Ja må hon leva...

Ja må hon leva...

Grattis på 30-års dagen Carro önskar alla vi i Kina.
Tänk va, inte alla gratulationer från 1.2 miljarder människor.


Sorry druvan, inte först på plan idag.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Tyvärr måste jag göra er besvikna idag, inte så många intressanta bilder eftersom jag bara varit på jobbet, hotellet och min favoritrestaurang.

Fast jag kan ju visa hur en solig och 'klar' dag ser ut i Peking.
Inga luftförorenings problem här inte.



Nu, varför var jag vrålhungrig igår efter lunch ?
Vad kan det möjligen ha varit för ngt som serverades till lunch som inte passade mina smaklökar ?
Det är konstigt för det finns flera maträtter att välja mellan så ngn borde väl passa ?


1) Ena maträtten var .... FISK.
   Inte halv fisk (som jag inte tål), nej den här gången var det hel fisk i en skål. Och då menar jag HEL.  
   Huvudet upp på ena tallrikskanten, stjärtfenan på andra sidan och däremellan en pyyyyyytteliten
   kropp som inte var rensad. Ok den varianten tog vi inte.


2) Andra maträtten.....Gris lever, inga kommentarer


3) Tredje maträtten....curry kyckling med potatis, jepp den tar vi tänkte jag.


Stegar fram, pekar på byttan med kyckling. Kocken slevar upp en slev curry kyckling/potatis gryta
på tallriken och en slev med gris lever !??!??
Hoppsan, hur gick det till ?
Men det är säkert gott intalar jag mig.

Levern kan vi glömma, kycklingen var inte mycket bättre den.
Tag ett kyckling-lår, lägg den på en skärbräda, tag en hugg yxa och börja hugga låret i småbitar så benflisorna yr
Benflisorna var vad som låg i grytan, köttet hade ngn annan fått.

Vad blev kvar ? Yes, potatis bitarna i curry sås. Det var i alla fall gott.


Till middag blev det kyckling/jordnötter (börjar bli enformigt ?) och en tallrik med valnötter i ngn sorts choklad sås.
Påminner om brända mandlar. Ljuvligt gott.


Nu börjar jag även känna igen de som hoppar på mig på kvällarna.
Killen som står vid taxi bilarna i närheten av mitt hotell
Tjej-1 som står i hörnet av gatan där restaurangen ligger
Tjej-2 som står i andra hörnet och som hoppar på mig på väg tillbaka till hotellet.
I och med att jag känner igen dem så hinner jag säga NO, innan de öppnar munnen.
Att ha Mike med sig hjälper inte. Det märkte jag igår.


Nu till ngt roligare.
(av uppenbara skäl har jag inga bilder)

Toalett besök i Kina kan vara ganska underhållande. För åskådaren det vill säga.
Nedan pratar vi om västerlänningar, OK.


De som kommer in och har små affärer på gång (dvs kissa), tittar sig rådvilligt omkring
och undrar var männens pissoar är. Det enda de ser är barnens pissoar.
Efter ett tag inser de att pissoarerna i barnhöjd är faktiskt till för de vuxna.
Barnens pissoar är nämligen ännu längre ner (hur nu det kan vara möjligt).
Kinesen som var på väg ut en dag undrade nog hur jag skulle lyckas slå en drill i dessa knähöjdspissoarer.
Han stannade nämligen kvar och stirrade på mig. Till slut var jag tvungen att stirra tillbaka,
Då först gick han ut. Nyfiken i en strut......

Att titta på de som kommer in och skall göra stora affärer är ännu roligare.
De kommer in, öppnar första dörren, tittar in och stänger den igen.
Detta upprepar sig tills de kommer till sista dörren. När de öppnar den så sprider sig ett leende på deras läppar
och de stiger in och stänger dörren. Det tar inte lång tid innan de flyger ut mäkta irriterade.


Ok vad är nu detta ?

Nästan alla toaletter i Kina har bara ett hål i marken med ett fotsteg på varsin sida.
De toaletter som är som en vanlig toastol saknar alltid toappapper.
Toapapper måste man själv ta med sig.


När längtan hem till tyskland blir för stor då är det bara att gå in på närmaste supermarket och titta.
Både kaffe och öl från tyskland har de, men priserna är horribla.




De säljer även färdigpoppade popcorn, med cappucino smak, 1 liter för 50 kronor.
Inte allt som är billigt i Kina.

Das was för heute, leute
Hepp




Kommentarer
Postat av: Vindruvan

Morgonens underhållning är underbar !

Hinner knappt svälja frukosten förrän jag kastar mig på datorn.

Det är så jätteroligt att läsa om dian episoder och hur det är i Peking.

Kineserna är inte direkt diskreta av sig, vad gäller att stirra.



Måste fråga hur det egentligen är på restaurang...

Är det så att kineserna rapar ljudligt vid bordet när de är klara med maten, eller är det bara en hörsägen ?



Vi hörs väl som vi brukar på Skype under dagen :-)?



Kramis Druvan


2008-10-22 @ 07:30:51

Postat av: Tobbe

restaurang ja, det kommer nog en beraettelse om det ngn gaang, men inte idag.


2008-10-22 @ 09:42:55

Postat av: Farmor på stan

va. Men det försvann det jag hade skrivit här kommer den nya versionen. Hur skall det gå när vi inte får rapporter från Kina varje dag. Då får Pia skriva rapporter från Tyskland. I dag skiner solen och det är 9 grader varmt härligt. Ha det så bra Pia, Torbjörn och Cathrine



Kram från farmor på stan.


2008-10-22 @ 10:03:31

Postat av: Tobbe

Inte tid med skype idag.

Maaste sticka nu

Puss o ha det saa bra,

Vi hoers imorgon istaellet.


2008-10-22 @ 12:33:08

Postat av: Ritva

Jag tror Druvan att du kan tömma skafferiet och frysen hemma när Tobbe kommer tillbaka. Han kommer äta upp allt du lagar och dessutom älska det. Din mat är ju alltid god men nu behöver du inte planera utan bara röra ihop allt.


2008-10-22 @ 16:42:41

Postat av: Vindruvan

Jaaa, du Ritva, några svårigheter att få Tobbe att äta maten här hemma lär det inte bli, däremot är jag lite orolig över om han får i sig ngt i Kina.

Jag lovar och svär att jag som verkligen behöver en viktnedgång jag klarar inte det medans Tobbe tappar flera kilo när han är på andra sidan klotet untan att ens anstränga sig nämvärt. Orättvist...jaaa!!


2008-10-22 @ 18:17:53

Postat av: Linda

Jättekul att läsa alla "smaskiga" detaljer, Tobbe. Tyckte du om popcorn med cappucinosmak??? Jämfört med all annan mat du berättat om så kanske det är riktigt gott, vem vet??? Kram Linda.


2008-10-22 @ 21:09:01

Postat av: Caroline

Jag vet hur det är Tobbe! Jag har ju rest runt i Vitenam, Kambodja och Thailand och jag blev vegtarian på kuppen. Fast bara under tiden jag var där, jag t.o.m drömde om falukorv och annan svensk god mat.



Tack för sången från Kina!


2008-10-22 @ 22:26:58


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0