Julen är räddad...


Det största bekymret jag fick när vi hade bestämt oss
för att fira jul här nere i Tyskland, det var julskinkan.
Ett julbord utan julskinka är inget julbord !!
Jag tror att de flesta svenskar kan skriva under på det.
Vi har firat en jul tidigare här och då köpte vi en s.k. julskinka
på IKEA....vi var till en början jätteglada att vi hade hittat det
där....köpte den gladeligen och åt....MEN uuuurk vad den smakade.
Kommer aldrig att köpa den igen, inte ens i nöd, då fattar ni vá !!!!

Tur att Tobbe hade lust att prova och rimma den själv.
Sagt och gjort, han bläddrade runt i diverse kokböcker och
hittade bra recept.....gällde bara att hitta ingredienserna....
Problemet med att göra egen rimmad skinka är ju att hitta salpeter.
Går man in på apoteket ser de lite frågande ut. Salpeter ?
Menar du salpetersyra ?
Nej. nej, salpeter skall det vara, man skall ha det i maten.
Första apoteket visste inte vad det var, andra apoteket hade hört talas
om salpeter men de behövde kemiska namnet på det. Så de fick kolla i
sin 'uppslags-bok'.
Ahaaa, Kaliumnitrat, då gick det lätt att beställa hem en burk.



Jag var väldigt skeptisk när jag såg vad Tobbe skulle
experimentera med.
Ämnet han skulle ha i laken var ju för f_n brandfarligt



....Undrar om vi kommer att överleva det här




Efter två veckor i sörjan ser skinkan ut så här....





Koka skinkan i 2 1/2 Timme sedan är det dags för griljering



Snacka om att vara lycklig över att se skinkan när den kom
upp ur kastrullen....den hade rätt färg och det viktigaste
den smakade precis så som julskinka ska smaka.

Jag lovar er.....
Det här var den godaste skinka som jag har ätit !!!!
Den var saftig och helt enkelt PERFEKT !!



Testet är avklarat med mer än godkänt resultat och
i morgon måste vi till affären och köpa en ny skinka
så att den hinner rimmas färdig till julafton.


Testresultatet publiceras här:

5 av 5 möjliga !!!!






Hädanefter blir det bara hemma-rimmad skinka hos oss.

Är julskinka viktig på julbordet för dig ????

Kom på att jag ska passa på att göra ett upprop här
på bloggen, behöver ju eran hjälp.
Nu är julskinkan inget problem längre, men jag har ytterligare
en önskan.....jag vet att det finns fler med mig som delar den
och det är....på julbordet bör det även finnas rödbetssallad....
jaaa, eller hur ??
Ta bara Rydbergs rödbetssallad och det börjar vattnas i min mun.
Hittar jag ju förstås inte i butik hos mig
Alltså min fråga är :
Hur tillverkar jag den själv så att den liknar smaken som
Rydbergs har ?
Hoppas verkligen att ni kan hjälpa mig.

Som ni märker så måste vi hitta lösningar på olika saker för att
det även ska kunna bli en perfekt jul i det tyska landet.
Vi har gett oss sjutton på att det går.
Tror ni på oss ???


Det var allt från julstöket hos Druvan med familj.
Tjing på er.....




Kommentarer
Postat av: Linda

Har den dyra, gula kryddan kommit i rätta händer???


2009-12-06 @ 20:59:16

Postat av: Anonym

Oh jaaa den gula kryddan har landat och jag är dubbelt lycklig...lussebullar o julskinka...snart kan julen knacka på dörren ;-)

Tusen Tack Linda, du är min ängel, den räddande varianten.

Hur var barnkalaset idag ???


2009-12-06 @ 21:18:43

Postat av: Ritva

Skinkan hör till julbordet fast i år skulle jag vilja ha en ekologisk skinka mtp alla skandaler med gris uppföding.Du kan läsa mer t.ex.på dn.se.

När vi var i Spanien övern julen köpte vid spansk skinka som var god och passade bra för oss.

Rödbetssallad recept har jag inte men kålrots- och morotslåda.Prova på ica.se.Där hittar man allt möjligt gått.


2009-12-06 @ 21:30:41

Postat av: Marianne

Vi har också ätit skinka idag. Hemma hos mamma träffades vi allihoppa utom Gustav och Dennis som var i fjällen och Emelie som arbetade och så tyskarna förstås som hellre åt hemrimmad skinka.

Tjingalong!


2009-12-06 @ 21:36:21

Postat av: Marianne

Apråpå rödbetssallad så tänker jag nog också prova att göra egen för att komma ifrån alla tillsatser.

har hittat ett recept som jag tycker verkar bra. Den ser i allafall ut som Rdbergs.

www.kokaihop.se/recept/rodbetssallad


2009-12-06 @ 21:44:41

Postat av: Vindruvan

Ritva: du får väldigt gärna dela med dig av ditt recept på kålrots- morotslåda om du vill. Jag vet ju att det är viktigt på ett finskt julbord med dessa lådor. Väntar spänt på en finsk höjdare ;-)



Marianne: Du är ett geni...Rödbetssalladen verkar vara av de ingredienser som Rydbergs har, men utan tillsatser, alltså perfekt !! Kul att jag lockade dig till att tänka tanken att göra den själv...hehehe...

Det var väldigt gott med hemrimmad skinka, men i ärlighetens namn hade jag gärna varit tillsammans med hela familjen idag hemma hos M-B. Jag har tänkt på er alla ska ni veta.


2009-12-06 @ 22:03:04

Postat av: Mari

Vilket spännande projekt Ni har haft för er.

Roligt att det blev bra!

För mig är skinkan inte viktig. Jag föreslog att vi skulle strunta i jul maten och i stället göra en god middag. I vanliga fall säger inte min käre sambo så mycket. Nu blev protesterna massiva! Har beställt julsinkan från en lantgård med glada djur (köper 90% av allt kött som vi anväder därifrån).

Har varit där och vet att djuren har det bra. Så det känns bra.




2009-12-07 @ 10:01:40

Postat av: Marianne

Mari, hurra för dig. Du gör som vi alla skulle göra. Köpa kött från närliggande gård. Har funderat på det. Det finns ett par kravgård inte så långt bort. Dom levererar också in till stan färdiga lådor med olika styckningesdelar. Jag känner ett par som köper allt sitt kött så och säger att det är toppen. Jag har också en affär alldeles intill mig, Fine Food, som drivs av kockar som säger att allt deras kött är från kravgård i närområdet. ´Jag brukar köpa en fläskkotlett av dom då och då. Och jag lovar att har man ätit en riktig fläskkottlett så är det otänkbart att gå på ICA eller Konsum och köpa en ´kotlett.


2009-12-07 @ 10:47:42

Postat av: marcel :-)

perfekt!!!


2009-12-08 @ 13:29:25


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0