Sova gott i natt

Sjöng Factory på en av sina hits från sent 70-tal.
Det passar bra in på oss nu.
Varför då ?

VI HAR FÅTT NYA DÖRREN !!!

Gamla dörren såg ut så här

 

En dörr gjord i plast med någon sorts isolering, fast glasen var
inte direkt isolerade.

Att byta ytterdörr i Tyska landet är inte samma sak som att
göra det I Svedala.

Gamla sättet att montera dörr i tyskland innebar
att i dörrkarmen fanns ett x-antal stålband,
dessa stålband skruvades fast i muren/väggen.
täcktes med puts och till slut tapet.

Så skall man bort med dörrkarmen så kan man antingen
riva bort tapet/puts och sedan skruva bort dessa stålband
Ganska mycket förstört då.
Eller så kör man med vinkelslip och motordriven fogsvans
för att kapa stålbanden jämns med dörrkarmen.
dvs lämna kvar stålbanden i väggen.
Eftersom det är ett lager puts på väggarna, så är
ungefär 1 cam på varje sida av dörrkarmen täckt med puts.
För att kunna ta bort dörrkarmen utan att
behöva förstöra putsen så får man såga av
karmen med den motoriserade fogsvansen, och
Ta bort karmen, bit för bit.







Sedan monterar man en ny dörr med en karm som är ungefär lika
bred som väggen är med puts, dvs ca 2 cm smalare än gamla dörren.
Då fick man ut gamla dörren och in med nya
utan att förstöra väggarna.
Ovanför dörren var jag tyvärr tvungen att knacka bort putsen,
av den anledningen att dörrkarmen måste ha en viss höjd.

Men det skall väl inte vara så svårt att täcka in igen.




Nya sättet att montera dörr påminner lite om svenska
modellen. Man skruvar fast dörren genom dörrkarmen.
Fast medans man i sverige har bultar med dubbelfunktion
(skruva fast och reglera karmen i sidled)
Så är bultarna i Tyskland bara där för att skruva fast karmen.
Reglera karmen i sidled görs med kilar. Alltså
först kilar man fast dörren, kollar att hela karmen är i lod.
Fyller med fyllmassa mellan karm och mur.
Sedan borrar man hål i karm och vägg för bulten
Sedan skruvar man fast karmen med en bult, till min
förvåning användes ingen plugg i väggen.
Var tvungen att fråga och, jepp, nya tider.
Speciella bultar som skruvar direkt i betong utan plugg.





Fem timmar tog det sammanlagt att montera bort gamla och
montera in den nya dörren.

Inget man gör själv direkt.

Fast nu ser man att oj, lampan, brevlådan och
ringklockan måste ju bytas ut, de passar inte riktigt till dörren.







Vad är det nu som är så speciellt med dörren eftersom
inte gamla dög.

1 )Bättre isolerad

2) Har en riktig tröskel,
gamla hade ingen tröskel, utan en gummi list
under dörren skulle täta mot underlaget.
Eftersom golvet är skevt !!!, så
måste man höja upp dörren så mycket för att
kunna öppna den att den inte tätade mot underlaget.

3) Klassad som säkerhetsdörr.

4) Den är självlåsande !!!.
När man stänger dörren låter det nästan som ett kassaskåp som
låses. Den låser nämligen när man stänger dörren.
Fast man kan öppna som vanligt med handtaget på insidan
(utan nyckel). Om man låser med nyckel så är enda
skillnaden att handtaget på insidan inte kan öppna
dörren.

Nu kan Druvan sova lugnt igen.

Hepp




Kommentarer
Postat av: Vindruvan

Sova jaaa,

Maj-Britt har alltid undrat över om jag inte är rädd att sova själv när Tobbe o Cattis har varit borta. Jag har alltid svarat henne att rädd, näeee det är jag verkligen inte.

MEN så kom det en natt som jag sent kommer glömma och det var den natten jag blev berövad min trygghet, då när vi hade inbrott hos oss (se tidigare inlägg).

Sedan dess har jag ständigt haft mardrömmar, skrikit i sömnen, svårt att sova och vaknar av minsta lilla ljud.

Så jaaa jag har varit jävligt rädd på sista tiden, men inatt INATT sov jag lugnt minsann. Det måste berott på att kassaskåpet var stängt :-) och jag visste att det skulle vara svårt att ta sig igenom den dörren i varje fall.

Det är kort och gott, en fruktansvärd känsla att bli berövad sin trygghet i sitt eget hem.

Men nu kan jag känna mig safe igen, dessutom har jag ju min Robin Hood vid min sida, fast han vaknar och kliver ju inte upp ens när det är inbrott....förrän jag har sagt till att nu får du minsann röra på rumpan för det händer skumma saker här i huset....najaaa jag hoppas att min trygghet är tillbaka nu igen.



Roligt att du ville förmedla förloppet av insättning på dörren Tobban, kul även för mig att läsa fast att jag var på plats ;-)

Nu är du back in buissness i köket igen hör jag.


2010-08-21 @ 20:42:52

Postat av: Marianne

Men lås er nu inte ute eftersom dörren går i lås av sig själv!


2010-08-21 @ 21:15:08

Postat av: Mari

VILKEN SNYGG DÖRR!



Det blev en helt annan framsida!

Japp, lampan och brevlådan kanske skall bytas ut så ser det riktigt trendigt ut.


2010-08-23 @ 10:46:31

Postat av: Vindruvan

Vá roligt att du gillade dörren Mari !

Det värsta är som sagt...när man startar en förändring av ngt så upptäcker man att det runtomkring inte passar in längre, så kostnaden man i själva verket har räknat med blir dyrare eftersom man startar utbyte och fix av annat också.

Fast det får väl vänta lite...det har blivit lite dyrt här hemma på sistone.


2010-08-23 @ 14:43:45

Postat av: Tobbe

Var lugn Marianne,

Vi aer vana att ta med oss nyckeln naer man gaar ut.

Ingen doerr i tyskland har naemligen ngt vred paa utsidan. Saa man maaste alltid anvaenda nyckel foer att oeppna doerren utifraan, oavsett om doerren aer laast eller inte.

Hepp


2010-08-23 @ 15:42:36

Postat av: Linda

Jaa, det var både en snygg o säker dörr!!! Sov gott!


2010-08-23 @ 22:23:40


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0