Lite kuriosa från vår promenad


Nu är vi tillbaka igen efter våran upptäcktspromenad runt omkring....

image928

Naturligtvis är det vattnet som lockar även under denna promenad.
Från oss räknat och fram till Hägerstenshamnen var det endast ca 1,5 km.


image930

Vilken upptäckt!!!!!
Tänk att få flanera här utefter Mälarens strand när det är sommartid......härligt!
Men faktum är att det är härligt idag också ;-)

image933

image931

image932

Plötsligt stöter vi på några konstiga ingångar i bergen eller fristående valv......
undrande tittade vi på detta och visste inte vad det kunde vara,
men som tur var kom förklaringen lite längre fram....

image935

Det var alltså Alfred Nobel som låg bakom dessa konstigheter.
Spännande!!!
Det går kanske inte att läsa texten på skylten, men en liten kort förklaring följer här.
Här har Nobel tillverkat det explosiva nitroglycerinet från 1870-talet.
Varje moment i tillverkningen var livsfarlig och fick sin egen byggnad dels
insprängt i berget eller i olika spränggropar som var
omgärdade av skyddsvallar.

image934

image937

image936

Vi promenerade som sagt utefter Mälarens strand österut till Vinterviken.
Förbi Nobels gamla dynamitfabrik, stegar uppför backen rundar Aspuddens skola
för att sen gå i bostadsområdena Aspudden, Örnsberg och Axelsberg.
Kan ju nämna att vi konstaterade att härikring skulle vi INTE vilja bo, det såg
för trist ut!!!
Därefter pekade näsan tillbaka mot Hägerstensåsen igen och vi kände
att det var en härlig söndagspromenad som vi hade avverkat.

Vad har Ni gjort en söndag som den här?

Nu börjar min mage knorra så vi ska väl fixa till lite käk nu.

image938

Kramisar / Vindruvan





Kommentarer
Postat av: Marianne

Åh så härligt ni haft det idag.
Jag har fått iväg det som skulle iväg till kund idag. Skönt.
Melker har inte alls varit sugen på promenad idag och till råga på allt började det regna när vi var ute så idag visar inte stegmätaren mycket.


2008-02-10 @ 15:56:07

Postat av: Marianne

Är du ledig på tisdag Pia?


2008-02-10 @ 15:56:53

Postat av: Marianne

Länktips: http://www.arrak.fi/sv/ag
Räknar ut anagram. Melker blir mer lek t.e.x.


2008-02-10 @ 16:00:27

Postat av: Tobbe

För de tankeglada eller filmbegåvade.
Vad blir detta då ?
O draconian devil

OBS, lösningen finns inte med på www.arrak.fi/sv/ag


2008-02-10 @ 16:13:31

Postat av: Tobbe

Marianne, jobbar du på att få det 1000 inlägget ?
Du får nog vänta ett tag.
Det tog 3 månader innan 500 gränsen var sprucken, och det var bara 1 1/2 månad sedan. Så 1000 gränsen spräcks väl ngn gång i mars.
Detta var inlägg nummer 750


2008-02-10 @ 16:16:07

Postat av: Vindruvan

Mina steg var katastrofala igår, men jag orkade inte utföra så himla mycket då, bara äta och samla på mig fett.

Kul med länktips, tack!
Vore roligt om fler kan tipsa om roliga och bra länkar!!!!

Jepp jag är ledig på tisdag.
Vad händer då?

Kramisar / Vindruvan


2008-02-10 @ 16:35:38

Postat av: Maj-Britt

Den här promenaden har jag oxå gått fast tvärtom
vackert det var en sommardag. Men jag har oxå varit på rymmen åkt till Arlanda med Arlanda express och ätit middag. och gåt från 5 terminalen till 4 terminalen och har kommit hem nu. I morgon skall jag äta rotmos och fläsklägg Kram är jag framme vid målet?


2008-02-10 @ 16:38:44

Postat av: Marianne

Vi kanske kan träffas på tisdag tänkte jag Pia.


2008-02-10 @ 16:43:32

Postat av: Vindruvan

Vem har du vinkat av på Arlanda???
Eller var det bara utflykten och maten som hägrade där ute?
Tur att du är hemma i tryggheten igen iallafall.

Jaaa, vi kan kan träffas på tisdag, Marianne, Kuuul!

Tjingeling / Vindruvan


2008-02-10 @ 16:51:20


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0