Helg i Peking

Vilken press man har på sig att skriva en underhållande, spännande och mysig reseskilldring.
Jag skall göra mitt bästa.


Har inte så mycket spännande att berätta denna gången.

Vad har jag gjort i helgen ?

- Tänkte gå och titta på Mao Zedong, det misslyckades kapitalt.
  De har öppet 08:00 - 12:00 varje dag och jag kom dit 12:30 på lördagen.


- Tänkte sedan göra lite shopping
  svindyrt i de affärer jag gick i, får hitta ett annat ställe till nästa gång.
  svindyrt ==> kläder ungefär som i tyskland, elektronik mycket dyrare än i tyskland.
  Om jag går på något ställe som säljer pirat kopior så kan man få sakerna betydligt billigare.
 
- Skulle kolla på Peking maraton
  Missade helt starten, både vad gäller dag och tid
 
- Skulle till Olympiska området
  Det lyckades jag med :-)
 

Mao Zedong, detta var det enda jag fick se idag (se bilden). Skall försöka komma hit en annan dag och se honom "live"


För er som inte vet så ligger han på himmelska fridens torg där massakern av kinesiska studenter ägde rum 1989. Ganska o-lustigt namn på ett torg med sådant förflutet. Men torget hade ju sitt namn innan blodbadet. För er som är intresserade av att läsa mer av denna hemska händelse så gå till länken nedan.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Massakern_p%C3%A5_Himmelska_fridens_torg


Himmelska fridens torg är för övrigt världens största torg.
Mittemot ligger 'Den förbjudna staden' vlket jag besökte förra gången jag var i Peking.



Därinne regerade kejsaren, och ingen förutom kejsarfamiljen och hovet hade tillträde, därav namnet.


Mittemellan ligger en ganska bred väg, mycket möjligt världens bredaste.
Att ta sig över den med livet i behåll är värld ett diplom, därför finns det tunnlar med jämna mellanrum som man kan gå under vägen.



Ingen panik, alla på en gång.


Traffiken i Peking är ett kapitel för sig. skall berätta det ngn annan gång.
Shopping blev det inte mycket av även fast jag sprang i en massa affärer.

Lunch på McDonalds som har en OK pris sättning, bigMac-meny för 24 rmb (ca. 26 kronor).


Efter det, in i fler affärer.
Blev attackerad av en försäljerska på smink avdelningen. Hon ville att jag skulle testa en kräm på handen.
Ok tänkte jag och sträckte fram handen.
Oj oj, vad brukar man säga, ge fingret och de tar hela handen.

Jojo, jag sträckte fram handen, hon strök ut ngt på handen och sedan slet hon tag i handen och drog mig mot en stol.
Sitt sade hon. Ok ok tänkte jag, bäst att göra som hon säger.
Fick nästan en hel insmörjning. Hon började med ngt under ena ögat och sedan på med ngn sorts pappers lapp.
Det skulle sitta på i 5 minuter, för att få bort rynkor och påsar, hm ser jag så gammal ut?
Under tiden tar hon en bläckpenna och ritar på min hand.
Vad nu då ????
Sedan tar hon ngn kräm smetar in handen och vips är bläcket borta, bara blå klumpar kvar som lätt torkas bort.
Måste erkänna att handen blev betydligt mjukare och blekare än den andra handen.
Medans jag väntar på att de 5 minuterna skall gå så jag kan ta bort papperslappen under ögat, så försöker hon kränga kräm och pappers lappar till mig.
En liten flaska kräm kostar 268 rmb, en påse med 12 lappar kostar 130 rmb.
Hon blir rejält sur när jag inte är intresserad.
Det är inte bara en gång jag måste säga nej tack under de 5 minuterna.

Och när det är klart är det nästan så att JAG måste be om ursäkt att JAG tagit upp hennes tid.
Charmkurs kanske skulle behövas.


Nu behöver jag ngt starkande, slinker in på....



Den var god.



Olympiska området var stort kan man säga.



Skymtar ni bird-nest i bakgrunden ?


Vad jag inte visste och som inte gick fram i OS sändningarna (i alla fall missade jag det)
Var att simhallen och friidrotts anläggningen liggger precis bredvid varandra.



Man kunde gå in på friidrotts-arenan också, kostade 50 rmb.
Man var tvungen att köpa biljetter på ett ställe och sedan gå in på ett annat.
Naturligtvis fanns det fullt av 'svartabörs' hajar utanför ingångarna som sålde sina biljetter helt öppet.

