Vindruvan´s Hålkakor


Det fanns önskemål om receptet på mina hålkakor och här kommer det.
Jag gör er kanske lite besvikna, för det är inget hokus pokus recept, ett vanligt bara.
Hade ju önskat att få använda min farmors gamla recept förstås, men gud vet
om det är bevarat ens en gång. Måste fråga mamma ;-)
Håll till godo med detta så länge, funkar ju det också.


image1294


Hålkaka 4 st

50 gr smör
1/2 l mjölk
50 gr (1pkt) jäst
1/2 dl sirap (jag hade ljus sirap hemma)
2 tsk salt
1,5 msk brödkryddor (det använde jag)
(men i receptet stod det 2 tsk anis o 2 tsk fänkål finstött)
800 gr (1,5l) rågsikt

1. Smält matfettet i en kastrull.
    Tillsätt mjölken och värm den till 37 grader (fingervarmt).
2. Smula ner jästen i en degskål.
    Häll över degvätskan och rör om tills jästen har löst sig.
3. Mät upp mjölet. Häll det luftigt direkt ur påsen i ett litermått.
    Skaka ej måttet.
4. Tillsätt sirap, salt, brödkryddor och mjölet men spara 1 dl till utbakningen.
5. Arbeta degen kraftigt, ca 3 min med maskin eller ca 6 min för hand, tills
    degen känns smidig.
6. Låt degen jäsa övertäckt med bakduk ca 40 min.
7. Knåda degen smidig på mjölat bakbord.
    Dela degen i 4 delar och forma dem enligt beskrivning nedan.
8. Låt kakorna jäsa under bakduk ca 30 min.
9. Grädda kakorna i 200 gr mitt i ugnen ca 10 minuter.
    (jag var tvungen att lägga till 2 extra minuter)
10. Låt bröden kallna på galler under bakduk.

Så här formar du hålkakorna:

Forma delarna till runda bollar.
Kavla eller platta med mjölad hand, ut bullarna till runda kakor, ca 15 cm i diameter.
Tag ut ett hål i mitten.
Lägg kakorna på bakplåtspappersklädd plåt och nagga dem med gaffel.



image1295


Bye Bye!
See you tomorrow !

Hugs and Kisses
Vindruvan




Kommentarer
Postat av: Anonym

Oh vad goda de ser ut var god skicka per meil en rågkaka till mig. Tack Du
så gott det ser ut. Cathrine måste längta efter ditt goda bröd. Ha en bra dag svärmor


2008-04-17 @ 08:29:33


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0