Soppan värmer när det är kallt

image300


Jag vet att det är rätt många som knorrar över att äta soppa, vissa tycker att det är ju ingen riktig mat, inget att tugga osv......
Men jag tänkte ändå ge Er ett jättegott recept på en Linssoppa som jag gjorde igår.
Ja jag vet, det finns även de som knorrar över innehållet linser, men då tror jag mer att Ni aldrig har gett de stackars små "pluttarna" en endaste chans att bevisa att de faktiskt är väldigt goda.
Gör soppan så ska de minsann få visa sin styrka!!!
Gillar man smaken åt det thailänska hållet, ja då är det en given succé.
Pröva vetja, var inte rädd att prova något nytt!

image298


Linssoppa med chili, ingefära och kokos

4 port:

1/2 röd chilifrukt
1 morot
1 gul lök
2 pressade vitlöksklyftor
1 msk färsk riven ingefära
1 msk olivolja
2 dl röda linser
7 dl vatten + 1 1/2 hönsbuljongtärning
1 burk lätt kokosmjölk (400ml)
1 tsk salt + 1 krm peppar

1. Kärna ur och finhacka chilin.
2. Finhacka morot och lök.
3. Fräs grönsakerna med vitlök, ingefära och chili i olja ca 3 minuter.
4. Skölj linserna i silen!
5. Tillsätt linser, vatten och buljongtärning.
6. Sjud under lock ca 10 minuter.
7. Häll i kokosmjölk och låt bli varmt.
8. Smaka av med salt och peppar. Garnera ev. med färsk hackad koriander eller persilja.

Servera gärna med en god knäcke med ost på.
Enkelt att tillverka och det tar inga långa tider.
Smaklig måltid!!!

image299


Ska bli kul att höra om någon vågar sig på receptet.
Ett tips: Jag skulle inte sitta här och skriva ner det om det inte är gott!


Vad knäpp jag är, här sitter jag och skriver recept till Er när jag egentligen bör skriva vår matsedel som ska vara denna vecka. Hjälp vi ska åka och handla snart, måste skynda att få ihop något bra!
Har Ni något vettigt förslag och helst recept därtill???

Skynda skynda.....måste skynda!!!!

Bye Bye / Vindruvan




Kommentarer
Postat av: Cattis

hej mamsen!!!

sitter precis haer medans Eliana aer i skolan och jag har faktiskt boerjat plugga lite physik baade i min braiga bok och sa har jag installerat den tillhoerande CDn ocksaa!! Jag struntade lite i att gaa till skolan idag :P
Nej jag behoevde faktiskt inte goera det eftersom, alla bara gaar dit foer att skriva avslutningsproven den haer veckan, och eftersom ja inte behoever naagra betyg saa skulle jag bara sitta daer och titta paa och stoera i proven...

Jag vet hur eran matsedel kan se ut!!! :
Maandag - Pannkakor
Tisdag - Koettbullar, Potatis och brunsaas
Onsdag - Lasagne (VEGETARISK)
Torsdag - Chili con Carne
Fredag - Fajitas
Loerdag - Lax
Soendag - daa kommer jag hem och goer empanadas ;)

haha bra matsedel va?
Det aer precis saant jag laengtar efter!!!
Vi aat foerresten linssaappa haeromdagen ocksaa!! Jaette god var den!! Men inte alls i thailaendsk riktning utan mer i aertsopperiktning;P
Saa nu maaste jag fortsaetta att plugga!
Jag ringer lite senare foer att beraetta en sak =)
PUSSAR OCH KRAMAR
Cattis

2007-11-20 @ 16:14:41

Postat av: Linda

Även om jag ALDRIG gör soppa så är jag inte alls främmande för att surpla i mig om det serveras, men jag backade direkt på ditt recept när jag läste kokosmjölk!!!! Inget jag alls gillar, så tyvärr kommer jag aldrig att våga prova ditt recept, är lite feg för övrigt också. Smaken är som baken - DELAD!!! Kram kram.


2007-11-20 @ 19:52:46

Postat av: Vindruvan

Hehehe.....jag ska nog göra denna soppa och låta dig surpla i dig den, Linda, och du kommer säga.....mmmm....vá gott, skulle jag kunna få receptet på den.
Alla andra smaker i soppan gör ju att du inte specifikt känner just kokosmjölkens smak.
Men det är klart gillar man det inte så gör man inte. Det är som jag med oliver, det kan man inte äta, medans andra bara älskar det.
Det är väl tur att man är olika.

/ Vindruvan


2007-11-20 @ 21:56:13

Postat av: Vindruvan

Hej "Knattis"!
Det var är jättebra matsedel, speciellt det som sker på söndag, det ser jag jätte mycket fram emot att få prova. Vet du om Empanadas kommer från Argentina ursprungligen?

Jag är jättetrött nu, har varit hela dan efter min nästan mils långa gångstrapats på förmiddagen, så jag tänkte krypa till kojs snart.
Din dag är ju inte slut än så du får lov att vara uppe en stund till.

Puss & Kram gumman


2007-11-20 @ 22:03:35


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0