Helgen i bildform



Har man inte gjort det någon gång förut så kan det vara mysigt att besöka
någon av Tysklands alla julmarknader den här årstiden.
Vissa är bättre än andra, men så är det ju med allt.
Till Aachens julmarknad kommer det mycket turister så den är väl lite
poppis och stämningsfull i allafall.
För mig är det inte något speciellt längre eftersom jag har sett det förut
ett X antal gånger, men det är mysigt även för mig och min familj att dela med oss
av upplevelsen till någon som aldrig har upplevt det förut.

Så i fredags kväll tog vi med oss Jens in till stan.
Som ni ser är snön borta här hos oss :-(





Här står Tobbe o Jens och käkar Reibekuchen.
Medans Cattis o jag var och smakade Printen i ståndet mitt emot.
Köpte även en påse som Jens sedan fick som pris i pepparhjärtanstävlingen.


Ni kan ju vara snälla att berätta vad sjutton ni skrattar åt.....hrrrmm....??




Tobbe fixade till en kvällsbild på domkyrkan med julmarknaden
i förgrunden. Fattas bara lite snöööö så hade bilden blivit perfekt.




Julmarknad i Tyskland utan att dricka glühwein finns inte med
på kartan ens en gång.
Faktum var att jag blev positivt överraskad, det var riktigt gott,
 har aldrig tyckt det förut !!
Förr har jag tyckt att det endast smakar som surt jä... rödvin, men
de verkar ha förstått att det måste sötas lite mer för att vi svenskar
ska gilla det bättre....hehehe.....
TACK Jens, du som bjöd oss på den härligt varma drycken !!




Jens importerade ett tyskt spel från Sverige till Tyskland.....hehehe.....
......clever.......jaaa eller hur, fniss !!!!

Första gången vi spelade det, förstod jag nästan ingenting
medans mina motspelare hade fattat galoppen direkt.....

Vad är det för fel på mig  ?

Vem vinner ??
Joo, jag förstås.
Då var jag tvungen att citera min kära bror:
Han har alltid sagt att jag är född i en Fortuna-ask....hihihi.....
......och det kanske stämmer för jag vann måååånga gånger
efter det. Grabbarna satte igång att lusläsa reglerna och anser
att vi hade spelat fel, varpå vi byter till rätt regler och jag vinner ändå.
Jaja, sorry guys, jag var rätt bra på det här spelet, eller hur ??
Jaa, ända tills Cattis dök upp på söndagen förstås för då visade hon
var skåpet skulle stå.





Cattis var ju taggad efter sin första körlektion som hon hade på
lördagsförmiddagen så det var ju bara att låta henne få utlopp för
sina känslor ytterligare här på kartbanan.
Hon körde riktigt aggresivt.....hehehe.....där fick minsann grabbarna
se upp, fanns ju inte en enda tjej med i deras lopp mer än hon.
Kan ju säga att det var fler som hade skoj där ute.





Vet inte varför jag hade gjort mig förtjänt av pall platsen,
men 1:a blev jag visst, i vicken kategori.....ähh......vet inte !




Som ni även känner till så bakade vi stora pepparhjärtan
på lördagskvällen.
Vissa var ju kreativa och gjorde 2 stycken.
Egentligen var det meningen att Cattis kompis Julia skulle vara
med oss och baka, men hon mådde inte bra så hon kunde inte komma tyvärr.
Därför gjorde Cattis ett hjärta till henne som ser ut så här:
Fiiiiint vá  ????





Söndag 1:a advent.
Var ju tvungen att sprida lite härlig juldoft i huset.





Första ljuset e´ tänt och nu kommer tiden rusa iväg till julafton........





Det här var den bästa helgen på mycket länge.
Känner mig sprudlande uppåt !!!
Roligt att du hade vägarna förbi Jens !!!
Det måste du försöka ordna fler gånger ;-)


Himlars vilket långt inlägg det blev........
Jäpp, men vad gör det.
Nu e´ bollen rund som ni vet och jag kickar över den till er därute.




Tjing tjingeling / Druvan






Kommentarer
Postat av: Linda

Gissa vad jag har gjort denna eftermiddag??? Jobbat? Näe. Varit med Joel? Näe. Gått på stan? Näe, det gjorde jag i Lördags som ALLA andra Norrköpingsbor oxå gjorde!!! Vad har jag då gjort för 1:a gången o jag menar 1:a gången..... Joo, jag har bakat bullar o inte vilka bullar som helst utan Perellis saffransbullar. A piece of cake tänkte många nu, men för mig var det ett STORT steg att bege mig in i verklighetens bageri. Tankarna finns väldigt ofta att jag skall baka någon gång, men det blir inte av, jag är väl inte så intresserad tror jag.... Hur som helst, det blandades, det knådades, det jäste, det kavlades för fulla muggar må ni tro. Jag la ner hela mitt hjärta av kärlek i dessa bullar för dom ska bli till Joels 2-årsdag. Vi var ju tvugna att provsmaka o dröm om min förvåning så blev det ett gott resultat. Nu undrar jag bara lite smått hur jag skall förvara bullarna som skall ätas på Onsdag. Ska de vara i rumstemperatur eller skall de vara i kylskåpet? Hälften av bullarna åkte in i frysen som jag skall ha på det andra kalaset på Söndag. Moster Pias paket har kommit fram (redan i Onsdags faktiskt) Kram sålänge.


2008-12-01 @ 21:08:10

Postat av: Vindruvan

DUKTIGT LINDA !!!

Nu impade du på mig minsann ;-)



Det bästa är att frysa in alla bullarna, sen tar du ut dem varefter de ska intas.



Braaaa att paketet har landat!



Kram Syrran


2008-12-01 @ 21:13:55

Postat av: Bir

Jättekul Linda. Välkommen in i bakvärden. Du får inte tappa hoppet om det inte går lika bra nästa gång du bakar. I början tar det jättelång tid att baka och att få en jäsdeg perfekt tog flera år för mig. Många degar tränade jag på. Håller med Pia. Alla bullar måste frysas så fort som möjligt. När man sedan tar upp dom och eventuellt tinar dom i micron smakar dom nästan precis som nybakade. Det ska bli jättegott att få provsmaka på onsdag. Jag gick enbart in på bloggen just nu för att skriva en fråga till dig Linda. Ska vi komma 16:30. Jag är lite snurrig i huvudet just nu mina tankar är lite överallt. Kram


2008-12-01 @ 21:30:55

Postat av: Linda

Hinner ni komma till 16.30 så gör det, annars kommer ni när ni kommer. Det blir i allafall mat & fika. Mina tankar finns hos dig Bir o bullarna snurrar lite i huvet oxå förstås, fnisselifniss. Tack för frystipset, men jag får nog värma dom i vanliga ugnen, vi tror att micron paja just idag, det blev ingen värme i den helt plötsligt. Men en olycka kommer sällan ensam eftersom Faycals moppe balla ur häromdan. Kul i jul. Inga inköp av julklappar för oss inte..... Kram på er.


2008-12-01 @ 21:43:22

Postat av: Ritva

Roligt att du delar med dig den fina helgen ni har haft.

Idag jag och lill-tösen har gjort 25 julkort. Mysigt med en dotter som gillar pyssla.


2008-12-01 @ 21:48:23

Postat av: Vindruvan

Till Ritva o "Flisan" : Va´duktiga ni har varit som gjort 25 st egna julkort på ett bräde ;-)


2008-12-02 @ 08:45:01


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0