Mysteriet med den saknade våningen

Nu börjar vintern närma sig i peking. Börjar bli kallt. Igår hade vi bara runt 14 grader men klarblå himmel och solsken utan smog. Skall bli liknande väder idag. Och jag som har med mig kortbrallor. Tur att jag hunnit använda dem redan.


Jag har berättat en hel del över de olika maträtterna jag äter men inget om min frukost.
Det brukar blir:
- omelett fylld med skinka, champinjon,paprika, tomat, lök och ost.
- Till det en hel hög med bacon,
- några potatisplättar och körsbärstomater.
- apelsin juice och kaffe till det.
- Som efterätt blir det olika meloner och några stora kiwi.
Ser i princip likadant ut varje morgon. Så ni behöver inte vara oroliga att jag inte får i mig tillräckligt med mat.
En viktrapport kommer nästa vecka.


Igår var det otroligt nog bra mat till frukost, lunch och middag.

Till lunch fanns det de absolut sista resterna av fisken, nu i småbitar.
(Slipper nog se den på några dar nu.)
Jag fick tag i en sorts kalops med potatis och ris.


Till middag blev det ........


En big mac meny plus en dubbel ost burgare. Mums....


Mike skulle nämligen köpa kakor med sig hem till shanghai eftersom han åker hem till sin familj
över helgen. Han hade fått tips om ngt bra ställe för kakor. Så vi tog taxin dit efter jobbet.
Otrolig trafik stockning, resan som bara är ca 10 km, tog över 1 timme.
Taxi chaffisen hittade inte till stället och släppte av oss vid ett gathörn och sade att affären borde ligga i närheten.
Jovisst, visade sig att han kört 1 km för långt. Taxi chaufförerna i Peking är inte direkt bra på att hitta till olika adresser.
Fast det är klart, Peking har ju några gator.

Han köpte en hel påse med olika sorters kakor. I området fanns det inte några bra restauranger. Enda möjligheten var
McDonalds eller taxi tillbaka till hotellet och äta på stam-restaurangen. Valet var lätt igår.


Vägen tillbaka till hotellet var likadant med trafik och poliser i nästan varje gathörn.
Nu visade det sig när jag slog upp tidningen i morse att vår kära Angela är på besök i Peking.
Därav alla poliser och den extra trafik stockningen.


På hotellet stod det ett helt sällskap med affärsmän och väntade på hissen, ca 15 stycken.
När hissen kom gick alla in, inklusive jag. De skulle till våning 21, men i hissen fanns bara knappar
till våning 18. Ledaren sade, lämna hissen, det finns ingen knapp 21.
Och alla 15 affärsmännen lämnade hissen.


Faktum är att jag inte sett knapp 21 i ngn av hissarna, men det skall finnas en våning 21, enligt hisstavlan.
Hur kommer man dit ? fortsättning följer.



På National geographics visade de ett program om mega-moves.
De visade ett inslag från Sverige för där skall de flytta en hel stad. Malmberget.
Intressant.


Annars har det inte varit mycket.
Till helgen skall jag väl ut och shoppa eventuellt och titta på ngn sevärdhet.
Kanske jag kommer till Mao zedung i tid. den här gången
Den som lever får se.


Den stora frågan nuförtiden är när man kan slippa ut härifrån.
Med lite tur kan jag vara hemma i slutet av nästa vecka. Med lite otur så blir det väl lagom till jul.


Until next time, stay tuned.
Hepp




Kommentarer
Postat av: Vindruvan

Mike har det bra han som kan åka hem till familjen över helgen ! Den påhälsningen skulle jag oxå behöva....men inte av Mike då förstås.



Bor Angela M på ditt hotell ? Undrar vad hon har för sig i Peking?



Jag är jättetrött idag, till o med så det snurrar i planeten, har inte kommit ur sängen ännu, visst jag var uppe med Cattis till frukost, men sen landade jag här igen, orkar inte vara uppe.

Hoppas jag pigg på mig snart.



Tack att du sköter bloggen så jättebra, Tobbe, du får helt enkelt ta över den för jag har tröttnat.

Har ingenting att skriva om och motivationen tryter.

Dina beskrivningar om vad som händer i Peking är suveräna, behövs inget annat än det här på bloggen.

Jo förresten, en snyggare bakgrund, även den har jag tröttnat på, meeeen jag är ju inte heller ngt datasnille så den förändringen vågar man sig väl inte på.



Puss & Kram

Druvan


2008-10-24 @ 08:19:33

Postat av: Vindruvan

Har ju lite svårt att släppa taget om våning 21.....

Vart tog den vägen ???

Hur kommer man dit ????


2008-10-24 @ 13:31:59

Postat av: Bir

Hur kan du vara hungrig redan vid lunch efter den där frukosten?? Skönt o höra att du inte svälter dygnet om.


2008-10-24 @ 15:27:31

Postat av: Marianne

För att Tobbe heter xxx som han heter i efternamn.


2008-10-24 @ 16:42:53

Postat av: Bir

Jag misstänkte att det hade med efternamnet att göra men sånt kan man ju inte skriva om här.

(Storasyster känner sin lillebror).


2008-10-24 @ 17:35:30


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0