Hurra för kina, fri företagsamhet lönar sig (inte bara pirat-kopierade DVD,CD och kläder som säljs helt öppet)


Frågade vad biljetten kostade av svarta börshajen, han visade biljetten, står 50 rmb på och sedan visar han ett finger och säger ngt. Slängd i kinesiska språket som jag är så förstår jag att han vill ha 1 rmb extra, alltså 51 rmb.
Det var ju fiffigt tänkte jag och slantar upp 51 rmb. Han tittar på mig, säger ngt och går iväg.
Kvar står jag som ett frågetecken. Undrar om han kan säga priset på engelska. Icke sa nicke.
En annan försäljare rusar fram med en mobil telefon och skriver priset på den....
100 rmb. Ha det var inte illa, de vill ha dubbla priset.

Jag går hundra meter till biljett kontoret. (kontor och kontor, några stolar baken staketet där man sträcker in pengarna genom gallret och får en biljett tillbaka.) Biljetten kostade bara 50 rmb där. Jag tänkte nästan köpa ett gäng biljetter och kränga dem för 75 rmb. Lite konkurrens på svarta börs marknaden skulle bara vara bra tänkte jag.
Men jag kom på bättre tankar när jag inte kom på vad 75 rmb heter på kinesiska.


Arenan är väldigt imponerande men jag undrar hur länge det dröjer innan den måste renoveras.
Det är mindre än 3 månader sedan som OS var och redan slitet.
Linoleum mattan på gångarna utanför läktarna (hur kan man sätta in sådant ?), hade redan börjat spricka sönder och lossna. Trappstegen var feldoserade ==> vatten rann inte bort utan samlades i stora pölar längts in pa varje trappsteg.
Stålskelettet visade redan rostangrepp här och där.


När jag skall ta mig hem igen så var det knökfullt på tåget.
Om ni ngn gång sett bilder från tokyo där de har speciella 'folkpressare' på tunnelbanan för att pressa in folk så kan ni förstå hur det var här. Nästan likadant, förutom att man själv fick vara sin egen pressare.
Jag var smartare än så, tog tåget åt andra hållet en station istället.
Ingen trängsel, inga problem att komma på tåget, smart va ? (det var värre at ta sig av istället, men jag lyckades)


Sedan blev det normal kinesisk mat.
Min favorit hitills, Kyckling med jordnötter i ngn god sås (typisk kinesisk maträtt har jag fatt förklarad) till det gurka med vitlök, underbart gott. Allt till det facila priset av 27 rmb.



Avslutade gårdagen med bastu och bubbel pool på hotellet.
Det var vad min fot behövde.


Angånde maraton, så hade jag läst i tidningen att den skulle vara på lördagen. Och starta vid himmelska fridens torg.
Visade sig vara fel, startade på söndagen. Gick i mål vid olympiska området. även fast jag var där så missade jag det.
(När jag skulle ta tunnelbanan så ramlade det in fullt med löpare med nummerlappar.)

Som ni ser, inte mycket speciellt som hände.

Tobbe




Kommentarer
Postat av: Vindruvan

TACK för helgens rapport, den var lika underhållande som alltid :)


2008-10-20 @ 09:34:19

Postat av: Farmor på stan

Oh det är underbart att få höra att Himelskatorget

står kvar efter 9 är sedan jag var där Jag kommer inte ihåg om det var i Peking som sidenmarknaden var där finns allt att köpa mycket billigt man skall pruta vilt Det är jättestort . Det finns inte siden utanallt annat





Kram från farmor på stan


2008-10-20 @ 12:05:18

Postat av: Tobbe

Ja, vart skulle torget tagit vaegen annars ?

Siden marknaden finns haer men det aer inte daer som man kan koepa allt moejligt.

Det kallas foer paerlhuset.

Paa Siden marknaden kan man bara koepa siden.

Fast de ligger vaeldigt naera varandra.

hepp


2008-10-20 @ 12:08:04

Postat av: Farmor på stan

När jag var där kunde man köpa kläder inte sidenkläder bara och i huset bredvid kunde man köpa tekniska grejer klockor rakapparater. Du måste åka dit. Vad är det Starbucks coffee? Ser ut som glace

Maten såg god ut och billig var den. Har du öppnat flaskan på rummet du fick? Frujten äter du väl upp Kan du koka the på rummet?



Kram från din mamma


2008-10-20 @ 16:13:32

Postat av: Ritva

Tack för reserapport. Det är bara fråga efter kopior som finns bakom disken. Allt görs ju i Kina. Du kanske ser för förmögen ut att vara intresserad.


2008-10-20 @ 18:34:21

Postat av: Bir

Massakern på Himmelska fridens torg hände på min 25års dag så det minns jag väl. Är det glass eller kaffe eller öl i glaset? Kul att läsa om Kina ser redan fram mot nya bilder och romaner bra Tobbe.


2008-10-20 @ 22:18:55


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0