulle jag hinna). Stannade vid ICA-Ljura o plockade ihop mina varor ganska fort, la upp dom på bandet o började riva i väskan efter plånboken. Jaa, just det, plånboken var det ja. Den låg kvar i Joels skötväska som hänger på hans vagn. Jag kom på det ganska fort så jag blev inte rädd att jag skulle ha tappat den iallafall. Jaha, det var bara att plocka i varorna i korgen igen o portionera ut dom i hyllorna. Började känna mig stressad. Klockan var 13.45 Joel skulle hämtas 14.00. När jag kom ut från affären ligger min cykel omkullblåst o regnet stod som spön i backen. Cyklade som en GALNING i motvind, regn o uppförsbacke. Kom fram 14.05, men som sagt, jag fick mitt straff för att jag inte hämtade Joel direkt som jag ALLTID brukar göra. Så se upp med vad ni gör. Kram på er.


2008-11-10 @ 21:43:18

Postat av: Marianne

Jisses, Druvan. Nog för att jag förstått att det legat mycket arbete bakom din julkort. Men att det var så här avancerat det anade jag inte. Kommer att öppna kuvertet från Tyskland till jul med mycket stor respekt för allt arbete du lägger ner...och till mig också...


2008-11-10 @ 22:09:29

Postat av: Marianne

Hur gick det här till två likadana kommentarer med 4 minuters mellanrum och med rättade stavfel. Finns det bloggspöken eller...?


2008-11-10 @ 22:20:11

Postat av: Bir

Stackars Linda!!! Vilken otur. Sånt skitväder som det var eftermiddags vet jag inte när det var sist. Du behövde nog inte frysa i alla fall man blir ju varm av att cykla, särskilt när man kör i racerfart.


2008-11-10 @ 22:20:51

Postat av: Linda

Fler som skickar dubbletter..... Bloggen är seg som kola som Druvan brukar säga.


2008-11-10 @ 22:21:34

Postat av: Marianne

Kanske för att vi krockade här Linda, Bir och jag.


2008-11-10 @ 22:25:57

Postat av: Ritva

Det där var en hel vetenskap att fixa julkorten. Hoppas du kan hitta någon annan användning till varmluftspistolen efter julpyssel.Kan man snabbtorka kläder eller hår med den?


2008-11-10 @ 23:03:54

Postat av: Vindruvan

Först och främst vill jag säga att jag uppskattar jättemycket när ni är inne här och kommunicerar med varandra.

För det andra är jag iallafall oskyldig vad blogg spöken beträffar. När jag hade lagt upp det här inlägget så var jag inte in på bloggen något mer på kvällen så nu när jag sitter här i med mitt morgonkaffe blev jag så glad när det fanns så mycket som 11 kommentarer på mitt inlägg.

Men jag ska snart gå in bakom tekniken och radera bort det dubbla...hehehe...ibland är det seeeegt som kola att kommentera eller göra inlägg, jag håller med, Linda, men för det mesta funkar det rätt bra.



Se positivt på din tripp till affären, Linda, det blev i allafall billigt..hihi..

Det där skitvädret hade vi haft på natten före hos oss. Det håller som bäst på att passera ett till här hos mig just nu så se upp det kommer nya oväder.



Tjooohooo.....hösten är underbar....ehum....eller också inte !!



Roligt att kunna visa er lite hur mitt pysslande ser ut.

Jag rekommenderar varken att torka kläder eller hår med varmluftspistolen så än så länge har jag den endast till min embossingteknik.



Taaack för att ni alla finns och lyser upp mina dagar ;-)



Ha dé !!

Kramis / Druvan


2008-11-11 @ 07:50:13

Postat av: Marianne

Tänk Druvan när du skrev här ovanför "det där skitvädret hade vi haft natten före oss" så tänkte jag men hade vi? Nä det hade vi väl inte? Med din blogg känns du så nära så jag fick för ett ögonblick känslan av att du finns bara ett par mil bort.

Berätta MER om hur det går till när du gör julkorten till oss.


2008-11-11 @ 09:03:59

Postat av: Farmor på stan

Hej Druvan det verkar jobbigt med hemgjorda julkort.

Men så roligt att få dem. Jag tycker det är nog jobbigt att gå ca. 200 meteroch köpa kort och sedan skriva dem.



Kram från farmor på stan


2008-11-11 @ 10:16:47

Postat av: Caroline

Ja, vilket oväder det var igår eftermiddag. Vi skulle till biblioteket, men regnet stod som spön åt alla håll och kanter och vinden var inte att leka med, så det var bara att stanna inne.



Idag är Gustav på förskolan och Evelina sover, så nu har jag det lugnt och skönt.



Jag gjorde likadant som Linda förra veckan. Hade skyndat mig ned till Konsum innan jag skulle hämta Gustav. När jag lagt upp alla varor på bandet märkte jag att plånboken inte låg i Evelinas skötväska som den alltid gör, utan den var hemma......



Kram


2008-11-11 @ 11:34:52

Postat av: Vindruvan

...hehehe....verkar som ni småbarnsföräldrar har något gemensamt...nämligen tankspriddheten....hehehe


2008-11-11 @ 11:47:03

Postat av: Vindruvan

Det är kul med hemmagjorda julkort...inte jobbigt!!

Men det e´klart lite stressigt kan det minsann bli, det sticker jag inte under stol med.

Måste fixa lite med dem idag igen.


2008-11-11 @ 11:49:00

Postat av: Linda

Du o jag Caroline......


2008-11-11 @ 19:44:08

Postat av: Caroline

Ja, tankspridd är bara förnamnet....Skönt att man inte är ensam.


2008-11-11 @ 22:38:08


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0