Dagens rätt...

Har inte så mycket att berätta om dagen, inget speciellt har hänt.

Idag tog vi en tur in till Peking downtown efter jobbet.
Tunnelbanan ligger strax utanför vårat hotell, kostar 2 kronor för en enkel resa.
Rena fina vagnar, ingen grafitti där inte.
tv-skärmar överallt i vagnarna där de visar nyheter, reklam och annat.


Nere i downtown är det mycket folk, mycket bilar.
Mao tse dung låg kvar där han brukar ligga.
Jag skall in och kolla på honom till helgen tänkte jag.


Eftersom vi åkte direkt till downtown utan att äta så började vi bli lite smått hungriga
efter ett tag.
Namnam, nu blir det riktig kinesisk mat, på grillspett.






Men hallå där vad är det som ligger längst fram. Måste kolla närmare.





Det till vänster är en typ av skallbagge, i mitten kan ni skymta skorpion
och till höger en riktig delikatess, silkesmask.
D.v.s. den larv som producerar silke.

Min Kollega påstår att de är delikata, vet inte om han luras eller.
Själv valde jag att inte prova.

Vi satte oss vid ett bord och jag fick lita på att Mike, som min kollega heter på engelska, beställer OK saker.
Till mig kommer en tallrik med nötkött, lök, paprika.
Efter det var klart frågade han om vi skulle ha mer.
Ja gärna säger jag.
Vill du ha ngt speciellt från Peking ?
Beror på svarade jag.
Gillar du ko mage ?
Get huvud ?
Jag nobbar även fast det var frestande.
Mitt emot oss kom det in en tallrik med ngt konstigt på.
Det är komage, hackad i bitar, sade Mike.

När jag såg det så kände jag igen det, jag hade sett det förut. Men var ?
Just det, på min tallrik som jag nyss hade ätit.
De har väl inte så många stekpannor så maträtterna blandas väl hej vilt i pannan.

Det var vissa bitar som inte riktigt passade in i min syn på hur kött skulle se ut.
Feg som jag är så hade jag petat de bitarna åt sidan.
Men jag måste säga att vissa saker jag fick i munnen inte riktigt stämde överens med hur kött, lök eller paprika bör smaka.
Man kan bara undra vad det var för ngt.
Eller kanske bättre att inte fundera.


Men i alla fall, Mike beställde in en tallrik med risnudlar i buljong.
Har ni försökt äta sådant förut med pinnar ??
Tänkte väl det. Tog en stund men sen kom jag på teniken, utan att stänka ner mig alldeles.


KFC har förövrigt humana priser i peking,
Blir nog en lunch och middag där på lördag. :-)


Som eftersätt ville Mike bjuda på ngt som heter Tofu, penslat med ngn sås.
Typiskt att ståndet skulle stå precis vid en soptunna som ngn höll på att tömma, för lukten
Var fruktansvärd. En sådan lukt som man kan känna om man står nära en sopbil ibland.

Efter jag fått min skål sade jag att vi skulle flytta lite på oss.
Vi gjorde det men lukten fösvann inte.
Jag vände mig om för att se om sopgubben kom efter oss med sopsäcken.
Näe, lyfte fötterna för att se om jag lyckas trampa i ngt som jag inte borde trampat på.
Näe, inget där heller.

Tittade ner i mina händer och insåg att det var maten jag skulle äta som luktade.
Surströmming luktar riktigt friskt i jämförelse.
Lukten som kommer emot mig när jag skall ta en tugga är en blandning av en overfull soptunna
med matrester som stått i solen i flera dagar, blandat med lukten från riktigt frän diarre.
Blev inte många tuggor av den efterrätten kan jag lova. Mike däremot åt med god aptit.
Jaja, jag vet, jag är lite petig.
 
Jaha, blir nog inget mer inlägg från mig förrän på Måndag
Ha en bra helg.
-Er korrespondent i ost-asien




Kommentarer
Postat av: Vindruvan

Du får mycket farcinerande upplevelser vad maten beträffar, men det visste vi ju redan när du for att så skulle bli.

Du borde ha provat lite skalbagge, skorpion eller silkesmask.....eller oxå inte.....

Undrar lite smått hur din mage mår just nu ???

Kul att du berättar så inlevelserikt så det känns som vi är där och upplever det själva :)



Hoppas att även du får en trevlig helg!!!!



Vi tjejer saknar dig, det är väldigt tomt när du inte är hemma !



Puss & Kram

Druvan


2008-10-17 @ 07:50:21

Postat av: Marianne

Ser smaskigt ut! MUMS! Säger ett matvrak!!!


2008-10-17 @ 12:55:09

Postat av: Linda

Stackars dig Tobbe. Fy, vad äckligt alltså, min mage vände sig ut o in när jag läste om smaker o lukter. Jag skulle ALDRIG överleva i detta land!!! Hoppas Druvan förbereder god mat åt dig när du kommer hem. Kram Linda.


2008-10-17 @ 19:51:51

Postat av: Marianne

Ja maten i Kina är inte vad man tror. Jag har ju varit till Taipei, Taiwan och varit tvungen att äta kinesiskt i 10 dagar. Det varken ser eller smakar aptitligt. Detta var 1993 innan de västerländska influenserna när det gäller mat blivit så stora. Jag glömmer aldrig maneterna vi åt. Dessa sega hårda gummibitar. Urk! En dag åt vi gott och det var när vi blev bjudna av kulturministern på Mongolian barbecue. Man fick försöka klara sig på den stora gedigna frukostbuffén. För där fanns alla slags frukostar.


2008-10-17 @ 20:29:06

Postat av: Ritva

Vilken rolig resereportage vi får från Kina.Jag tror att du och Stefan har mycket att tala med varandra på Ny Års afton om kinesisk mat.Snälla du behöver INTE ta med dig några recept. Vi återgår väl till traditionen att fira Ny År tillsammans? :-)


2008-10-17 @ 22:44:22


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0