Hedersmordet på Pela


I somras lånade Cattis med sig den här boken från Emelie ner till Tyskland.
Den var ju så fängslande att den blev utläst redan i bilen ner förstås.
Hon sa genast till mig att - Mamma!! Den här måste du läsa !!
Vilket jag nu har gjort.
Finns tiden så slukar min dotter gärna böcker, men idag är tiden väldigt knapp
för henne så det blir inte mycket bokläsning för tillfället.
Vad mig själv beträffar så läser jag också gärna, men det går i perioder.


Den här boken är ytterligare en i raden där händelserna är sanna.
Därför blir det levande, mycket skrämmande och intressant läsning.
Jag misstänker att ni säkert kommer ihåg den här händelsen om Pela.
Mordet på Pela hände den 24 juni 1999 och i och med det fick svenska
språket ett nytt ord: Hedersmord.





Boken handlar om en kurdisk ung flicka som blev mördad av sin egen släkt.
Den unga flickan hette Pela Atroshi som var nitton år och mördades för att hon
ansågs vara en skam för familjen. Skälet till det var att hon blev för "svensk" och fri.
Syftet med hedersmord är att tvätta bort skammen från släktens namn.
Tanken var att Pela skulle glömmas bort, men hon har en lillasyster och hon
har sett till att Pela har fått uppättelse genom att vittna mot sin egen släkt.


 

Farfadern i familjen är så att säga ledare i varje släkt och håller stenkoll på
sina släktingar oavsett var de befinner sig.
 Det var han som bestämde att Pela skulle dö när han ansåg att hon hade
dragit skam över familjen.

 Att vara oskuld till bröllopsnatten i en muslimskt släkt är absolut det viktigaste.
Pela hade en pojkvän utan att vara gift eller förlovad,  vilket i släktens ögon betydde
att hon hade haft sex.


I Sverige bodde även hennes två farbröder, Rezkar och Dakhasz Atroshi med sina familjer.
Pela och hennes lilla syster, Breen, hade tröttnat på sin fars stränga regler.
De hade alltid någon som vaktade vad de gjorde, vart de gick och hur de var klädda.
Därför bestämde sig Pela för att göra som hon ville.
 Hon bodde ju i Sverige där allting är så mycket friare.
Fadern upptäckte vad hon gjorde och han kunde inte kontrollera henne längre.
Inom Islam är det vanligt att flickorna gifts bort därför bestämde han att Pela
just skulle giftas bort. 
Hon  var tvungen att lyda sin far och åka ner till Duhok i Irak för att träffa sin nya man.
Men hon blev lurad, hon skulle inte alls giftas bort, hon skulle dödas så att släkten
kunde bli av med skammen som hon hade orsakat.

Farfadern tyckte att hans son inte var tillräcklig stark, psykiskt för att döda sin dotter.
Han sade istället till hans andra söner Rezkar och Dakhasz att utföra mordet.
Pela skjuts med två skott av sina farbröder i huvudet, mitt framför ögonen
på sin lillasyster, Breen.

Breen var så pass stark att gå emot sin egen släkt genom att hon
 bestämde sig för att anmäla sina farbröder och sin far för den svenska polisen.
Utan henne hade de aldrig blivit dömda. Hon vittnade mot sina farbröder i Sverige.
Efter en massa rättegångar fick hennes farbröder livstidsfängelse till slut.
Fadern tog på sig skulden för mordet och dömdes till sex månaders fängelse i Irak.
Ett mord som har med heder att göra är dämpande enligt irakisk lag.

Breen är fortfarande utsatt för dödshot från hela hennes släkt.
Hon lever numera någonstans i världen under ny identitet.
Det är genom hennes ögon (Breen´s ögon är på omslaget av boken)
och berättelse som denna bok har kommit till.
Den är skriven av Lena Katarina Swanberg.

Har du läst den ?
Om inte......det är en......
Mycket läsvärd bok !!


Tack Emelie & Cattis för det här boktipset !!

Hittade en fin bild på er som jag tog i somras ute på Dalarö.
Här är den !




Det var allt för den här gången.

Kramisar / Druvan





Kommentarer
Postat av: Linda

Näe, jag har inte läst boken, men efter detta inlägg så känns det som jag gjort det. Har svårt för böcker, tappar konsentrationen hela tiden o får börja om o läsa o det blir jobbigt o då tappar jag lusten, tyvärr. Kram kram.


2008-11-11 @ 19:46:32

Postat av: Vindruvan

Men du Linda, har du testat att lyssna på en hörbok någon gång ??

Min koncentration hålls lättare uppe om jag lyssnar än om jag läser själv,

Välj en riktigt bra bok och pröva vetja !!!

Tips från en som vet vad du pratar om när du säger att du har svårt att koncentrera dig, samma med mig emellanåt, men som sagt hörbok är toppen.



Kramis / Druvan


2008-11-11 @ 21:22:13


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0