Cattis 18-års dag i bilder




Dagen började tiiiiiiidigt igår morse........
Med skönsång vid sängkanten, bricka med frukost och
naturligtvis presentöppning.




Två stycken av Cattis kompisar hade bakat en varsin tårta till henne
som de kalasade på i skolan + att hon sedan hade med sig
resterna hem. Gulligt av dem, eller hur..??

Väl hemma från skolan så skulle vi ju inte behöva
svälta en dag som den här....fniss !! Näeee det bjöds på....
...jaaa....se nedan....

Det var hur många år som helst sedan jag gjorde en
smörgåstårta sist, det var lite kul att återupptäcka hur roligt
det faktiskt är att skapa en ätbar njutning av det här slaget.....










......för det var verkligen jättegott !!
Cattis hade med sig sin kompis Marcel hem efter skolan
och han fick ju vá lite försökskanin förstås...hehehe....
Han hade aldrig ätit något liknande förut och heller aldrig sett
att det ens existerar  .
Så då fick han ju först prova om det gick att äta....
....och jaaaaa det var gott och han fick även lära sig ett nytt
svenskt ord.....nämligen smörgåstårta....hehe...
hur användbart är då det ordet här i Tyskland kan man ju
fråga sig...fniss!


 
Kaffetarmen gjorde sig till känna efteråt och då blev det......minsann.....
Tårta på tårta.....!!!!
Jäpp, då var det dags för kaffe, tårta och mer presenter till
födelsedagsbarnet.
Det blev dock ingen porche till födelsedagsbarnet,
någon bil hade hennes fattiga föräldrar inte råd med...sorry !
eller låt säga att den tyska bilförsäkringen är så horribelt
hög att det är vansinne att äga en bil här när man är under
23 år (tror att det var gränsen...rätta mig om jag har fel, Tobbe)
Svindyrt är det i vilket fall som helst.
Cattis får bli anmäld på vår bil och dess försäkring när hon väl har
körkortet i handen.

PAUS i intaget av något ätbart.....det var välbehövligt...puuuuh!!


När sedan kvällen kom var det dags igen att duka fram 3 rätters.....
.....ähum....det var tanken....men magen sa något helt annat....


Förrätt:

Grillad halloumi med tomatsallad

Huvudrätt:

Stekt oxfilé, potatisgratäng & ruccolasallad

Efterrätt:

Hemgjord vaniljglass, hallon & dulce de leche



18-åringen sitter och myser vid förrätten.....



Förrätten slukades med "hull och hår", för det var fantastiskt gott !

Då det var uppätet såg serveringspersonalen till att äntra köket där
kocken stod och fixade och trixade med nya kreationer.
Så det var ju bara att byta ut de tomma förrättstallrikarna mot
huvudrättstallrikarna med nytt fräsch innehåll.....
......mmmm.....himmel vá gott det var !!





Kan ju säga att det kom ett mer eller mindre stööööön från
oss alla när maten var uppäten.......INGEN av oss orkade
någon efterrätt.
Vi kände till och med av mättnaden även morgonen därpå
(imorse alltså).

Vi avslutade den här dagen och kvällen med ett par underhållande
rundor i bowling resp. golfspel spelandes på vår nya platt-TV





Det var jättemysigt att fira Cattis födelsedag här hemma !

På fredag fortsätter hennes firande....för då har hon bjudit
mellan 15-20 kompisar som ska äta och dricka gott på
Tijuana (restaurangen som Cattis jobbar på) och där har
de även karaoke......då kan ni nog ana vem som måste upp
på scenen och riva av ett par låtar.....hehehe....
Därefter blir det disco hela natten lång.
Är man 18 så är man ;-)

Mer hade jag inte på hjärtat just nu.......

Kram på er ALLA !!

