Sista natten med gänget

När allt var klart här i Peking på tisdagen, så kontaktade jag våran sekreterare i Tyskland för att be henne boka om min hemresa. Hon kollade upp och berättade att alla flyg med mitt flygbolag var utsålda till 7/11.

Tack för det tänkte jag. Nu fixade hon turligt till en hemresa med finnair istället.
Kostade 800 Euro men jag kom ju hem på onsdagen.

Allt frid och fröjd till slut, Tänkte jag då.

Tog mig sedan till min lokal restaurang. Där var det fullt ös.
Ngn sorts firma fest.
Gap och skrik i mängder. Kunde bara sitta och beundra spektaklet.
Folk gick från bord till bord och skålade, som ni vet sa går ju asiater igång på en lättöl.
Så ni kan ju tänka er hur de var när efter några slurpar av deras starköl, som för övrigt är jämförbart med svensk mellanöl vad gäller styrka. Smakmässingt är kinesisk pilsner toppen.

När de var klara och gick därifrån då kunde man see förödelsen.
Matresterna låg INTE på tallriken, nej, Tallrikarna var tomma, däremot låg de mesta
av matresterna på duken. Servitriserna kom in med stora plastbackar
Och öste ner allt i, både tallrikar och matrester.
Medans jag satt vid bordet bredvid och försökte njuta av min mat.

Jaja, så kan det vara. Olika kulturer i olika länder.
Undrar hur det skulle se ut på en Fransk restaurang ?
De skulle nog få slå igen efter första dagen om de städade upp på det viset.



Resan hem gick via Helsingfors där jag fick byta till annat plan till Duesseldorf.


Vilket härligt plan Finnair hade mellan Peking och Helsingfors.
Varje säte hade sin egen bildskärm (har ju de flesta långflyg nu förtiden).
Det som var bra med Finnair var att man kunde välja och vraka mellan ca 15 olika filmer, en massa olika tv-program/dokumentärer spel. Och man startade dem själv. Dvs varje säte hade alltså sin egen personliga mediaspelare.
När man behövde gå på toaletten var det bara att pausa och fortsatta titta när man kom tillbaka.
Kanon. Man kunde även välja att titta genom TV-kameran som var monterad i fronten av planet.
Tyvärr var det mulet hela resan.


En annan sak som var kul var att den stora bildskärmen som fanns längst fram, var på
under starten, och där visade de bilder från kameran som satt längst fram i planet.
Under hela starten kunde man alltså se hur det såg ut framför planet och när vi kom upp till några hundra meter så
bytte de bild till kameran som satt under planet och man kunde se ner på marken, vilket var bra för mig
eftersom jag satt mitt i planet och inte kunde se ut.


Hur var det nu med frid och fröjd ?
Tjå, jag höll inte på att ta mig igenom pass kontrollen i Finland till att börja med.
När man kommer från ett land utanför EU så måste första EU-land man landar i sköta
pass och säkerhets kontrollen (schengen avtalet). Spelar ingen roll om man skall vidare.
Vilket var bra för då var det ingen passkontroll när jag kom till Tyskland.


Men, Finland var det. Redan i Peking klagade de på mitt pass.
Det håller nämligen på att falla i bitar. Jag har fortfarande den första utgåvan av de svenska EU-passen
som har ett fabrikationsfel. Plast sidan kan nämligen lossna. Vilket mitt pass förståss har börjat göra.
Redan innan min resa, så jag visste ju inte om de skulle släppa in mig i Kina när jag kom.
Nu var ju inte det ngt problem.

Igår när jag skulle genom säkerhetskontrollen i Kina så sade de att mitt pass börjat spricka,
Jodå, det visste jag, det var till och med mer sprucket nu konstaterade jag för mig själv.
Ungefär halva sidan hade börjat lossna ifrån passet.
Jag var tvungen att hala upp passet ytterligare 3 ggr i Kina, en gång för övrigt när jag skulle
växla in lite RMB till Euro. Snacka om full kotroll i det landet.

När jag sedan skiulle genom passkontrollen i Finland så kollade killen flera ggr på mitt pass.
Från flera olika håll, men han lät mig passera som tur var.
När jag kom hem (vågade inte titta på passet innan utifall de skulle kolla det även i Tyskland)
Så hänger plastsidan nu i en remsa som är 5 mm lång. Tror det är dags för nytt pass.
Undrar vad som skulle hänt i Kina om det var så trasigt när jag skulle lämna landet ?

Eller vad skulle hänt i Finland passet varit helt trasigt ?
Kanske skulle varit kvar i transit hallen fortfarande.

Ja, när jag kommer till duesseldorf vad händer då ?
Har ni sett sällskapsresan ?
Jepp, sa var det.
Sitter vid rullbandet och väntar på mitt bagage.
En efter en får sitt bagage och går, jag blir ensam kvar och rullbandet stannar.
Men ingen väska till mig.
Jaha, bara att anmäla det. Och hoppas på det bästa.
Jag misstänkte att det var kvar i Helsingfors.

Nu visade det sig att jag hade rätt, de ringde nu på morgonen, kl 09:00 (eller 16:00, beroende på vilken tidszon man skall använda).
från dueseldorf och sade att de skulle leverera mitt bagage på förmiddagen.
Så bra, för jag har slut på underkläder och byxor.

Det var allt från denna gången i Kina.
Tills nästa gång, ha en riktigt bra Halloween.
Hepp




Kommentarer
Postat av: Farmor på stan

Hallå min lille pojke roligt att det gick bra hem skönt nu om dina flickor.



Kram från mamma



Krama flickorna oxå


2008-10-30 @ 15:01:00

Postat av: Tobbe

De skoeter om mig saa bra. Det raecker.

Hepp


2008-10-30 @ 15:13:02

Postat av: Ritva

Tur att du kom vidare från Finland. Man är väldigt "rädd" för utlänningar. En svensk som bor i Tyskland och kommer från Kina måste vara en suspekt person.

Vad allt välbehållet i väskan? Blev det mycket souvenirer? Pärlorna är ju billiga där.

Druvan och Cattis passa på önska lite smycken.


2008-10-30 @ 19:21:14

Postat av: Bir

Så skönt att du har hittat hem igen Tobbe!

Hoppas ni får en trevlig helg glöm inte tiden.


2008-10-30 @ 20:23:15

Postat av: Linda

Tänkte bara höra hur dax Bir med familj skall till mamma på Lördag??? Välkommen hem Tobbe!!!


2008-10-30 @ 21:03:06

Postat av: Marianne

Jag är lika duktig som Ritva. Mina vinterdäck är också på...(för dom kom aldrig av i våras).


2008-10-30 @ 22:38:04

Postat av: Bir

Ätligen har jag fått se och höra på VÄRLDENS BÄSTA musikvideo. Den har Simon och tre klasskompisar gjort. Ett skolarbete bild/musik.

Till Linda vi tänker åka till Hageby omkring klockan 12.


2008-10-30 @ 22:44:27


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0