Sommar eller vinter


Tänk att samma plats kan verka så annorlunda beroende på vilken årstid det är.

image754

Det här är Schweizerbadet på Dalarö.

image749

Det är dock ingen snö på den här bilden, fast att den är tagen i december månad.

image750

image752

Historik om Dalarö Hotel Bellevue

Dalarö Hotel Bellevue är beläget 100 meter från Dalarö torg med sjötomt och en storslagen utsikt över jungfrufjärden. Huset som är byggt 1884-86 i holländsk renässansstil, uppfördes ursprungligen som sommarbostad av och till byggmästare Alf Wallander från Stockholm.

Wallander som var konstmecenat bjöd till sitt hem in många av Sveriges kända konstnärer Tex. Strindberg, Zorn och Liljefors som sökte inspiration i och omkring Dalarö En annan celebritet som gästat huset är Kung Oscar II. Han vistades ofta på Dalarö.

Här har vi några andra som vistas på Dalarö rätt ofta.
 
image751

Om Cattis och Julia vänder sina näsor mot Riddarfjärden och sedan tittar till vänster in mot land så ser de hur vackert hotell Bellevue ligger beläget på sjötomten.

image759

Lite kuriosa:

Här på gräsmattan nedanför hotellet tog vi emot brudparet Carro & Dennis den 1 Juli 2006 och så här vackert var det (se nedan). Därefter var det bröllopsmiddag/fest inne på hotellet.
Det var ett Jättefint bröllop. TACK än en gång!!

image762

image760

image761

.....åååh vad vackra Ni är!!!

Jag kunde inte låta bli att ta med Era fina bröllopsbilder när jag pratade lite om Dalarö.
Och det fick mig ju att bli lite påmind förstås över CD:n som vi kunde köpa med alla bröllopsbilder på........ehh.......brann den inne eller glömde ni bort att vi i Tyskland också ville köpa en???
Är jätte intresserad förstås ;-)


Bilderna talar sitt tydliga språk, SOMMAREN är bäst!!!

image753

Det ser inte lika inbjudande ut att stå här på vintern, eller hur?
Nej, men jag måste säga att det var riktigt mysigt att vara på Dalarö den här kalla årstiden också, för det svämmar inte över av turister som det gör på sommarhalvåret.

image755

Jag tycker sommaren är helt klart bäst för då slipper jag att frysa, jag är en liten frusen rackare till vindruva, minsta lilla kyla och jag fryser.

Vilken årstid gillar du bäst och varför?


Kram / Vindruvan




Kommentarer
Postat av: Caroline

Hej!

Jag tycker om alla årstider, men den ljusa och härliga sommaren känns väldigt trevlig just nu. Jag kan inte bestämma mig för vilken årstid jag gillar bäst, men sommaren skulle kunna få vara lite längre och vintern kortare. Särskilt nu när det mest regnar på vintern, är det snö tycker jag det är mysigt.

Dumlekakor! Vilken sug det blev i min gravidmage, jag måste få receptet så att jag kan baka dessa kakor nu......

Vilka fina bilder du har lagt ut! Jag blev alldeles sentimental när jag såg bilderna från vårat bröllop, tårarn bara rann. Det var en otroligt härlig dag som jag skulle vilja uppleva igen. Den här gången skulle jag vara lite mer avslappnad, så att jag kan njuta ännu mer av dagen.

Just det, bilderna! Vi får verkligen skämmas, men vi inte framkallat en enda bild från bröllopet. Vi är faktiskt inte så nöjda med fotografens bilder och det har gjort det ännu svårare. Vi har en cd-skiva med bilderna han tog och den kan vi bränna av åt er när ni kommer till Sverige. Men först kan ni få titta på dem och se om ni tycker att de är bra. Om du har några bra bilder tar jag tacksamt emot dem eftersom vi inte är så nöjda med fotografens.

Kram Caroline


2008-01-21 @ 20:22:12

Postat av: Marianne

Ser på Guldbaggegalan just nu och då säger dom:
Man blir vad man äter och man är vad man ser! Har vi hört det förut?


2008-01-21 @ 20:48:41

Postat av: Ritva

Fina bilder. jag längtar efter sommar och värme. det är allra bästa årstid. man kan ha kjol och bara ben utan att frysa. Thailand går bra som en tillfällig ersättning denna tid av året.


