gissningslek,svaret

Hej alla,
är nu hemma igen och allt gick bara bra, ända tills man kommer till tyskland förstås.
Har ni hört talas om "Geisterfahrer" någon gång ? Inte det, men "Falschfahrer" då ?

Jag skulle skjutsa Cattis till en kompis igår kväll.
Vi kör upp på motorvägen, gasar på lite grand.
Framför mig (ca 200 meter bort) kör 2 bilar lite konstigt, den ena är på vägrenen och kör,
den andra har varningsblinkers på.





Jag saktar ner lite grann och tur är väl det. Sekunden senare kommer det en bil i omkörnings filen fast han kör åt fel håll !!!!!!!! Just det, vi möter bilen i våran körriktning. Som tur är kör vi i höger filen medans han/hon/den/det kör i vänster filen. När vi mött den kollar jag in backspegeln och det är många bilar som får väja.
Har alltid hört om dem på radion men aldrig trodde jag väl att man skulle få uppleva en riktig 'Geisterfahrer' i verkligheten.

Nu över till något roligare
Här kommer äntligen svaret.

LEDTRAADARNA

- Landet ligger bland de 10 främsta på FIFAs världsranking. ==> Plats1

- Landet har minst 5 officiella språk, enligt landets lag. ==> (Spanska, Katalanska, Baskiska, Galiciska,Occitanska)

- I denna stad finns en mycket berömd basilika. Den är berömd av en ganska speciell anledning. ==>
               Sagrada Familia , började byggas 1882 Fortfarande inte färdigbyggd

- Staden jag är i ligger i en region som har ett omtyckt svensk sällskapsdjur i sitt namn. ==>
               KATalonien (efter KATT)

- I denna stad har världsutställningen hållits. ==> 1929

- Samma tidszon som västra central afrika ==> UTC+1

- De har arrangerat VM i fotboll ==> 1982

- Denna staden har arrangerat OS ==> 1992

- Staden anses av många ha världens bästa klubblag i fotboll. ==> FC Barcelona

(Tyvärr har de ingen hemma-match medans jag är här.)

Rätt svar är : Europa, Spanien, Barcelona

Juryn har varit stenhård och bara accepterat fullständigt rätt svar för att få alla poäng, (sorry Carro)

Vi har en vinnare, Stephan med maximala 23 poäng.
  GRATTIS !!!!!!!

Listan ser ut som följer

Stephan   : 23

Ritva         : 19

Marianne : 14

BIR           : 12

Carro       : 10

Oma in stadt   : 8

Linda        : 7


Har du gissat och inte är med på listan.....
det betyder att dina poäng har ett minustecken framför sig..

Filurar fortfarande på vad priset blir ;-)
Håll ut !!

Tills nästa gång
Ha det gott.




Kommentarer
Postat av: Marianne

Grattis Stephan. Andra tävlingen i rad som du vinner.


2009-02-22 @ 21:17:09

Postat av: Farmor på stan

Tänk att jag har så duktiga barn måste brås på mor sin. Många kramisar och grattisar alla



Oma in der Stadt


2009-02-23 @ 01:03:36

Postat av: Bir

Grattis Stephan!


2009-02-23 @ 18:10:17


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0