Mattips


Har du idé torka vad matlagningen beträffar ???
I såfall kan jag ge förslag på en maträtt som vi åt
häromdagen, den var jättegod och omtyckt av alla.


Det här är ett viktväktarrecept därav lite försiktighet med
ingrediensernas fetthalt.




400 g kassler
400 g broccoli
1 liten purjolök
1 tsk flytande margarin
2 dl fraiche (max 8 %)
2 dl lättmjölk
1 dl riven ost (max 17 %)
paprikapulver
salt och peppar

Dela broccolin i mindre buketter och förväll den i saltat vatten, ca 5 minuter.
Skär purjolöken i strimlor och fräs den i margarinet.
Skär kasslern i små tärningar.
Blanda samman purjolök, kassler och broccoli, lägg det sedan i en
smord eldfast form.
Blanda fraiche, mjölk, riven ost och kryddor, häll det över kasslern.

Gratinera i ugnen i 200 gr ca 20 minuter.

Servera med nykokt potatis och en härlig grönsallad till.





Hoppas det smakar !


Vår maträtt idag innehåller något helt annat.....
Vi ska äta stekt kycklingfilé, kikärtssallad, vitlöksdressing och
(för de som får) så blir det basmatiris till.


Tjingeling / Druvan






Kommentarer
Postat av: Tobbe

Jag instaemmer.

Den var kanon god. Men det kanske berodde paa vem som gjorde den ocksaa. Har man vaerldens baesta kokerska hemma saa blir man laett bortskaemd.



Ngn dag skall jag nog publicera ett recept paa vad jag aat idag till lunch. det var ocksaa gott.

potatis, mettenden (en sorts roekt korv) och surkaal.

Hepp


2009-02-03 @ 16:59:56

Postat av: Vindruvan

....åh tack för den fina komplimangen....nu växte jag ju flera centimeter....hehe....kan ju behövas för jag är ju lite kort av mig.


2009-02-03 @ 18:00:38

Postat av: Mari

Vad är du ute efter Tobbe? Vad har du eller tänker göra?


2009-02-03 @ 21:18:55

Postat av: Stephan

vi åt också broccoli och kassler gratäng i söndags fast vi hadde grädde i.


2009-02-03 @ 21:43:52

Postat av: Stephan

vi åt också broccoli och kassler gratäng i söndags fast vi hadde grädde i.


2009-02-03 @ 21:48:15

Postat av: Vindruvan

Det är alltid lika kul när du dyker upp som gubben i lådan här på bloggen, Stephan ;-)

...mmmh....med grädde i....det var säkert ännu godare. Du och dina grabbar har ju inte ngt problem med vikten så då är det ju inga problem att slänga i det där lilla goda extra i maten.



Ha dé

Kramis / Druvan


2009-02-04 @ 08:51:29


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0