Min paus blev lite låååång


Hoppla jag tror min fikapaus är över för länge länge sedan, eller hur?

Jaaaa för ett par timmar sen gjorde jag ett nytt inlägg, men det bara försvann ut i tomma intet utan att fråga mig om det var ok ens, verkar inte som om jag hade så jätte mycket att säga till om här i min lilla blogg värld.  Mitt humör var inte heller då att leka med. Det tar ju tid att fixa med inläggen och här kan man ju inte sitta för jämnan......grrrrrr......arg var jag, men det har lagt sig nu, för jag är inte långsint av mig. Det är ju en bra egenskap i allafall.

image620

Tänkte låta Er ta del av vad vi har ätit idag.
Verkligen inget märkmärdigt men det var jätte gott!
Hittade receptet i en äldre "Må Bra tidning" och när jag först läste att man skulle blanda morötter med lingonsylt och äta till så kände jag nog lite så här.......uärk......det kan inte vara en god kombination, men självklart skulle jag ju ge det hela en chans......och.......det var faktiskt gott till ugnspannkakan.
Ni kan gärna skaffa Er en egen uppfattning för här är receptet:

image618


Ugnspannkaka med skinka och äpple

1 portion = 425 kcal

4 port:

4 st ägg
6 dl mellanmjölk, 1,5 % fett
3 dl vetemjöl
2 krm salt
100 gr rökt skinka, strimlad
4 st äpplen

Till servering:

4 morötter, rivna
2 msk osötad lingonsylt

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 200 grader
2. Smörj en ugnsform lätt.
3. Vispa ihop ägg, mjölk och salt.
4. Strimla skinkskivorna och fördela dem och äppelskivorna i formen.
5. Häll över smeten och grädda i 25-30 minuter.
6. Riv morötterna under tiden och blanda dem med lingonsylten och servera sedan till ugnspannkakan.

Smaklig måltid!!!


image619

Vad åt Du för gott till middag idag?
Något recept som Du gärna vill dela med dig av??

image621

/ Vindruvan




Kommentarer
Postat av: Bir

Det var väl Tobbe som vann pingisturneringen eller?
Vi har ätit skinksuffle i dag. Det brukar vi göra en gång om året när julskinkan behöver ätas upp.
2msk margarin blandas med 3 msk vetemjöl sedan har man i mjölk 3dl kokar detta i 5 minuter. Krydda med salt, peppar, klippt gräslök och riven muskot. Sedan tar man kastrullen från plattan och rör i 3 äggulor och fint hackad julskinka. Sedan vispar man 3 äggvitor till hårt skum och vänder ned vitorna i skinkblandningen. Häller allt i en väl smord form och strör på riven edamerost. Skjuss in i ugnen 200 grader 20-30 minuter.


2008-01-08 @ 22:08:25

Postat av: Vindruvan

Wooooow!!!!
Det där lät ju jättegott!!
Det ska ju va´kungen i köket det som har så bra påhitt....hehehe....
Tack för den Gittan ;-)
Blev jätteglad!
Hälsa familjen!

Kramis / Vindruvan


2008-01-08 @ 22:11:09

Postat av: Marianne

Men vad ni är fiffiga på att hitta på mat. Jag skulle jättegärna testa era recept. problemet är bara att jag kan INTE göra fyra portioner på en gång. För jag äter upp ALLT. Suck.


2008-01-08 @ 23:09:29


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0