Promenera mera


Nu är jag tillbaka igen efter ytterligare en ansträngande promenad dag i Stockholm.
När jag for iväg var jag inte säker på vart mina ben skulle bära, det enda jag visste var att jag

skulle ta image906 till Östermalmstorg den här gången.
Jag visste även att "Stegge" var ivrig att gå, så det var ju bara att ge sig hän till honom.

Här kommer lite bilder från min dag:


image905

Kyrkan Hedvig Eleonora har fått sitt namn efter den gamla
drottningen - Karl X Gustafs gemål.

image907

Östermalms saluhall är inte K-märkt, men har i praktiken samma
skydd som ett byggnadsminnesmärke.
Den är en av våra finaste byggnader från sent 1800-tal.

image908

Vid 1700-talets slut grundade Gustaf III Dramaten liksom Operan
och Svenska akademien.

Egentligen hade jag ju knappt påbörjat min tänkta vandring ännu, men efter att
jag tog denna bilden så försvann solen :-(
Ja ja promenera kan man göra ändå, det enda knussliga är att jag
kan inte förmedla så vackra bilder, men bilder blir tagna ändå
med eller utan sol, ni får helt enkelt fantisera fram solen.
Härifrån Dramaten tänkte jag promenera hela Strandvägen fram till.....

image909

......och därefter kan man inte göra annat än att gå över bron till Djurgården,
det är riktigt härligt och avkopplande att strosa runt där.
Faktum är att det är rätt skönt att uppleva Djurgården utan en massa turister också.

image910

Har ni något att berätta om Jenny Lind?????

Tack Tobbe, du är klippan som sitter inne med information!!!!!

Jenny Lind är en känd operasångerska.
Hon föddes 6 oktober 1820 i Stockholm och hon dog 2 november 1887 i Malvern.
Hon var en känd hovsångerska.

image911

Här på Djurgården lät Karl XIV Johan arkitekten Fredrik Blom
på 1820-talet bygga detta franskinspirerande lustslott.
Slottet har varit en stimulerande tillflyktsort för honom själv och drottning Desirée
undan det mer formella hovlivet på Kungliga slottet.

Slottet är idag ett museum över den förste Bernadotten på Sveriges tron
och den inredningsstil som bär hans namn, Karl Johan-stilen.

image913

Gröna Lund är Sveriges äldsta Tivoli.

image912


image914

Ha en riktigt trevlig fredagskväll!!
Jag lär somna när jag sätter mig i soffan för gud i himmel
vad trött jag är.

image915

Kramisar / Vindruvan




Kommentarer
Postat av: Vindruvan

Glömde säga......
Är det någon som har tänkt på att det är FREDAG idag?????
Tjoooohoooo!

Kramisar / Vindruvan


2008-02-08 @ 18:14:34

Postat av: Anonym

Jättefina bilder idag oxå. Vilken tur du hade som fick se solen, här i Norrköping har den lyst med sin frånvaro. Jag har jobbat hela dagen idag så nu är jag jätte trött. Vi har ätit köttfärsfylld pannkaka mums. Robin o Håkan håller på o kopplar in elkontakter i datarummet. Det är snart färdigrenoverat. Rummet väntar på en besiktnig av Faster Pia o Tobbe. Simon har satt på kaffet så nu blir det snart kaffe med vispad mjölk o Boutykaka. Nu har du oxå fått en rapport Linda och jag skrev kommentar 1000. Trevlig helg!


2008-02-08 @ 18:29:44

Postat av: Bir

Glömde skriva vem kommentaren är postad av Trevlig helg igen!(kommentar 1001)


2008-02-08 @ 18:31:53

Postat av: Marianne

Idag har du gjort ett fantastiskt dagsverke druvan. Hur ska man någonsin kunna slå dig. Igår hade ag hyfsat med steg men idag har det inte blivit mycket. När jag väl kom igång idag så fastnade ag framför datorn med en kunds försäljningsrapport som inte stämde med inbetalningar till bankkonto. Men nu har jag hittat felet. Jag älskar att leta efter fel. Men nu blir det lite arbete imorgon också. Måste göra rättelse i bokföringen så att momsdeklaration blir rätt. Ska skickas senast måndag.
Nu ska jag göra fredag i alla fall.

En reflektion jag har: Fasligt vad alla är pigga på att skriva kommentarer. Du Linda tänk om det är Druvan själv som får 1000 kommentaren. För hon skriver u plötsligt en o annan kommentar själv.


2008-02-08 @ 18:37:44

Postat av: Tobbe

Jag tror nog BIR glömde skriva sitt namn så hon kunde slänga in 2 inlägg. Men men det var inte 1000 inlägget. Ja du Pia, fasligt vad du är aktiv med dina steg.
Jag är ganska bra också, i varjefall om man jämför med min normala steg produktion.
Fina bilder, då slipper jag springa runt på stan. Det räcker med at jag kollar på bilderna.
Hepp.


2008-02-08 @ 18:57:45

Postat av: Marianne

Tror jag inte att lillebror också är ute och suktar efter den 1000 kommentaren. Har han förhandsbesked ?Att det närmar sig!

Jag borde ju ligga lågt. Jag vann ju pris för den 500 kommentaren. Kul om det blir någon annans tur.


2008-02-08 @ 19:04:50

Postat av: Tobbe

Ja nu börjar det närma sig.
En annan har ju räknat alla inlägg sedan starten och vet precis när det är dags at göra ett ryck med inläggen. Ta det lugnt allihopa, det är några inlägg kvar till det 1000.


