Norrköping - Stad i ljus


När vi hade varit hemma hos syrran med familj så bar det av ner till stan
på kvällskvisten.
Ville passa på att titta på ljussmyckningen som bara blir större och större
för varje år som går i Norrköping under vintermånaderna.


I min hemstad blir alltså vinternatten aldrig mörk.

Ljussättningen av stadens centrala delar började 1990 med trädbelysning.
Sedan har det utökats med marschaller i rondeller, belysning av offentliga konstverk
och fontäner, parkbelysning med olika ljuskällor, belysta fasader, vattenfall m.m.


Det är vackert, jag lovar !
Tänkte visa ett par bilder därifrån.

Delfinfontänen står i Karl Johans park framför tågstationen i Norrköping.
Vintertid smyckas den med ljusslingor istället för vattenstrålar.....
.....ganska smart tänkt.....Hahaha.....
 vattenstrålarna fryser ju till is annars.




Kostar nog en del att låta husfasaden stå och bränna
lyse kvälls- och nattetid under de mörka månaderna.
Har Norrköpings stad råd med det, kan man fråga sig ?

Jaaaa......Fint är det iallafall.





Just när vi var och tittade på vattenfallen så hade vi lite otur
att ljuset visades bara med en enda färg. Normalt skiftar fallen i olika
färger och det ser riktigt coolt ut.
Har ju sett det förut så jag vet.




Här står 5 ljuspunkter och lyser upp Norrköping.....hehehe.....




Kan ju tillägga att jag är livrädd för strömmen som flyter igenom Norrköping.
Det har jag alltid varit.....förstår att jag flyttade till slut.
Hade ju mardrömmar ju och alltid ingick dessa hemska vattenfall i mina drömmar.
Jag drogs liksom ner i vattnet 
Fy sjutton !!!
Det var länge sen nu som jag hade dessa drömmar, men de återkommer emellanåt.
Kan någon drömtydare tala om för mig vad det betyder ???




Idag innehåller "Stad i ljus" 100 installationer med ca 400 000 lampor.





Jahapp........
Här avslutar vi vår kvällsstadsvandring.


Eftersom min brorsa roade sig kungligt med att släcka ner Drottninggatan
till minsta lampa i sina ungdomsdagar, så gatan blev kolsvart så får han nu själv
lysa upp tillvaron i Norrköping här på äldre dar........hehehehe.......




Kolla bara hur det ser ut i Norrköping kvälls- och nattetid nuförtiden......




Tjing tjingeling
från Norrköpingspinglan






Kommentarer
Postat av: Tobbe

Men guuuuuud vilka snygga bilder.

Vem har tagit dem ?

Hepp


2009-01-09 @ 14:19:41

Postat av: Vindruvan

Jaaaa......VEM kan det vara ????

Det var en svår nöt att knäcka...hihi...


2009-01-09 @ 15:15:52

Postat av: Linda

Den där filuren skulle jag inte vilja möta i mörkret.....


2009-01-09 @ 22:42:58

Postat av: Ritva

Ville bara berätta att närmaste veckan jag kanske inte är på blogget. Tänker på er i Singapore :).


2009-01-10 @ 13:46:59

Postat av: Bir

Usch vilken fuling!


2009-01-11 @ 16:25:55


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0