Finn ett fel (eller har Tobbe blivit galen) ?

Hej,
Vem hittar felet på den här bilden ?
Först rätta svar blir rikligt belönad.



Vad har hänt i helgen ?
Jag har varit och handlat !!!!!
Tog en vända till .....


Just det, silk-street.

Där jag övade mina konster att pruta.
även fast man tycker att man fått ett bra pris så har man blivit lurad.
Ju bättre man är på att pruta, desto mindre lurad blir man.
Normalt kan man pruta ner priset till 1/4 eller 1/5 av utgångspriset.
Det lyckades jag ganska bra med faktiskt.

Ett exempel.
Försäljerskan visade att original priset var 250 Kronor.
Men för mig, bra pris, bara 210 kronor.
Jag sade att jag betalar inte mer än 30 kronor.
Efter mycket dividerande och jag hade lämnat ståndet och blivit tillbaka-lockad 4 ggr var priset nere i 35 kronor.
Fortfarande för högt tyckte jag och lämnade ståndet en 5:e gång.
Försäljerskan ropade tillbaka mig och sade att jag fick det för 30 kronor.
Inte illa, men jag blev nog lurad ändå.


Kan berätta att silk street är en stor affär i flera våningar med små bås.
Man går i trånga gångar och det finns i princip samma saker i varje bås i en och samma gång.
I nästa gång finns det andra saker.
T.ex. I en gång finns det fullt med T-shirts i nästa strumpor/underkläder. I tredje en massa jackor, osv.
Allt är bara kopior.
Jag köpte till exempl YSL strumpor för 8 kronor styck, vilket förmodligen var dubbelt för mycket mot vad jag skulle betala.
Jag skulle t.ex. aldrig köpa goortex jackor eller elektronik på det stället.


Här ser ni en bild på hur det ser ut i en gång.


Försäljarna i varje stånd (de med rött) man går förbi pratar med en och försöker få en att köpa saker.
Ibland tar de till och med tag i en och försöker dra in en i båset.
Gäller att vara stark.

Men det är kul att se hur lågt pris man kan få saker för.
Förra ggn jag var i peking så var jag 5 kronor ifrån att få köpa en sport T-shirt.
5 Kronor är ju ingenting egentligen, men jag gav mig inte och försäljerskan gav sig inte.
Vilket betydde att jag hade nått gränsen. Det blev ingen T-shirt den gången


När man kommer ut ur affären blir man påhoppad av andra personer.
Det är såna som försöker sälja DVD/CD/strumpor till ett billigt pris.
De har inget tillstånd och är väldigt försiktiga av sig.
Detta är ngt jag inte förstår, Inne i affären finns det kopior i massor.
Och där får de sälja det öppet, men på gatan får de inte sälja kopior.
Förmodligen är affären stads-ägt och inkomsten går direkt in i Kinesiska statens kassa.
Ngn som vet ?


Har även gjort lite kulturbesök.
Temple of heaven


En stor park med flera olika hus/tempel.
De användes av de gamla kejsarna för att göra offer för att få rika
skördar eller lycka i krig.
Man offrade djur av olika sorter. Olika tempel användes för olika offer.
Ett av templen användes av kejsaren när han fastade och var utan kvinnor under tre dagar
innan själva offer-ceremoni ägde rum.


Taken på templen är fulla av små lustiga figurer som skall bringa lycka.
Som mest är det 10 av dessa figurer.
Antalet figurer beror på betydelsen av huset.




Dags för nästa fråga.
Hur många kineser kan man klämma in på en trappa ?



Mat dags:
vad har Tobbe ätit under helgen ?
Hur är det med hans vikt ?


Många oroliga röster har höjts över Tobbes vikt de senaste veckorna
Här kommer därför min vikt utveckling i Kina.
Ankomst ; 92,3 Kg
efter första veckan :89,6
efter andra veckan   : 91,2


Så ni kan vara lugna, Bacon i mängder och potatis plättar till frukost
fixar det mesta.


Eftersom Mike har åkt hem till shanghai över helgen fick jag lita på mig själv vad gäller beställning
på restaurang även fast de har bild och översatt till engelska så kan man
inte vara säker på vad det är. Engelska översättningen i Kina är ju inte direkt vad den borde.
Till och med i receptionen av mitt hotell (sheraton, som är övre klassen av hotell)
så har de problem med att förstå/prata engelska.


Tillbaka till maten.
Jag beställde ngn sorts 'stier fried beef' som såg gott ut på bild.
Jag föstod det som att det skulle vara stekt kött.
In kom en gryta med ngt som såg ut som både mage/tarmar och annat.
Hoppsan, blev kanske fel med översättningen och fel bild i menyn.

