I blåstens spår....


Igår satte vi oss i bilen lyckligt ovetande om vår resa vi hade
framför oss på väg hem igen.

Här är utsikten över Würzburg när vi stannade för en bensträckare
och en härligt god kopp kaffe, 15 grader varmt i luften och sol.







Visserligen blåste det rätt kraftigt vid det här laget också, men det
var INGET mot vad som komma skulle.

Det här var ett av de få flygplan som vi såg i luften vid Frankfurt flygplats
och jag var inte ett dugg avundsjuk på de som satt inuti planet,
fyyyy sjutton, det måste ha varit hemskt för dem.
I vanliga fall är det riktigt tät trafik i luften på flygplanen, men inte igår.
Hörde sedan lite senare på radion när vi hade passerat Frankfurt att
de hade ställt in flyget, tåget och spärrat Autobahn pga den kraftiga
blåsten.....iiiihhhh.....vicken tur att vi hann förbi Frankfurt, tänkte vi,
men det blåste ju lika mycket fortfarande så allt kunde fortfarande hända.
Vi var helt enkelt förvisade till radion och vi tog andra vägar för att vi inte
skulle hamna på en spärrad sträcka.




På radion uppmanade de ständigt att man skulle hålla sig
inomhus och INTE ge sig ut och framför allt inte fara på
Autobahn där det var förenat med livsfara pga dessa orkanbyar.
Hilfe....Help....Hjälp....kände mig lite skraj faktiskt.....och liten....
här sitter vi trots alla varningar och försöker ta oss hem till vår
kära dotter som väntar på oss.
Hur korkad får man bli ?????

Vi var ju inte ett dugg förvånade när vi hamnade i köööö till slut.
 


Framme vid orsaken.....
'Kontrollen blinkar blå'...eller jag menar förstås
Polisen blickar blått.....
...och...

resten ser ni här......



Vindbyarna kastade lätt omkull det mesta i sin framfart.
Så det var nog bara Gud som visste om vi skulle komma fram
helskinnade eller inte en dag som den här.

Vi hade turen på vår sida.

Jag försökte fånga alla löven och grenar som flög i luften,
men inser att de var snabbare än jag så bilden nedan gör
sig ingen rättvisa. Tittar man noga på bilden så finns det löv på vägen.
Detta yrande av löv kändes mer som en höststorm än en vårstorm.



Är det någon som går omkring och tror att det är fri fart på Autobahn
i Tyskland ????
It´s NOT !!!!
.....och tur är ju det !!!
Det räckte med den här farten kan jag ju säga.



Slutet gott allting gott....
vi är hemma igen....eller åtminstonde jag.....
för Tobbe is back in buissness igen.
Han tog tåget till Nürnberg (!!!!!!) i morse.
...och jag har pratat med honom, han kom fram utan störningar
i tågtrafiken, men dock fullproppat tåg.
Folk stod i gångarna och trängdes.
Så här livat kan det vara i Tyskland ibland.......

För övrigt.....
Stormen som drog fram som en ångvält över Tyskland igår heter Xynthia
och om jag inte är felunderrättad så drar den fram över er i Sverige just nu...
.....eller ??? 

Var rädda om er isåfall och bege er INTE ut på vägarna,
vi testade som sagt det igår och det är inte att rekommendera !!!!!


Tjing på er....




Kommentarer
Postat av: Marianne

Det ser ju ut som om våren kommit till er. Fast med vissa höstinslag såsom stormar.


2010-03-01 @ 21:51:57

Postat av: Ritva

Vad skönt att resan gick bra. Naturens krafter är inget att leka med, förutom efteråt när det finns t.ex snö överallt. Det fick vi IGEN gått om här ute igår. Tur att det är sportlov, jag är förkyld igen :(,och jag har 2 starka söner som gillar (?) skotta. Solen tittar dock lite fram och då blir man glad.

Tänker ägna min dag för att läsa "Hypnotisören" i plant läge.


2010-03-02 @ 08:49:28

Postat av: Tobbe

Gillar att skotta ?

Det aer nog bara Mammas oenskedroem :-)



Anggaaende Xynthia, visst var det blaasigt och vinden tog tag i vinden emellanaat.

Som tur var gjorde den inte det naer vi aakte oever ngn av de maanga broarna vi var tvungna att passera.



Hepp


2010-03-02 @ 16:42:06


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0