Nytt rekord, .... eller vart tog den fria farten vägen



Skulle egentligen gjort ett inlägg om Berlinare
men det får komma en annan dag.
Måste bara berätta om det nya rekordet.


Igår sattes ett nytt rekord i NRW i Tyskland.
Kanske inte så smickrande men ändock ett rekord som måste meddelas.
När ni ser rekordet så undrar ni säkert vad det har med mig att göra ?
Jag jobbar ju normalt bara 10 minuters väg ifrån hemmet.

Nu är det så att sedan 5 veckor pendlar jag till Duesseldorf varje dag
(detta är sista veckan, tur är väl det)

Nu hade jag väl lite tur igår också eftersom min resa på morgonen
var "normal" om man nu kan prata om normalt när man skall ut och åka
på de tyska motorvägarna på morgonen.

Vad var det nu för rekord ?

Über 300 Kilometer Stau in NRW

över 300 Kilometer kö i NRW på morgonen

Nu skall ni veta att NRW är jämförbart med Jämtland
i storleksordning. Fast dubbelt så mycket folk som i Sverige.

På radion brukar de rabbla upp köerna
och igår nämnde de bara de köer som var längre än 10 kilometer,
och ändå fick de snacka i flera minuter.
Jag hade kollegor som satt 2 1/2 timme i bilien
för att köra 70 Km till jobbet igår.
För mig tog det som vanligt 1 timme och 20 minuter
att köra de 90 Kilometrarna.
På kvällen när jag kör hem tar det ca 50 minuter.

Fri fart på tyska motorvaegar i NRW
existerar inte mellan 6:00 - 10:00 och mellan 16:00 - 20:00

Hepp




Kommentarer
Postat av: Vindruvan

Det låter säkert kul för de som inte är vana vid Autobahn att det är fri fart när man kommer till Tyskland, MEN fri fart upplever man rätt så sällan faktiskt sååå jag misstänker att det är bättre att fara till Nürburgring eller ngt liknande för där kan man nog få utlopp för att gasa på lite extra med bilen. Har själv inte varit där trots att det ligger ganska nära, men jag är heller ingen fartdåre så det finns ju en naturlig förklaring till det.

Tjingeling


2010-11-03 @ 10:32:08

Postat av: Marianne

Ingenting mot för när jag var i Taipei/Taiwan 1993. Vid varje vägkorsning/trafikljus var det som starten på Wasaloppet. Folk pendlade till och från arbetet i sina bilar i timmar.

När vi skulle på något möte en halvmil bort hämtades vi alltid 2-2,5 timme före utsatt tid för att hinna. Om man dristade´sig till att någon gång ta en kort promenad låg metallsmaken som ett täcke på tungan. Lätt att förstå att var och varannan av kineserna gick med andningsmask.

Betydligt bättre tror jag att det är där idag.


2010-11-03 @ 12:12:50

Postat av: marcel

oj, det later jobbigt!! men jag kan toppa det:

jag behövde 5 timmar för 275km!!!



NRW är utan fraagor för full!



=)


2010-11-03 @ 19:59:59

Postat av: Ritva

Du hinner väl lyssna många böcker eller lära ett nytt språk när du sitter i köerna. Jag själv lyssnar P1 och håller mig uppdaterad om nyheterna och tom kultur.


2010-11-03 @ 22:30:39

Postat av: Tobbe

Bra ide Ritva, skulle ha tänkt på det själv.

Men å andra sidan, kö-rapporterna avbryter CD-skivan/radion hela tiden.

Hepp


2010-11-04 @ 08:56:41


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0