Pepparkaksdeg


Jag satte vår pepparkaksdeg igår eftermiddag.
Utbaket sker en annan dag då degen har
fått vila i kylskåp ett tag.
Sen är det bara att ta fram så mycket deg
man orkar baka ut och börja kavla.





     Degen håller sig bra förvarat i kylskåpet,
     bara att plocka fram så stor degbit man vill ha och baka i sin egen takt!


     Pepparkaksdeg:


     Jag använde laktosfritt smör förstås.
 

     Det här behöver du :

     250 gram riktigt smör
     2 dl ljus sirap
     2 dl vatten
     4 dl strösocker
     1 msk bikarbonat
     12 dl vetemjöl


     KRYDDOR :

     2 ½ msk malen kanel
     1½ msk mald kryddnejlika
     1 tsk mald ingefära


     GÖR SÅ HÄR :


     Smält smöret tillsammans med sirapen i en kastrull.
     Ta av från plattan och häll i vattnet och låt svalna.
     Blanda strösockret tillsammans med kryddorna i en rejäl bunke.
     Slå på smörblandningen och rör om kraftigt!

     Blanda i bikarbonaten i vetemjölet och häll över detta på resten av degen.
     Blanda väl, degen ska vara ganska lös så 12 dl vetemjöl räcker gott och väl!
     Lägg på locket eller täck med plastfolié och låt stå i kylen minst en dag.
     Hållbarhet är minst ett par veckor!
     Baka ut pepparkakor, lägg på plåt och grädda i 200 grader ca 5 – 10min.


     Jag gjorde min deg fastare än vad receptet angav,
     alltså jag tillsatte mer vetemjöl redan vid tillverkning av degen, bra eller inte
     vet jag inte, det kändes rätt för mig sen får ni naturligtvis göra som ni vill.


                     Brukar du baka pepparkakor inför jul ???


       


         
Dagens ord:

          Det är viltigt att prioritera och
          avsätta tid till det som är viktigt
          i våra liv.
          (som att baka pepparkakor till julen till exempel,
          DET ÄR VIKTIGT FÖR MIG !)


     Hoppas att eran dag kommer att förgyllas av något alldeles extra idag =)




Kommentarer
Postat av: Marianne

Nu är även denna dagen räddad av ett gott skratt till tyskarnas julfilm.



Jag brukade alltid baka pepparkakor tidigare. Men under SHR-tiden (hela 90-talet) blev det lite si och så eftersom jag ju aldrig var hemma. Arbetade ju vardag som helg och de flesta kvällar.



Och nu under 2000-talet bakar jag inte p.g.a min dåliga karaktär. Skulle jag ha en burk så skulle jag okynnesäta ur den. Främst på kvällar och nätter. Jag lovar den skulle inte räcka många dagar.



Och nu när vi snart går in i 2010-talet!!!! så hindrar ett för högt blodsocker (som jag än så länge vägrar medicinera för) mig från att äta pepparkakor. Till julafton ska jag dock köpa pepparkakor.


2009-12-16 @ 09:54:25

Postat av: Marianne

PS

Undrar varför du använder laktosfritt hela tiden. Är det någon som är laktosintolerant?


2009-12-16 @ 09:55:39

Postat av: Vindruvan

Ja, vi misstänker att Cattis stackars lilla mage inte tål laktosen. Vi håller på att testar fortfarande, men det verkar som om det är orsaken till alla hennes magbesvär.


2009-12-16 @ 10:05:21

Postat av: Vindruvan

Men du har ju bra karaktär, Marianne, som låter bli att baka, för du känner dig själv så pass väl.


2009-12-16 @ 10:09:59

Postat av: Linda

Denna dag förgylls med x-tra snö kan man säga!!!


2009-12-16 @ 11:23:19

Postat av: Tobbe

Jag brukar vara med och baka pepparkakor infoer jul.

DVS, Druvan bakar och jag haaller mig undan

Hepp


2009-12-16 @ 15:08:46

Postat av: Oma

Hej alla tack för det fina julkortet hemgjort som vanligt. Tack snälla Pia roligt att se er alla som tomtar.Det kanske inte är så bra med mer vetemjöl svårare att baka ut. Det är bra att ni hjälp åt att baka pepparkakor!!!!!!!? Tusen kramisar



Oma in der Stadt

2009-12-16 @ 19:15:06

Postat av: Oma

Stockholms vädret ttorsdagen den 17 dec. 2009 full snöstrorm 6 gr kallt full kaos i Stockholmstrafiken.

Skall till Sven-Rune i Märsta hur det nu skall gå till. Har bestält taxi till kl- 14.10. Skulle åkt till Agneta i kväll men det får vara till en annan gång. Det är synd att 2 roliga saker kommer på samma dag.



Tusen kramar



Svärmor


2009-12-17 @ 13:32:42

Postat av: Marianne

Grattis, grattis Agneta


2009-12-17 @ 16:21:10


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0