2008-02-08 @ 19:08:58

Postat av: Maj-Britt

Hej Pia uj vad du är flitig u är jätteduktig. Jag känner igen mig när jag hade flyttat till Örebro gick jag oxå runt på stan. men den var en liten stad. I dag har jag fått 3 st brev som var jätte intresanta tro du jag vinner 1000-de kommentaten
kram till er båda.


2008-02-08 @ 19:10:35

Postat av: Tobbe

Hej Pia,
Jenny Lind är en känd operasångerska.
Hon föddes 6 oktober 1820 i Stockholm och dog 2 November 1887 i Malvern. Hon var en känd hovsångerska.
Det du.


2008-02-08 @ 19:28:00

Postat av: Vindruvan

Ja ni, jag överväger nästan att inte tala om när den 1000:e kommentaren kommer för då kanske inte ni har något intresse av min blogg längre...snyft!!

Kramis / Vindruvan


2008-02-08 @ 19:39:07

Postat av: Marianne

Ingen risk Vindruvan. På din blogg händer alltid något. Antingenär det Stockholmsskildringar eller recept. Ja till och med en och annan fräckis.
Efter den 1000 kommentaren får vi börja jaga den 10.000 kommentaren. Det du, det blir något. Du kanske kan lägga in någon morot så där emmellanåt.
Blir det något fredagsmys hos er. Jag ska ladda tallriken med räkor nu och bänka mig framför TVn och Let´s Dance. Ni har väl inte missat att det är myskväll imorgon igen då är det Schlagerdax. Hurra!
Ska hälsa från Jens. Han är på väg ut till Blackan. På söndag blir det dykutflykt med ett helt gäng.


2008-02-08 @ 19:48:54

Postat av: Vindruvan

Jamen det låter bra att jag åtminstonde har en trogen läsare och kommentarskrivare kvar efter att 1000:e kommentaren har kommit. Det värmer!!
Självklart vet inte Tobbe när det är dags med 1000:e kommentaren, då försvinner ju spänningen och det är inget kul.

Lägga in en morot.....ehh.....den tänkte jag stoppa i munnen ikväll. Det blir vårat fredagsmys - grönsaksdip till Let´s Dance såklart!!!
Mmmmmm, det lät gott med räkor!

Tack för hälsningen från Jens!
Roligt att de kan utföra dykningen nu i helgen istället.
Kan inte du skicka den där jättefina bilden på Blackan till mig?

Kramisar / Vindruvan


2008-02-08 @ 19:57:23

Postat av: Bir

Nu har vi sett På spåret. Let´s Dance tar vi i morgon, man kan ju spela in. (Kommentar 1011).


2008-02-08 @ 21:03:51

Postat av: Linda

Herreguuuuuuuuud, va duktig du är Pia. Det ser jättehärligt ut på dina promenader även om inte solen skiner. Det är ABSOLUT INTE någon fara att du tappar läsare o skrivare på din blogg för den är ju superintressant. Jag vet inte hur jag skall klara mig när jag börjar jobba. Nu går jag ju in titt som tätt o kollar, men hädanefter kommer det bara att bli på kvällstid, så statistiksiffror o vinstchanser minskar nu betydligt från och med Måndag. Tack för rapporten Bir, så skall det se ut, men jag tror som Tobbe att du "råka" missa att skriva vem det var ifrån!!! Eftersom du skriver om din familj o deras namn så förstår man ju att det är från dig. Näe, Marianne, ligg inte lågt, vi gillar att läsa om dina händelser, men däremot så verkar ju Tobbe het på gröten. Han kommenterar som aldrig förr. Fortsatt trevlig helg o kram på er allihopa. Förresten jag tycker vi ska tacka Pia för denna roande blogg, för vi har ju kommit varann nära, eller hur!!!


2008-02-08 @ 21:11:31

Postat av: Vindruvan

Enligt din räkning Gittan så är du också en trogen kommentarskrivare, tack för det!
Men vem sjutton har lärt dig att räkna????

Paus i Let´s Dance just nu och vad gör jag....springer och kollar bloggen förstås.

Kramis / vindruvan


2008-02-08 @ 21:13:44

Postat av: Vindruvan

Tack för det Linda för alla värmande ord det gör mig jätteglad!!!!
Jaaa jag kan hålla med om att Tobbe är mé som aldrig förr, men det är så med honom, han är aldrig snabb i starten men när han väl starten har gått för honom då hänger han i.

Trevlig helg som sagt!

Kramisar / Vindruvan


2008-02-08 @ 21:18:40

Postat av: Linda

Tycker inte ni att min förra lååååååååånga kommentar borde räknas som fem???


2008-02-08 @ 21:23:13

Postat av: Marianne

Håller med dig Linda. Vi är som en enda stor Bloggfamilj.


2008-02-08 @ 21:24:50

Postat av: Marianne

Du skulle ha delat upp den Linda


2008-02-08 @ 21:25:51

Postat av: Vindruvan

Jag kan ju iallafall tala om att så här måååånga kommentarer har jag aldrig fått på ett inlägg.
Det känns ju skönt på något vis att mina alla kämpiga steg idag har gjort lön för mödan.
Trött är bara förnamnet.

Tjingeling


2008-02-08 @ 21:52:29


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0