Security check


En del av er vet kanske att jag är lite höjdrädd av mig.

Brukar inte vara ngt problem i hissar faktiskt. Inte ens i sådana hissar som de har på mitt hotell.
D.v.s. hissar som går utanpå huset med fönster i hissen ut mot gården så man kan se ut över Peking.
Själv bor jag på 11:e våningen så det är långt ner till marken när man går in i hissen och tittar ut genom fönstret.
Nu vet jag inte hur det kommer bli i framtiden.

Jag gick in och skulle åka ner till frukosten i morse.
Trycker på 1:an. Hissen startar går ner till 9:an. Dörrarna öppnas, ingen kliver in.
Dörrarna börjar stängas men de går inte igen, de bara rycker fram och tillbaka.
Detta håller pa i 10 - 20 sekunder innan jag bestämmer mig för att gå ur.
Väl ute så stängs dörrarna. Jag trycker på hissknappen, och tro det eller ej, samma hiss kommer.
jag går in trycker på 1:an, dörrarna stängs denna gången, fast vi åker inte ner, nej vi åker upp.
Förbi 11, förbi 12:an, sedan ångrar sig hissen (man känner riktigt i magen hur hissen byter riktining mellan två våningar)
och börjar gå ner igen. Stannar på 11;e våningen, öppnar dörrarna och in kommer 1 person.
Sedan bär det av neråt. Fast nu var jag mer blöt om handflatorna än förut.
Jag bara väntade på att hissen skulle få krupp och störta.

Senare när jag skulle åka upp till rummet efter frukost, så stod en vakt vid hissen och pratade i walkie-talkie, medans hissskylten (som visar vilken våning hissen är på) stod och blinkade med (orytmisk takt) på våning .......
just det, våning 9.
Jag skall försöka undvika den hissen om det går.

Nu till lite säkrare fordon.
 
Kollektiv trafiken i Peking är helt OK.


Bussar
Man är väldigt effektiva när det gäller att ga på bussar i Peking.
Vad gör man när det kommer olika bussar varje minut till busshålplatsen ?
Det kan lätt bli kaos, speciellt när det finns så många människor som i kina.

Här har man löst det på ett fiffigt sätt
Man har gjort olika filer som kineserna ställer sig i, beroende på vilken buss man skall ta.


Varje fil har ett nummer, nummret är samma som den buss man skall ta.
Står man i sin fil så vet man att när bussen stannar så är dörrarna framför sin fil.
Om det stannar en buss, och dörrarna inte är framför sin fil så är det inte rätt buss.

Nu kan det ju bli fel, och det gäller att även ha koll på vilket nummer det står på bussen.
På bilden kan ni se att de som står i filen längst fram går på bussen medan de som står i filen längst bort står kvar
eftersom det inte var deras buss.

Ganska effektivt, till skillnad mot mycket annat i Kina, mer om det en annan gång.



Tunnelbana.
Tunnelbanan måste vart absolut säkrast i världen.
Se bara vad som väntar en i rulltrappan ner i tunnelbanestationen


Det är ju lugnande och veta att man inte får ta med sig explosiva saker eller vapen på tunnelbanan.
För att vara säkra pa det så står det en sådan här apparat nere i stationen.


Man kan ju fundera på vad som skulle fraktas i tunnelbanan utan dessa säkerhets regler ?


Appropå tunnelbana.
Som ni kanske vet så hör ju kineser inte till det diskreta folket.
Eftersom jag inte är direkt liten och inte heller ser ut som en kines så stirras det hej vilt.
Vissa mer än andra. Men man kan lugnt säga att varje meter man tar så är det minst en person som stannar upp och följer en med hela kroppen.
Alltså, inte bara ögonen som rör sig, nej hela kroppen vrider sig efter en.


Priset hittils tog en äldre man i tunnelbanan.
När jag klev in i vagnen skrockade han glatt, pekade på mig och sedan tog handen högt upp under taket.
Jag antar att han menade att jag var väldigt lång.
Jag pekade tillbaka på honom, böjde mig ner och höll handen ungefär en halvmeter ovanför marken och log.
Det tyckte han inte var så roligt, och han slutade skrocka. Undrar varför ?


Mat;
Vad har jag ätit idag ?
Projektet bjöd på lunch, Koreansk barbecue.
En servitris stod vid bordet och grillade olika saker som beställts.

Det första är en sorts bläckfisk, jag vet inte vad de heter. Ganska små med många ben, fler än åtta.
Smakade som,... ingenting, kändes som att tugga på gummi. Fast när man doppat den i ngn sås så smakade den gott.

Sedan var det fritterade grönsaker, grillade köttstycken (olika sorter)

Som avlsutning blev det kyckling. ngn sorts ben-del av kycklingen, inget kött på, men däremot väldigt mycket
och tjockt skinn. Inte riktigt min smak.

Och efter det, fisk. Min favorit i Kina (<-- obs, ironi).
Denna gången utan huvud och stjärt. Men ändå, i Kina tar man fisken och skär den i 1 cm tjocka skivor
(utan att ta ur ryggraden, eller skinnet, man får väl vara glad att de tar ur inälvorna) sedan har den doppats i ngn sorts stark kryddblandning och sedan grillas den i ngn minut, så den är halvrå när man äter den.
Bara tanken på smaken av denna fisk höll mig vaken halva natten. Med tankar om jag skulle upp och tömma magen eller inte. Lyckades kväva dessa känslor och somnade till slut.

Jag klarar mig utan fisk i Kina antar jag. Ingen av de gånger jag fått fisk har det varit ngn höjdare.
Nä, jag håller mig till gris och kyckling.


Till middag blev det Friterade gris bitar i sötsur sås på min favorit restaurang.
Blir snart stammis där.
Om jag lyckas ta mig helskinnad mellan hotellet och restaurangen (ca 200 meter).
Man kan undra om de har vadslagning på mig. Hinner inte många meter innan ngn kommer upp bredvid
mig och säger.
"Hallo sir"
"How are you sir"
"Where are you from sir"
"I have ladies for you sir"
Jag är ganska sugen på att fråga om han inte har några män eftersom jag är ....

Det kanske inte är ngn bra ide, man vet aldrig vad som väntar dagen efter i så fall.
Undras om det är på detta viset pga alla ambassader runt hörnet ?
Hepp




Kommentarer
Postat av: Marianne

Spännande och kul morgonläsning Tobbe. Hoppas att du orkar fortsätta skriva vistelsen ut.

Kram från storasyster


2008-10-21 @ 07:28:45

Postat av: Farmor på stan

Kul att läsa din blogg Torbjörn händelser i Kina.

Kycklingen du åt .var säkert boaorm i bitar smakar som kyckling är små bitar. Vad äter du till frukost? Du lever farligt Ha det bra.



Kram Mamma


2008-10-21 @ 10:11:25

Postat av: Tobbe

Kunde ha varit boaorm om det inte var foer benen i bitarna. Dessutom var de i samma form som oeverdelen av kyckling vingar eller liknande

Gissa vad det var foer mat till lunch idag ?

jag kan ju saega att jag aer vaeldigt hungrig just nu.

Hepp


2008-10-21 @ 12:04:04

Postat av: Farmor på stan

Kära Torbjörn på boaorm är det ben oxå det är som ryggraden småbitar Väntar raport vad du skulle ätit till lunch? Du kan vän ta med frukt så du får något i magen Från en orolig mamma .

Kram mamma


2008-10-21 @ 16:22:45


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0