Advents bak


                           Hej hopp alla glada,

                           Nu börjar det vankas juletider.
                           Kan man faktiskt även märka här hemma.

                           Igår till exempel så låg glühwein doften tät i vardags rummet, 
                           för att inte tala om hur det luktade på stan.
                           Julmarknaden är i full gång.

                           Idag satte Druvan grunden till vår hemmagjorda glögg.
                           Premiär smak nästa söndag.

                           Pepparkas muffins, underbart gott som Druvan slängde ihop
                           till fikat. Kolla in själva.

                          

                           Nu håller hon som bäst på att baka lusse bullar till adventsfikat
                           nästa vecka.

                           Imorgon kan vi hämta salpeter på apoteket (fick beställa) 
                           och då skall vi rimma julskinka. 
                           Första gången vi gör julskinka från scratch.
                           Blir det bra så blir det en till skinka som blir klar lagom till
                           Dan före dan.

                           Har någon av er rimmat julskinkan själv ?
                           Ni kanske till och med har ngt kanon recept att dela med er av till de
                           stackars tyskarna som skall försöka fira svensk jul i tyska landet?

                           Tobbe vid spakarna
                           Hepp






Kommentarer
Postat av: Bir

Nej, rimmat skinka har jag inte provat. Det finns så goda och billiga skinkor att köpa här.

Glöggen är på gång. Tack vare Druvan. Och lussebullarna bakade jag i fredags. Hittade ett recept i Allt om Mat och det var jättebra.

Jag brukar aldrig baka saffransbröd så här tidigt men dels var jag så sugen, hade gått och suktat i butiken (och provsmakat på julmarknaden) Hoppas ni har en bra söndagkväll. Här har det regnat HELA dagen, blä.


2009-11-22 @ 19:34:25

Postat av: Marianne

Jag har rensat bort min lobelia från rabatten. Det kändes i hjärtat för den blommade fortfarande så fint. Men jag har planterat vårlökar istället och inrammat uteplatsen med julbelysning eller vinterbelysning kan man kanske säga.



Glögg och lussebak får jag avstå ifrån. Kanske en aning på julafton. Det gäller att hålla hårt i tyglarna om jag inte vill börja medicinera för min diabetes. Har lovat doktorn strikt LCHF-kost ett tag. Men får unna mig ett äpple om dagen som jag spar till kvällen och njuter av. Har faktiskt inte den minsta längtan efter godis just nu.



Vad roligt med texten: Var inte blyg, TRYCKK BARA. Är det Tobbes påhitt.


2009-11-22 @ 19:48:49

Postat av: Vindruvan

Ja, ni har det enkelt vad julskinkan beträffar, här hos oss får vi lov att kämpa lite mer för att om möjligt få till den där köttbiten så man ens kan kalla den julskinka. Naja, spännande är det i allafall.

åh! jag hörde fåglarna kvittra att lussebullarna dina är jättegooooooda....kanske vi kan få ta del av det nya receptet, bitte ?

Vi har en bra söndagskväll och vi har sett solen i stort sett hela dan, men nu är det regn och blåst hos oss också...blääää....


2009-11-22 @ 19:51:19

Postat av: Vindruvan

Inte roligt att höra om din diabetes, Marianne :(



Vore kul om du ville ta kort på din fina uteplats med julbelysningen, kanske jag kan visa er alla på bloggen hur fint du har det...om du vill alltså.



Neeeeej, det var faktiskt mitt påhitt med "Var inte blyg, TRYCK bara ! fast det var ju Tobbe som fick koda in det i designen bakom bloggen. Vi är ett bra team....ja eller hur ?

Tjing


2009-11-22 @ 19:59:33

Postat av: Bir

Jag tycker oxå att det vore kul att de din uteplats Marianne.

Receptet på lussebullarna finns på Allt om mat sidan, och det heter: Saftigt saffransbröd. Jag gjorde många bullar och några klassiska lussekatter med russin.

P.S. Lycka till med julskinkan.


2009-11-22 @ 20:49:09

Postat av: Marianne

Självklart ska jag ta kort på uteplatsen men jag väntar till efter första advent så att man även ser belysningen i fönstren.


2009-11-22 @ 20:55:36


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0