Dagarna innan jul....


Som ni vet så har jag inte tagit mig tid att sitta och fixa med
bilder som har tagits på sistone, men det gör kanske inget,
jag har ju inte utsett mig till att vara en snabb bloggerska
direkt, men när tiden, lusten och orken finns då kommer det
också ett och annat inlägg här till er.

Hade det varit så att vi skulle fara hem till Sverige över jul
så kunde vi glömma en så´n sak som att hinna med att
njuta av tillvaron på julmarknaden i Köln för att ta ett exempel.
Det är så mycket som måste fixas innan att julmarknader står
sist på listan och hinns aldrig med.....MEN i år var det ett måste
för mig och min familj, sagt och gjort vi besökte Kölns marknad.

När Cattis kom hem från skolan den 21:e december
så for vi iväg till Köln på eftermiddagen.
Det var hon som körde dit på Autobahn, i jultrafiken
plus stadtstrafiken i Köln som var riktigt tät och stressig
i juletiden som rådde, hon körde tryggt och säkert och
jag satt i baksätet och kände mig stolt.

Varför for vi till Köln igen kan man ju undra ??
Jaaa en anledning var ju att vi inte hann med julmarknaden
sist vi var här, en annan anledning var att Cattis behövde köpa
varma stövlar och en fin nyårsblåsa....så varför inte ??
Alltid roligt att flanera på Kölns gator.

Vi delade på oss, Cattis och jag gick och kollade kläder,
Tobbe bockade av önskelistan under tiden, till hans stora
glädje att han slapp klädesbutikerna, det är öken enligt honom själv.



Här i provhytten gick det vilt till vill jag lova.....hehehe....
Mååånga fina kläder fanns det att prova.
Måååånga kläder satt ursnyggt.
Problemet var att i plånboken fanns det inte mååånga
Euromynt så då var det bara att börja välja......vicken klänning
ska jag köpa, undrar Cattis ???
Jag vet redan, sa jag, jag gillade nämligen den andra redan från
förra besöket i Köln för jag hade sett den i skyltfönstret då, så jag
tycker den, men det är ju du som bestämmer gumman.
Tänk tänk tänk.......
Jamen självklart blir det den......
Klockrent !!!
Ledsen att ni inte får se den här och nu för det är en hemlis juh....hihihi....
.....kanske är det en hemlis för att inte Marcel ska se den i förväg....
...hmmm...jäpp så är det.

Det gick smidigt att hitta det vi sökte, dock lite mycket folk
att stångas med bara, men det visste vi att så skulle bli och med den
rätta inställningen så funkade det bra.

Vi mötte upp en kaffesugen Tobbe utanför vårt stamställe....
....STARBUCKS förstås....
Den här gången beställde han ännu en ljuvlig kaffeupplevelse
dock utan tillbehör som tur var, den hette 'toffee-nut-latte' och
den smakade mer än mums
Kaffet i sig är ju som allt-i-ett.



Med varmt gott kaffe i magen var det dags att tampas
med folket inne på julmarknaden.




De har så mycket fina, kreativa, juligt doftande saker
i alla stånden att man har lite svårt att välja vad man
vill lägga pengarna på.
Här står vi utanför ett stånd med så mycket olika tesorter
och tillbehör att man blir alldeles yr i mössan.



I ett av stånden fann jag min alldeles egna lyckotomte.
Visst e´han sööööt.
Gissar att jag är lite tomte-smittad av min mamma....hehehe....
Lyckotomten hittade sin plats direkt framför pepparkakshusets dörr,
välkommen hem !





Kunde jag låta den här coola tomten vara
kvar i Köln kanske ???
Näeeee, han fick också följa med hem till Aachen minsann.



Jesus krubban prydde vackert även den på marknaden.
Runt krubban var det inte många människor samlade
kan jag ju säga, näpp, de stod minsann tätt tätt runt Glühwein
stånden och myste istället.
Vad är det som är viktigt med julen, frågar jag mig ??




Visserligen ser väl alla julmarknader "likadana" ut,
men jag tyckte ändå att det var mysigt att hinna med
att gå runt där i lugn och ro och känna julstämningen.
Nu har ni fått möjlighet att jula runt lite med oss dagarna
före jul.....vid ett senare tillfälle kommer kanske flera inlägg
över vad som händer hos oss. 

Men OJ.....
...vad jag ligger efter med mitt bloggande !!

Najaaa, nu ska jag inte uppehålla mig vid datorn mera
utan nu ska vi sätta oss ner och spela något roligt spel
tillsammans. Undrar vilket ??
Fick ju inget nytt från tomten i år....
....kanske för att vi har en del att välja på redan.
 
Ha en fortsatt trevlig julledighet !!

Kärlek till er Alla




Kommentarer
Postat av: Tobbe

Starbucks,

Klart överdrivet, 50 spänn för EN kopp kaffe.

Inte ens påtår får man.



Fast, det är klart, när koppen rymmer en halv-liter plus 2 dl grädde på det, så kanske man inte orkar en påtår.

Hepp


2009-12-26 @ 23:29:25


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0