Ich bin ein Berliner....



En lustig sak hände förra veckan och jag tänkte
att det måste jag förmedla

Fast vi börjar väl med lite historia först.

Ich bin ein Berliner
myntades av en mycket välkänd politiker på 60-talet.
Om han bara visste vad Berliner egentligen betyder
så skull han nog aldrig sagt så.
  
Nu är ju inte han den enda som misstagit sig med ordet Berliner,
även jag skall erkänna att jag gjort det.

Till min ursäkt skall väl sägas
att jag inte hade varit så länge
i tyskland när detta hände.

Vi hade avdelningsmöte, i våran kaffe hörna,
så vi satt väl en 40 personer och lyssnade.
Strax efter att chefen startat mötet nämnde han att
vi skulle få besök av ca 50 Berliner till mötet.

Jag kollade mig omkring och tänkte, var tusan skall de
50 personerna från Berlin få plats någonstans.
Som tur var sade jag inget.
Och mot slutet av mötet kom det in 50 st sådana här.




  


I Achen kallas dessa bakelser nämligen för Berliner.

Så nu vet ni vad en Berliner är.

Vad hände förra veckan ?


Jo Druvan och jag var och handlade, och när vi skulle ut ur affären
så såg vi i bageriet att de hade Berliner till försäljning.
De är ju bara för goda, så vi bestämde oss för att köpa
några stycken.
Det låg en skylt med erbjudande när man köpte Berliner.
3 st : 1.99 Euro
5 st : 2.99 Euro


Men vi var 4 så jag behövde bara 4 och detta är hur
konversationen gick ((jag) == jag, (b.d. == Bakom Disken)).


                                          (jag)    4 Berliner tack
                                          (b.d.)   Ser ni att vi har erbjudande för 5 stycken
                                          (jag)    Hur mycket kostar 1 Berliner ?
                                          (b.d.)   89 cent
                                      Snabbt räknar jag ut att 3 st för 1.99 plus 0.89 = 2.88 Euro
                                           (jag)    tack men jag skall ha 4 Berliner
                                           (b.d.)   Då blir det 3.56 Euro
                                           (jag)    ??????
                                           (b.d.)   Ja du tog ju inte ngt av erbjudandena
                                                      så då måste du betala 89 cent styck.
                                           (jag)    ok, då ändrar jag mig,
                                                      får jag 3 stycken för 1.99
                                                      och sedan tar jag en till för 0.89
                                           (b.d.)   Ok, då blir det 2.88
                                                      (Och detta sade hon utan att reflektera över
                                                       att hon kanske skulle ha komit på detta själv)


Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta.
Att ngn köpte 4 stycken var tydligen inte med i deras rutin.

Dessa knasiga utlänningar som inte kan hålla sig till
reglerna och köpa precis det antalet som står på erbjudandet.

Hepp




Kommentarer
Postat av: Mari

Haha ha, :)

Skärp er!

Man får ta seden dit man kommer.

Att du var ett sådant matte geni Druvan.


2010-11-04 @ 13:18:32

Postat av: Druvan

JAAAAAG Mattegeni....näeee skärp dig nu Mari....tror inte att du läste texten tillräckligt noggrannt eller hur ?????

Ta och läs igen och fatta att det är inte jag som räknar...hallååå.....


2010-11-04 @ 15:14:23

Postat av: Marianne

Jag skulle ju garanterat ha tagit 5 stycken och smällt i mig den där extra utan att blinka. Jag tror att jag måste börja att tänka som lillebror.


2010-11-05 @ 11:28:16

Postat av: Ritva

Min finlandssvenska väninna skulle köpa semlor i Stockholm mitt i sommaren. Hon förstod inte att hon inte fick några. Det fanns ju flera stycken små frallor på disken.


2010-11-07 @ 11:20:50


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0