Ja, man får väl prova tänkte jag. Jo nog var det kött alltid, och bra smakade det.
Dessutom var det starkt kryddat. Mums

Det som jag trodde var tarm var i själva verket svart bambu (tror jag).
Men det var inte så gott.


På lördagen tog jag det säkra kortet, friterade köttbitar i sötsur-sås.

På söndagen blev jag mer vågad och beställde ngt som skulle vara stekt fläskkött med grönpeppar.
Nog var det fläskkött alltid, sidfläsk, med svålen kvar. Fast den var mer
ångkokt än stekt. Kanske därför det inte fanns ngt hår kvar på svålen som tur var.
Ngn grön peppar såg jag inte till, däremot purjolök i mängder och ngt som
påminde om svamp. Hoppas det var svamp.


Medans jag satt där och åt hände lustiga saker omkring mig.
Plötsligt börjar det dunka bakom mig, låter som ett tåg på tågräls.
När jag vänder mig om ser jag en av kockarna komma dragandes med en släpkärra full med soptunnor.
Soptunnorna var inte tomma. Ingen annan på restaurangen verkade bry sig att de drog soptunnorna genom restaurangen.
Det är nog bara jag som är känslig.
Hoppas han tvättade händerna efteråt innan han fortsatte med matlagningen.

Efter det så ställde personalen upp sig på led i restaurangen.
Värdinnan ställde sig framför dem och läste ngt i en bok, såg ut som kassaboken så
det var säkert veckans resultat som annonserades. Efter det sade alla ngt i kör och avslutade med att klappa händerna.
Skulle vara kul att kunna kinesiska så man hade förstått vad det rörde sig om.


Ris har jag inte ätit på över en vecka tror jag.
För mig börjar det bli för mycket nu. Jag kan inte förstå hur Carro kunde stå ut
flera månader i Asien.


Hur var det nu med den saknade våningen.
Jo hissen som krånglade för mig hade en knapp till 21:a våningen.
Intressant, inte alla hissar kan åka till 21 våningen alltså.
Så var det mysteriet löst.

Nu vill jag se vem som först hittar felet på bilden.
Hepp




Kommentarer
Postat av: Vindruvan

Go´morron älskling !

Vad roligt med en tävling på bloggen :)



Jaaa mina svar är:

1. På höger sida av bilden så finns det en röd lampa

(vet förstås inte om det är en lampa) istället för ett träd. I en trädalle´ borde det stå träd hela vägen och pryda.



2. Mitt andra svar är att trädgårdsmästaren har bara jobb på ena sidan (höger) om alle´n för där är gräset klippt och det är det inte på den vänstra sidan.



La märke till en sak till, men den tar jag vid ett senare tillfälle.



Tjing !

Vann jag nu ???



Kramis / Vindruvan


2008-10-27 @ 06:19:18

Postat av: Vindruvan

Neeej, nu har jag det !!!!



På bilden syns ju inte en enda kines OCH det kan ju inte vara möjligt, eller hur ?????



Tjing


2008-10-27 @ 06:31:44

Postat av: Marianne

Mitt förslag är att på ena sidan av allén så står det bara pinnar. Det är bakomliggande träd som har så stora kronor att det ser ut som om pinnarna har trädkronor.



Men Druvan har nog rätt. Det där med avsaknad av kineser håller jag på. Men jag hoppas ju på mitt förslag. Jag vill gärna bli riktligt belönad.


2008-10-27 @ 07:00:07

Postat av: Marianne

Läser precis en artikel i Aftonbladet om nya trenden på Stockholms krogar. Den är komage, fårtestiklar, gristarmar och annan inälvsmat! Känns det igen Tobbe? Välkommen till Stockholm!


2008-10-27 @ 07:12:38

Postat av: Tobbe

Matsedeln kaenner jag igen.

Faar nog stanna i tyskland daer man kan faa hederlig korv (som i och foer sig ligger i en tarm, men det taenker man normalt inte paa)



Hur gick det med loeddret ?

Hepp


2008-10-27 @ 08:46:02

Postat av: Linda

Det första jag tänkte på var den röda lampan, enkelt, men sen fick jag se att det fanns fler röda lampor i rad. Så det där med kineserna låter rätt. Spännande vad Druvan får för belöning. Ha det så gott. Kram Linda.


2008-10-27 @ 09:55:21

Postat av: Farmor på stan

Allén slutar i en massa träd. altså allén slutar bara i en skog- Annars finns det inga så fina allérer i kina,Jag tror den finns i Tyskland Fram med svaret nu.



Kram från mamma.


2008-10-27 @ 13:18:33

Postat av: Marianne

Det ser också ut som om varje träd till vänster består av många stammar.


2008-10-27 @ 15:35:05

Postat av: Bir

De ända felet jag kan hitta är att det är folktomt, trots att den ser ut att vara tagen på dagen.


2008-10-27 @ 16:34:52


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0