St. Nikolaus

Den 6:e December - Nikolaus

Det kanske inte är så många som känner till varifrån Nikolaus egentligen härstammar.
Tobbe och jag tog reda på den saken ganska grundligt i oktober månad då vi åkte till Turkiet.

Nikolaus firas pga en biskop som levde och verkade i staden Myra (Idag Demre) på slutet av 300-talet och i början på 400-talet e.Kr i Turkiet.

image422

Varje morgon den 25 December hittade de fattiga människorna i församlingen Myra guldförsedda äpplen, godis, nötter och leksaker till barnen framför sina fönster och dörrar vid deras hus.
Ingen hade till en början någon aning om vem den omtänksamma givaren var.
I många år levde människorna i ovisshet över vem det var som var så givmild, men till slut en natt den 25 December upptäcker en stadsväktare denne gestalt komma gående med en jättestor säck fylld med alla möjliga fina förnödenheter. Stadsväktaren tar helt sonika och drar av kapuschongen på mannen och upptäcker att det är självaste biskopen från Myra som är den givmilda herren.
Han blev vid senare tillfälle även helgonförklarad eftersom St: Nikolaus var en herre med ett vädigt gott hjärta som utförde många fler goda verk än så här.


image423

Varje år den 6:e December sker en religiös ceremoni i den Heliga Nikolaus kyrkan.

image424

Namnet Nikolaus betyder folkets seger, det sägs att Nikolaus dog den 6:e december
och av den anledningen firas denna dagen till hans minne i bl.a. Tyskland.

image425

Nå, har Ni haft något besök av Nikolaus idag?
Det har Tobbe & jag haft....hehehe.....
Kolla här nedan.....

image426

.....och jag hoppas att Cattis, Eliana & Lukas även har haft Nikolaus besök idag och fler med dem naturligtvis.
Hoppas Ni får en trevlig Nikolaus dag idag.

Ha en bra dag och var rädda om varandra!

Ciao / Vindruvan





Kommentarer
Postat av: Caroline

Hejsan!

Något besök av Nikolaus har vi inte haft idag, måste erkänna att jag knappast visste om honom.

Idag har jag varit hemma med Gustav som är sjuk. Märkte att han var lite hängig igårkväll och inatt när han vaknade var han skållhet. Han har haft över 38 hela dagen, men han är ändå mysig och go. Vi har legat och myst och tittat på Pippi hela dagen, men nu har han somnat. Skönt för ,ig att vara hemma oxå, jag har legat och halvsovit hela dagen.

Vad avundsjuk jag blir när du är ute och går så mycket. Själv har jag problem med foglossning och måste ta det väldigt lugnt för att inte få ännu ondare. Det är lite tråkigt, men det kommer ju inte vara för evigt. Den 22 mars är det sagt att vår lilla bebis ska se dagens ljus. Sist gick jag ju över tiden 10 dagar, så jag har siktat in mig på slutet av mars eller i början av april.

Kram från Caroline


2007-12-06 @ 14:59:43

Postat av: Vindruvan

Hej Carro!
Nu känner du till Nikolaus i allafall. Jag kände inte heller till honom innan jag kom till Tyskland....hmmmmm.....kanske att man borde ha kännt till honom, men man kan inte veta allt, eller hur?

Det var inte roligt att höra att lilla Gustav är sjuk, men vi får hålla tummarna att han kryar på sig snabbt igen. Det brukar gå över snabbt hos de små liven.
Goá krya på dig kramar från mig till Gustav, KRAM KRAM KRAM!!!!

Inte heller roligt för dig vännen att du har drabbats av foglossning, men om vi ska se det från en positiv vinkel, och det ska vi ju, så är det bra att det är en trist årstid just nu och att det då är riktigt mysigt att krypa upp i soffan med tända ljus omkring sig och bara mysa med en varm kopp te eller dylikt när det är ruggigt ute.
Och som sagt det varar ju inte för evigt. Du hinner komma ut och gå dina promenader tids nog, eller vad tror du.

Ser fram emot att komma till Sverige snart och då ses vi snart, Kuuul!!!!

Här kommer krya på Er kramar till Er båda!!!!!

/ Vindruvan


2007-12-06 @ 15:24:06

Postat av: Ritva Hellberg

När kommer ni till Sverige???


2007-12-06 @ 17:57:43

Postat av: Linda

Mycket intressant läsning om Nikolaus måste jag säga. Som sagt en bloggsida kan innehålla vad som helst, och den uppgiften sköter du utmärkt kära syster. Det är alltid lika kul att slå på datorn på kvällen i lugn o ro för att kolla in hur du har det. Har varit och ätit julbord med jobbet ikväll, det var mycket gott och trevligt. Ha det så bra. Kram Linda. Till Caroline: Näe, den här gången skall du inte gå över tiden, du skall föda några dagar tidigare än beräknat. Jag tycker den 18:e Mars blir bra!! Varför?? Jo, det är min födelsedag förstår du, det blir väl bra!? Krya på dig och Gustav. Hälsn.Linda.


2007-12-06 @ 22:25:58

Postat av: Linda

Någonting fattades när jag var inne på bloggen nyss!? Vadå?? Joo, Marianne förstås. Var är du idag?


2007-12-06 @ 22:28:03

Postat av: Marianne

Häääääääär är jag. Jag har varit på Clas Ohlsson idag. De öppnade en butik här i närheten idag. Det kan man ju inte missa. Det är inte klokt vad mycket saker det finns som man inte visste att man behövde.
Sedan har jag jobbat en del och delat hyresavier i "mitt" hus. Och så har jag promenerat förstås.


2007-12-06 @ 22:46:08

Postat av: Maj-Britt

Ha Ha Gamla Svärmor viste om det men inte så detaljerat, man lär så länge man lever Kram Pia


2007-12-06 @ 22:53:54

Postat av: Vindruvan

OJ oj oj!!!!!
Här har det ramlat in måååånga kommentarer!
Det är verkligen jättekul, som sagt då vet jag att jag inte skriver här för döva öron. TACK så jättemycket!!!

Börjar bli dags för ett nytt inlägg tror jag. Igår hade jag inte tiden på min sida så det blev "bara" ett inlägg, men det får vi nog vara tacksamma över ändå.

Kram / Vindruvan


2007-12-07 @ 08:54:34


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0