Julshopping i Köln


I onsdags förra veckan tog Tobbe ledigt
och vi stack till Köln för att julshoppa.

Här står jag redo, utsövd och pigg i både kropp
och själ. Jag såg verkligen fram emot dagen.




Första stoppet var inne på Karstadt.
Julstämningen infann sig direkt, fint juldekorerat i hela
butiken och julmusik kom finstämt från högtalarna. 


Ibland är det faktiskt befriande att vara inne i en butik
där man kan hitta allt man söker efter, vi köpte dock inte
allt därinne, men jag kan ju säga att vi tillbringade ett
par timmar där inne i allafall.
Vilket resulterade i att vi hann med att bli hungriga också så
vi såg till att mätta den känslan innan det bar iväg ut på
Kölns gator igen.



Tobbe kan lätt bli kinkig om han inte får mat i kistan,
så vi slog oss helt enkelt ner vid ett matställe och intog lite käk
innan vi vandrade vidare. 
Här sitter han som sagt och väntar på att få hugga in.
Skulle törsten efter argentinskt vin infinna sig så var det bara
att vända sig om och fiska fram en "flarra".

Mätta och nöjda gick vi sedan ut därifrån för att kolla in
lite andra butiker i stan.
Skönt att parkeringsgaraget var i närheten så slapp vi bära
på det inköpta.
Fria händer är en bra förutsättning att kunna spendera
mer money....hehehe....jaaa eller hur Tobbe ??



Vi hinner bara ut på Kölns shoppingstråk och vad möter
man då ???
Jaaaa....inte det man har tänkt sig iallafall....
Kolla själva.....



Inte för att jag inte har sett en lama förut...
....utan det förvånade mig mer att den stackars laman
var tvungen att tampas med alla stressade människor
liggandes mitt i shoppingstråket/gågatan.
Tycker mest att den hör hemma i djurparken.
Vem kommer på en så´n korkad idé att ta med sig sin
lama in till stan ???
Kom nu lilla laman så sticker vi till stan och shoppar idag.....
....vi kanske ska köpa en Rolex till dig.....

 



ok, ingenting förvånar mig längre.....

När man ser nästa bild kan man ju nästan tro att vi
inte gjorde annat än gottade oss....men det stämmer faktiskt
inte.....vi hade avverkat mååånga butiker innan det var dags
att få sätta ner rumpan igen.
Det gör man mer än gärna på Starbucks förstås.
Jag såg till att fixa bord..... för där inne måste man nämligen vara
på hugget eftersom det är så himla populärt att fika där.
Vad vill du ha,  frågar min Tobbe man ???
Köp något gott, säger jag.
...och det gjorde han !!!!!!!!
Herrejisses var det de största muggarna du hittade, undrade jag ??
Det hade räckt med det.....kakan därtill var helt överflödig.
Kan ju säga att min kära man fick ont i magen efteråt just för
att han var tämligen ensam om att äta denna brownies, jag smakade
bara pyttelite utav den. Däremot njöt jag av mitt goda kaffe....mums !
.....och jag fick inte magknip. Kan vi lära oss någonting av det ???




Tankat och klart....
.....dags för sista rycket.

Ut på gågatan igen.
För er som har varit och julshoppat i Köln, ni vet hur fullt
det kan vara här på gåstråket.
Rena rama autobahn och det är då svårt att byta fil eller korsa
vägbanan....det kan vara rent omöjligt och förenat med livsfara.
Vi däremot var smarta....åkte en dag mitt i veckan och utförde nästan
alla inköp och det var riktigt behagligt och mysigt eftersom det var
lagom med folk överallt.
Kolla bilden nedan.....det är luft mellan folket....fantastiskt !!!



Var ju tvungen att stanna till vid den fina julskyltningen.



Hela dan i underbara Köln....det hann bli mörkt
innan vi var klara och då ser det ut som följer.
Check it out...



Hemma igen....
Trött....jaaaaa....
ont i fötterna.....jaaaaa.....
...lycklig......yes sir !!



Det är stimulerande och roligt att shoppa i en
annan stad än sin egen tråkiga hemstad....
.....rekommenderas varmt.

Har du shoppat dina julklappar ännu ???





Kommentarer
Postat av: Oma

Hej nu är jag nästan på banan igen. Karstdt var vi varje sommar när vi semestrat på kontinenten för att handla men den låg i Hamburg vad trevligt ni hade det i Köln. Kramisar till er alla



Oma in der Stadt

2009-12-07 @ 17:06:09

Postat av: Oma

Jag glömde en sak åt ni möjligt vis bakad potatis

det gjorde jag med skaldjur Marianne åt fisk i fredags när vi köptejulklappar och mat till lilla mamma

Tusen kramisar



Maj-Britt

2009-12-07 @ 17:11:13

Postat av: Vindruvan

Skönt att höra att du är på väg upp på banan igen

Maj-Britt =)

Jäpp, det var bakad potatis som vi åt.

Va´mysigt det lät att ni var tillsammans på stan och köpte julklappar du och Marianne. Det blir så mycket roligare då när man har sällskap.


2009-12-08 @ 08:50:00

Postat av: Marianne

Mamma o jag var i Nacka Forum och handlade julklappar. Det passade oss perfekt eftersom båda två har svårt att flänga runt på stan. Jag för att det blir för mycket rörelser runt om och mamma för att hon har svårt att gå och behöver sitta och vila ofta. Nacka Forum är ett perfekt centrum för sådana som oss och åker man dessutom en vardag som vi gjorde så äre det inte så mycket folk heller. Stort fins garage där man tar sin kundvagn som man sedan kan ta med sig runt och in i alla affärer. Och affärer finns det gott om. Här finns allt. Från alla vanliga klädaffärer till Zara med flera små fina affärer, Åhlens, Clas Ohlson, MediaMarkt, you name it. Dessutom många olika viloplatser. Mamma lyckades avverka alla sina julklappar och det var ju skönt för henne. Eftersom jag inte använder handväska så fick jag inte med kameran och kunde fota. Till mamma i söndags hade jag med kameran för jag tänkte att det kunde vara kul för er tyskar att se lite. Men, men tror ni att den kom fram? Nix!


2009-12-08 @ 09:20:33

Postat av: Vindruvan

Meeeen Marianne !!!!!

Det hade ju varit sååå kul att få se lite foton från i söndags och även när ni är i julklappstagen.

Gör som jag....ha alltid kameran redo och fota allt som rör sig...förresten jag fotar även sån´t som inte rör sig. Inget att skämmas över att stå med kameran framme längre...varenda kotte tar kort överallt...på allt...det måste ha med det populära bloggandet att göra...eller hur ??

Linda tog massor med fotografier, hur hon nu hann med det, när Joel fyllde år och det kändes som om vi var med hemma hos dem fast att vi satt här i Tyskland och tittade på bilderna. Nästa gång....GLÖM INTE ATT FOTA =)


2009-12-08 @ 09:38:39

Postat av: Tobbe

Tipps,

Finns aeven en kamera i var och varannan mobil nu foer tiden. dem bilderna duger alldelese utmaerkt att kolla paa en dator.



Jepp, det var bakad potatis och entrecote.

Argentinsk saadan. Mums


2009-12-08 @ 09:58:54


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0