Skaldjurscheesecake


På vårat påskbord stod den här härliga tårtan idag.
Tänkte att ni kanske vill ta del av receptet för den var
underbart god.....mmmm.....    





Skaldjurscheesecake

Det här en sorts cheesecake som passar perfekt att bjuda på en
buffé eller som förrätt.
Gör gärna cheesecaken dagen innan den ska serveras.



 

8 Bufféportioner
Ingredienser:

Botten:
75 g smör
200 g kavring

Fyllning:
500 g räkor med skal
100 g kräftstjärtar, avrunnen vikt
(jag använde mig av crab-sticks istället)
1 st liten rödlök
400 g philadelphiaost, rumsvarm
2 dl creme fraiche
2 msk riven pepparrot (jag använde bara 1 msk)
0,5 dl hackad dill
salt


Gör så här:

1.  Smält smöret och låt det svalna.
     Smula brödet i en matberedare. Tillsätt smöret och blanda
ihop med brödsmulorna.
2.  Häll över brödsmulorna i en form med löstagbar kant,
cirka 24 centimeter i diameter.
     Tryck ut smulorna med handen över bottnen
och en bit upp på kanten.
     Låt formen stå minst 1 timme i kylen.
3. Skala räkorna. Grovhacka räkor och kräftstjärtar.
Skala och hacka löken.
     Blanda ingredienserna till fyllningen och smaka av med salt.
4.  Bred fyllningen över bottnen.
     Täck över med platsfolie och låt tårtan stå i kylen minst 4 timmar.
5. Om löjrommen varit fryst låt den rinna av genom en sil
så blir den fastare i konsistensen.
    Garnera tårtan vid servering med löjrom (jag använde stenbitsrom),
några räkor, citron och dill.


Hoppas det smakar !


Vad har du/ni ätit idag på påskafton..??



Kram / Druvan


 




Kommentarer
Postat av: Marianne

Mums filibabba. Det är mat i min smak. Tyvärr har min påskgäster redanåkt hem men jag ska spara receptet till en annan gång.


2009-04-11 @ 19:47:50

Postat av: Bir

Vi skulle ha stannat ett par dagar till. Den där såg JÄTTEGOD ut.

Här känns det inte riktigt som påsk. Vi åt grillade tacobiffar i går, men som vanligt fick vi sitta inne och äta. Det är lite kallt på kvällen. Det var i alla fall jättegott.

Våren är på god väg här hemma nu, påskliljorna är på gång och gräset är lite grönt.


2009-04-12 @ 19:22:07


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0