/ Druvan







Kommentarer
Postat av: Farmor på stan

Hallo vilken födelsedag Men vilken snygg servetris ni har hemma i Tyskland. Tusen kramisar



Oma in der Stadt


2009-03-17 @ 17:50:06

Postat av: Farmor på stan

Var fasiken tok kommentaren vägen Här kommer ett nytt. Vilken födelsedag. Och vem är den snygga sevetrisen. Tusen kramisar



Oma in der Stadt


2009-03-17 @ 17:55:30

Postat av: Farmor på stan

Var fasiken tok kommentaren vägen Här kommer ett nytt. Vilken födelsedag. Och vem är den snygga sevetrisen. Tusen kramisar



Oma in der Stadt


2009-03-17 @ 17:55:52

Postat av: Vindruvan

HEj, tredje gången gillt kanske för att få in denna kommetaren. Jag råkade trycka ctrl-R mitt i inläget och allt jag skrivit försvann. Detta lyckades jag med 2 ggr :-(



Skulle bara säga att

- Smörgåstårtan var den godaste som jag ätit

- Cheesekakan var den godaste jag ätit



Ja Pia, du har rätt vad göller 23 år.

För en bil-försäkring innan 23 år så betalar man 250% av normal beloppet, jag som är över 23 år (svårt att tro) och skadefri i över 20 år batalar 25% av normal beloppet. Jamen då kan ju jag ta en extra försäkring på en bil (typ, en andra-bil), Visst det går bra, men om ngn under 23 år skall köra den så måste jag betala 140% av normal beloppet för den bilen.

Exempel på vilka summor vi pratar om.

För en liten Fiat puntoca 8 år gammal så skulle jag betala (för en HALV-försäkring) ca 1100 € (== 12.000 kronor).

Man kanske skall vara glad att det är per år och inte per månad.



Jag tror jag vet vilka företag som tjänar mest med pengar i detta landet.

Hepp


2009-03-17 @ 18:01:07

Postat av: Bir

Hoppas att det är någon i familjen Forsgren/Johansson som fyller år när vi kommer, om det inte är det kanske man kan fira födelsedagen någon vecka i förväg. Det såg ju hur gott ut som helst. Fattar bara inte hur ni hann äta så mycket gott på en och samma dag.


2009-03-17 @ 18:23:28

Postat av: Marianne

Vilken födelsedag du fick Catti. Och jag håller med Oma, vilken himla snygg servitris. Men det förstås är man så vacker och söt som födelsedagsbarnet så måste det ju komma någonstans ifrån.


2009-03-17 @ 19:40:17

Postat av: Ritva

Vilken fest! Er godson fyller också 18 i år. Kan man hyra in er hela personalen? Cattis står förstås för underhållning. Jag undrar, om kocken var lika snygg som servitrisen. Hamnade kocken under all disk och kunde inte fotograferas?


2009-03-17 @ 21:35:43

Postat av: Vindruvan

Nu överdriver ni allt....vad servitrisen beträffar menar jag!!

Men jag är ändå inte sen att tacka för komplimangerna, det gör mig ju förstås glad ;-)

Självklart kunde vi ju inte äta upp allt som serverades under en och samma dag...men det förstod ni väl??

Kocken är ALLTID snygg!!

Tjingeling


2009-03-18 @ 09:34:39

Postat av: marcel =)

hey,



"jag är bättre pa° matlagning än du.!"...hehe...



hejda° =))




2009-03-18 @ 23:22:02

Postat av: Vindruvan

....hehehe.....

Roligt att du tittar in på bloggen Marcel...Välkommen vetja!!!

Du är ju en fena på svenska såååå tro nu inte att jag ska skona dig genom att prata tyska med dig...hehehe...pech gehabt ;-)

Det är TOPPEN att du kan laga bättre mat än mig för då får du helt enkelt laga maten hädanefter...det är ju kanon ;-)

Kramis från Druvan


2009-03-19 @ 08:22:24

Postat av: marcel =)

oha...:D

dafür brauch ich jetzt aber was mehr zeit...;)

btw: smörga°sta°rta är jättebra!



lieber gruß=))


2009-03-19 @ 12:13:58

Postat av: Vindruvan

ahaaa...hast du etwas probleme mit der Sprache bekommen...hehehe...toll...???

Aber....smörgåstårta är jättebra! Jag håller med dig!



Kram Druvan :-)




2009-03-19 @ 12:36:58


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0