Bords-skick

VARNING:
Nedanstående text publiceras utan några som helst bilder. Läs på egen risk.



Samma vanliga visa idag igen, vrålhungrig till middag.
Till lunch fanns det......FISK,
måste ha varit resterna från igår, fast idag var den stekt till oigennkänlighet,


dessutom fanns det........får-mage,
mumma tyckte Mike (såg inte aptitligt ut)


Själv tog jag Anka, såg riktigt smarrigt ut tills jag började äta.

I kina har de för vana att INTE ta bort skinnet på maten. Så varje bit hade ett tjockt lager med fett ank-skinn på sig och
tyvärr är jag kräsen av mig så jag kunde inte få i mig allt. Det gör ju inte saken bättre av att killen mittemot sitter och surplar på får-mage.

Det var ngn som undrade hur kineser betedde sig vid bordet.
Tja vad skall jag säga, de är väl som alla andra.
Jag har hört att de spottar och torkar sig med bordsduken.
Har jag faktiskt inte sett.
Kanske beroende på att det oftast inte finns ngn bordsduk på borden.


Kan ju berätta om dagens middag.
Jag och Mike gick till ett nytt hak, inte restaurang utan hak.
Matsedeln var en tavla på väggen, skriven på kinesiska förstås.
Ingen duk på bordet. Killen som tog beställningen stod vid ena hörnet och tittade på TV. Tog sig inte ens besväret att komma till bordet. Fick lita på att Mike inte beställde ngt konstigt.
Det blev:
Gurka med vitlök
Fläskkött i sötsur sås
Fläskkött med grön-peppar
ngn sorts svamp.

Allt smakade gudomligt.

Men, grisen i sötsura såsen hade mycket ben, och vi hade ju ingen kniv/gaffel.
Så jag frågade Mike hur man normalt gjorde i Kina i detta fallet.
Svaret var : Man stoppar in biten i munnen, försöker få bort köttet och spottar ut benet på bordet.
Men om jag ville så var det OK at spotta ut benet på tallriken.
Hallå, "det var OK att spotta ut på tallriken".


Vad gäller rapa, jepp. Det görs det både ofta och ljudligt.
Ju högre desto bättre, speciellt vid matbordet och man vänder inte bort ansiktet.
Nä rakt ut i ansiktet på personen mitt emot. Lukten som kommer emot en kan få vem som helst att gå hungrig från bordet.


Smaskas görs det ofta och gärna. Tror ingen Kines vet hur man äter med munnen stängd.
Det är som att se barn tugga tuggummi om ni förstår vad jag menar.


Vad gör man annars under veckan ?
Tja, jag har börjat ga till bastun varje kväll. Skönt för kroppen.

Häromdagen gick jag in i bastun och det satt en stackars spanjor därinne.
Han hade vattenhinken bredvid sig men hällde inget vatten på aggregatet.
Strax efter kommer 3 finnar in. Konstigt nog så tog de inte hinken och började hälla vatten.
Nä de höll sig lugna.
När spanjoren gick ut så tog de sin chans. I ett nafs var hinken uppfångad och vips så slängdes det
vatten på aggregatet så självaste Niagara fallen hade blivit avundssjuk.
Nu är man ju härdad så jag fick se flera förvånade ansikten när jag stannade kvar i bastun.


Förhoppningsvis kan man börja ge sig av hemmåt i början av nästa vecka även fast senast i dag i taxin till hotellet från jobbet så frågade projekt ledaren om jag inte kunde hjälpa dem med ytterliggare en sak.
Icke sade nicke. Antingen stannar jag tills 7/11 och åker hem för gott, eller så åker jag hem när jag har gjort det jag skall och kommer tillbaka när proverna med kunden börjar. Bara att välja. Jag hoppas på sista alternativet för då kan jag kanske alltid snacka till mig en gipsad fot av doktorn som gör det omöjligt att komma tillbaka.
För er som inte är medvetna om det så har jag, sedan 2 månader tillbaka, en inflammerad hälsena som
inte blir bättre. Rena pinan att gå faktiskt.

Vädret:
             Igår ruskigt , Regn, blåst och bara 15 grader. vilket var bra==>inga påhopp.
             Idag, fint, solsken klarblå himmel utan smog, kallnordan vind ==> 14 grader ute

Förresten har ngn av er sett ett kinesiskt blöjbarn ?
Inte.
Kanske inte så konstigt för det finns inga.

Nej, här har de uppfunnit ngt annat istället.
Byxor som är öppna i grenen...
Tyvärr har jag inga bilder på det för då blir jag väl anklagad för att vara pedofil.


Jag skojar inte. Alla småbarn har några sorts byxor på sig som inte är ihopsydda i grenen.
Svårt att förklara, ni får allt försöka föreställa er.
Kanske praktiskt tills jag såg ett barn sätta sig på en stol vid ett bord.
Då drog min fantasi iväg.
Tänk er nu att barnet blir nödigt och drar iväg en riktig rackabajsare.
Inte hamnar den i blöjan (för det finns ingen), nej den lär hamna på stolen.
Tänk er nu att ni kommer en stund efteråt med era fina vita byxor och sätter er på den stolen.....
Hepp.


OBS.
Ovanstående observationer är helt och hållet mina egna och absolut
inga garantier för att de stämmer med verkligheten.


 




Kommentarer
Postat av: Vindruvan

Inte nog med att du tappar vikt vid maten utan du spär på nedgången i bastun oxå.....uj uj uj, nu blir jag ännu mer orolig.

För att inte tala om det där sjövattnet du drack nyligen, DET gör mig verkligen orolig. Proppa in ngt effektfullt bakteriedödande i magen innan det är för sent.



Love you !!!

Druvan


2008-10-23 @ 09:53:25

Postat av: Farmor på stan

Ha jag har sett barnen ha sådana byxor. Vi var på en skola och alla barne i klassen skulle gå på toaletten för läraren de jaick in i ett rum med en ränna med fötter på sidorna alla satt på rad pojkar och flickor och gorde det de behövde ingen torkade sig.



Kram mamma


2008-10-23 @ 11:01:06


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0