Pepparkakshus alá Druvan...


Brukar du göra pepparkakshus till julen ??
Om...utifall....
Så vore det jättekul om du hade lust att skicka en
bild på det så att vi allihopa kan få njuta av
ditt kreativa arbete.

Jag hade en lugn och ensam lördagseftermiddag i helgen
som passade utmärkt till att sitta ner med mina kreativa tankar.
Så jag plockade fram allt det jag skulle tänkas behöva och 
därefter satte kreativiteten fart....jag började helt enkelt snickra
ihop mitt pepparkakshus.
.......och här är mitt resultat.



Spritsade först delarna för sig.
Det är enklast att göra så innan man sätter
ihop själva huset.



Efter ganska många timmars arbete blev
det dags att flytta in....
Hade gått snabbare om det inte vore för att jag var
tvungen att tillverka sprits-strutar stup i kvarten....
Mitt materiel var smörpapper och det gick sönder hela tiden.
Tur att jag mestadels var ensam hemma under dagen för då
kunde det hoppa grodor ur munnen på mig utan att någon hörde.



Jag har använt gelantinblad som fönster.
Klippte till det i en passande storlek och fäste det med
hjälp av kristyren.

När delarna väl var på plats så såg jag till att finputsa lite
runt omkring huset....på gavlar, taknock osv...


Kristyr:

1 hårt uppvispad äggvita
1 tsk ättika
florsocker (rätt mycket)
Med florsockret får man lov att prova sig fram,
kristyrsmeten ska bli rätt tjock

Det är mycket bättre att bygga huset med hjälp av kristyren
för det håller som berget och det blir heller inte mjukt som det
lätt blir av värmen från smält socker.



Jaaaa, ni har sett rätt !
Jag har byggt huset på ett runt knäckebröd....
.....svenskt så att det förslår

Vasa knäckebröd !!!!
Hoppas att mina reklampengar kommer innan jul så att
julklapparna är räddade....hihihi....

Lycka Till med husbygget !!





Kommentarer
Postat av: Marianne

Åh vad fint du gjort. Du är DUKTIG Druvan.


2009-12-08 @ 16:43:28

Postat av: Vindruvan

åh...TACK =)


2009-12-08 @ 17:22:18

Postat av: Oma

Oj vilken fin jul det kommer att vara hos er.Med allt det fina du gör. Synd att man inte kan vara på 2 ställen samtidigt. Tusen kramisar till er alla.



Maj-Britt

2009-12-08 @ 19:06:42

Postat av: Mari

Vi är stumma av beundran!(Torborg och Mari)

Har fått ideer av dig. Skall snart göra vårt egna pepparkakshus. Idag har vi varit på julfest.

ätit lussekatter och dansat runt granen. Fick även gå med i lussetåget, det var länge sedan!


2009-12-08 @ 21:53:25

Postat av: Vindruvan

Kul att ni gillar mitt "mästerverk" och att jag kan sprida lite ideer till er.

Har ni egna juliga ideer så kläck gärna dem antingen i kommentarsfältet eller ge mig en hint om att publicera det som ett inlägg...det gör jag gärna ;-)

Ha en bra dag allihopa !!


2009-12-09 @ 09:05:14


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0