Historiens vingslag

Hej hopp,
När Druvan var nere i Nürnberg tillsammmans med mig så passade vi på att
besöka ett historiskt landmärke här i Nürnberg. Vi besökte Zeppelinfeld.

Ja, ärligt talat, var ni vakna på historielektionen i skolan?
Vet ni vad Zeppelinfeld har satt för spår i historieboken ?
Tips, det är inte för att fältet användes till landningsfält för zeppelinare
på 20-talet som denna platsen har blivit känd.

 




Nu





Nä,
Så här är det.

Har ni ngn gång sett Hitlers propaganda filmer ?
Hitler står och gapar och framför honom står 100-tusentals människor
i rad och lyssnar.
de flesta av dessa propaganda filmer var tagna från...
...just det, zeppelinfeld.



Om ni inte visste det så hade NSDAP sina årliga rikspartimöten 
i Nürnberg.
Dessa var i det område som zeppelinfeld ligger.

Zeppelinfeld är ett 312 x 285 meter stort område med läktare runt
tre sidor och framför står det en stor tribun-läktare varifrån Hitler
gjorde sina tal.


Fram till detta området går det en gigantisk gata som är
60 meter bred och 1,5 km lång.
Där marcherade folket fram till sin uppställning på Zeppelinfeld.




Framför denna gata så hade man byggt sitt partihögkvarter.
Enorm byggnad som hade colliseum i rom som sin förebild.


Framsida




Baksida




Nu förtiden så har man rockkonserter på zeppelinfeld
(Rock am Park), tre dagar i Juni.
Man har även rally tävling här.

Precis utanför så har man byggt FC.Nürnbergs fotbolls arena,
och en Ishockey arena.

Hepp




Kommentarer
Postat av: Vindruvan

Tack för historielektionen Tobbe...själv slumrade jag visst till just när läraren berättade det här för mig i skolan, men det är ju tur att man kan lära på nytt. Nu kommer jag inte glömma det iallafall för nu har jag upplevt stället 'live' så att säga. Det var intressant !


2010-03-02 @ 21:46:33

Postat av: Marianne

Jag måste nog också ha sovit på den lektionen.


2010-03-02 @ 22:50:14

Postat av: Vindruvan

Skönt då var jag inte ensam om att missa det här på historian.


2010-03-02 @ 23:24:18

Postat av: Ritva

Kul med historielektion som jag också har missat.

I SVT 1 gick en bra serie om andra världskrig. Mycket skakande med autentisk bildmaterial.Tänk vad världen fick lida under krigsåren.

Nu har jag legat färdigt med "Hypnotisören". Rekommenderar varmt. Undrar vem jag ska ta med mig till sängen nu. Förkylningen kvarstår nämligen mitt i ledigheten.


2010-03-03 @ 14:45:24

Postat av: marcel

hej svenskarna!

det är verkligen intressant att ser hur ni lära er tsyk historien... jag tycker verkligen om det!!

som ni lärer er tysk historien saa lärde jag mig precis svenska i en ny svenskkurs! det är reden fjorde svenskkursen och den är verkligen bra!jag maaste faktist tänka paa naagra saker:D



ps: tobbe, du skulle kunna vara en bra lärare =)



hälsa


2010-03-03 @ 21:11:36

Postat av: Marianne

Marcel jag är imponerad av din svenska. Blir kul att träffa dig nästa gång och kunna prata svenska med dig. Vi ses snart.


2010-03-04 @ 14:15:06

Postat av: Läraren

Ritva,

legat färdigt med "Hypnotisören". ????

Vad saeger aekta mannen om det ?

Kanske aer det han som aer Hypnotisören ?

Hepp


2010-03-04 @ 14:45:30

Postat av: Ritva

Ja, färdig legat med "Hypnotisören". Nu är jag trött på mördare och spänning. Längtar efter något som är roligt och avslappnande istället.Äkta maken kanske? Han sitter tyvärr fast på Kastrup just nu. Denna f-bannade förkylning vill inte ge sig. Kanske imorgon orkar jag ta mig ut?


2010-03-04 @ 17:45:35


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0