2008-01-21 @ 21:23:49

Postat av: Linda

OJ,Oj,OJ, Vad många fina inlägg du gjort idag Druvan!!! Jättekul att läsa, man blir på så gott humör. Jag skall nog satsa på att bli en björn i mitt nästa liv, det låter ganska bekvämt. Jaaa, helgerna bara springer förbi, hur skall man göra för att stoppa tiden lite? Jättefint broderi syrran, är det mammas fotspår du går i? Alla årstider har sin tjusning om det är som det skall vara vill säga: snö på vintern, lagom varmt med sol och bad på sommaren, härlig vår med ljusare kvällar framförallt och en mysig höst att få krypa upp i
tv-soffan, men eftersom jag ÄLSKAR att bada så föredrar jag nog sommaren, det såg bäst ut på bild också! Ha det så gott tills jag tittar in imorron. P.s. Mycket bra jobbat Tobbe, jag menar sovrummet till badrummet till köket osv. Inte illa. D.s


2008-01-21 @ 22:29:30

Postat av: Vindruvan

Till Carro!
Visst får du de bilder vi har från bröllopet, men jag gissar att du redan har dem, eftersom vår kamera satte sig i strejk lagom till bröllopet, TYPISKT!!! Så den kameran vi fotade med det var din pappas och jag förstår ju att de bilderna har du redan.
Ja vi skulle bli jätteglada att få lite bilder från fotografens kamera (så dåliga kan väl ändå inte bilderna vara, jag menar ni var ju jättevackra och han kan sitt jobb....eller???), ta bara bilderna han tog när alla var med igrupp, sådant är ju också jättekul att ha som minne.

Var rädd om dig och lill bebben!
Jag vet att det inte är så jättebra just nu, men det är nog vila som du behöver, tror du inte det?
Tänker på dig ofta och mycket!!

Kramis / Vindruvan


2008-01-22 @ 10:16:30

Postat av: Vindruvan

Man blir vad man äter......
Jo tack den har man hört förut och det värsta är att det stämmer dessutom.

Ja ja inget att göra åt, man måste väl fånjuta lite av livet också?

Kram Vindruvan


2008-01-22 @ 10:19:27

Postat av: Vindruvan

Tack för att mina inlägg gör er på gott humör. Det är roligt att göra dem när jag känner att ni gör mig sällskap. I annat fall hade jag nog lagt ner verksamheten på en gång.
Så det är tur att Ni finns, det är jag som är tacksam!!!

Kramtill Er Alla!!!

Vindruvan


2008-01-22 @ 10:23:15

Postat av: Cattis

Mamma!! saa daer faar du inte goera....du faar inte boerja prata om dalaroe saa daer, daa boerjar jag ju att laengta!! guuud vilka fina bilder!!! =)) jaett fina och jag vet inte hur du lyckades men jag boerjade faktiskt till och med kaenne lukten av dalaroe!! LUKTEN...jag vet inte hur jag ska beskriva, men den aer enastaaende!! huset, omgivningen...allt...sommar, som vinter, det gaar inte att ta fel paa dalaroe! jag skulle kaenna igen lukten paa flera tusen mils haall...(som nu, det aer naan fuktig, salt, skogig lukt, med en frisk vind som blaaser ifraan havet hela tiden...och huset...med oeppna brasan och lukt av sommarstuga!!guuud vad jag laengtar...!! och naer jag taenker paa broelloppet!! PRECIS saa har jag alltid foerestaellt mig mitt droembroellopp!! :D
fast nu faar jag nog taenka om lite eftersom jag faktiskt aeven skulle vilja gifta mig haer i argentina, helst paa alla fina staellen som jag har saett hittills, kan man gifta sig 10 gaanger i rad? daa kan jag vaelja de 10 finaste platserna...hehe: Dalaroe, Tucuman, Jujuy, Iguazu fallen, osv...

2008-01-27 @ 18:11:12

Postat av: Vindruvan

Men lilla gumman, jag ville ju att mitt inlägg skulle vara positivt för alla som läser det och framförallt för dig när du befinner dig så långt borta men att du ändå kan känna dig nära oss här i Sverige och Tyskland.
Jag vet att du tycker det är roligt även att kunna visa din familj bilder från Sverige och Tyskland, så därför tycker jag det är roligt att ta en massa kort och ladda upp här på bloggen ibland.
Du har en enastående bra näsa som kan samla på lukter.
Skönt att höra att du är hemma igen!!!
Hoppas du har haft det jättebra.

Kramis Mamma


2008-01-27 @ 19:45:36


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0