Mitt i Stockholm


Säger 8 Augusti 1993 Er någonting?
Jaaa det är nog många som hajar till och vet vad jag pratar om.

Om du inte vet så kan jag ge ett tips till och det är Stockholm, Vattenfestivalen.
Nu ringer det säkert en klocka i ditt huvud.

Ja precis, det är JAS haveriet på Långholmen mitt i Stockholm jag pratar om.
Idag har jag varit ute igen på mina berömda Stockholmspromenader och ett av målen
var att besöka Långholmen.
(Inget vackert väder idag så bilderna ser rätt trista ut.)
Det tog mig alltså 14 år från det att händelsen inträffade tills jag tog mig tid
att besöka nedslagsplatsen.


image902


image901

image900

I samband med flyguppvisning vid Vattenfestivalen i Stockholm störtade en
JAS 39 Gripen på Långholmen vid Västerbron.
Konstnären Thomas Qvarsebo har gjort ett minnesmärke som är rest år 1994.
Minnesmärket är placerat strax öster om Västerbron och är lätt synligt från dess östra gångbana.


Tobbe och jag var själva på plats och såg allt med egna ögon.
Vi stod på Norr Mälarstrand alltså mitt emot Långholmen och tittade på uppvisningen.
Precis vid en bensinmack som ligger där utefter Norr Mälarstrand hade vi placerat oss,
inte särskilt strategiskt när man nu står med facit i handen vad som faktiskt kan inträffa.
Gissa att tankarna surrade......tänk om det hade hänt där vi stod.......det hade
blivit en jä...smäll och en stor krater i marken bara, det hade förstört många människors liv i så fall.
Lyckligtvis var det ingen som dog, ett par skadade tror jag.
Det var bara tur i oturen att den slog ner där den gjorde, jag menar det stod ju tusentals människor runt
ikring och tittade på detta spektakel.

Tur att vår dotter var i säkerhet ute på Dalarö tillsammans med farmor och farfar den här dagen.


image903

Det var så ofattbart till en början att vi alla trodde att detta ingick i uppvisningen.
Man förstod allvaret först när man såg den svarta röken välla upp från Långholmen.
Visst man såg det hela hända, men man fattade inte att det hände.


För er som har nerver att se Live bilder från händelsen kan titta här. 


 


Kanske ingen upplyftande läsning så här på kvällskvisten,
men lite förmedlande av kunskap är heller aldrig fel.

Sov sött ses i morgon!

Kramisar / Vindruvan




Kommentarer
Postat av: Maj-Britt

Oj Pia vad intressanta saker du är ute på, men du får inte gå in i skogen så något kan hända dig,men du har larmet på dej så det räcker långt. Du kan ramla och bryta benet men du har väl mobiltelefonen med dig.
sköt om dej och må så gott Kram


2008-02-07 @ 22:36:34

Postat av: Vindruvan

Oj oj oj Maj-britt så där orolig behöver du inte vara för mig, allra helst inte nu när jag har ett överfallslarm som räcker ända fram till Norrköping.

Beger mig in i skogen ensam det gör jag inte frivilligt, det har jag alldeles för stor respekt för.
Jag är försiktig, jag lovar!!

Kramisar / Vindruvan


2008-02-08 @ 08:40:32

Postat av: Marianne

Det där ommer jag ihåg som igår. Jag lyssnade på radion, direktsändning...tumult...Och den oro som sedan följde för er dig och lillebror, den glömmer man inte...tankarna som for runt i huvudet... Cathrine...och beslutet...att ta hand om Cathrine om det värsta hänt. För under några ögonblick så kunde man inte tro annat än att en katastrof hänt.
Glädjen att sedan få höra att ni var oskadda.
Men tänk så fort allt kan förändras...en bråkdel av en sekund...så blir inget detsamma igen.
Carpe Diem. Ta vara på livet.


2008-02-08 @ 08:43:36

Postat av: Vindruvan

Ja det är nog viktigt att göra sig lite påmind emellanåt att man inte kan ta livet för givet (oj då det rimmade visst), allt kan förändras så fort och det händer när man minst anar det. Vem kunde tro att JAS skulle ramla ner från himlen? Näe INGEN!

Var rädda om varandra!!!!!

Kramisar / Vindruvan


2008-02-08 @ 09:33:34

Postat av: Linda

Mycket intressant läsning. Bra jobbat syrran. Jaaa, jag tänkte det att det var ju så mycket decibel i din nya kompis, så den lär höras ända hit!!! Trevlig helg. Kram Linda.


2008-02-08 @ 09:45:43


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0