Julkortspyssel


Min plan för helgen var egentligen att sitta och pyssla med julkorten,
men som med allting annat så blir det inte alltid som man har tänkt sig.
Har dock fått mycket annat gjort istället som också var nödvändigt.

Jag har suttit en stund nu på förmiddagen och pysslat, men det räcker ju inte
heller på långa vägar. Är ju så mycket som måste göras......puuuh !!!!

Jag vet att Marianne hade intresse av att få veta mer om julkortens uppkomst.
När jag nu ändå är inne på det här med julkorten så kan det ju vara läge att
visa er lite hur jag har gjort i mitt pysslande.

Inget märkvärdigt pyssel denna gång, men dock rätt tidsödande.





För att tillverka mina granar så har jag först använt mig av
ett transparent papper som just ser ut som en gran med
små söta tomtenissar på.
Det pappret klistrade jag upp på ett grönt kartongpapper
för att åstadkomma stadga i min kommande grantillverkning.
Viktigt att lägga papprena under press så inga bubblor uppstår.





Granfeeling i på nära håll.....





Jag behöver inte förklara mer, tror jag, eftersom det står
beskrivet på bilden hur jag har gjort.
Det enda konstiga är väl att jag har filat med en vanlig
nagelfil på kanterna av julgranen för att åtstadkomma
lite liv i bilden. Knäppa jag.....jaaa, jag vet.

Mer hade jag inte att berätta just nu.
Ni får helt enkelt använda er fantasi över hur korten kommer
att se ut, jag kan ju inte avslöja allting.......eller hur ???

Hoppas att din start på den nya veckan går som planerat.

Kramis / Druvan





Kommentarer
Postat av: Marianne

Det var dig väl unnat en bloggfri helg. Men vi i bloggfamiljen började undra om ni inte kunde klockan snart. Hihi...

Har Cathrine haft det bra i helgen? För jag hoppas att hon är åter i hemmet.


2008-11-17 @ 14:18:09

Postat av: Farmor på stan

Oj Oj vilket jobb är inte alls avundsjuk på dej. Hur var det med Cathrine har hon kommit hem och har hon kommit hem? Uch jag börjar ser så dåligt inte alls roligt bli gammal om man ska se dåligt annars är allt bra



Kram från farmor på stan


2008-11-17 @ 14:58:27

Postat av: Bir

Jättekul att få vara med och se hur julkorten växer fram. Frågan är bara hur du gör när du kommer på att du vill skicka ett kort till, t.ex. Om ni råkar få ett kort av någon ni inte räknat med. Kan ni då skicka ett "vanligt" julkort eller sätter du dig och gör ett nytt. Jag antar att du gör alla på en gång steg för steg.

Till M-B vad tråkigt med synen det måste vara jättejobbigt. Kan inte ögonläkarna trolla på något vis uppe i Stockholm? Det har ju kommit så mycket nya metoder laser och operationer m.m.


2008-11-17 @ 18:14:16

Postat av: Ritva

Spännande med pyssel. Kan inte du samla alla pysseltips i en pärm som man kan läsa (prenumerera) när man behöver inspiration? Jag blir en trogen prenumerant. Just nu samlar vi toapappersrullar och ska hitta på något med dem.TIPS tack! Undrar om vår pappersanvändning är hög för rullar har vi gått om.

Dina bloggfria dagar går inte ihop med mina "bloggiga" dagar. Hade gått om tid på helgen att sitta vid datan. Fick egna tiden till annat,promenader t.ex.

Jag har läst mailet och återkommer om detaljerna.


2008-11-17 @ 21:14:10

Postat av: Linda

Jag har oxå haft bloggpaus. Har tagit hand om stackars Joel som varit jättesjuk i helgen. 40,7 i feber, kräktes det lilla han fick i sig, sov i stort sett hela Lördag o Söndag o halva Måndag. Men från och med i eftermiddags återhämtade han sig. Fick i sig ett kokt ägg, några pomme o dricka. Febern har sjunkit betydligt o han var till och med svår att söva. Var lite orolig ett tag o ringde därför 1177 tidigt imorse. De sa att man kunde kräkas pga den höga febern o tyckte vi kunde avvakta ett dygn till innan eventuell sjukvård, skönt att slippa det denna gång. Själv är jag förkyld o en kråka har satt sig på stämbanden, men är det inte värre än så....... Kramelikram.


2008-11-17 @ 21:18:48

Postat av: Linda

Nu till något roligare. Idag har jag o "kråkan" + arbetskompisar varit nära Stockholmstrakterna. Närmare bestämt i Södertälje. Vi var på studiebesök på Tom Titt`s förskola och även inne på museet. Jätteintressant att få se hur de jobbade o framförallt kul att få göra en utflykt. Ha det så gott allihopa.


2008-11-17 @ 21:27:39

Postat av: Vndruvan

Ska försöka sammanfatta era frågor här.



Jaa, Cattis har haft en kuuuul helg. De var ca 90 st som hade någon koppling till YFU och latinamerika som var på den här träffen. Ena natten sov hon 4 timmar och andra natten sov hon 2 timmar så resultatet av det är att hon är rätt så låg just nu.



Inte roligt att höra att din syn börjar bli sämre, M-B !!



Julkorten:

Finns tiden så sätter jag mig och gör ett nytt om det dyker upp ett julkort lite oväntat av någon, men endast om det inte blir alltför stressigt, i annat fall blir det ett normalt kort. Men jag är lite handikappad när jag ska skicka ett normalt kort för att för mig blir det så "sterilt" när jag är van med att pyssla ihop mitt eget utseende. Sorry!!

Ja ja, arbetsskadad ni vet.



Jag gör inte heller ett moment i taget på låt säga 40 kort utan känner jag för att göra stämpel tekniken ett tag så gör jag det kanske på 5 kort i taget, sen klipper jag och klistrar och byter arbetsuppgifter allt beroende på vicket humör Druvan e´på just då.

Ibland kan det vara lite frustrerande eftersom allt mitt materiel ligger framme huller om buller på skrivbordet.....ständigt tills korten e´klara.



Tack för förtroendet Ritva att du gärna skulle bli min prenumerant av pysselideér. Tyvärr kommer nog aldrig det bli verklighet att jag ordnar en pärm med tips.

Däremot finns det ju en uppsjö av härliga pysseltidningar att köpa åtminstonde här i Tyskland, vet inte om det är lika utbrett i Sverige, men framförallt har ni ju i Stockholm i allafall en underbar "Inspiration till pyssel-butik" som ni kan gå till - Panduro. Finns på Kungsgatan och i Skärholmens centrum. Där finner jag själv ideér som jag använder mig utav.



Men hjälp vad sjuk Joel har varit i helgen.

STACKARN!!!!

Hoppas verkligen att det är på bättringsvägen nu !!

Krama lill-plutten och önska god bättring från hans oroliga moster.



Kram till er andra också förstås / Druvan








2008-11-18 @ 11:07:14


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0