Julgodis

Har precis gjort färdigt det här julgodis receptet på smörkola.
åååhhh himmel vad god den blev......mums!!!!

image471

image473

image470

Smörkola

100 g smör
2 dl vispgrädde
1,5 dl strösöcker
(i grundreceptet skulle det vara dubbelt mer med socker.....bläääää)
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker

Gör så här:

1. Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull.
2. Rör ner vispgrädde, strösocker, sirap och vaniljsocker och låt
koka utan lock i ca 50 minuter.
(i grundreceptet står det ca 15-30 minuter, men det funkade inte hos mig)
Rör om då och då.
3. Gör ett kulprov för att veta när smeten är färdig.
4. Häll upp kolan på en bakplatspappersklädd plåt som man har oljat in lite (på pappret alltså). Låt svalna.
5. Klipp eller skär kolan i bitar när den stelnat och slå in kolan i smörpapper, förvara kallt.

Kulprov:
Det gör man lätt genom att droppa en bit smet i ett glas kallt vatten. Om kolan stelnar och går att forma till en liten kula med fingertopparna så har den kokat färdigt.


Lycka Till!!

image472

image482


image474

Kram / Vindruvan





Kommentarer
Postat av: Marianne

Mums, mums. Men du...vem ska äta dom?
Har försökt att maila dig igen men, men, fortfarande felmeddelande.


2007-12-10 @ 17:32:34

Postat av: Anna

härlig blogg! denna kommer jag besöka fler gånger! =)

2007-12-10 @ 20:07:31

Postat av: Caroline

Hejsan!

Vad sugen jag blir på kola. Jag brukar alltid göra chokladkola, men det gör jag någon dag innan julafton. Det har blivit en tradition och utan den känns det inte som jul. Idag har jag och Gustav bakat lussebullar och i helgen bakade vi pepparkakor. Gustav fick vara hemma idag oxå även fast han var ganska så pigg, men jag tycker inte att det känns bra att låta honom gå för tidigt.

Nu sover han så sött i sin säng och jag fick en sådan ångest över att tiden går så fort. Han är redan 3 år, jag vill att han alltid ska vara min lilla söta Gustav. Usch, vad nervös jag blir när jag tänker på allt som kan hända när han blir större. Dessutom är ju tiden nu så härlig, det händer ju så mycket med honom. Jag vill liksom bara ta tag i tiden och stanna den ett tag. Jag förstår att det måste kännas helt overkligt att ha sitt barn på andra sidan jordklotet, jag börjar att gråta bara jagtänker på det. Oj, oj nu blev jag visst lite sentimental....

Kram C


2007-12-10 @ 20:42:06

Postat av: Tobbe

Vem som skall äta dem ???
gissa 2 ggr. :-)


2007-12-10 @ 20:45:37

Postat av: Marianne

Lillebror kanske? Näää Pia tror jag och hon sparar säkert några till mig så att jag också kan gotta mig lite...eller hur Pia? Vi UNNAR oss det.


2007-12-10 @ 20:48:51

Postat av: Vindruvan

Roligt att du gillar min enkla blogg, Anna.
Du är alltid välkommen att titta in här när du vill.
Den är öppen 24 timmar om dygnet, fast jag är inte lika aktiv alla dessa timmar förstås ;-)
Det är underhållande även för mig att de som tittar in här även lämnar sitt sko avtryck efter sig, precis som du har gjort, det är glädjande TACK!!

See you!!

Kram / Vindruvan


2007-12-10 @ 22:04:22

Postat av: vindruvan

Vad gäller den underbart goda kolan så har jag gjort en sats till ikväll....hehehe....
Självklart har jag smakat på den, men det mesta blev inslaget i smörpapper och nedstoppat i en presentpåse.

Visst måste vi få unna oss av livets goda, jag menar, vem vet om vi lever i morgon?!?!

Kram / Vindruvan


2007-12-10 @ 22:09:36

Postat av: Vindruvan

Oj vad duktiga ni har varit du och Gustav som har bakat tillsammans, det gillade han väl kan jag tro?

Jaaa man borde kunna stanna tiden ibland, för den går så fort, det är ju både på gott och ont förstås.

Det har flytit många tårar här hemma, inte bara hos mig, över att Cattis är så långt borta, MEN det är en oerhört lärorik tid för både henne och för oss.
Det är skit tufft,javisst, men jag skulle inte dra mig för än att rekommendera andra att sätta sig i samma situation. Jag önskar ju lite att tiden ska gå lite snabbare för tillfället så min tjej snart kommer hem igen. Men sen kan vi stanna tiden, ok?

Skönt att höra att Gustav är piggare.

Kramis / Vindruvan


2007-12-10 @ 22:33:02


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0