Gårdagens 3 rätters.....

Halloj allihopa 

Som ni vet så har jag en förkärlek till att ta vara på lyckade recept
som jag snubblar över och jag vet att jag inte är ensam
om att tycka det är både kul och spännande att utföra
dem själv i köket sedan.
Därför tänkte jag att jag även idag kan dela med mig av
lite bra recept till er. Kanske är det något som passar
era smaklökar i gommen..??


Det här var vad som bjöds igår när Tobbe fyllde år:

Förrätt: Druvans räkcocktail
Varmrätt: Krämig fläskfilégryta med dijon och soltorkad tomat
Efterrätt: Druvans glasskreation




Druvans Räkcocktail

Går utmärkt att förbereda.
Tomaterna blir godare ju längre de ligger i marinaden.

Ingredienser till 4 port:

500 g räkor med skal
250 g cocktailtomater
3 msk olivolja
2 msk vinäger
1 msk slätbladig persilja, hackad
2 msk purjolök, fint strimlad
1 krm salt
0,5 krm svartpeppar

Dressing:

0,5 dl majonnäs
0,5 dl créme fraiche
1 msk pepparrot, nyriven
1 krm salt
2 msk vatten
blandad sallad

Garnering:

0,25 st purjolök. strimlad



Gör så här:


1. Skala räkorna och ställ dem kallt.
Gör ett litet kryss i skalet på alla körsbärstomaterna, skålla dem i kokande vatten ca 5 sek.
Ta upp dem, kyl av i kallt vatten och dra av skalet.
2. Blanda i en skål olivolja, vinäger, persilja, purjolök, salt och peppar.
Lägg i tomaterna, marinera dem ca 30 min, gärna längre.
3. Blanda samman dressingen, smaka av med pepparrot.
Tillsätt vatten matskedsvis tills den får en något tunnare konsistens.
Lägg salladsblad i botten på ett cocktailglas; fördela räkor, tomater och dressing över.
Garnera med några strimlor purjolök.










Krämig fläskfilégryta med dijon och soltorkad tomat

4 port

1 fläskfilé (ca 500 g)
1 msk smör
1 tk salt
2 krm svartpeppar
2 dl sky från pannan
2 dl lätt crème fraiche
2 msk kinesisk soja
2 msk dijonsenap
4 inlagda soltorkade tomater

Till servering:

kokt basmatiris
grönsallad

1. Skiva köttet tunt. Bryn det i smör, salta och peppra
och lägg över i en traktörpanna.
2. Skölj ur stekpannan med vatten och häll det över köttet.
Koka upp och tillsätt crème fraiche, soja och dijonsenapen.
Låt sjuda några minuter.
3. Skär tomaterna smått och lägg ner i såsen, koka upp grytan.
Servera med kokt ris och sallad.









Druvans goda glasskreation

Innehåller:

Vaniljglass
Kolaglass
Maränger
Banan, skivade
Jordgubbar, skivade
Lindt mjölkchoklad, flisad





Ni får väl fråga de som var närvarande om det smakade....


Hoppas att jag har kunnat inspirerat er lite i allafall 



Det var allt för nu......
Ses när jag får tid nästa gång.....
Ha en bra dag !!

Kramis / Druvan




Kommentarer
Postat av: Marianne

Åh så gott det ser ut. Jag vill också smaka. Vi träffas alldeles för sällan. Haha...


2009-04-17 @ 12:06:35

Postat av: Farmor på stan

Oh så gott det ser ut. Ni måste ha varit jättemätt efter den goda måltiden. Torbjörn sade att han var mätt i går kväll när jag pratade med honom. Det var jättegott sa han också Du kan du Pia. Kram


2009-04-17 @ 13:05:00

Postat av: Alina

Great blogg! :)

2009-04-17 @ 13:10:23

Postat av: Vindruvan

TACK för komplimangen att min blogg är "great"...gör mig ju förstås väldigt glad, för att inte tala om när komplimangen kommer från någon "utomstående"...Tack Alina ;-) Jag kanske har fler läsare än jag tror....hoppas det !



Förresten kolla dina mail Maj-Britt!



Tjingeling från Druvan


2009-04-17 @ 14:19:08

Postat av: Ritva

Det ser jätte gott ut. Tyckte födelsedagsbarnet likadant? Det var väl Tobbes middag som du har fotograferat och delat med dig recepten? Eller är detta en vanlig vardagsmeny hos er?

Hos oss blir det varken förrätt eller efterrätt annat än på Nyårs afton.

S och M var ju i Grekland under påskveckan och arbetade. De fick äta allt möjligt spännande och M tyckte jätte mycket om det.


2009-04-19 @ 11:00:47

Postat av: Vindruvan

Visst var det maten som vi åt när Tobbe fyllde...

vi äter INTE så till vardags, men det förstår ni nog. Födelsedagsbarnet gillade maten så då var det ju lyckat =)

Vi gillar nyårsafton hos er ;-)



Det verkar som resan till Grekland var lyckad, åtminstonde vad maten beträffade...hann de även med något annat skoj än bara arbete och mat..??



Tjing


2009-04-19 @ 19:58:51

Postat av: Ritva

De såg Akropolis med alla byggnadsställningar.


2009-04-20 @ 22:02:27


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0